handdator

Visa fullständig version : skumt el fel hd sportster



Mackeman
2016-03-12, 18:57
Min bror ringde mig precis. Han bor 55 mil ifrån mig så kan inte bara svänga förbi och hjälpa honom med hans hoj.

Han har en hd sportster med ett märkligt el fel.
När han kopplar in framlampan så går säkringen direkt. Kopplar han ur de 3 kablarna går det att slå på tändningen och säkringen är hel.
Går att koppla in lampan löst direkt på ett batteri och då lyser den som den ska på både hel och halvljus. Han ska kolla upp storlek på säkringen men oavsett om det sitter en 55w lampa eller en 100 så kommer man inte upp i de amperetalet om det är en 10a som sitter där. 4,58a vid 55w eller 8,3a vid 100w lampa.

Har ni några bra idéer?

Mvh Marcus

Väse Conny
2016-03-12, 20:01
Svarta kabeln är ej jord utan halvljuset kanske

Mackeman
2016-03-12, 20:09
Tack för svar. Ska ta det med honom i morgon.

erikn
2016-03-12, 20:11
Han har en hd sportstrumpor med ett märkligt el fel.

Gud vad jag älskar rättstavningarna i mobilerna... :rock: :D

jrutgers
2016-03-12, 20:22
Gud vad jag älskar rättstavningarna i mobilerna... :rock: :D


Javisst.. Synd bara att de ofta skriver något annat det man själv tänkt sig :)

erikn
2016-03-12, 20:23
Ja men... HD Sportstrumpor :banana:

Mackeman
2016-03-12, 20:30
Ha ha, nu är det ändrat.

LowTech
2016-03-13, 09:13
Lär väl knappast vara nån avancerad grej typ Xenon på en HD?
Mer troligt en vanlig H4?
Då är det väl bara att identifiera jord på lampa resp anslutningskabel?
Och sen gå vidare med samma saker på hel- resp halvljus diton?
Och kolla att de matchar?
En kvarts jobb med multimetern, högst..

Mackeman
2016-03-13, 13:54
Jo jag vet. Men problemet är att han inte hade en multimeter. Jag skickade iväg honom att köpa en.

LowTech
2016-03-13, 16:19
Jo jag vet. Men problemet är att han inte hade en multimeter. Jag skickade iväg honom att köpa en.
Köpte han sportstrumpor samtidigt..?

(Ok, den var dålig...)

Mackeman
2016-03-13, 16:48
Men det är ändå skumt. För kopplar han in lampan på ett löst batteri funkar det. Tar han ur lampan ur sockeln så funkar det som det ska. Så fort han kopplar in lampan i sockeln så löser säkringen. Han använder samma sockel på batteriet och vore det kortis borde det bara smälta kablarna och inte lysa precis som det ska. Men vi får se vad han sägen när han mätt upp allt ordentligt.

Nina
2016-03-13, 17:25
Men det är ändå skumt. För kopplar han in lampan på ett löst batteri funkar det. Tar han ur lampan ur sockeln så funkar det som det ska. Så fort han kopplar in lampan i sockeln så löser säkringen. Han använder samma sockel på batteriet och vore det kortis borde det bara smälta kablarna och inte lysa precis som det ska. Men vi får se vad han sägen när han mätt upp allt ordentligt.

Känns som nån plus går emot jord nånstans. Hur ser det ut under sockeln? Om han trycker dit lampan kanske en del av plusmetallen går emot nån jord under sockeln? Bara min fundering.

Mackeman
2016-03-13, 19:49
Det är testat med 3 olika lampor och 3 olika socklar. Jag har dock inte varit med själv och sett vad som händer men han skulle köpa en ny automat säkring, multimeter och lampa och sockel idag så jag återkommer i morgon om hur det gått.

LowTech
2016-03-13, 20:05
Det är testat med 3 olika lampor och 3 olika socklar. Jag har dock inte varit med själv och sett vad som händer men han skulle köpa en ny automat säkring, multimeter och lampa och sockel idag så jag återkommer i morgon om hur det gått.
Lite undervisning..
"Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.
Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..

Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....

Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..
Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...

Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...

jrutgers
2016-03-13, 22:53
Lite undervisning..

"Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.

Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..



Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....



Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..

Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...



Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...


Underbart med kompetens..
Här lyser kunskapens lampa, eller.. Ja... Dålig metafor i just detta exempel..:)

Jan-Olov
2016-03-14, 08:10
Lite undervisning..
"Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.
Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..

Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....

Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..
Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...

Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...

= spänningsfall.

engström67
2016-03-14, 08:17
Ljusrelä???

