handdator

Visa fullständig version : FMCK/Militärhojar



kilimanjaro
2008-01-06, 12:29
Katarina god morgon och tack för creds ;)

Se där en ny på väg in i FMCK familjen antar jag. Varmt välkommen du kommer inte att ångra dig för roligare fritid är svår att hitta. Nu kan jag iofs bara tala för vår verksamhet häruppe i "Södra Norrlands Kustland" men inte ens manliga förkylningar kan hindra mig från våra kurser och övningar ;D

Att kalla min ärrade vapendragare, som jag är fodervärd åt, trevlig, vet jag inte om jag håller med om men gudarna ska veta att vi haft många roligheter tillsammans. Tvärtom också för den delen för under senaste övningen i höstas funderade jag faktiskt på att lämna den ute på myren som var på väg att käka upp den. Då hade jag "nära döden" i tankarna nu i backspegeln är det ett rosigt minne.
FMCK är sannolikt även den absolut bästa utbildning som finns för oss hojåkare eftersom det hela tiden handlar om övning och vidareutbildning på en hoj som tål lite smisk utan gnäll.
Skidorna är ett tillbehör som iaf jag inte direkt älskar men dom ger absolut en dimension till (på bredden om man säger hehe) och roligt det med.

Mina allra bästa vänner, tjejer som killar, finns helt klart inom FMCK. Om man först svettas i skogen och efteråt i bastun där alla dagens eländigheter analyseras blir man goda vänner, längta om du nu inte redan tillhör gänget.

// Karl B.

Nina
2008-01-06, 15:11
Fina bilder! :)
Jag har varit bilkårist och kört försvarets alla fordon de har, från personbil till Tgb 11, 13, 20 och 30/40 samt lastbil. Terrängkörning är skitkul men jag vill inte in igen.
Däremot kan jag eventuellt tänka mig MCHK Militärsektionen, de gubbarna har militärhojar och brukar köra i Trängslet, där jag för övrigt varit på kurs med terrängbilar. Då är man inte så låst vid att man måste öva X antal timmar per år. Jag tillhörde insatsstyrkan vilka har många fler timmar än bataljonerna t ex. Men nä, jag vill inte leka med det där längre.

Ha ha, kom just på att vi for ut med bilarna i Trängslet och plockade vallar med dom, det var jättekul men inte när jag lyckades gräva ner en Tgb 30 i diket och en stubbe försvann. Det som fanns kvar av stubben låg bakom bilen i småflis. Inga verktyg hade vi heller i nån av fordonen (klantigt va'?) så det var bara att gräva fram bilen för hand. Det tog lite tid…
När vi grävt bort mesta snön runt bilen drog vi upp den med dragstång och hålet där bilen varit gick upp till midjehöjd på mig. Det var djupt! :o
En annan kärra gick framvagnen sönder på, båda hjulen pekade åt varsitt håll på den.
En tredje terrängbil rasade automaten på så den fick vi bogsera hem till förläggningen. Och så var vi ett par bilar kort pga det. Så kan det gå ibland. ;)

Jag brukade sova ganska gott på förläggningarna i dom där sängarna, jag begriper inte vad folk klagade på jämt. Bästa ”hotellet” var A9 i Skövde. ;D

Roliga minnen, men jag vill inte in igen. :)

kilimanjaro
2008-01-06, 22:14
Katarina och övriga
Hejsan hopp se där det blev en egen tråd för grönhojarna och kanske finns det fler som har anknytning till den delen av samhället.

Festligt att du redan har en grön kostym eller är det så illa att du redan lämnat tillbaka den?
Nåja om du kommer i närkontakt med en 258:a fastnar du nog i FMCK nät innan du vet ordet av. ;)
Idag är det viktigare an någonsin att upprätthålla nån form av beredskapsstyrkor. Absolut inte för militärbiten men däremot för att vi står som en viktig resurs när det civila samhället inte räcker till. Läs katastrofer typ översvämmningar, skogsbränder, vilsnegångna barn eller gamlingar. Därför "smörar" jag lite extra för att få folk intresserade av FMCK och framförallt behövs fler kvinnor i verksamheten.
Ursäkta det här ska ju handla om militäthojar höll på att glömma det.

