handdator

Visa fullständig version : Dissning!?



pentti01
2016-02-01, 22:20
Efter att ha läst en del inlägg på detta forum, vågar jag mig på att skriva vad jag tycker om en del motorcykelägare ( Knuttar, bikers eller hojåkare är dom INTE!!):mad:

Har hänt några gånger med mina "mindre" attraktiva hojar att jag blivit "dissad" vid möten eller typ fikastopp! Har aldrig hänt när jag haft en "normal" hoj!!
Den senaste kommentaren inför en gemensam fikaåkning för att fira säsongs-avslut för veckoträffar var: "men va fan har du dragit på dig? ha ha ha ha!!!! var fan köpte du den där !!?? ha ha ha ha !! Inte så kul att höra, visst; före denna hoj hade jag en "fullt normal"
mc av årsmodell -06. Nu är det så att jag köpte min nuvarande Honda -77 för att :JAG TRIVS BÄST PÅ ÄLDRE HOJAR!!!!!!:aetsch: Låt gå att den inte är i finaste "originalskick", jag gillar den ändå!!:cool:
Jag vet att man inte ska ha fördomar men,,,,, jag har svårt för dessa " jag vågar bara köra det som är socialt accepterat eller det som dom andra i klubben kör" :thefinger:

Detta inlägg vänder sig INTE till någon här på forumet, jag vet att här är alla accepterade :)

LowTech
2016-02-01, 22:29
tror att du överdriver din känsla en smula.....
Bikerfolk brukar vara rätt förlåtande..
(möjligen att nån kina:hmmmm2:hoj kan...)

Jag var med min fina CB125T 1977 på besök bland alla häftiga sporthojar med tresiffriga hk på besök i Sthlm vid stugan på väg mot Drottningholm (vaddenuhette..).
Min lilla leksak väckte mer uppmärksamhet än något annat...:rock:

(Den saml platsen finns väl inte längre??)

fishbone
2016-02-01, 22:34
Massa text



Nu i sommars så var jag in med hojen och skulle handla.
Bara lite små saker som ryms i en ryggsäck. När jag kommer ut och ska få på mig sakerna ser jag ett äldre par som ska lägga in x-antal säckar med blomjord i sin Mercedes ej kombi och mannen verkade ha ganska ont i ryggen så frun skulle försöka släpa bort dem till bilen.

Så jag tänkte att de vill nog ha en hjälpande hand, sagt och gjort så gick jag fram och fråga om de ville ha lite hjälp?

Och det var ju inte sena med att tacka ja! Fick väl i 4-5 säckar med blomjord. Frun tackade så hjärtligt för hjälpen och gick in för att betala.

Jag gick tillbaka till min hoj och skulle börja få på mig hjälmen men mannen hade gått efter mig och frågade lite försynt vad det var för något jag åkte på?

Vi stod väl och prata motorcyklar och upplevelser från hans minne i säkert 20min innan frun insisterade på var tvungna att åka vidare.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här men det var ett trevligt minne från sommaren som jag har. Det måste ha skiljt minst 40år mellan oss men vi talade ändå samma språk på något sätt.

:)

jrutgers
2016-02-01, 22:46
Men det är väl typiskt messerschmidts (stava?)
En del är bara väldigt rediga.. Oftast lättpåverkade followers som inte vågar ha en egen uppfattning?






//Janne

MEHall
2016-02-01, 22:52
Personligen anser jag att man ska fullständigt skita i vad andra säger, det är bara social enfald. Trivs du med din gamla hoj så säg det med stolthet och bestämdhet. Det finns inga patent på vilken hoj man ska ha det är bara social enfald.:rolleyes:
Själv så har jag en 1980 Honda CB650 dvs bara 637 kubik. Andra åker då på hojar med över 1000 kubik, inte alla dock.
Påpekar någon om min hoj så talar jag om for dom att den är perfekt för mig. Den är tillräckligt effektstark är billig i skatt (skattebefriad sedan 2010) och försäkringen är billig, och det är perfekt då min ekonomi är skral.
:rolleyes:

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/Mybike.jpg

Så såg min hoj ut när jag precis hade köpt den. ;)
Och man skulle ju undra vad det skulle vara för fel på den egentligen?:confused: :rolleyes:




:cool:

Intruder
2016-02-01, 23:20
Dom är nog bara ironiska !
Får en del slängar när jag åker omkring på 535an Viragon ;-)

pentti01
2016-02-02, 00:00
Men det är väl typiskt messerschmidts (stava?)
En del är bara väldigt rediga.. Oftast lättpåverkade followers som inte vågar ha en egen uppfattning?






