handdator

Visa fullständig version : Parkeringsavgifter för MC i Stockholm



pewa
2016-04-28, 22:36
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2011/mcpark.jpg

P-avgifter för MC i Stockholm - hur parkerar du?
Stockholm har nyligen beslutat att införa parkeringsavgift för alla tvåhjuliga
fordon med registreringsskyltar. Något som upprört många MC-åkare.

Hur brukar ni parkera motorcykeln? Krävs avgift där ni bor?

Duke77
2016-04-29, 13:43
Jag tar med mig registreringsskylten när jag parkerat, den sitter nämligen med kardborreband.

Jan-Olov
2016-04-29, 13:50
Är det tillåtet att plocka bort skylten?

pentti01
2016-04-29, 14:06
Jag tar med mig registreringsskylten när jag parkerat, den sitter nämligen med kardborreband.

En intressant tanke dök opp : Vad händer om du råkar ut för en övernitisk P-vakt ?
Tillkallar denne polisen som spårar din Mc via ramnummer,,, med mer böter till följd ?
Kanske en långsökt tanke ,, men ändå ; intressant ;)

Duke77
2016-04-29, 14:37
Är det tillåtet att plocka bort skylten?

Man kan alltid hävda att någon stulit den.


En intressant tanke dök opp : Vad händer om du råkar ut för en övernitisk P-vakt ?
Tillkallar denne polisen som spårar din Mc via ramnummer,,, med mer böter till följd ?
Kanske en långsökt tanke ,, men ändå ; intressant ;)

Har aldrig råkat ut för något men så ställer jag mig alltid på en bra plats också. Mig veterligen så får man endast bärga ett fordon direkt om det är helt oidentifierbart eller om det står illa.

Har man ingen registreringsskylt men ett ramnummer som kan avläsas så får man först en bot. Sedan får man en till om lapplisan inte ser att hojen flyttat sig (kollar ventilplaceringen). Efter det får man ytterligare en bot och sedan blir det en ansökan om fordonsflytt som tar ungefär en vecka.

RobbeS
2016-04-29, 14:47
En intressant tanke dök opp : Vad händer om du råkar ut för en övernitisk P-vakt ?
Tillkallar denne polisen som spårar din Mc via ramnummer,,, med mer böter till följd ?
Kanske en långsökt tanke ,, men ändå ; intressant ;)

P-vakterna kan spåra via fordonsregistret själva. Beslut om flyttning av fordon kan tas av polisen, kommunen eller trafikverket beroende på var fordonet står. I det här fallet blir knappast polisen inblandad.
Bara för att återupprepa mig så är en p-bot ingen böter utan en avgift kommunen eller privat markägare tar ut för att man parkerat fel. Det är inget brott att stå felparkerad. Om fordonet nu inte står väldigt trafikfarligt men då skriver polisen ut böter precis som vid hastighetsöverträdelse.

Kapten Miki
2016-04-29, 17:58
P-vakterna kan spåra via fordonsregistret själva. Beslut om flyttning av fordon kan tas av polisen, kommunen eller trafikverket beroende på var fordonet står. I det här fallet blir knappast polisen inblandad.
Bara för att återupprepa mig så är en p-bot ingen böter utan en avgift kommunen eller privat markägare tar ut för att man parkerat fel. Det är inget brott att stå felparkerad. Om fordonet nu inte står väldigt trafikfarligt men då skriver polisen ut böter precis som vid hastighetsöverträdelse.


Jupp, så är det. Så för att sammanfatta det hela lite: Att plocka bort regplåten är inget som helst hinder från att bli lappad. Tvärtom. Branschens värstingar, Q-Park, tuggar chassi/ramnummer med frukosten.

