handdator

Visa fullständig version : Solnedgång.



pentti01
2016-03-07, 22:16
Söker efter tips på en fin plats att se solen gå ner i havet, har aldrig upplevt detta :rolleyes:
Det ska ligga strax norr eller söder om Göteborg.
Ingen camping, vill sova under bar himmel bredvid hojen :D

Någon som har tips ?

Ove
2016-03-08, 08:34
:) Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet. ;) :D

I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..

pentti01
2016-03-08, 08:59
:) Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet. ;) :D

I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..

Kan du precisera lite närmare var vindskyddet ligger ?
Hittade annars en liten båthamn i Medhamn. Vet dock ej om den är privat och bommad,,?

Ove
2016-03-08, 10:09
Kan du precisera lite närmare var vindskyddet ligger ?

Bredvid kanalen på södra sidan, mindre än 100 meter från sjöslussen.


Hittade annars en liten båthamn i Medhamn. Vet dock ej om den är privat och bommad,,?

Den ligger i ett område med sommarstugor och vägen är inte bommad, men jag har för mig att det är skyltat med privat väg. Grannsamverkan i området som fungerar sådär, jag var ner för att en kopp kaffe hos en kompis som inte var hemma för tillfället. Grannen såg mig men inte bjöd han på kaffe?? :rolleyes:

Hör av dig när du är på väg så ska jag fixa något bra åt dig. ;)

Olle Å
2016-03-08, 10:57
:) Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet. ;) :D

I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..

Även om du skulle få molnigt, så finna det en hel del att titta på i trakterna. Fina vägar och en del vackra vyer. Ove hittar.:):):)

räven
2016-03-08, 12:44
Även om du skulle få molnigt, så finna det en hel del att titta på i trakterna. Fina vägar och en del vackra vyer. Ove hittar.:):):)

Även jag har kollat när solen går ner i Vänern. Om man fortsätter några dagar norr ut kan man kolla när solen ångrar sig just som den når vattenlinjen å går upp igen. Häftigt.

pentti01
2016-03-08, 18:14
[QUOTE=Ove;105647]Bredvid kanalen på södra sidan, mindre än 100 meter från sjöslussen.
QUOTE]

Ser ut att ligga lite väl centralt för övernattning i lugn o trivsam miljö,,, ? Båthamnar runtomkring vad jag kan se? Kanske jag tittat på fel ställe? ( OBS kartbilden flyttar sig till höger!) :
http://www.hitta.se/kartan/partner?s=a3ec4ddc

Ove
2016-03-09, 08:07
:) Jag har tittat på kartan och kan inte se vindskyddet för det gömmer sig under träden, men det ligger lite för sig självt.

Annars finns det en massa andra alternativ, kanske en egen ö? Men det blir svårt att få med hojen dit. :D

TMax500
2016-03-09, 12:14
Snacka med turistbyråerna i Bohuslän eller i Norra Halland annars. http://www.vastsverige.com/Turistbyraer/
http://www.halland.se/sv/visit/turistbyraer-Halland

De borde ha koll på var man kan tänkas:
- köra ända fram till "fri sikt mot horisonten"
- sova under bar himmel med huvudet mot sidostödet... ;)

Kommer spontant att tänka på Vallda Sandö (sök via maps.google.se) där du kan köra fram till havet. Parkera på badplatsens p-plats. Avnjuta solnedgången från en bergknalle. Sen är det frågan om du kan/får sova över. Det är ju ett Naturreservat.

Men du kanske kan fulcampa enda natt utan att någon jagar bort dig...? ;) Det finns ju p-plats, badplats och småbåtshamn där - så det märks kanske inte om du kvartar över i gröngräset på parkeringen 50 meter från stranden?

pentti01
2016-03-09, 19:45
Tack för tipset TMax500 ! Kikade på satelitbilden ; borde funka ypperligt , det är ju ett stort område så någonstans borde jag få plats :)

TMax500
2016-03-09, 21:11
Väl bekomme!
Du ser texten i skärmklippet med parkering (gräs/grus),
"Lilla" badviken närmast parkeringen.
Den större, långrunda en bit bort (gångväg).
Samt den stora viken med bra klippbad inklusive ett par riktigt bra dykklippor. Höga klippor, djupt nedanför. Man kommer inte ned till botten om man inte jobbar på det ordentligt. (4-5 meter djupt?)

