handdator

Visa fullständig version : Svårstartad Kawasaki ZR-7 S



daniel251
2016-04-30, 20:49
I går var jag äntligen och hämtade ut motorcykeln från vinterförvaringen. Har haft batteriet urplockat under vintern och underhållsladdat det hemma, senast en timme innan jag åkte för att hämta ut hojen, allt för att det skulle vara så fräscht som möjligt. Efter att ha monterat det och jag såg fram emot att äntligen köra hem hojen så startar den inte. Startmotorn går, men den tappar snabbt kraft. Med starthjälp fick jag igång den i går och kör en lång sträcka för att rasta både mig själv och hojen. I dag var jag iväg och körde en sväng på förmiddagen och hade inga större bekymmer med att starta den, men nu ikväll, sex timmar efter hemkomst så är det samma problem som i går - startmotorn går, men det händer inget mer och sedan tappar den kraft. Nu står den stendöd på parkeringen och min valborg fick tillbringas inomhus... Frustrerande också med tanke på att det är mc-kortege i stan i morgon :banghead:

Tänker jag rätt om att det är läge att köpa nytt batteri? Jag köpte hojen förra sommaren och vet inte hur gammalt batteriet är. Den genomgick 2400-milsservicen i augusti förra året så jag kan inte komma på något annat än batteriet... Vad dyker det upp för tankar hos er?

Olle Å
2016-05-01, 08:35
Satsar nog på batterifel. :confused::confused:
Du bör nog kolla laddningsströmmen först.:confused::confused:

LowTech
2016-05-01, 11:43
Satsar nog på batterifel. :confused::confused:
Du bör nog kolla laddningsströmmen först.:confused::confused:
Skaffa en enkel multimeter. En för en hundring räckr.
Undvik att använda strömrådena. Lätt att köra sönder en enkel MM då.
Att mäta är att veta..gissa och byta delar är det inte.

Med en kan du t ex mäta batteriets polspänning under startförsök och hitta en del andra "roliga spänningsfall"
Ett måste-instrument..

Kopplar du på en bilack parallellt med hojacken och hojen startar utan problem - då har du hittat felet..

Kolla gärna alla kraft-anslutningar också ett bra spänningsfall skapar både startproblem och laddproblem..