handdator

Visa fullständig version : Gruppkörning



Boogieman
2008-01-06, 17:25
Vet inte om det funkar, men första filmen visar ett säkert sätt att köra i grupp.
http://www.shadowaero750.com/videos.aspx

pewa
2008-01-06, 17:28
Vi körde mycket kolonn i lumpen, med lastbilar visserligen men det är lite samma tanke..

Att köra i grupp är en konst, minns att vi hade en del stora problem med andra trafikanter, avstånd, hastigheter osv osv

Nina
2008-01-06, 17:35
Mellan lastbilarna ska det vara 2 stolpar (de vita) om man kör i kolonn militärt.
På mc är det varannan hoj för siktens skull, så man ser så långt fram som möjligt och har handlingsberedskap.
Om den första svänger av och resten ska fortsätta ska nästa man förflytta sig i sidled så att han tar den förstes plats. Ja det är nåt sånt där reglerna går, jag har aldrig kört ihop med flera stycken på mc men fick en kort muntlig lektion av svärfar en gång hur det ska gå till. :)

Nilsson
2008-01-06, 18:03
inte helt rätt katarina , det finns regler (rekomendationer) om detta på dels SMC sida men även på de flesta klubbsidor, man måste skillja på kortegkörning och gruppkörning , kollon körning (militärkollon ) har samma regler som kortegkörningar dessa skall vara godkända av polis annars är det en gruppkörning , skillnaden är att en korteg får ej brytas samma gäller militärt och begravningskorteger , men i en grupp körning gäller alla trafikregler som vid stopp mm sen är det inte lämpligt att byta spår under körning detta löser man vid nästa stopp då man fyller på bakifrån

turbo
2008-01-09, 18:54
jag har upplevt att problemen kommer så fort det är lie mer trafik och fler bilister som tränger sig emellan, rödljus kanske och så vidare.. då blir det lätt sprickor och dålig rytm i körningen. bättre då man kör på landsbygden :)

Nina
2008-01-09, 19:04
I kolonnkörning är det två stolpar mellan bilarna som gäller. Jag vet vad kortegekörning är och den ska man ge sjutton i att bryta. Likaså demontrationståg.

Däremot tänker jag inte delta i nån gruppkörning för det verkar alldeles för jobbigt, jag skulle säkert vara ett irritationsmoment och få skäll för att jag kör på fel sätt i gruppen.

Jag kör gärna snett bakom framförvarande för att få längre siktsträcka, varannan hoj i vänsterspår och varannan i högerspår alltså. Jag skulle aldrig drömma om att ligga direkt bakom framförvarande hoj, då har man ju bara hälften i siktsträcka...

Mr.Peter
2008-01-09, 19:15
Har varit med om det mesta genom åren vad gäller både grupp o kortegekörningar men aldrig varit med om att ngn sitter o viftar med händerna för allt möjligt.
Fungerar alldeles utmärkt med blinkers,varningsljus och bromsljus.
Händerna gör bäst nytta på styret!!

Nilsson
2008-01-09, 19:29
vad menade du med det peter , om den som kör först har nybörjare bak sig är det inte fel att visa om det ligger grus eller är olja eller annat skit på vägen , jag brukar säga att vid körning i grupp skall det vara bekvämt och du skall vara trygg i din körning följ trafikreglerna så blir körningen trevlig med

Mr.Peter
2008-01-09, 19:39
Om det är nån fara som grus o dyligt på vägen och man tänder varningsljusen så blir man uppmärksammad på fara.Sen om man har nybörjare med sig så tar man givetvis hänsyn till dom.Om man är många så är en bra regel att den siste bestämmer farten,alltså man bromsar bakifrån.Sen om man kommer in i stark trafik eller i stan så får man givetvis improvisera.Tycker det fungerar bra!

Nilsson
2008-01-09, 19:42
ja jag håller med dej men det är inte alla hojar som har varningsblinkers

Mr.Peter
2008-01-09, 19:46
Nä det har du rätt i då anväder man väl hand eller fot o varnar.

Nina
2008-01-09, 19:52
Min BMW har varningsblinkers (extrautrustning) men inte glidaren. Jag fick lära mig div tecken i somras under övningskörningen, de var bl a varning för grus. Ett annat tecken var ”Stopp” för han hade inget bromsljus på sin gamla veteranhoj (det fanns inte på den tiden).
Och så var det några till men nu har jag visst glömt dom (redan!). :o

Helga
2008-01-09, 21:21
Dessa länkar kanske kan hjälpa dig att friska upp ditt minne Katarina ;D

http://www.wysoki.com/handsignaler/index.htm

http://www.wysoki.com/handsignaler/index2.htm

http://www.wysoki.com/handsignaler/index3.htm

Nilsson
2008-01-09, 22:12
alla handsignaler som ska användas vid en grupp körning bör gås igenom innan körning , då det finns olika tecken och folk ser detta på olika sätt , använd insidan av huvet när ni kör så brukar det gå bra