Längst in i den här viken är det ibland strandpartyn av olika slag. Du anar nog stranden på fotot. Jag var själv här i mina tonår, grillade, hånglade och drack mellanöl. :) :)

Runt hela halvön kan man förstås klippbada eller fiska. Fisket är ju fritt på kusten, så länge man håller minimimåtten på det man fångar. Havsöring i sommarkvällen, kanske en makrill på dagen - om man har en massa tur.

Eller vandra halvön runt. Fin natur!

Vid småbåtshamnen kan man också bada från brygga.

Mycket folk en fin sommardag, men på kvällen lugnar det ned sig och du kan nog "fulcampa" :) med en sovsäck bredvid hojen utan att någon bryr sig.

pentti01
2016-03-09, 22:46
Om jag kan "fulköra" hojen längs cykel/promenad-vägen, stör jag ju säkert ingen ! Tack återigen för tips , ser ut att bli där solen ska beundras i sommar !!

TMax500
2016-03-09, 22:53
Naturreservat. Skyltar. Vägbom. Men varsågod! :) Själv körde jag moppe där "förr".

Hamre
2016-03-11, 22:28
Söker efter tips på en fin plats att se solen gå ner i havet, har aldrig upplevt detta :rolleyes:
Det ska ligga strax norr eller söder om Göteborg.
Ingen camping, vill sova under bar himmel bredvid hojen :D

Någon som har tips ?
De e ju bara att åka ner till havet nånstans norr om Gbg. Finns hur mycket ställen som helst.

Delerium
2016-03-15, 19:00
Finns många fina öar i Göteborgs skärgård. Jag var ute på Hyppeln för några år sedan med hojen och grillade. Man tar först en färja till Hönö, sen norr ut till Burö färjeläge och där går en mindre färja till Knippla, Rörö och Hyppeln. På baksidan av Hyppeln är det fri horisont.

pentti01
2016-03-15, 19:49
Finns många fina öar i Göteborgs skärgård. Jag var ute på Hyppeln för några år sedan med hojen och grillade. Man tar först en färja till Hönö, sen norr ut till Burö färjeläge och där går en mindre färja till Knippla, Rörö och Hyppeln. På baksidan av Hyppeln är det fri horisont.

Ser också bra ut. Hur sent om kvällen går sista färjan månne?

Delerium
2016-03-16, 12:33
Till Hönö går den dygnet runt, dock med längre tid mellan turerna på natten. Den mindre går inte hela natten men man kan ringa efter den.

Tidtabell:

http://www.trafikverket.se/contentassets/29065d54f0d343ddbf1a96d018dfc635/100156_nordoleden_utg7_maj_15_b_webb.pdf

pentti01
2016-03-16, 20:28
Till Hönö går den dygnet runt, dock med längre tid mellan turerna på natten. Den mindre går inte hela natten men man kan ringa efter den.

Tidtabell:

http://www.trafikverket.se/contentassets/29065d54f0d343ddbf1a96d018dfc635/100156_nordoleden_utg7_maj_15_b_webb.pdf

Man tackar , man bockar ! :)

engström67
2016-03-18, 11:03
Ska ner på träff i i Vann,Brastad i början på maj, ska vara fint där mä sägs det.Kanske se någon solnedgång mä :)

Delerium
2016-03-18, 11:05
Den här bilden tog jag på Fotö förra sommaren. Ligger bredvid Hönö, går en bro dit.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=633&pictureid=3927

engström67
2016-03-18, 11:43
Den här bilden tog jag på Fotö förra sommaren. Ligger bredvid Hönö, går en bro dit.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=633&pictureid=3927

Snygg hoj :)

pentti01
2016-03-18, 23:53
Fin bild Engström, men risken är väl att holmarna utanför skymmer solnedgången,, eller ?

