handdator

Visa fullständig version : Priskillnad.



pentti01
2016-03-11, 04:20
Prisskillnad på samma hjälm; Jula 699:-
Samma hjälm kostar 1399:- hos Handelsboden.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/Jula-hjaumllm.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Annat/Jula-hjaumllm.jpg.html)
Handelsboden :

http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/MC-hjalm_Origine_Sprint.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Annat/MC-hjalm_Origine_Sprint.jpg.html)

jrutgers
2016-03-11, 09:55
Samma tillverkare?
Va stört!

Ove
2016-03-11, 12:18
:) Vill man stila sig med sin dyra hjälm så får man se till att behålla kvittot.. :rolleyes:

pentti01
2016-03-11, 13:38
Samma tillverkare?
Va stört!

Ja ; samma tillverkare!

pentti01
2016-03-11, 13:38
:) Vill man stila sig med sin dyra hjälm så får man se till att behålla kvittot.. :rolleyes:

he he ,,, dyra,,, jo jo,, :D

Duke77
2016-04-21, 00:55
Japp, det är H&H Sports som gör dessa under olika namn. Prisskillnaden kan bero på flera faktorer. Ena firman kanske köper in via en svensk distributör medan den andra kör gråimport. Kan också handla om olika inköpsvolymer, det gör ju sitt för priset. Eller så handlar det om vanlig girighet.

pentti01
2016-04-21, 11:46
Japp, det är H&H Sports som gör dessa under olika namn. Prisskillnaden kan bero på flera faktorer. Ena firman kanske köper in via en svensk distributör medan den andra kör gråimport. Kan också handla om olika inköpsvolymer, det gör ju sitt för priset. Eller så handlar det om vanlig girighet.

Inköpsvolymerna tror jag mest på. Hur som helst , min införskaffades från Jula :D !!

Duke77
2016-04-21, 12:39
Hur som helst , min införskaffades från Jula :D !!

Rätt val. Varför betala mer än man behöver.

V Saarela
2016-04-22, 11:23
Den ena kanske har ECE22/05 stämpel och den andra kanske är intagen direkt från tillverkarlandet?
....om nu nån bryr sig om den är godkänd i EU

engström67
2016-04-22, 14:53
Så är det ju med mycket. Tex som med C-tek laddare..Dom grå är bäst och orginalet. Dom blåa är en billigare, sämre variant.;)

RobbeS
2016-04-22, 16:43
Den ena kanske har ECE22/05 stämpel och den andra kanske är intagen direkt från tillverkarlandet?
....om nu nån bryr sig om den är godkänd i EU

Produktinfo från Julas hemsida.

"Produktinfo
Kultförklarad design! Öppen hjälm med nedfällbart mörkt visir, lättöppnat snabbspänne och delvis uttagbar inredning. Hjälmen är tillverkad av förstärkt ABS-plast godkänd enligt ECE-R 22.05. Hjälmpåse ingår."

Det är väl snarare Handelsboden som vill tjäna lite mer på varje hjälm eller är lite sämre på att förhandla med fabriken.:D

RobbeS
2016-04-22, 16:49
Så är det ju med mycket. Tex som med C-tek laddare..Dom grå är bäst och orginalet. Dom blåa är en billigare, sämre variant.;)

Köpte en biltemaladdare för 199 kr och den har snurrat på dygnet runt från oktober till slutet på april i tre år nu och funkar fortfarande. Min ctek för 800 spänn dog efter två vintrar. Med det menar jag inte att ctek är sämre eller biltema bättre utan att om man har otur kan man få ett måndagsexemplar av båda. Biltema lär väl ha fler måndagsexemplar men det svider inte så mycket om en laddare för 199 kr går sönder. Man får ju fyra st för priset av en ctek:D

Olle Å
2016-04-22, 17:01
Produktinfo från Julas hemsida.

"Produktinfo
Kultförklarad design! Öppen hjälm med nedfällbart mörkt visir, lättöppnat snabbspänne och delvis uttagbar inredning. Hjälmen är tillverkad av förstärkt ABS-plast godkänd enligt ECE-R 22.05. Hjälmpåse ingår."

