handdator

Visa fullständig version : TRANRESAN 2016



Ove
2016-02-26, 18:52
:hmmmm2: Kanske dags att börja fundera på den årliga traditionen - Tranresan - den första träffen lite lagom långt in på den nya säsongen för oss som inte kör året runt?

Hörde på radion idag att den första flyttande tranan kommit till Hornborgasjön tillsammans med tofsvipor och även lärkor. Gäss har redan börjat flyga förbi hos mig, men jag har ännu inte sett eller hört några svanar på väg norrut. Dock en och annan Mc som vaknat till.

räven
2016-02-26, 22:14
:hmmmm2: Kanske dags att börja fundera på den årliga traditionen - Tranresan - den första träffen lite lagom långt in på den nya säsongen för oss som inte kör året runt?

Hörde på radion idag att den första flyttande tranan kommit till Hornborgasjön tillsammans med tofsvipor och även lärkor. Gäss har redan börjat flyga förbi hos mig, men jag har ännu inte sett eller hört några svanar på väg norrut. Dock en och annan Mc som vaknat till.

Det har vi tänkt oss. Hörde första tranan häromdagen. Undrar hon va på väg på dejt.

Olle Å
2016-02-27, 09:09
Det har vi tänkt oss. Hörde första tranan häromdagen. Undrar hon va på väg på dejt.

Av tranornas förpatrull gäss och svanar såg jag några hundra på ett gärde vid Brosjön i s. Värmland nu i veckan. :):)

Ove
2016-02-27, 10:02
:confused: Inte tranor men ändå fågel: Domherrarna har betett sig underligt hos mig i någon vecka, dom har blivit som runda fjäderbollar och bara suttit oskygga fastän man står bredvid dom och frågat hur det står till.
På radion, Naturmorgon, kom ämnet upp och ett förslag var att dom var sjuka av salmonella. Rådet var ungefär att ta bort fågelbordet och sanera det. Det är nämligen där dom smittar varandra. Använd skyddshandskar för att inte själv bli smittad. :eek:

Att avbryta utfordringen är inget problem för vi hjälper inte till så mycket som vi tror. Vi matar bara för att få se fåglarna vid vårat fönster. :rolleyes:

Olle Å
2016-02-27, 11:11
:confused: Inte tranor men ändå fågel: Domherrarna har betett sig underligt hos mig i någon vecka, dom har blivit som runda fjäderbollar och bara suttit oskygga fastän man står bredvid dom och frågat hur det står till.
På radion, Naturmorgon, kom ämnet upp och ett förslag var att dom var sjuka av salmonella. Rådet var ungefär att ta bort fågelbordet och sanera det. Det är nämligen där dom smittar varandra. Använd skyddshandskar för att inte själv bli smittad. :eek:

Att avbryta utfordringen är inget problem för vi hjälper inte till så mycket som vi tror. Vi matar bara för att få se fåglarna vid vårat fönster. :rolleyes:

Det bästa är nog att inte ha något fågelbord utan en sorts automat, så de sitter på kanten och skiter utanför. Problem blir det då för gulsparvarna, som vägrar att klänga på automaten så de får sin mat direkt på marken. Så gör vi.
Funkar bra med utfodringen. Så fort det kommer snö, så kommer pippina till matstället och så fort marken blir bar så hittar de tydligen mat någon annanstans.
Det foderautomaterna som Granngården säljer funkar jättefint för talgbollarna. Kan stoppa i tre stycken i taget. Krossad havre har vi i en lite omgjord smågrisautomat. Rymmer nästan 10 liter, så det räcker några dagar. :):):)

Olle Å
2016-02-27, 11:22
Jag nämnde Brosjön, som ligger ca en mil no om Säffle. Där har grävmskiner jobbat förra sommaren med att försöka reglera flödet genom sumpmarken. Avsikten är att bibehålla några vattenytor och för att fånga upp en del urlakade ämnen från både folk och fä och jordbruk. Förut så blev det översvämning och sedan rann allt vattnet bort. Nu bromsar tre dammar upp genomströmningen, så våtmarken nedanför får ett jämnare flöde. Kommer troligen att kunna gynna fågellívet en hel del. Har bara sett av de större fåglarna. olika sorters gäss och svanar.
Såg ett tranpar där förra året. Här hemma hade vi faktiskt ett par som häckade förra året. Kanadagäss har vi vid sjökanten och svanar inte långt härifrån vid några små skogssjöar.

räven
2016-03-01, 15:34
Tranan går ensam på åkern med 4 sädgäss, våren är på gång.

Ove
2016-03-10, 10:22
:) Tranräkningen har börjat, 305 fåglar igår.

