handdator

Visa fullständig version : Vårstart/första starten efter vinterförvaringen



lifeglider
2016-03-25, 15:51
Kan någon snäll själ ge tips till nybörjaren. Jag skaffade hoj i somras och ställde in den för vinterförvaring utan att byta oljor eller annat, bara ställde den på parkeringsplatsen i garaget (varmgarage) så att säga. Nu när det är dax för första vårtur, laddade jag batteriet och tänkte ta en tur. Men då vill inte 1an hoppa i. Neutralt läge hittar den utan problem. Ingen annan växel går att få i. Hojen låter ungefär som den gjorde innan, inga konstiga ljud så att säga.

Jag har läst på nätet att man kan pröva att hålla kopplingshandtaget indraget och varmköra hojen på tomgång några minuter. Det hjälpte inte kan jag säga. Kan jag lägga i växel till den sitter där?

Vad ska man göra? Någon som har något förslag eller råd/tips?

räven
2016-03-25, 18:30
Kan någon snäll själ ge tips till nybörjaren. Jag skaffade hoj i somras och ställde in den för vinterförvaring utan att byta oljor eller annat, bara ställde den på parkeringsplatsen i garaget (varmgarage) så att säga. Nu när det är dax för första vårtur, laddade jag batteriet och tänkte ta en tur. Men då vill inte 1an hoppa i. Neutralt läge hittar den utan problem.

Jag har läst på nätet att man kan pröva att hålla kopplingshandtaget indraget och varmköra hojen på tomgång några minuter. Det hjälpte inte kan jag säga.

Vad ska man göra? Någon som har något förslag eller råd/tips?

Kan du få i andra växlar än friläge ?

lifeglider
2016-03-25, 18:46
nej, inte någon växel går att lägga i.

räven
2016-03-25, 19:05
nej, inte någon växel går att lägga i.

Rasslar det satan om motorn är igång å du försöker få i växel ?

Olle Å
2016-03-25, 20:24
Kan någon snäll själ ge tips till nybörjaren. Jag skaffade hoj i somras och ställde in den för vinterförvaring utan att byta oljor eller annat, bara ställde den på parkeringsplatsen i garaget (varmgarage) så att säga. Nu när det är dax för första vårtur, laddade jag batteriet och tänkte ta en tur. Men då vill inte 1an hoppa i. Neutralt läge hittar den utan problem.

Jag har läst på nätet att man kan pröva att hålla kopplingshandtaget indraget och varmköra hojen på tomgång några minuter. Det hjälpte inte kan jag säga.

Vad ska man göra? Någon som har något förslag eller råd/tips?

Finns nog ganska många råd att få, så någon får väl rätt. Ett fel jag råkade ut för med en hoj som stått länge var att lamellerna hade fastnat i varann. Enkelt fel att avhjälpa på den, med isärplockning av lamellerna, tvättning av dem och ny olja:):):)

lifeglider
2016-03-25, 20:30
Rasslar det satan om motorn är igång å du försöker få i växel ?

nej, hojen låter som den gjorde innan, ungefär. inga konstiga ljud.

lifeglider
2016-03-25, 20:39
Finns nog ganska många råd att få, så någon får väl rätt. Ett fel jag råkade ut för med en hoj som stått länge var att lamellerna hade fastnat i varann. Enkelt fel att avhjälpa på den, med isärplockning av lamellerna, tvättning av dem och ny olja:):):)

ja, jag får nog kolla på det i värsta fall.

jrutgers
2016-03-25, 22:26
Finns nog ganska många råd att få, så någon får väl rätt. Ett fel jag råkade ut för med en hoj som stått länge var att lamellerna hade fastnat i varann. Enkelt fel att avhjälpa på den, med isärplockning av lamellerna, tvättning av dem och ny olja:):):)


Detta är inte helt ovanligt
Hade så på min gamla 81 Cb 750..

Testa detta;
1. Lägg i ettan när motorn är avstängd
2. Ta ner hojen från stödet
(Kan du rulla hojen med växeln ioch kopplingen indragen? Om inte..)
3. Dra in kopplingen
4. Gunga hojen fram å tillbaks tills det släpper..

