handdator

Visa fullständig version : Vilken hojtyp är du ????



Olle Å
2016-04-15, 10:40
Tror en liknande tråd varit uppe förr, men det har ju tillkommit nya förare och hojar.
Några har väl siktat in sig på sporthoj och kommit underfund med att man hellre vill se sig om under färden och bytt till något lugnare. Andra har köpt glidare, men vill ha något häftigare.
Andra vill ha en offroad för att inte vara så beroende av vägvalet eller att ha hojen nyputsad jämt.
Andra köper hoj efter grupptrycket i en klubb, en del skiter i andras åsikter och har en hoj de trivs med.
Vad kör du?? Och varför just den hojen ??
Själv kör jag en Honda Transalp och håller på att renovera en Dnepr med sidvagn. :):):)

TMax500
2016-04-15, 16:36
Allätare! Kör sportouringhoj med kåpor, en café racer-wannabe och en plastscooter.

Vill ha:
En 400-600 cc för grusbus. En laidback Moto Guzzi Bellagio. En Africa Twin 1000. En Daytona 675. En Lambretta. En gammal 750 gixxer (80-talare). Och ett antal hojar till.... Kan ha glömt någon modell. ;)

polymoog
2016-04-15, 18:46
Kör också sporttourer, en Suzuki GSX650F :)

Delägare i en Honda NT 650 Revere tillsammans med sambon (min tränings- och uppkörningshoj)

Vill ha : Gixxer 600 eller 750 (också, inte istället för, man kan inte ha för många hojar, man kan bara ha för lite pengar ;) )

pentti01
2016-04-15, 19:17
Kör Goldwing -77. Inte just för att det är en Goldwing, mest för att det är en 70-talare. Efter att ha kört Mc i över 30 år och haft många olika typer av hojar, både moderna o äldre, har jag till sist kommit underfund med att jag trivs bäst på 70-tals hojar. Kanske för att jag blev intresserad av motorcyklar i början på 70-talet ? ( min syster påstår att jag bara snacka Mc i unga är)
Så därför får jag nu äntligen njuta av lite nostalgi :D

RobbeS
2016-04-15, 19:18
Började med en äventyrshoj men övergick under en mellanperiod till en CB1000 av äldre modell. Sen blev det en sporttouring FJR1300 men nu kör jag custom (XV1900) modifierad till bagger och trivs alldeles förträffligt med den. Nästa hoj kan bli en äventyrare igen eller så en Victory eller Indian. Är ingen speciell hojtypsförare utan behov och intresse får styra hojval.
En sporthoj kommer dock aldrig att vara ett alternativ för mig.

Jan-Olov
2016-04-15, 20:00
Först var det custom men ryggen gillade inte vad jag gjorde så nu är det en Varaderon och den är bra mycket bättre både att köra och ryggen håller med. När det gäller utseende så är det forfarande custom som jag gillar för stilen tycker jag om. Men funktion går före utseende.

klaus
2016-04-15, 20:46
gillar stora motorer, har samma V8 i bilen, var ju inte så mycket att fundera när Bossen dök upp. Mycket nöjd,verkligen fin maskin, passar mig som handsken. Om jag skulle nånsin byta så får det bli en större Boss :)

_marie_
2016-04-15, 21:30
Jag trodde jag var en custom-tjej. Köpte en gammal Fazer att börja med och tänkte sen byta till en custom. Var till handlare och provsatt ett gäng hojar, men det kändes inte rätt. Jag är mer åt att huka ner mig bakom kåpor :) Så nu sneglar jag istället på Suzuki GSX-S1000FA. Sambon köpte sig en ny Busa så man är ju rätt jäkla avis!! Ska dock ha Fazern kvar ett tag till, men om ett par år hoppas jag på en nyare.