Delerium
2016-03-19, 00:00
Tror man kan se fri horisont även på Fotö men det var ännu bättre på utsidan av Hyppeln vill jag minnas.

TMax500
2016-03-19, 00:24
Ska ner på träff i i Vann,Brastad i början på maj, ska vara fint där mä sägs det.Kanske se någon solnedgång mä :)
Vann är fint. Men har ingen fri horisont mot väster. Se här: https://www.google.se/maps/place/Vann+Spa+Hotell+och+Konferens/@58.4234166,11.6896257,10.67z/data=!4m2!3m1!1s0x4645a8df7c430b0b:0xc26fec8b0534f cac

Delerium
2016-03-19, 00:29
Foto taget från Hyppeln, dock inte min bild.

http://westnature.se/wp-content/uploads/2011/09/Wave.jpg

TMax500
2016-03-19, 00:30
Fin bild Engström, men risken är väl att holmarna utanför skymmer solnedgången,, eller ?Hallandskusten har ofta(-st) fri sikt mot väster. Finns massor av ställen. Är däremot inte lika säker på var du kan köra fram till stranden och sussa med huvudet mot sidostödet... ;) Kolla in Google-kartan. Gott om fina stränder runt Falkenberg-Halmstad!

engström67
2016-03-19, 19:06
Behöver ej se nån solnedgång. Blir nog fina turer och god mat, det räcker :)

pentti01
2016-03-20, 00:15
[QUOTE=Delerium;105790]Foto taget från Hyppeln, dock inte min bild.QUOTE]

Fin bild, precis vad jag är ute efter :D

pentti01
2016-03-20, 00:17
Hallandskusten har ofta(-st) fri sikt mot väster. Finns massor av ställen. Är däremot inte lika säker på var du kan köra fram till stranden och sussa med huvudet mot sidostödet... ;) Kolla in Google-kartan. Gott om fina stränder runt Falkenberg-Halmstad!

Inte nödvändigt att få med hojen till vattnet. Har gjort precis som du nämner ; kikat runt via google-kartan.

Delerium
2016-03-20, 00:29
Det går en grusväg runt Hyppeln. Vet inte om den är direkt tänkt för fordon men den är tillräckligt bra för att köra på.

pentti01
2016-03-20, 02:05
Det går en grusväg runt Hyppeln. Vet inte om den är direkt tänkt för fordon men den är tillräckligt bra för att köra på.

:rock:

jrutgers
2016-03-20, 17:38
Orust. 70 km norr om gbg..
Västkusten pärla.
Erbjuder egentligen allt.
Skog, natur, kust, pizzeria?
Finns oändligt många vackra platser där du kan uppleva det du söker
(Förutsatt att det är rätt väder)...
Hojta till om du åker upp å skall reka, då kan vi slå följe så kan jag visa dig några fina ställen..

Delerium
2016-03-20, 18:24
Körde runt hela Orust förra sommaren. Där finns en del fina vägar. Ska upp dit nästa helg faktiskt.

pentti01
2016-03-20, 21:37
Orust. 70 km norr om gbg..
Västkusten pärla.
Erbjuder egentligen allt.
Skog, natur, kust, pizzeria?
Finns oändligt många vackra platser där du kan uppleva det du söker
(Förutsatt att det är rätt väder)...
Hojta till om du åker upp å skall reka, då kan vi slå följe så kan jag visa dig några fina ställen..

Gärna ! Blir någon gång under "semester-tiderna" ,,långt dit,, FÖR långt,,! ;)

pentti01
2016-03-20, 21:38
Körde runt hela Orust förra sommaren. Där finns en del fina vägar. Ska upp dit nästa helg faktiskt.

Lägg gärna ut några bilder ! (lilla Härmanö ser intressant ut )