Mackeman
2016-03-14, 08:17
Nu har vi kommit fram till att det är i ljusomställaren problemet är. Han sade i går kväll att det slog gnistor om den när han försökte byta grepp på styret. Jag ska se om jag kan åka ner och hjälpa honom men 55 mil enkel resa är inte så kul bara för en sådan sak.

Jag jobbar som elektriker men just 12v likspänning håller jag sällan på med.
Mest 230v och upp till 24kv, riktiga saker ;)

engström67
2016-03-14, 08:21
Lär väl knappast vara nån avancerad grej typ Xenon på en HD?
Mer troligt en vanlig H4?

Nä endast Bmw som har Xenon på 1 modell. Några helt nya hojar har Led, även HD annars har ALLA andra sketna H4 / H7 ;)

LowTech
2016-03-14, 09:55
Nu har vi kommit fram till att det är i ljusomställaren problemet är. Han sade i går kväll att det slog gnistor om den när han försökte byta grepp på styret. Jag ska se om jag kan åka ner och hjälpa honom men 55 mil enkel resa är inte så kul bara för en sådan sak.

Jag jobbar som elektriker men just 12v likspänning håller jag sällan på med.
Mest 230v och upp till 24kv, riktiga saker ;)
Ingen större skillnad, på 12/24 /230/12kV
Man dör inte av de lägre spänningarna men skador på kablage kan bli minst lika stora
En 180Ah 12V ack (hade två i min förra husbil) kan ge ansenliga strömmar.. 4kvmm kabel bränns sönder på några sek...
Samma regel gäller överallt - Man MÅSTE veta vad man gör och just när det gäller "el" finns ofta alltför liten kunskap "på fältet"
Har plockat ut 23meter onödig kabel ur en kompis bil och 7 meter överflödig kabel ur min Goldwing. FK dessutom, mycket olämplig för mobil tillämpning.

Din kompis behöver kompetent hjälp, han tycks inte riktigt veta vad han håller på med, tycks det.

Mackeman
2016-03-14, 11:08
Jo jag vet vad som händer med fel kablar mm. Har sett min beskärda del av kabelbränder.

Men problemet är löst iaf. Var dödarknappen som kortslöt allt. Ny sådan står på inköpslistan hos min bror. Han köpte hojen i bitar och satte ihop den. Nästa gång jag är nere gör vi ett nytt elsystem med ordentliga kopplingar mm.

Tack för all input.

Mvh Marcus

Nina
2016-03-17, 20:42
Jo jag vet vad som händer med fel kablar mm. Har sett min beskärda del av kabelbränder.

Men problemet är löst iaf. Var dödarknappen som kortslöt allt. Ny sådan står på inköpslistan hos min bror. Han köpte hojen i bitar och satte ihop den. Nästa gång jag är nere gör vi ett nytt elsystem med ordentliga kopplingar mm.

Tack för all input.

Mvh Marcus

Tänka sig, vilka kryptiska fel det kan bli. Vem skulle nånsin komma på dödarknappen när glödlampor brinner..?

Tack för att du delar med dig hur problemet löstes. :adore:

LowTech
2016-03-18, 10:04
Tänka sig, vilka kryptiska fel det kan bli. Vem skulle nånsin komma på dödarknappen när glödlampor brinner..?
Tack för att du delar med dig hur problemet löstes. :adore:
Vi ska inte förglömma hur det skapades..

"Han köpte hojen i bitar och satte ihop den"

Efter att ha pysslat med "el" i olika former yrkesmässigt i över 40 år är mina tankar om hemmapul inte så höga...
Huvudsaken är iaf att det löste sig:)

Nina
2016-03-18, 16:50
"Han köpte hojen i bitar och satte ihop den"

Ha ha, jo det känns igen fast det handlar min muskelbil. Jag köpte den i en låda så att säga. :rofl:

LowTech
2016-03-18, 18:18
Ha ha, jo det känns igen fast det handlar min muskelbil. Jag köpte den i en låda så att säga. :rofl:
Inget fel på lådor..

Edit: Ett av mina objekt hos säljaren...

Mackeman
2016-03-19, 06:40
Hej igen.

Han har inte dragit någon el själv. Elsystemet satt på ramen, min bror bara koppla in sakerna i sina kontakter.
Som jag sade till honom att dom som hade hojen innan kan nog aldrig fått det att fungera. Kan ju vara därför han fick den så billigt.

Lådor är trevligt. Har 3 stora plastbackar med en fzr motor i liggandes i garaget. Det som saknas är vevaxel men annars är den komplett ;)

Mvh Marcus