Intruder
2016-04-16, 00:03
Vill ha en av varje :-)
Sporthoj går bort pga jag är gasglad o vägarna tillåter inget för en sån hoj ;-)
Stor offroad ligger som nästa hoj på tur om gas handtaget börjar ge sig ;-)
Älskar choppern ! Allt är bara kul med den

V Saarela
2016-04-16, 04:11
Jag gillar ju allt, oavsett storlek på motor eller modell. Dom senaste åren har det varit 50cc moped för långtouring(bl a Nordkap, Italien etc), 125 scooter för långtouring. Ställt av i dagarna Yamaha R1 som jag använder som vinterhoj och nu när snön försvunnit så har jag då dammat av Varaderon från vinterdvalan.

Är väl då lite svårbedömd :-)

Hamre
2016-04-16, 17:55
Vilken hojtyp som helst, men ABSOLUT ingen Custom då jag tycker dom är vedervärdiga både att köra och titta på!!!!!
Kör en Bulldog sen 4 år tillbaks, fyrhjuling på vintern.

räven
2016-04-16, 19:22
20år med GS. Funderar på att söka GS som mellannamn.

Mackeman
2016-04-16, 20:15
Kör en bulldog så ofta jag kan. Håller på att iordningställa en fz750 Genesis.

engström67
2016-04-16, 20:18
Åker Fjr 1300. Gillar att köra fort och bekvämt :)

pentti01
2016-04-16, 20:47
[QUOTE=Hamre;106212], men ABSOLUT ingen Custom då jag tycker dom är vedervärdiga både att köra och titta på!!!!!
QUOTE]

Lite onödigt att dissa en hel mc-grupp ? ,,gillar inte sånt ;
VAR O EN BLIR SALIG PÅ SIN FASON !!

Kapten Miki
2016-04-16, 20:52
Jag är den kåplösa typen. Ju färre kåpor, desto bättre. Less is more, o s v. (Blåser f ö inte mer utan, än med kåpor. Sämre aerodynamik, dock. Men vill man ha helt vindfritt finns det andra utomordentliga hobbys... Inomhus). Den enda hojtypen jag bara inte förstår vitsen med är glidare. Och de blir bara mer obegripliga, ju längre framflyttade fotpinnarna är. Sedan nickar jag till - tappar intresset - ungefär som med kvinnor, över en viss viktklass, också… typ, om vikten överstiger längden delat med fyra. Väl framme vid ett halvt ton Guldvinge har jag slaggat in för länge sen…

Annars gillar jag allt. Sport, enduro, skoter, naket, tourers/landsvägsmissiler… så länge de går att svänga med. Och gasa. Gärna retro. En klassisk caféracers skulle jag dock kunna våldföra min egen farmor för att äga…De är helt enkelt kräm dö la krämen

Intruder
2016-04-16, 22:50
Håller med Pentti !
Flera av dom jag känner åker riskokare men vet inte hur man ska köra dom ;-)

V Saarela
2016-04-17, 04:21
Håller med Pentti !
Flera av dom jag känner åker riskokare men vet inte hur man ska köra dom ;-)

Jo, jag tillhör ju den gruppen. Kör riskokare och en sopa på att köra. För......du vet väl om att du precis dissade en grupp av hojåkare? :-)

Olle Å
2016-04-17, 06:43
Jo, jag tillhör ju den gruppen. Kör riskokare och en sopa på att köra. För......du vet väl om att du precis dissade en grupp av hojåkare? :-)

När jag startade den här tråden var ju tanken att få veta varför de olika typerna kör just den och den hojen, Förhoppningen var ju oxå att inte fördöma någon annan för dess smak eller dissa.
Sen är det ju oxå så att smaken ändras eller förutsättningarna ändras, kanske pga. fysiken eller åldern. :):):)

räven
2016-04-17, 09:04
När jag startade den här tråden var ju tanken att få veta varför de olika typerna kör just den och den hojen, Förhoppningen var ju oxå att inte fördöma någon annan för dess smak eller dissa.
Sen är det ju oxå så att smaken ändras eller förutsättningarna ändras, kanske pga. fysiken eller åldern. :):):)

Så är det Olle. Medelåldern på hojkörare är en bit över 50. Val av hoj utvecklas med åren.

engström67
2016-04-17, 09:46
Så är det Olle. Medelåldern på hojkörare är en bit över 50. Val av hoj utvecklas med åren.