Det är väl snarare Handelsboden som vill tjäna lite mer på varje hjälm eller är lite sämre på att förhandla med fabriken.:D

Känner en dam som tidigare arbetade i en klädaffär i Karlstad. De köpte in T-shirt för 100 Kr st.
Sålde dem för 400:- Sk. märkeskläder. Hade sedan rea med 50%, dvs sålde dem för 200:-
Förtjänsten vid rean var då 100%.:eek::eek::eek:
EN mchandlare ville ha 8000;- för att sälja en hoj åt mig. Den var värd ca 25000:-

engström67
2016-04-22, 17:08
Köpte en biltemaladdare för 199 kr och den har snurrat på dygnet runt från oktober till slutet på april i tre år nu och funkar fortfarande. Min ctek för 800 spänn dog efter två vintrar. Med det menar jag inte att ctek är sämre eller biltema bättre utan att om man har otur kan man få ett måndagsexemplar av båda. Biltema lär väl ha fler måndagsexemplar men det svider inte så mycket om en laddare för 199 kr går sönder. Man får ju fyra st för priset av en ctek:D

Du skulle ringt till Creator och talat om vad som hänt. Du har säkert fått en ny C-tek. Vill ej ha nått det står biltema på.:D

pentti01
2016-04-23, 18:11
Köpte en biltemaladdare för 199 kr och den har snurrat på dygnet runt från oktober till slutet på april i tre år nu och funkar fortfarande. Min ctek för 800 spänn dog efter två vintrar. Med det menar jag inte att ctek är sämre eller biltema bättre utan att om man har otur kan man få ett måndagsexemplar av båda. Biltema lär väl ha fler måndagsexemplar men det svider inte så mycket om en laddare för 199 kr går sönder. Man får ju fyra st för priset av en ctek:D

Har haft samma Biltema-laddare i 4 år nu ; laddar som du , inga som helst problem med den !!
Tror inte alltid på detta att man "ska/måste" köpa det dyraste o värsta !!

Olle Å
2016-04-24, 22:28
Har haft samma Biltema-laddare i 4 år nu ; laddar som du , inga som helst problem med den !!
Tror inte alltid på detta att man "ska/måste" köpa det dyraste o värsta !!

Köpte en BT bilhammare-borrmaskin för flera år sedan. Den fick verkligen slita hårt i byggsvängen. Jämförde den med en DE WALT som såg exakt likadan ut förutom etiketterna och färgen och prislapparna. Min kostade väl ca 800 och deras närmare 5000:- Är nog samma tillverkare.:):):)

Visst kan det vara fel på mäkesgrejer med. Köpte en Bosch maskin, som funkade i ca 10 min.
Fick den naturligtvis utbytt på garantin.

Köpte en pelarborrmaskin på BT som funkade ca 1 timme. Fick sedan byta den mot en ny som funkat i ett år nu. BTs gejer verkar hålla lite ojämn kvalité.:eek::eek:

pentti01
2016-04-25, 10:39
BTs gejer verkar hålla lite ojämn kvalité.:eek::eek:

Så kan det vara, men för min del räds jag inte att handla där.

Jan-Olov
2016-04-25, 12:21
Så kan det vara, men för min del räds jag inte att handla där.

Inte jag heller, funkar det inte lämnar jag tillbaka och dom klagar inte på det.

Intruder
2016-04-25, 21:41
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
BTs gejer verkar hålla lite ojämn kvalité.
Är väl därför man undviker BTs skit !
Är inte så kul när man får göra saker o ting två gånger !
Nu vet jag inte om jag är för petig men byta hjul lager spindel leder o kul leder två gånger med framvagn inställning som dom inte betalar för kan jag vara utan ;-)

engström67
2016-04-25, 22:49
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
BTs gejer verkar hålla lite ojämn kvalité.
Är väl därför man undviker BTs skit !
Är inte så kul när man får göra saker o ting två gånger !
Nu vet jag inte om jag är för petig men byta hjul lager spindel leder o kul leder två gånger med framvagn inställning som dom inte betalar för kan jag vara utan ;-)