MCHK har dom verkligen tillgång till Husqvarnorna? Träffade en trevlig prick vår BMW träff i Vemdalen i sommras som var medlem i MCHK men han pratade mest om Jaworna. dvs MC 257. Jawan är en riktig gris att köra jmf med 258:n så passa dig om gubbarna försöker lura upp dig på en sån ;D
Skrev en gång i ett kåseri i FMCKjournalen, citat " åker på allt även Jawa" och tänker jag efter är det ju också en upplevelse att åka Jawa (eller ska vi säga erfarenhet hehe) den har ju trots allt två hjul och allt på två hjul går an.

Du skriver Trängslet menar du Älvdalen? Dit åker vi när det handlar om kurser och utbildningar men Trängslet har jag aldrig hört om. Har också roliga minnen från Älvdalen men det är som det heter en annan historia helt befriad från hojar.

Håller med om att sömnen är god på ett logement. Vi i FMCK Sundsvall har tillgång till en kasern på fd LV5 där vi kamperar under övningar med hemvärnet och även vid våra egna rep-kurser och övningar.

Försöker mig på några bilder till, det Maria en speciellt tuff tjej som tvättar hojen efter en övning, samma övning förresten som nästa bild kommer ifrån. Det är jag själv som frestar 258:ans nästan obefintliga fjädring på crossbanan utanför Härnösand.

// Karl B.

Nina
2008-01-07, 08:34
Ja uniformen är återlämnad men jag fick dubbel uppsättning så jag har en kvar. ;)

Trängslet kallas det, finns i Älvdalen ja. En stor förläggning, rakt över bron och älven så kommer man dit. När jag var där sist fanns en grupp estniska mc-ordonanser som skulle lära sig allt om just 258:orna. Det såldes en hel del såna hojar till Estland så ska man ha en får man väl snart åka dit än försöka hitta en här.
I dag finns knappt några kvar, inte ens reservdelar finns längre (eller så håller folk i dom benhårt). På F18 i Tullinge skrotades ett helt lagerhus med delar och hojar, ingen fick köpa loss nånting, det skulle skrotas, sa Försvaret. Vilket slöseri. >:(

MCHK (MotorCykelHistoriska Klubben) är privatister och det finns olika sektioner inom klubben, varav en kallas Militärsektionen. De har egna Huskvarnor som är civilt reggade i Bilregistret och kör med dom. De brukar vara i Trängslet varje år, jag tror de hyr in sig där. Är inte säker hur de får plats där, kanske de bor på hotellet nere i backen?

Svärfar har två stycken, en funkar som han ska köra med i Trängslet nu, den andra ska han göra i ordning så ska jag få lära mig köra den senare. Han gav en kort lektion häromdagen hur man tar vallar och kör med skidorna, vad man ska vara uppmärksam på (annan trafik som inte ser skidorna t ex). :D

kilimanjaro
2008-01-08, 22:51
Katarina hej hej i kvällen.

Ja du jag var bara en förhoppningsfull yngling den gången jag var i Älvdalen så både minnet och förhoppningarna sviktar. Har för mig att vi höll till på ett skjutfält men ärligt är det starkaste minnet en ovanligt trevlig brud som hade en fullständigt obegriplig dialekt :P.
På den tiden var det inte FMCK för min del utan jag var sk. hemvärnsungdom.

Jomenvisst det är annorlunda teknik att köra med skidor och odubbat. Man kör med en kontrollerad sladd när det blir halkigt och UNDVIKER ATT BROMSA MED FRAMBROMSATRAPPEN.
Det sista är viktigt för låser sig hjulet vill hojen vika ner sig. Jag gjorde en jättevurpa på T3/I21:s körgård (i salig åminnelse ) för, ja jösses va länge sedan.
Hade en Nikonkamera med ett motljusskydd av metall innanför nallestället och själva skyddet var vänt in mot kroppen. Gissa om det gjorde ont när vi dråsade omkull?
Trodde ett tag att att det skulle bli en rund tatuering som nästan såg ut som en måltavla. Tänk dig en stolt FMCK:are som går omkring med en perfekt placerad måltavla på bröstet. Voj voj vilket handikap.

Synd på hojarna att dom skrotas men jag har hört att det delvis är av miljöskäl och har man legat sist i spåret med säg tio 258:or framom är man benägen att förstå. Det är möjligt att blåröken inte tar sig ända hit från Estland men lite underligt är det.
Är det gröna hojar gubbarna har eller är det civila versioner? Det finns ju faktiskt civilhojar med automatlådan.

Din svärfar känner säkert killen jag träffade, ska se om jag hittar en bild vid tillfälle.

Lev och må // Karl B.

TcAnders
2008-01-08, 23:14
Katarina hej hej i kvällen.

