handdator

Visa fullständig version : Tomtom rider vs Garmin zumo



Cy2
2016-03-27, 19:33
Någon som testat Tomtom rider eller Garmin zumo, funderar på att skaffa någon av dessa nu till denna säsong.

Är nyfiken på erfarenheter och omdömen på dessa olika gps.
Dela gärna med er om ni har erfarenhet av någon eller båda.

Väse Conny
2016-03-27, 19:56
Jag gjorde en budget variant, köpte en Garmin nuvi 2495 på blocket för 600:- samt en cyckelstyre väska från Kjell & Co 150:-
Funkar lika bra med rutter o annat, stående format mm

Cy2
2016-03-29, 17:37
Jag gjorde en budget variant, köpte en Garmin nuvi 2495 på blocket för 600:- samt en cyckelstyre väska från Kjell & Co 150:-
Funkar lika bra med rutter o annat, stående format mm

Har motsvarande lösning idag, är nyfiken om någon har testat rider eller zumo. Framförallt funktionen kurviga vägar.

TMax500
2016-03-29, 19:34
Vet inget om Zumo. Men har kört TomTom Rider i två säsonger.

Känns som att alla som har GPS svär över användargränssnittet och brottas lite med sina maskiner. Jag börjar bli halvbra på min efter viss inkörning. Kompisar som har Garmin stönar över sina. Lika illa/lika bra, fast på olika sätt, skulle jag tro.

Men, över till kurviga vägar! :)

Bra funktion! Har satt den rejält på prov några gånger och fått bra - eller t o m lysande bra - resultat.

Någon gång har jag upplevt att den krånglar till vägvalet något alldeles oerhört, men i regel gör den bra val. Jag har "sparrat" den mot kurviga fina vägar hemmavid - såna som jag vet är bra - och jämfört med vad TomTom föreslår på samma sträcka. Och TomTom sköter sig bra och väljer rutter som jag vet är kul att köra.

Häromåret stod vi vi i Skien (Norge), c:a 5 mil från Sandefjord och färjan hem.
- Köra E18? NO!
- Köra 32:an + 40:an? Mja... 32:an är nog bra, men 40:an till Sandefjord? Nä.
- Fråga TomTom: "ta mig till Sandefjord på kurviga vägar"? Ja! Vi fick en j*kla fin resa på krokiga småvägar ute på landsbygden. En riktig kalassträcka med goa böjar. Skrapade t o m stövlarna i asfalten på något ställe...

Min Rider är lite halvgammal (hösten 2013) och har inte de senaste finesserna där man även kan ställa in om man vill köra sträckor med stora höjdskillnader.

Men man kan i alla fall kalibrera den att välja lite kurviga vägar, ännu kurvigare vägar, jättekurviga vägar etc och låta det valet påverka om du vill att GPSen skall ta dig ut i verkliga spenaten eller bara lite småkurvigt.

Formatet?
Min Rider (halvgammal) är stor och en smula klumpig att få ned i fickan. Å andra sidan skyddar "kepsskärmen" lite mot sol. De nya verkar vara betydligt smidigare i formatet.

Montaget?
Jag vill inte ha någon temporär lösning med "överdragspåse" utan en riktigt mc-gps som klarar väder och vibrationer, och som är fast monterad och låsbar. (Man törs såklart inte lämna den över natten, men låsningen duger för tankstopp/fikastopp.)

EDIT: TomToms gamla kartritarprogram Tyre är ganska mossigt. Det gör sitt jobb, men känns gammalt. Deras nya MyRouteApp är betydligt fräschare och mer lättjobbat! Testar MyRouteApp ordentligt nu i maj under en tur till Tjeckien och Slovakien.

engström67
2016-03-30, 05:28
Kör med Zumo 590 och är hur nöjd som helst. Har haft både 550 och 350. Har ingen erfarenhet av Tom tom men har kompisar som är nöjda med den med. Garmin kostar någon tusenlapp mer. Kommer även en ny modell, Zumo 595 som även har Spotify för den som vill ha det :rolleyes:.

