handdator

Visa fullständig version : Honda CBX 750 Caferacer



Olof Rylander
2016-03-27, 19:18
Hej! Jag har alltid velat bygga en Caferacer och har nu äntligen fått tillgång till garage och skaffat en hoj att bygga på. har ganska tight budjet så jag tänkte försöka göra så mycket som möjligt själv och en del av delarna blir från Ebay. Jag har ingen direkt erfarenhet så tar Gärna emot tips om någon har något att dela med sig av.
4271

baggen1970
2016-03-27, 20:11
Vad kul :-)
Ebay är min hovleverantör till mig och min Mc så där hittar du nog allt och lite till för en bra peng.
Bor i Göteborg med så vi syns möljigen ute på vägarna någongång .
Vill gärna se bilder under byggandets gång .

Olof Rylander
2016-03-27, 20:14
Sådär jag hade lite problem med bilderna men nu är jag med på hur det fungerar. kommer upp bilder under byggets gång. Ovan är en bild hur den såg ut när jag hämtade den.

baggen1970
2016-03-27, 20:17
Förresten så har jag en framlykta liggande , ett dubbellyse 2 runda x3,5" om det vore nått .
Bara provmonterad på min mc ...

Olof Rylander
2016-03-27, 23:53
Jag har redan beställt framlampa faktiskt men tack ändå. Kör på en enkel runt mattsvart variant.
Tänkte göra en liten uppdatering på det som jag gjort än så länge.

Började med att plocka ner hojen så mycket jag ansåg behövdes.
4272

Har sänkt styret och börjat på en platta till sadeln. tänkte jag skulle prova att göra en själv sen om jag inte blir nöjd köper jag en.
4274

Säkringshållare och all annan el som satt i framkåpan ska flyttas bak och gömmas så gott det går. Har nitat ihåp en liten låda som ska fästas under sadeln där jag tänkte få in det mesta. Den är nu svartlackerad så tänkte montera den i morgon och börja sära på elsystemet.
4273

baggen1970
2016-03-28, 09:59
Det går undan med nermonteringen ser jag :-)
Skulle önska jag hade garage som jag kunde stå och göra lite grejor i med

pentti01
2016-03-28, 11:54
Kul att ha ett projekt att pyssla med; lycka till !

Olof Rylander
2016-04-04, 23:14
Aa det är riktigt roligt med ett projekt:)

Tänkte köra en liten uppdatering på det som jag hunnit göra.
Tog itu med elsystemet förra veckan och eftersom den har haft framkåpa så satt säkringshållare och en del andra dosor där framme. blev att sprätta upp elstammen och förlänga de som var för kort och korta det som blev för långt och sen knö ner det i lådan så det gick en del lod och krympling men jag blev ganska nöjd med resultatet. Har även kapat ramen så tänkte se om jag kan hitta någon som kan bocka till ett rör som jag kan sätta där bak.

Olof Rylander
2016-04-04, 23:22
Här e en till bild på hur det blev med elen när tanken är på.
Sen fick jag gjort ett nytt fäste till oljekylen och flyttat bak den eftersom den me satt i framkåpan förut. Också lindade jag avgasrören med bandage.

Nu har jag kommit en bit till på sadeln. Byggde upp kullen där bak med hoplimmade liggunderlag och satte ett lite tjockare skumgummi i mitten som jag tejpade ner med silvertejp. Därefter spände jag ett tunnare lager skum över hela sadeln för att jämna ut den. Så nu återstår bara att sy överdrag.

baggen1970
2016-04-05, 07:31
Det går snabbt .
Tackar för bilderna , rolig att få följa framgången :-)

Olof Rylander
2016-04-05, 14:03
Jag försöker hitta ett batteri som inte tar så mycket plats men det enda litiumbatteriet jag hittat kostar 2000:- Är det någon som har förslag på vart jag kan få tag på något smidigt batteri för en vettig summa.

baggen1970
2016-04-05, 14:11
Här hittar du billigare litium batterier:-)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-2000036169/

Olof Rylander
2016-04-05, 22:47
Aa det var lite bättre priser. däremot blev jag lite fundersam då jag läste att lithium batterierna kunde vara känsliga för överladdning och gränsen brukar ligga runt 14.5v. Det känns som att min trettio år gamla generator och regulator kanske inte är helt exakt? Bör man sätta nån extra regulator eller ska det fungera ändå?
Sen gjorde jag kanske en liten tabbe när jag skulle förlänga kabeln mellan generatorn och regulatorn. Jag klippte av kabeln och insåg sen att tre av trådarna är gula... Vad jag kan bedöma av kopplingsschemat och eftersom alla hade samma färg bör det inte spela någon roll om det skulle bli något skifte eller har jag fel?

baggen1970
2016-04-06, 11:24
Har oxo läst nått om det men det finns 2 olika sorter och jag har för mig att biltemas
som är ett : Lithium ION batteri inte skall vara den sorten som börjar brinna .

Men kollar du på Ebay så hittar du billigare http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=lithium+ion+motorcycle+battery&_sop=15

Är viktigt att spänningsregulatorn fungerar och det gäller ju alla batteritypen annard dödar du batteriet , kablarna som du klippt vågar jag inte uttala mig om men sedan alla har samma färg så borde det vär vara samma .
Koppla ihop starta upp och mät hur mycket den laddar , för mycket gör om gör rätt ;-)

Olof Rylander
2016-04-20, 20:52
Jag har inte hunnit greja så mycket jag hade velat men nu har jag fått klart sadeln och lite annat pill iaf.

4287

4288

4289

baggen1970
2016-04-20, 20:57
Ser ju riktigt bra ut :-)

Olof Rylander
2016-04-20, 21:02
Fick även framlampan för ett par dagar sen. Har dock inte några fästen till den ännu.

4290

Så började jag plasta på tanken där fästen för framkåpan har suttit. Tänkte jämna ut och spackla det mesta själv sen lämna på lackering. hade tänkt mig vinröd på tank och framskärm.

4291

4292

Olof Rylander
2016-04-20, 21:07
Ser ju riktigt bra ut :-)

Tackar:)

Olof Rylander
2016-12-15, 17:35
Sådär det går inte fort det här men målet blir att bli färdig till våren.
Fick köpt en billig svets på biltema och svetsade fast en loop på ramen.
Sen en bild där den iaf ser ganska färdig ut.
Tanken är bara grund målad nu, dock så gillar jag kulören men det står mellan äggskalsvit och vinröd.Vad tycker ni ?



4348

4347

pentti01
2016-12-15, 19:30
Kom ihåg att kika på https://www.wish.com/ efter delar o prylar. Finns mycket intressant för byggare där. Skriv in "motorcycle" i sökrutan bara ;)

Olle Å
2016-12-16, 10:12
[QUOTE=Olof Rylander;108133]Sådär det går inte fort det här men målet blir att bli färdig till våren.
Fick köpt en billig svets på biltema och svetsade fast en loop på ramen.
Sen en bild där den iaf ser ganska färdig ut.


Tanken är bara grund målad nu, dock så gillar jag kulören men det står mellan äggskalsvit och vinröd.Vad tycker ni ?
Vill nog säga så här. Skall man bygga något, så skall man inte lyssna på andra för mycket, för då blir skapelsen inte sin egen. Alltför många inblandade, så blir det alltid så att ens eget tyckande blir påverkat. Man skall ha sin egen grundidé klar och följa den, men visst skall man ta till sig råd och tips. Som sagt, lyssnar man för mycket på andra , så har ju andra byggt den. :):):)
När det gäller så stora kontraster som äggskalsvit och vinröd, måste du fatta beslutet själv, tycker jag.