Ja du jag var bara en förhoppningsfull yngling den gången jag var i Älvdalen så både minnet och förhoppningarna sviktar. Har för mig att vi höll till på ett skjutfält men ärligt är det starkaste minnet en ovanligt trevlig brud som hade en fullständigt obegriplig dialekt :P.
På den tiden var det inte FMCK för min del utan jag var sk. hemvärnsungdom.

Jomenvisst det är annorlunda teknik att köra med skidor och odubbat. Man kör med en kontrollerad sladd när det blir halkigt och UNDVIKER ATT BROMSA MED FRAMBROMSATRAPPEN.
Det sista är viktigt för låser sig hjulet vill hojen vika ner sig. Jag gjorde en jättevurpa på T3/I21:s körgård (i salig åminnelse ) för, ja jösses va länge sedan.
Hade en Nikonkamera med ett motljusskydd av metall innanför nallestället och själva skyddet var vänt in mot kroppen. Gissa om det gjorde ont när vi dråsade omkull?
Trodde ett tag att att det skulle bli en rund tatuering som nästan såg ut som en måltavla. Tänk dig en stolt FMCK:are som går omkring med en perfekt placerad måltavla på bröstet. Voj voj vilket handikap.

Synd på hojarna att dom skrotas men jag har hört att det delvis är av miljöskäl och har man legat sist i spåret med säg tio 258:or framom är man benägen att förstå. Det är möjligt att blåröken inte tar sig ända hit från Estland men lite underligt är det.
Är det gröna hojar gubbarna har eller är det civila versioner? Det finns ju faktiskt civilhojar med automatlådan.

Din svärfar känner säkert killen jag träffade, ska se om jag hittar en bild vid tillfälle.

Lev och må // Karl B.





Dialekten i Älvdalen är FRUKTANSVÄRD! Jag bor inte så långt därifrån, det är ett eget språk kan man säga, för jag förstår då ingenting..
Danska är lättare att förstå.:)

// Anders
www.AndersMx.se (http://www.AndersMx.se)

kilimanjaro
2008-01-08, 23:24
Här hade jag tänkt ett citat men hur gör man?



Njae med den donnan (ok hon är en tant nu men då du...) lät det som ljuv musik he he.
Skämt åsido jag tyckte då att det lät lite som engelska och jag själv kommer från bonnlandet i hälsingland och vi var inte heller så civilicerade språkligt.

//Karl B.

Nina
2008-01-09, 08:02
Jag har hört talas om den dialekten och man sa att den är oförståelig. Nu minns jag inte det ordet man sa som lät som nåt helt annat än det betyder. Det var ungefär som att säga apelsin och man menade bromspedal… ;)

Hojarna är gröna, här är en bild på en av dom:
http://www.k-mart.se/Rally2007/images/DSC_3202.JPG

Bilden är från ett mc-rally jag var på i augusti (här är resten av bilderna: http://www.k-mart.se/Rally2007/)

På bild 4 står gubbarna och en grabb och funderar ut vilken topp som hör ihop med vilket märke och nu måste jag få skryta lite: undertecknad parade ihop alla 6 topparna med rätt märke (uteslutningsmetoden). ;D

kilimanjaro
2008-01-09, 22:49
Katarina och alla andra som läser det här.

schyssta bilder från HMCK nu blir man ju sugen att baxa fram "bumsen" men man fär väl nöja sig med lite enduroåkning till helgen.
Känner du igen mannen på bilden? Det är han som pratade så varmt om MCHK i sommras.


// Karl B.

Nina
2008-01-10, 08:11
Inte jag men kanske svärfar vet, om det är BMW-klubbens träff och han pratar om MCHK så är chansen stor att svärfar känner honom. :D

Nina
2008-02-04, 13:51
Lite svårt att fråga svärfar nu för han gick bort i går natt. Somnade bara in hux flux så där.
Nu blir det inget mer övande. Vi skulle fortsätta övningsköra efter jag fick körkortet i augusti -07, bland annat stod militärhojar på listan nästa vinter. Han har en militär-mc extra som han skulle göra i ordning och som jag skulle få låna för ändamålet men nu blir det inget med det liksom de andra aktiviteterna vi skulle göra i sommar (veteranhojar t ex).

