handdator

Visa fullständig version : Startproblem Yamaha Dragstar 1100



jonathan.eriksson
2016-02-22, 22:09
Hej!

Jag är helt ny på detta forum och vet inte ens om jag är på rätt "tråd" för att ställa frågor... säg till isåfall så tar jag bort detta!

Jag har en Dragstar 1100 -99, Världens bästa maskin enligt mig, lättkörd och trevlig på långturer. men nu på sensommaren förra året så började hojjen att bli trögstartad, precis som att den har för mycket komp och startmotorn ej orkar dra runt motorn. Batteriet är helt nytt och även startmotorn bytte jag i förhoppning på att det kunde vara den, men så var inte fallet. :confused:

Jag har läst mig till att många gånger så kan startkopplingen krångla på dessa maskiner men innan jag river ner och byter ut en massa så tänkte jag kolla med er om någon har upplevt samma problem eller vet vad det faktiskt kan vara?

Den är lättare att starta när den är varm än kall. För att vara så precis som möjligt så upplever jag att motorn går runt ett varv utan större problem men efter det varvet så går den väldigt trögt tills den senare orkar dra runt den ett varv till innan den senare hoppar igång.

LowTech
2016-02-22, 23:05
Enklaste provet är att parallellkoppla ett bil batt på mc batteriet.
Dvs för att försäkra sig om att det inte är ett svagt batteri..

Bra att göra innan man börjar byta delar..

Jan-Olov
2016-02-23, 11:33
Kolla att jorden är helt ok samt anslutningarna till batteriet, kolla även att polerna är rena inte bara utanpå utan lossa och rengör kontaktytorna. Använd typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteripolrengorare-2000016597/

Cond4
2016-02-23, 16:36
När serva du den senast?:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jan-Olov
2016-02-23, 17:11
Kolla batteriet att jordningen är ok se även till att batteripolerna är rena inte bara utanpå utan även mellan pol och kabelskon, rengör och sätt tillbaka. Oxid isolerar så du tappar effekt.

V Saarela
2016-02-24, 05:58
Också som Jan-olov inne på ett batteriproblem. Tajta ventiler brukar ha tvärtom egenskaper, dvs svårstartad när den blir varm.

Funkar inte "pol-/jordkontrollen" så.......ibland kan även ett nytt batteri vara trasigt. Kanske testa med att kabla med ett annat batteri o se om den snurrar snabbare(tar du från bil så.....ha inte igång bilen)
Vad är det för batteri i den?(märke beteckning)