Skatornas bostadsrättsförening har sammanträde i byn. Dom undersöker varenda byggbart träd och tjattrar om vilka som ska ha bästa trädet. Dom låter som partiledardebatt på TV - alla snackar samtidigt och ingen lyssnar... :rolleyes:

räven
2016-03-10, 10:54
:) Tranräkningen har börjat, 305 fåglar igår.

Skatornas bostadsrättsförening har sammanträde i byn. Dom undersöker varenda byggbart träd och tjattrar om vilka som ska ha bästa trädet. Dom låter som partiledardebatt på TV - alla snackar samtidigt och ingen lyssnar... :rolleyes:

Härligt Ove. Här går en ensam trana hos mig. Undrar om den blivit av med sin partner(brukar vara två)
I går tittade en värmande vårsol på oss vårlängtande knuttar.
Du får hålla koll på fåglar å väder å så får vi hoppas att det funkar i år.

Ove
2016-03-10, 17:03
Härligt Ove. Här går en ensam trana hos mig. Undrar om den blivit av med sin partner(brukar vara två)
I går tittade en värmande vårsol på oss vårlängtande knuttar.
Du får hålla koll på fåglar å väder å så får vi hoppas att det funkar i år.

:hmmmm2: Det kanske är som med storkarna, hannarna kommer först och ser till att boet är på plats och sen kommer honorna, kanske godkänner försöket och sen ändrar efter eget huvud. :rolleyes:

Skatornas morgondebatt är över, vet inte hur den slutade. Dags att börja hålla i vedpinnarna så dom inte försvinner som bomaterial...

räven
2016-03-12, 15:07
Du hade rätt Ove. I dag kom tranfrun. Trangubben blev till sig i fjädrarna att han hoppa skutta å trumpetar.

Olle Å
2016-03-12, 17:59
Du hade rätt Ove. I dag kom tranfrun. Trangubben blev till sig i fjädrarna att han hoppa skutta å trumpetar.

Det är ju inte bara tranor som bär sig åt så när de varit åtskilda. Hoppas ju att våren är på gång i allafall. En trana gör ju ingen vår , men det kommer nog flera.:):):)

räven
2016-03-13, 19:12
Det är ju inte bara tranor som bär sig åt så när de varit åtskilda. Hoppas ju att våren är på gång i allafall. En trana gör ju ingen vår , men det kommer nog flera.:):):)

Solen har värmt i veckan, nu söndag å molnigt å 0. Tänkt testat grusmoddet ut till asfalten om det blivit lite varmare.

Ove
2016-03-13, 22:37
:confused: Dagens notering: 6(sex) st tranor vid trandansen? Är det redan över?

räven
2016-03-14, 17:47
Dom kommer med vårvärme. På tal om vårvärme så provkörde jag lite i dag. Funkar nog bra med fler långkalsonger ?

Ove
2016-03-14, 18:06
Dom kommer med vårvärme. På tal om vårvärme så provkörde jag lite i dag. Funkar nog bra med fler långkalsonger ?

:hmmmm2: Väntar nog lite - har så svårt att få på mig 3 par långkallingar. Dessutom har tjälen inte släppt taget här ännu så det är ytsörja på vägarna...

Får väl göra någon vända ner till sjön för att kolla fågel- och smörgåsläget så småningom, men det är ju några veckor kvar till umgås...

Olle Å
2016-03-14, 23:01
:hmmmm2: Väntar nog lite - har så svårt att få på mig 3 par långkallingar. Dessutom har tjälen inte släppt taget här ännu så det är ytsörja på vägarna...

Får väl göra någon vända ner till sjön för att kolla fågel- och smörgåsläget så småningom, men det är ju några veckor kvar till umgås...

Hm, svenska språket är underbart med exvis alla ord med gås. Några här: smörgås, unggås, förgås, förbigås ( ej stannfågel),gräset får ej gås på. :):):):)

räven
2016-03-14, 23:11
Hm, svenska språket är underbart med exvis alla ord med gås. Några här: smörgås, unggås, förgås, förbigås ( ej stannfågel),gräset får ej gås på. :):):):)

Umgås över en smörgås.

Ove
2016-03-15, 21:16
Umgås över en smörgås.

:confused: Blir nog det för nu är det bara 4 tranor kvar. Nåja, om dom kommer plötsligt och alla på en gång så kan det bli nytt rekord.:flute:

Ove
2016-03-17, 08:47
:) Hustrun så flygande tranor igår och jag hörde gäss som flög i mörkret i går kväll. Varför flyger dom på natten? :hmmmm2:

Olle Å
2016-03-17, 09:13
:) Hustrun så flygande tranor igår och jag hörde gäss som flög i mörkret i går kväll. Varför flyger dom på natten? :hmmmm2:

Det är väl inte så mycket trafik på natten :):):)

Ove
2016-03-19, 08:26
Den 17;e var det 680 fågel på plats.

räven
2016-03-19, 08:51
Den 17;e var det 680 fågel på plats.