//Janne

:beer:

pentti01
2016-02-02, 00:57
tror att du överdriver din känsla en smula.....
Bikerfolk brukar vara rätt förlåtande..
(möjligen att nån kina:hmmmm2:hoj kan...)

Jag var med min fina CB125T 1977 på besök bland alla häftiga sporthojar med tresiffriga hk på besök i Sthlm vid stugan på väg mot Drottningholm (vaddenuhette..).
Min lilla leksak väckte mer uppmärksamhet än något annat...:rock:

(Den saml platsen finns väl inte längre??)

Förstår hur du tänker men nej; det jag skrev i inlägget är bara en av mina tråkiga möten med korkade människor !

Olle Å
2016-02-02, 10:07
Förstår hur du tänker men nej; det jag skrev i inlägget är bara en av mina tråkiga möten med korkade människor !

Hm....... Hoppar in i diskussionen. Det är ett stort problem med de som är i en grupp, för gruppen vill inte acceptera andra som har oliktänkande och andra typer av hojar. Vet en klubb för kafèglidare som om man träffar medlemmarna enskilt så är de som vilka som helst. Men kommer de flera ihop så existerar man inte. Har ju upplevt att man blir sedd som lite udda då man kör en offroadhoj och hamnar bland glidare. Tyvärr är ju glidarhojarna lite begränsande, så de kanske är avundsjuka. Vet en i samma klubb som bytte bort sin Triumph eftersom den inte passade ihop med hans kompisars hojar. Grupptryck är inget man skämtar med, det kan vara mycket hårt oavsett vilken gruppering det gäller.
Finns samma mentalitet bland hästägare som tävlar i exvis banhoppning om du har en korsningahäst bland fullblod.
Man får lov att vara stark om man vill skilja sig från mängden. Eller som jad, lite egen. :bootyshake::bootyshake:

Ove
2016-02-02, 12:10
:rolleyes: Skrattmåsar, ja jag kallar dom så, finns överallt. Högljudda och har lätt att flabba åt allt som inte passar in i den för tillfället "aktuella stilen". Vid en regatta som jag och en kompis hoppade in i med efteranmälan för många år sen kom det en snobb förbi och kommenterade "Ska ni vara med och segla i DOM kläderna?" Va fan, vi var anständigt klädda och hade jympadojor på fötterna men inga fina märken nånstans.

Attityden är jobbig men finns som sagt överallt, inom segling, golf, bilar, motorcyklar, jogging, gymping, heminredning eller vad som helst... Det finns alltid några besservissers som ska ha synpunkter, pekar och flabbar. Dom har ofta några likasinnade att spela med och det hela liknar mobbing på skolgården. Nä! Jag har inga höga tankar om skrattmåsarna. :rolleyes:

Benny intruder
2016-02-02, 15:10
tror att du överdriver din känsla en smula.....
Bikerfolk brukar vara rätt förlåtande..
(möjligen att nån kina:hmmmm2:hoj kan...)

Jag var med min fina CB125T 1977 på besök bland alla häftiga sporthojar med tresiffriga hk på besök i Sthlm vid stugan på väg mot Drottningholm (vaddenuhette..).
Min lilla leksak väckte mer uppmärksamhet än något annat...:rock:

(Den saml platsen finns väl inte längre??)

Brostugan :)

räven
2016-02-02, 15:18
:rolleyes: Skrattmåsar, ja jag kallar dom så, finns överallt. Högljudda och har lätt att flabba åt allt som inte passar in i den för tillfället "aktuella stilen". Vid en regatta som jag och en kompis hoppade in i med efteranmälan för många år sen kom det en snobb förbi och kommenterade "Ska ni vara med och segla i DOM kläderna?" Va fan, vi var anständigt klädda och hade jympadojor på fötterna men inga fina märken nånstans.

Attityden är jobbig men finns som sagt överallt, inom segling, golf, bilar, motorcyklar, jogging, gymping, heminredning eller vad som helst... Det finns alltid några besservissers som ska ha synpunkter, pekar och flabbar. Dom har ofta några likasinnade att spela med och det hela liknar mobbing på skolgården. Nä! Jag har inga höga tankar om skrattmåsarna. :rolleyes:

När det handlar om hoj är jag opåverkbar. Bra hojkläder för äventyr i alla väder är jag nog fortfarande påverkbar.

baggen1970
2016-02-02, 17:15
Skit i vad alla säger och kör den hojen man själv tycker om!
Tycker åkandet är mera viktigare än poseringen vig glasskiosken och tycker det är kul att se gamla hojar ute i trafiken och att folk tar vara på dom .
Skulle gärna haft flera själv om jag haft plats och ekonomi för det.