Håller med.:D Vissa verktyg, nån pensel eller skruv kan jag köpa.

engström67
2016-04-25, 22:57
Köpte en BT bilhammare-borrmaskin för flera år sedan. Den fick verkligen slita hårt i byggsvängen. Jämförde den med en DE WALT som såg exakt likadan ut förutom etiketterna och färgen och prislapparna. Min kostade väl ca 800 och deras närmare 5000:- Är nog samma tillverkare.:):):)

Visst kan det vara fel på mäkesgrejer med. Köpte en Bosch maskin, som funkade i ca 10 min.
Fick den naturligtvis utbytt på garantin.

Köpte en pelarborrmaskin på BT som funkade ca 1 timme. Fick sedan byta den mot en ny som funkat i ett år nu. BTs gejer verkar hålla lite ojämn kvalité.:eek::eek:

Bosch? en grön från Coop kanske. Elmaskiner är bara skräp på feltema. Snacka tex om lurad och köpa en skruvdragare där eller en vinkelslip som brinner upp så fort man sätter kapskivan i bilen. Som sagt, en korv eller glass kan jag köpa där. Vissa skruvar trots dålig kvalite. Universal avgasrör är rätt bra faktiskt och lite verktyg, typ blocknycklar och dylikt.Feltemas öppna sportfilter brukar jag köpa till bilen och kasta när jag dränkt den i nått dyhål i skogen.:) Mc avdelningen går jag förbi.:D

Olle Å
2016-04-26, 08:35
Om vi fortsätter med prisskillnad så kommer jag att tänka på original reservdel.
För flera år sedan köpte jag ett nytt drivpaket från Honda med deras stämplar osv på paketen.
Lite mysko för att bakdrevet hade dubbla uppsättningar bulthål, som var olika. Tänkte inte så mycket på det då, förrän jag såg en Yamaha med lika bakdrev, där Hondas bulthål inte användes.
Eftermarknadsgrejer är inte originaltillverkning. En hojtillverkare gör nog inte många grejer själv utan köper in detaljer i hela tillverkningsprocessen från billigaste entreprenören.
Man måste inte alltid köpa original om piraten är lika bra eller har kanske samma tillverkare. :eek::eek:

Jan-Olov
2016-04-26, 11:23
Dom flesta av oss har en begränsad ekonomi och därför är vi hänvisade till lite mindre prestigefyllda butiker.
Biltema är inte helkass, dom har mycket som är bra man får bara tänka till vad prylen skall vara till och hur mycket jag skall använda den. Träskruven är det inget fel på även deras byggbeslag är helt samma som övriga. Jag målade om ett förråd härförleden, färgen var inte den bästa men helt OK till det jag skulle ha den till bara ett lägre pris.

engström67
2016-04-26, 17:20
Dom flesta av oss har en begränsad ekonomi och därför är vi hänvisade till lite mindre prestigefyllda butiker.
Biltema är inte helkass, dom har mycket som är bra man får bara tänka till vad prylen skall vara till och hur mycket jag skall använda den. Träskruven är det inget fel på även deras byggbeslag är helt samma som övriga. Jag målade om ett förråd härförleden, färgen var inte den bästa men helt OK till det jag skulle ha den till bara ett lägre pris.

Var ju det jag skrev. Vissa grejer är bra :)

Duke77
2016-04-29, 13:46
Om vi fortsätter med prisskillnad så kommer jag att tänka på original reservdel.
För flera år sedan köpte jag ett nytt drivpaket från Honda med deras stämplar osv på paketen.
Lite mysko för att bakdrevet hade dubbla uppsättningar bulthål, som var olika. Tänkte inte så mycket på det då, förrän jag såg en Yamaha med lika bakdrev, där Hondas bulthål inte användes.
Eftermarknadsgrejer är inte originaltillverkning. En hojtillverkare gör nog inte många grejer själv utan köper in detaljer i hela tillverkningsprocessen från billigaste entreprenören.
Man måste inte alltid köpa original om piraten är lika bra eller har kanske samma tillverkare. :eek::eek:

Kallas OEM. Alla tillverkare kör med detta i någon form.