Bra, nu börjar det nog hända lite på Tranfronten.

Olle Å
2016-03-19, 11:06
Bra, nu börjar det nog hända lite på Tranfronten.

Ser man till flera års tidigare statistik kan man ju se vilka variationer det är på antalet och datum.
Statistik skall man ju inte fundera för mycket över eftersom den bara visar det gamla.:eek:
Men jag undrar om man kan få fram antalet tranor som passerat Hornborgasjön.:confused:
Kan genomsnittet per dag delat med antalet dagar ge rätt resultat? Nån som vet ?:confused:

Ove
2016-03-19, 22:27
3 800! Spänningen är oooooooooooolid lig, går vi mot nytt rekord? :eek:

räven
2016-03-19, 22:40
3 800! Spänningen är oooooooooooolid lig, går vi mot nytt rekord? :eek:

Har Sickan nån plan ?

Ove
2016-03-20, 16:49
Har Sickan nån plan ?

:confused: Vet inte men jag själv planerar att ev. överleva en mammutförkylning (ev. influensa).

Hoppas att jag snart blir i fprm att ta en rek.tur till sjön. Svanarna lär enligt Naturmorgon vara på plats vid Tysslingen.

Ove
2016-03-21, 22:39
:) Dagens fågelnotering 5.100. dom samlas!

räven
2016-03-23, 11:35
:) Dagens fågelnotering 5.100. dom samlas!

Undrar om fåglarna vänder när de möter snövädret ?

Ove
2016-03-23, 17:25
Undrar om fåglarna vänder när de möter snövädret ?

:confused: Tror inte att tranorna vänder men kanske stannar upp lite. Värre är det med hornborgasjöns funktioner som verkar ha gått ner i varv. Tranräkningen är nu varannan dag, högst och webbkamerorna funkar inte. En kamera går att få bild från men den är så suddig att man undrar vad som syns. :confused:

Olle Å
2016-03-23, 19:27
:confused: Tror inte att tranorna vänder men kanske stannar upp lite. Värre är det med hornborgasjöns funktioner som verkar ha gått ner i varv. Tranräkningen är nu varannan dag, högst och webbkamerorna funkar inte. En kamera går att få bild från men den är så suddig att man undrar vad som syns. :confused:

Kollade i morse på en live webbkamera som tydligen sitter vid infobyggnaden. Kanonfina bilder fast det var lite disigt i början. Mestadels svanar och gäss som man kunde se. Några tranor hoppade runt och blåste trumpet.:):):)
Antagligen skylls det väl på pengabrist att det bara kontrollräknas varannan dag.:mad:

Ove
2016-03-26, 22:37
:) Tar sig! I går var det svårräknat och 15.000 fåglar. I dag 13.000. En plog flög över hos mig på förmiddagen, det var nog dom som fattas i dagens räkning. :rolleyes:

Komitten för väder och annat sammanträder (Jan och Olle ), får se var det blir för datum som föreslås.. :cool:

räven
2016-03-26, 22:59
:) Tar sig! I går var det svårräknat och 15.000 fåglar. I dag 13.000. En plog flög över hos mig på förmiddagen, det var nog dom som fattas i dagens räkning. :rolleyes:

Komitten för väder och annat sammanträder (Jan och Olle ), får se var det blir för datum som föreslås.. :cool:

Ojdå så möe pippisar , vad sägs om lördag 2-4 ?

Ove
2016-03-27, 21:32
Ojdå så möe pippisar ,

19.100 pippisar.


vad sägs om lördag 2-4 ?

OK för mig. Samma tid samma plats? Bygdegården vid Bjurums kyrka kl.10. :)

Olle Å
2016-03-27, 22:24
19.100 pippisar.



OK för mig. Samma tid samma plats? Bygdegården vid Bjurums kyrka kl.10. :)

Lite tveksam över väderspådomen. 2-5+ och regn. :mad: Kanske prognosen bättrar sig mot slutet av veckan.:D
Kanske med handtagsmuffar och extra kalsingar. Ingen Dneper dock. Litar inte på den ännu.

räven
2016-03-27, 22:45
Lite tveksam över väderspådomen. 2-5+ och regn. :mad: Kanske prognosen bättrar sig mot slutet av veckan.:D
Kanske med handtagsmuffar och extra kalsingar. Ingen Dneper dock. Litar inte på den ännu.