Typiskt, jag verkligen diggade honom. Han blev liksom min andra pappa då min egen dog för några år sen. Han ersatte inte alls min pappas plats men han blev bara liksom en andra pappa. :'(

kilimanjaro
2008-02-04, 22:32
Katarina
Trist och tråkigt för dig. Under den korta tid jag läst det här forumet har jag imponerats av den fina kontakt du och din svärfar verkar ha haft.
Det är tufft att mista en "soulmate" samtidigt som det är en naturlag att det förr eller senare drabbar oss alla. Man kan skriva mycket i det här ämnet men det blir på något vis bara tomma ord som ekar ihåligt i tomrummet efter vännen, människan, kompisen, mentorn. Minns det fina och glöm det andra.

Lycka till // Karl B.

yesset
2008-08-06, 22:55
Jag har en delikat fråga :cool:

Hur hög är egentligen 258:an över sadeln? Jag funderar på att utbilda mig till mc-ordonnans men är bara 1.60 m över havet. Är de höga? (dvs. över 85 cm över sadeln?)

Molgan
2008-08-06, 23:51
Jag har en delikat fråga :cool:

Hur hög är egentligen 258:an över sadeln? Jag funderar på att utbilda mig till mc-ordonnans men är bara 1.60 m över havet. Är de höga? (dvs. över 85 cm över sadeln?)
Hej å välkommen. :)

Har ingen erfarenhet av militärcyklar och höjden på dem men det kanske finns angivet här (http://www.fmck.se/dokument/mc%20258_bocker/mc%20258_bocker.htm).

Nina
2008-08-07, 06:01
Nu blir det inget mer övande. Vi skulle fortsätta övningsköra efter jag fick körkortet i augusti -07, bland annat stod militärhojar på listan nästa vinter. Han har en militär-mc extra som han skulle göra i ordning och som jag skulle få låna för ändamålet men nu blir det inget med det liksom de andra aktiviteterna vi skulle göra i sommar (veteranhojar t ex).
Update:
Såg att inlägget var några månader gammal och mycket har hänt sen dess:
Jag köpte hans färdiga Husqvarna 256:a och en BSA M20 från 1944, jag fortsätter ändå med det vi tänkt göra i alla fall. Så jag har gått med i MCHK Militärsektionen, ska köra 256 i Älvdalen februari -09, jag har med gubbens hjälp fått ordning på BSA:n och provkört den nu i augusti -08. Allt ordnar sig, man får inte ge upp planerna. :)

yesset
2008-08-07, 09:00
Hej å välkommen. :)

Har ingen erfarenhet av militärcyklar och höjden på dem men det kanske finns angivet här (http://www.fmck.se/dokument/mc%20258_bocker/mc%20258_bocker.htm).

Tyvärr, har redan spanat in allt hos FMCK :( Intruktionsboken anger bara vanlig höjd, d.v.s över styret. Inget står skrivet någonstans om saelhöjden tyvärr.

Nina
2008-08-07, 09:11
Min man är 160 cm lång och han har kört min Husqvarna utan problem. Dock har han fått ha ena foten ner och sitta på sniskan. Be att få provsitta en hos FMCK.

Välkommen hit förresten!

kilimanjaro
2008-08-07, 21:42
Kul att den här tråden vaknat till liv igen, gröna hojar har en speciell plats i mitt hjärta.

Var precis ut i garaget och mätte höjden upp till dynans lägsta punkt på min militärhoj (258:a).
Den är i standardutförande alltså inte sänkt på något vis och höjden är 88 cm framme vid tanken.
5-6 cm högre vid bakkanten eftersom den är svagt sluttande framåt.

Det finns lite trix för att få korta ben att räcka till som vi gjort häruppe i Sundsvall för några år sedan åt en tjej som kände sig lite osäker.
Det lättaste är att flytta gaffelkronan neråt på gaffelbenen det blir ca 5-6 cm på "framvagnen" men det räckte inte åt Monica så nästa steg blev att ta bort 3-4 cm stoppning i dynan och till sist svetsade jag på förhöjningar på skidorna. Joomenvisst det på skidorna är ju självklart bara verksamt under vinterkörningen när skidorna är monterade men det funkade riktigt bra. :)
Tror att vi har limpan kvar i förrådet så vid intresse skickar jag gärna bilder på den.

Vi (FMCK) har förresten ett skarpt uppdrag i helgen när vi ska köra ordonans samt bevaka park farmé under natten vid Njurunda MK:s SM-tävlingar i enduro.
Voj voj va skoj att få sova i tält igen se världsmästare in action samt kanske nosa på banorna med 258:an.

Yesset tveka inte bara för att hojen verkar hög du kommer snart att glömma problemen och som sagt det finns trix att ta till.

Väl mött ute i skogen // Karl B.