Röjkvist
2016-03-30, 17:19
Intresserad att jobba med din GPS, köp Garmin
Det ska bara fungera, köp TomTom.

Cy2
2016-03-30, 21:30
Tack för input, bra att funktionen med kurviga vägar fungerar. Ska bara bestämma vilken som det blir. Lutar åt TomTom.

engström67
2016-03-31, 10:47
Tack för input, bra att funktionen med kurviga vägar fungerar. Ska bara bestämma vilken som det blir. Lutar åt TomTom.

Tänk på att Tom toms kartprogram ej funkar ifall du har en Mac.

Cy2
2016-03-31, 16:38
Tänk på att Tom toms kartprogram ej funkar ifall du har en Mac.

Tack för input har PC och android för tillfället, inga närmre planer på mac än.

Duke77
2016-04-21, 00:39
Inget slår en iPad Mini som GPS, om ni frågar mig. Den kan också användas till så mycket mer.

Hamre
2016-04-22, 17:41
Inget slår en iPad Mini som GPS, om ni frågar mig. Den kan också användas till så mycket mer.
Ja, den är ju vattentät och bra!

engström67
2016-04-22, 18:11
Inget slår en iPad Mini som GPS, om ni frågar mig. Den kan också användas till så mycket mer.

Jo. Garmin Zumo 590 är så mycket bättre.:hello:

Duke77
2016-04-29, 19:02
Ja, den är ju vattentät och bra!

Vattentät tankväska.


Jo. Garmin Zumo 590 är så mycket bättre.:hello:

Enda fördelen är att den har IPX7, resten är bara negativt ur min synvinkel.

Hamre
2016-04-30, 13:50
Vattentät tankväska.


Värdelöst med navigator på tanken, du får släppa uppmärksamheten på vägen för att kolla gpsen! Mycket bättre med en i synfältet!

Duke77
2016-04-30, 15:50
Värdelöst med navigator på tanken, du får släppa uppmärksamheten på vägen för att kolla gpsen! Mycket bättre med en i synfältet!

Röstnavigering.

Foosi
2017-05-22, 06:36
hojhoj.
Lånar tråden för en följdfråga till er som kan TomTom rider och slingriga vägar funktionen.
Kan TT rider omvandla/omplanera en importerad rutt till "slingriga vägar" eller krävs det att du skapar rutten i själva gps'en varje gång ?

Cy2
2017-06-02, 21:36
hojhoj.
Lånar tråden för en följdfråga till er som kan TomTom rider och slingriga vägar funktionen.
Kan TT rider omvandla/omplanera en importerad rutt till "slingriga vägar" eller krävs det att du skapar rutten i själva gps'en varje gång ?

Ja det fungerar.

Olle Å
2017-06-05, 12:19
Har motsvarande lösning idag, är nyfiken om någon har testat rider eller zumo. Framförallt funktionen kurviga vägar.
Hade en Zumo och testade kurviga vägar och höll aldrig på att komma fram. Det var mellan Gävle och Norrtälje.
Har en Rider idag, Tycker dock att den gamla Zumo var enklare att hantera.:):)

Hamre
2017-06-10, 18:10
Röstnavigering.
Då behövs ingen väska alls, ha navigatorn i fickan!!

Cy2
2017-06-12, 09:16
Hade en Zumo och testade kurviga vägar och höll aldrig på att komma fram. Det var mellan Gävle och Norrtälje.
Har en Rider idag, Tycker dock att den gamla Zumo var enklare att hantera.:):)

Har ingen erfarenhet av Zumo, endast rider.
Gillar funktionerna med Rider, finns säkert motsvarande i Zumo.

Kurviga vägar kan ta lite tid helst om man väljer de mest kurviga vägarna mellan två punkter.