Metrologen har benägenheten att ändra sig. Först va det bra, nu sämre. hoppas det blir ny ändring till det bättre. Ps. söndagen är fortfarande bra om vi vill ändra oss efter väder.

Ove
2016-03-29, 21:19
Metrologen har benägenheten att ändra sig. Först va det bra, nu sämre. hoppas det blir ny ändring till det bättre. Ps. söndagen är fortfarande bra om vi vill ändra oss efter väder.

19.000 tranor idag. Nå grabbar - hur gör vi, när kör vi?... Logi finner för mina ordinarie gäster ung. när som helst...

Olle Å
2016-03-29, 21:45
19.000 tranor idag. Nå grabbar - hur gör vi, när kör vi?... Logi finner för mina ordinarie gäster ung. när som helst...

Logi kommer nog att behövas med tanke på temperaturen.:):)
Ove får bestämma dag tycker jag.:cool:

Ove
2016-03-29, 22:32
Ove får bestämma dag tycker jag.:cool:

:p Nähäddu! Jag är bara frukostservitör, bestäm ni och meddela mig resultatet. ;)

räven
2016-03-29, 22:51
:p Nähäddu! Jag är bara frukostservitör, bestäm ni och meddela mig resultatet. ;)

Som prognosen är nu tycker jag vi kör enligt plan 2-4. Jag kommer att ta logi nån stans på vägen. Tidaholm eller nåt ?

Olle Å
2016-03-30, 09:49
Som prognosen är nu tycker jag vi kör enligt plan 2-4. Jag kommer att ta logi nån stans på vägen. Tidaholm eller nåt ?

OK, för min del.Fick ryggproblem som började igår, så jag får väl känna efter lite bättre framåt dagen.:mad::mad:

Ove
2016-03-30, 22:07
:) 19.400 tranor idag. Träffen blir på Lördag kl 10.

räven
2016-03-31, 11:32
:) 19.400 tranor idag. Träffen blir på Lördag kl 10.

Ok, jag drar på 2 långkalsonger.

Olle Å
2016-03-31, 13:38
Ok, jag drar på 2 långkalsonger.

Vet inte om det är ryggskott eller något annat, som jag blivit drabbad av. Får tyvärr utebli från fågelskåderiet denna helgen.:mad::mad::mad:

Ove
2016-03-31, 20:20
:) Om det kommer fler än Räven och jag så kommer vi att vara lite sena till träffpunkten. Nästa etapp kommer att vara MC-Kompaniet i Väring där det tydligen ska vara något på gång i helgen.

räven
2016-04-01, 08:57
:) Om det kommer fler än Räven och jag så kommer vi att vara lite sena till träffpunkten. Nästa etapp kommer att vara MC-Kompaniet i Väring där det tydligen ska vara något på gång i helgen.

Kylig morgon. Ligger på gränsen mellan 2 å 3 långkallingar .

Ove
2016-04-02, 21:46
Tranresan pågår. Jan och jag kom samtidigt till Bjurum kl 10.00. Koll aatt alla 19.100 var på plats, sen gick vi och drack kaffe.
Nästa punkt på programmet var Väring där MC- kompaniet var välbesökt. Jag åkte hem något i förtid för att brassa lite käk + invänta Olle som mötte upp senare = lagom till maten. Äta och prata till läggdags - vilket är nu.

Grabbarna kommer att köra till Värmland i morgon för att kolla upp ryssbygge och tapetsering av gästrum...

Mycke att göra på en Tranresa.. ;)

Ove
2016-04-03, 10:10
:) Grabbarna har vaknat - käkat frukost - letat bortlagda grejer och åkt iväg. Tror att dom får en fin resa i lätt molnigt väder så att inte solen sticker i ögonen.

Olle Å
2016-04-03, 16:54
:) Grabbarna har vaknat - käkat frukost - letat bortlagda grejer och åkt iväg. Tror att dom får en fin resa i lätt molnigt väder så att inte solen sticker i ögonen.

Jan och jag åkte iväg i ett skapligt väder på diverse mindre vägar. Jan ville inte åka på E 18 så vi drog oss norrut och fick då en massa regn och kyligare. Då ville inte Jan vara med längre så vi drog oss söderut och mycket riktigt så upphörde regnet. Vi missade tyvärr mina planerade grusvägar därför. :mad::):mad::)

räven
2016-04-04, 22:25
Jan och jag åkte iväg i ett skapligt väder på diverse mindre vägar. Jan ville inte åka på E 18 så vi drog oss norrut och fick då en massa regn och kyligare. Då ville inte Jan vara med längre så vi drog oss söderut och mycket riktigt så upphörde regnet. Vi missade tyvärr mina planerade grusvägar därför. :mad::):mad::)

Tillbaka i bebodda trakter å fint väder (+15)