handdator

Visa fullständig version : Vattenläcka i huset



Nina
2008-01-11, 19:52
Öppnade källardörren i morse och hör ett konstigt ljud.
– Men vad är det som låter därnere…? undrade jag och klev ner för trappen. Ljudet kom från tvättstugan. Jag vet att en röranslutning är lite så där, om man inte stänger av vattnet till toan så droppar det vatten på golvet. Jag antog nån glömt stänga av kranen men det lät väääldigt mycket för att vara en bortglömd liten kran, som sprutande vatten i högtryck.

Jag kliver in och det första jag hör (och känner) är vatten över hela golvet. Plask, plask sa det när jag klev in och blev blöt om fötterna.
– Va…? Såå mycket vatten?? sa jag och började lokalisera felet. En slang hade sprungit läck under natten medan vi sov och sprutade som en fontän en himla massa vatten rakt på väggen.
Tur i oturen så är allt i cement och målat så det är ingen fara för mögelskador eller annat problem. Men ändå, vilket jobb jag hade framför mig.

Och sen satte jag igång men först saknade jag lite saker, som gummistövlar och golvraka. Coop Forum hade köpt hem en himla massa rakor men inga skaft. Så smart av Coop Forum! Så jag for till ICA Maxi och kom hem med en golvraka och ett skaft som passar till den samt ett par gummistövlar.

Bort med vattenlåset i golvet och sen körde jag igång och drog med golvrakan tills nästan allt vatten var borta, det sista drog jag med en mopp och klämde ur vattnet i hinken.
Vi passade på att renovera i tvättstugan och fixade lite annat som legat och väntat på att göras. Nu är allt klart och det tog en hel dag inklusive ett besök på Bauhaus.

Mitt i allt hann jag dessutom ta emot nya rutan till BMW:n också. ;D