Funkar inte det blir det nog att riva..

Kan du rulla hojen med växel i och indragen koppling är det något annat fel

lifeglider
2016-03-26, 00:57
Detta är inte helt ovanligt
Hade så på min gamla 81 Cb 750..

Testa detta;
1. Lägg i ettan när motorn är avstängd
2. Ta ner hojen från stödet
(Kan du rulla hojen med växeln ioch kopplingen indragen? Om inte..)
3. Dra in kopplingen
4. Gunga hojen fram å tillbaks tills det släpper..

Funkar inte det blir det nog att riva..

Kan du rulla hojen med växel i och indragen koppling är det något annat fel

Tack. Jag har rullat hojen fram och tillbaka i ca 10 min utan resultat, dvs den rullar lite trögt men fortsätter vägra växlar när jag prövar att starta motorn och lägger in 1an. Jag drar in kopplingen och lägger in mjukt 1an, då tvärdör motorn. Vad kan det vara må tro?

Ove
2016-03-26, 08:24
Tack. Jag har rullat hojen fram och tillbaka i ca 10 min utan resultat, dvs den rullar lite trögt men fortsätter vägra växlar när jag prövar att starta motorn och lägger in 1an. Jag drar in kopplingen och lägger in mjukt 1an, då tvärdör motorn. Vad kan det vara må tro?

:hmmmm2: Har du fällt upp stödet? Ge en lite puff med 5-56 på kontakten vid stödet så kommer det nog att fungera.

Starta sen upp hojen med växel i men var med på att den kan göra ett litet ryck framåt. ;)

Olle Å
2016-03-26, 09:00
:hmmmm2: Har du fällt upp stödet? Ge en lite puff med 5-56 på kontakten vid stödet så kommer det nog att fungera.

Starta sen upp hojen med växel i men var med på att den kan göra ett litet ryck framåt. ;)

Håller nog med det felet Ove talar om, kan uppstå av flera olika orsaker.
Har du någon kontrollampa som talar om att stödet är nerfällt? Om den lyser fastän stödet är uppe, så stannar motorn då växeln läggs i. Kan även vara fel på kontakten. Om inte 5-56 hjälper kan man lossa kablarna och lägga ihop dem vid kontakten Då kan man starta trots utfällt stöd, Farligt !!!
Är då fel på kontakten. :confused::confused::confused:

jrutgers
2016-03-26, 10:19
Tack. Jag har rullat hojen fram och tillbaka i ca 10 min utan resultat, dvs den rullar lite trögt men fortsätter vägra växlar när jag prövar att starta motorn och lägger in 1an. Jag drar in kopplingen och lägger in mjukt 1an, då tvärdör motorn. Vad kan det vara må tro?


Om lamellerna satt sig kommer du inte en meter, än mindre rulla hoj i 10 min :)
Sitter dem är det bom stop.
Du kan nog avskriva det felet, och övergå till det som one och andra beskriver då det är mer sannolikt orsaken till ditt problem..

lifeglider
2016-03-26, 15:02
:hmmmm2: Har du fällt upp stödet? Ge en lite puff med 5-56 på kontakten vid stödet så kommer det nog att fungera.

Starta sen upp hojen med växel i men var med på att den kan göra ett litet ryck framåt. ;)

Yes! Det funkade!
Jag trodde också det var lamellerna, men det var enklare än så. Vilken tur!

Tack snälla!

räven
2016-03-26, 16:11
Yes! Det funkade!
Jag trodde också det var lamellerna, men det var enklare än så. Vilken tur!

Tack snälla!

Forum är bra.

jrutgers
2016-03-26, 16:49
Forum är bra.


1-up.....

Ove
2016-03-27, 18:05
:) Första starten av Sigrid sen i höstas. Choke och ett ryck med startmotorn så var hon igång som beräknat. Rök och luktade av gammal vinterstånden förgasarbensin. :p

Var på väg till garderoben för att hämta kläderna när annat kom emellan... Annars 14 grader varmt och torrt på vägarna. Kunde ha blivit....