handdator

Visa fullständig version : Värme.



pentti01
2016-04-22, 08:28
Delar detta tips från F-B; om ni fryser om ryggen; montera en värmesits- platta på ryggskyddet.
Finns på Biltema för 100:-

http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Goldwing/Ryggvaumlrme.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Goldwing/Ryggvaumlrme.jpg.html)

V Saarela
2016-04-22, 11:22
Läskig tanke. Vet en som fick kortslutningt, fast det slutade dock bra med tanke på vad som hade kunnat hända.

pentti01
2016-04-22, 14:27
Läskig tanke. Vet en som fick kortslutningt, fast det slutade dock bra med tanke på vad som hade kunnat hända.

Gäller ju naturligtvis att ha Av/På- strömbrytaren lättillgänglig !

engström67
2016-04-22, 14:48
Ryggen är väl det sista stället man fryser på. Men god tanke för den som gör det.:cool:

V Saarela
2016-04-22, 16:13
Gäller ju naturligtvis att ha Av/På- strömbrytaren lättillgänglig !

Hjälper nog tyvärr inte, det hinner knastra rejält även om man skulle hitta av- o påknappen inom en sekund.

pentti01
2016-04-23, 18:39
Intressant fenomen detta med vissa inlägg ; det dyker ALLTID upp belackare som ska dissa idee´r och förslag !! Till detta inlägg vill jag tillägga följande ; OM det skulle bli kortslutning så är det termostatens fel , detta kan förhindras genom att räkna ut vilken den svagaste säkring är som kan driva värmesitsen.
Jag hade en liknande sits i en bil en gång; inga problem med den !? :D

V Saarela
2016-04-23, 20:03
Belackare? Ja, inte är det väl direkt trevligt att bli kallad för sånt. Visst är jag ofta i meningsskiljaktigheter om saker och ting med folk, men brukar inte kalla folk för saker för det.

Iden och förslaget såg jag på facebook, så den kommer väl därifrån. Jag dissar inte ideer o förslag som är bra, tvärtom. Men, när vissa saker blir rent livsfarliga så.....

engström67
2016-04-23, 20:10
Belackare? Ja, inte är det väl direkt trevligt att bli kallad för sånt. Visst är jag ofta i meningsskiljaktigheter om saker och ting med folk, men brukar inte kalla folk för saker för det.

Iden och förslaget såg jag på facebook, så den kommer väl därifrån. Jag dissar inte ideer o förslag som är bra, tvärtom. Men, när vissa saker blir rent livsfarliga så.....

Håller med dig.:cool:

pentti01
2016-04-23, 21:39
Livsfarliga ????? :eek:

" de e dumt att köpa ny bil ; den KAN gå sönder !"
"de e farligt att leva ; man KAN faktiskt dö ! "

:thefinger:

fishbone
2016-04-23, 23:25
Är du seriös nu?
Du skriver ut en idé och får tänkvärd kritik.

Istället för att ta till sig den så skriver du om ett intressant fenomen? Dissa idéer och förslag? :hmmmm2:

Det är väl otroligt bra att V Saarela tar upp en så pass viktig sak?

pentti01
2016-04-24, 00:48
Vad jag menar är ; om man börjar att leta eventuella fel i allting innan man provat , vad ska man ägna sig åt då ? Det mesta här i livet har ju sina risker men måste man se dom med förstoringsglas ?
Vi motorcyklister vet ju att vår hobby innefattar vissa risker (livsfarliga) men vi ser förbi dom !

Förstår ni nu mitt tankesätt ? :cool:

fishbone
2016-04-24, 09:50
Visst när du förklarar ditt tankesätt, Men som exempelvis nu:

Du kommer med en idé och lägger upp den här.

Någon ser problem och påpekar det.

Du skriver att man ska ha en av/på knapp.

Någon skriver nått om att det är nog försent innan skadan är ett faktum.

Du skriver att personen som vill prova det här ska naturligtvis leta upp en svag säkring som kan lösa ut vid fel.

Då måste jag ju bara fråga varför skrev du inte det från början hur det skulle kopplas in för största säkerhet? Det hade underlättat den här irritationen som jag upplever nu.

Jag sitter och skriver från mobilen nu tar det mesta ifrån minnet så jag kanske har lite fel nu med det jag skriver, men det som jag reagerade mest på var ditt "påhopp" på V Saarela (förstår att du inte menar som ett påhopp).

Jag gillar nytänkande idéer och lösningar men vi måste alla kunna diskutera med varandra...

Ha en fortsatt trevlig kväll

PS. Allvarliga risker som kan uppkomma ska man se genom förstoringsglas, lösa problem innan de uppstår. Ds

Jan-Olov
2016-04-24, 11:17
Att bolla med tankar är bra, en ide kan ge något nytt som sedan bli bra i slutändan, men det kräver att man är öppen och sållar vad som jag vill använda utan att ta vid sig för att det inte stämmer med vad jag själv tycker.

Ove
2016-04-24, 12:33
:hmmmm2: Tror inte risken för kortis är så stor. För säkerhets skull kan man ha något som inte smälter mellan plattan och kroppen - en tröja i ull.

Hur vore det att sätta den fram på bröstet istället? Tycker för min del att det känns kallare där och värmen kan leta sig runt till baksidan också. Lite drar det ju innanför kläderna. :hmmmm2:

Olle Å
2016-04-24, 17:17
:hmmmm2: Tror inte risken för kortis är så stor. För säkerhets skull kan man ha något som inte smälter mellan plattan och kroppen - en tröja i ull.

Hur vore det att sätta den fram på bröstet istället? Tycker för min del att det känns kallare där och värmen kan leta sig runt till baksidan också. Lite drar det ju innanför kläderna. :hmmmm2:

Tror inte heller att risken för kortis är särskilt stor, för om den skall tåla att sitta på så...........
Jag har använt handskar i flera år som är elvärmda. Har lite köldkänsliga fingrar, så de hjälper fantastiskt bra. Kan ju regleras enkelt med en termostat.
Om jag kör då det är kallt, så använder jag en fårfäll, likadan som man hade på moppetiden, fantastiskt skön att sitta på.:):):)

Chappy
2016-04-24, 21:13
Har eluppvärmd innerjacka och handskar fungerat fint 6-7 år nu, men det mesta brukar ju paja till slut.
Har eluttaget säkrat precis som allt annat elektriskt.