Så är det. Blir själv 50 och är sugen på en R1,a. Problemet är hur jag ska få med mig prylar. Visst finns det camelväskor typ att hänga på men ska se bra ut mä. Och frugan sitter ej bra. Men en liten tankväska, ryggsäck så kommer jag ju långt.:D

Shaun
2016-04-17, 10:25
Är BMW 1200 GSA sedan ett år tillbaka. Fantastiskt kul hoj.
Beställd en Kawasaki VN1700 Nomad igår som andra hoj bara för att glida med frugan. Alla hojar har sin egen charm.
Shaun

Intruder
2016-04-17, 10:31
Jo, jag tillhör ju den gruppen. Kör riskokare och en sopa på att köra. För......du vet väl om att du precis dissade en grupp av hojåkare? :-)
Flera av dom skrev jag ;-)
Dissar ingen grupp

Olle Å
2016-04-17, 11:43
Så är det. Blir själv 50 och är sugen på en R1,a. Problemet är hur jag ska få med mig prylar. Visst finns det camelväskor typ att hänga på men ska se bra ut mä. Och frugan sitter ej bra. Men en liten tankväska, ryggsäck så kommer jag ju långt.:D

Köp en Ural med sidvagn !!!!!! :):):)

Mackeman
2016-04-17, 16:54
Vilken hojtyp som helst, men ABSOLUT ingen Custom då jag tycker dom är vedervärdiga både att köra och titta på!!!!!
Kör en Bulldog sen 4 år tillbaks, fyrhjuling på vintern.

Bulldog är ju ett sportchassi med en custom motor ifrån yamaha dragstar så rätt lustigt uttalande.

Duke77
2016-04-17, 17:21
Slingriga vägar är min melodi så en liten och lätt hoj som kan kastas runt är det som gäller för mig. Kör en 2016 KTM 690 Duke R.

Hamre
2016-04-17, 19:49
Bulldog är ju ett sportchassi med en custom motor ifrån yamaha dragstar så rätt lustigt uttalande.

Vad är det som är lustigt? Du har nog aldrig kört en Bulldog, inte mycket custom över den, och absolut inte motorn! Jag gillar V-Tvins med bra vrid och drag. Väldig skillnad på den och Dragstaren.

Intruder
2016-04-17, 21:30
Vad är det som är lustigt? Du har nog aldrig kört en Bulldog, inte mycket custom över den, och absolut inte motorn! Jag gillar V-Tvins med bra vrid och drag. Väldig skillnad på den och Dragstaren.

Hm det är ju en (lånad motor) från customen ;-)
63 vs 65 hk :-)

V Saarela
2016-04-18, 04:58
Men Intruder! Det är väl en grupp det också, alltså en grupp i gruppen? Så, visst tusan dissade du en grupp, såg bara lite komiskt ut, ungefär som att kasta sten i glas...... :-)

Bulldog ser ju snabbare ut än den är. Var väldigt populär när den kom. Många ledsnade dock ganska fort....just för att den var alldeles för trött i motorn trots utseendet.

Men, en del har fattat galoppen ändå och hojen har hittat sina fans. Jag har kört en hel del med dom. Är man ingen effektjägare så är dom ju faktiskt ganska trevliga ändå på kurviga vägar, men....sportchassi skulle jag inte vilja kalla det för.

Mackeman
2016-04-18, 05:17
Vad är det som är lustigt? Du har nog aldrig kört en Bulldog, inte mycket custom över den, och absolut inte motorn! Jag gillar V-Tvins med bra vrid och drag. Väldig skillnad på den och Dragstaren.


Jo jag har kört en eller ja, äger en 2003:a. Har dock satt fatbar styre mm på min. Det jag tänkte mest på var ju att motorn kommer från dragstar.

Det var ett försök att vara lite rolig men det gick inte hem.
Ber om ursäkt för det.