Nina
2008-01-10, 08:16
Dessa länkar kanske kan hjälpa dig att friska upp ditt minne Katarina ;D

http://www.wysoki.com/handsignaler/index.htm

http://www.wysoki.com/handsignaler/index2.htm

http://www.wysoki.com/handsignaler/index3.htm


Tack för länkarna men stopptecknet är inte så där här, det där är väl amerikanska tecken? Här visar man samma stopptecken som polisman, inte pekande neråt. Höger blinkers är hela handen ut åt höger. Har man glömt blinkers på visar man blink-blink med handen.

turbo
2008-03-19, 10:25
nu har vi bara pratat hur man ska köra i grupp, men vad är det bästa med att köra i grupp? jag vet att vissa här inne kör ganska mycket i grupp, jag själv har bara testat någon enstaka gång och tycker det kan bli lite dålig rytm i körningen.

Hamre
2008-03-19, 22:37
Köra i grupp är nog bra, om gruppen inte är större än 2-3 hojar. Blir det flera så blir det inget flyt i körningen.
Jag föredrar att köra själv, då kan man hålla sitt eget (höga) tempo. :)

Nilsson
2008-03-19, 22:55
var och en väljer ju om man vill köra i grupp , jag kör mycket själv med , och det e ju ganska enkelt , vissa har ju ett körsätt som inte lämpar sig för grupp körning ,och som jag brukar säga du ska köra så du e trygg i din körning för annars blir det ej kul

pewa
2008-03-20, 23:38
Funkar det att köra grupp även om vissa kör custom, andra touring eller sporthoj?

Hamre
2008-03-21, 00:00
Funkar det att köra grupp även om vissa kör custom, andra touring eller sporthoj?

Visst funkar det men du får inte ha brått om du kör med Customhojar ;), det är min personliga erfarenhet.(OBS inget negativt mot Customhojar)
Jag har kört en del ihop med den lokala MC-Klubben, den består av customhojar till 98%
Dom körde åt helvete för sakta. runt 70-80km/h, tycker iallafall jag går lite väl sakta.

Nina
2008-03-21, 07:31
Jag tycker det är en lagom hastighet, Hamre. Då hinner man se vad man passerar för samhällen. :)

Nilsson
2008-03-21, 09:24
meningen med att köra i grupp är väl att man ska tuffa rundt kolla på saker ,stanna och fika , om man kör för fort ökar ju olycksrisken dramatiskt , min åsickt är att om du ska köra fort så har du inte i en grupp körning att göra , då e det bättre du åker till en bana

Jan-Olov
2008-03-21, 09:45
Jag tycker det är en lagom hastighet, Hamre. Då hinner man se vad man passerar för samhällen. :)

Ja inte fortare i alla fall det är mycket att hålla koll på och så måste man kunna se något med. Den som vill köra lite fortare skall ligga sist för det blir ganska ryckigt om det är många som kör tillsammans, då får sisten möjlighet att gasa för att hänga med. Det är ganska mulligt att köra många, det blir en del uppmärksamhet utefter vägen och många uppskattar synen och mullret. Men det bästa är nog i alla fall att vara ensam för då behöver jag inte ta hänsyn till reskompisen.

Jan-Olov

FJR Håkan
2008-03-21, 19:55
Hej
Gruppkörning är svårt.
Jag är med i Sätila Mc och håller i många körningar.
Vi har klara regler vad som gäller och vi håller stenhårt på dessa och desto fler körningar man håller i desto mer lär man sig om vilket tempo man kan hålla med just den gruppen för dagen som är med. Jag tycker inte det är svårt att köra med olika typer av hojar men vid mycket kurviga vägar så har de tyngsta customhojarna lite svårt att hänga med men då får man lätta lite på gasen. De som är nya och inte har kört innan i grupp måste våga säga detta så gruppen anpassar sig för alla har vi varit nya eller hur?
En viktig regel som jag tror många har är att alltid ha koll på kompisen bakom. Skulle han försvinna så sänker man farten och snart så är gruppen samlad igen.
Sen är vägarna, fikan och gemenskapen viktigare än att det ska gå fort tycker jag.
Vill jag dra i handtaget kan jag göra det en annan dag då jag kör själv.
Ha det bra
Mvh
FJR Håkan 8)

Hamre
2008-03-21, 23:06
Jag tycker det är en lagom hastighet, Hamre. Då hinner man se vad man passerar för samhällen. :)

I samhällen är det ju 50km/h, där kör jag aldrig för fort. ;)

Hasse i Kristianstad
2008-03-21, 23:54
Att köra i grupp är som att ta bussen, ingen buskörning men väldigt trevligt vid stoppen. Målet är att träffas och umgås.
Att köra ensam eller med ett fåtal ger mer lutning i kurvorna speciellt när Kanonkalle ligger först ::)