Och, för att återgå till Stockholmsfallet, så är det alltså bara de särskilt skyltade rutorna för MC (som nästan bara förekommer i city) som hittills varit avgiftsbefriade. Nu åker ju avgiftseländet ut även i förorterna. Och som ett brev på posten kommer varenda kranskommun i Stockholms län att följa efter. Och, för att fullfölja massakern, rullas det sedan vidare ut i landet…

Stockholmsfallet lär oss också att förbränningsmotorns dagar är räknade med MP vid makten. Det kommer kosta så ohemult mycket att uppta plats med ett sådant fordon i tätorternas gaturum att det blir billigare att parkera på månen. Men även utan MP så närmar sig det ”fossilfria” samhället 2030 med stormsteg. Aldrig tidigare har väl ett fett misstroendevotum mot enskilda partier i allmänhet och Åsa Nisse-marxisternas trafikpolitiker i synnerhet känts mer aktuellt?

Delerium
2016-04-30, 09:29
I Göteborg finns det MC parkeringar lite var stans där det är gratis att stå. Finns bland annat flera avsedda platser på trotoarerna längs avenyn.

http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/MCparkering.pdf

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=en_US&mid=1HLZaDJNb7l-wPKT4rZNrMkJOri0

TMax500
2016-04-30, 09:42
I Göteborg finns det MC parkeringar lite var stans där det är gratis att stå. Finns bland annat flera avsedda platser på trotoarerna längs avenyn.....Finns i Sthlm också. Fast bara i några månader till.... :mad:

När är är det vår tur i Göteborg att drabbas av den här "smittan" från Stockholm?

Som daglig hojpendlare gör detta mig klart nervös! Jag har mycket måttligt förtroende för stadens tjänstemän och politiker i en sådan här fråga. De gör som de vill och sk*ter fullständigt i opinionen (=väljarna, medborgarna som betalar deras lön).

Kapten Miki
2016-05-04, 21:08
Ja, det är ett riktigt svinhugg kommunpolitikerna i Stockholm bjuder oss och av allt att döma dödsstöten för allt jobbpendlande med mc eller moppe, i det fall man nu inte hittar en bussig arbetsgivare som är villig att slanta för en p-ruta på gatan? I sin enfald trodde man kanske att man gjorde staden en tjänst genom att mc:n faktiskt ÖKAR framkomligheten i trafiken, inte minskar den. Men den ”tjänsten” är ointressant för miljöpartisterna. Det är tre grupper som framkomligheten ska öka för: fotgängare, cyklister och kollektivresenärer. PunGkt.

Redan en måttlig avgift på säg, 5 kr i timmen, ger ju för oss med 8-timmars arbetsdag en nätt summa om 1000 spänn i månaden eller 12 000 per år. Tolvtusen kronor (!?), för absolut ingenting! Lite vit färg och en skylt? Det är pengar som jag hellre skänker till de fattiga gatubarnen i Guatemala eller SOS-barnbyar. Inte Stockholms stad och vidriga miljötomtar i stadshuset, vars enfaldiga världsförbättrarexperiment (som varken jag eller en majoritet av kommuninnevånare någonsin efterfrågat), jag ju faktiskt redan levererar 29 spänn per intjänad hundralapp till via skattsedeln. Måste vara världens oslagbart dyraste målarfärg. Någonsin.

Så mitt enda råd blir, om ni vill försöka undvika det här i era kommuner: Gå med i SMC. Låt alla hojåkare för en gångs skull dra åt samma håll. Politiker är i allmänhet populister, och lyssnar bara till maktspråket. Det språket vi skulle kunna tala om vi var några fler organiserade hojåkare!

Duke77
2016-05-04, 22:18
Redan en måttlig avgift på säg, 5 kr i timmen, ger ju för oss med 8-timmars arbetsdag en nätt summa om 1000 spänn i månaden eller 12 000 per år. Tolvtusen kronor (!?), för absolut ingenting! Lite vit färg och en skylt?

Ingenting? Du får ju en ny och fin parkeringsruta att stå på. :rolleyes:

Kapten Miki
2016-05-04, 23:23
Ingenting? Du får ju en ny och fin parkeringsruta att stå på. :rolleyes:


Ha! You wish! Det blir väl istället nån gammal dyr, inpissad p-ruta från 70-talet där inte ens doggybag-folket tycker det är meningsfullt att plocka upp resultatet av sina tamdjurs matavfall…