Som sagt kör och njut av livet på 2 hjul :-)

LowTech
2016-02-02, 19:47
Skit i vad alla säger och kör den hojen man själv tycker om!
Tycker åkandet är mera viktigare än poseringen vig glasskiosken och tycker det är kul att se gamla hojar ute i trafiken och att folk tar vara på dom .
Skulle gärna haft flera själv om jag haft plats och ekonomi för det.

Som sagt kör och njut av livet på 2 hjul :-)

+1 på det....

MEHall
2016-02-02, 20:09
Men det är väl typiskt messerschmidts (stava?)
En del är bara väldigt rediga.. Oftast lättpåverkade followers som inte vågar ha en egen uppfattning?//Janne

Messerschmitt är den tyska trehjuliga bilen som Lasse Åbergs karaktär Stig-Helmer i Sällskapsresan Snowroller kör.
Ordet är Besservisser för den som vill veta men många säger just
messerschmitts.

Acceptansen ja, den är ju som den är just för den sociala enfalden.
Säger bara våga vara dig själv även om du är annorlunda!
Jag har inget problem med detta just för att jag inte har den rätta sociala kompetensen, saknar den i stort sett. :rolleyes:





:cool:

jrutgers
2016-02-02, 21:31
Har för mig av ändringen från Besservisser till messersmidth kommer från någon gammal sketch?

Bara bunta ihop å slå ihjäl, bara kommer från en annan, fast Mehall har nog mer rätt.
Gäller bara att hålla sig lugn och gilla det man själv gör, utan att försöka bry sig om de andra mer lättpåverkade..

pentti01
2016-02-02, 21:59
Ja , jag tänker inte ändra stil o hoj i alla fall; Jag är en Hipster o jag gillar det !!

Allan K
2016-02-03, 17:38
Alla typer av hojar är tilltalande på nåt sätt, jag skulle gärna ha en av varje :)

pentti01
2016-02-03, 19:21
Alla typer av hojar är tilltalande på nåt sätt, jag skulle gärna ha en av varje :)

Jag med, saknar mest en offroad/enduro med låg vikt.

LowTech
2016-02-03, 20:21
Jag med, saknar mest en offroad/enduro med låg vikt.
Det är nog det enda jag INTE har..
Biforgar en bild på hur jag kände mig med 124cc och omgiven av sporthojar vid Brostugan..

Nina
2016-02-03, 21:38
Efter att ha läst en del inlägg på detta forum, vågar jag mig på att skriva vad jag tycker om en del motorcykelägare ( Knuttar, bikers eller hojåkare är dom INTE!!):mad:

Har hänt några gånger med mina "mindre" attraktiva hojar att jag blivit "dissad" vid möten eller typ fikastopp! Har aldrig hänt när jag haft en "normal" hoj!!
Den senaste kommentaren inför en gemensam fikaåkning för att fira säsongs-avslut för veckoträffar var: "men va fan har du dragit på dig? ha ha ha ha!!!! var fan köpte du den där !!?? ha ha ha ha !! Inte så kul att höra, visst; före denna hoj hade jag en "fullt normal"
mc av årsmodell -06. Nu är det så att jag köpte min nuvarande Honda -77 för att :JAG TRIVS BÄST PÅ ÄLDRE HOJAR!!!!!!:aetsch: Låt gå att den inte är i finaste "originalskick", jag gillar den ändå!!:cool:
Jag vet att man inte ska ha fördomar men,,,,, jag har svårt för dessa " jag vågar bara köra det som är socialt accepterat eller det som dom andra i klubben kör" :thefinger:

Detta inlägg vänder sig INTE till någon här på forumet, jag vet att här är alla accepterade :)
Äsch, så omoget sagt av somliga! Jag har både gamla och moderna hojar, visst märker jag av att det är dissningar redan på vägarna. Kommer jag på min Hva 256 från -68 så är det färre som hälsar. Jag brukar ändå hälsa på alla jag möter och oftast får jag en hälsning tillbaka. Kommer jag däremot på Streeten så är det fler som hälsar, t o m innan jag hinner få ut min hand och vinka ibland.

Bland bilister märker jag att det är något större hänsyn till en mc-förare, man låter dem ta lite plats men kommer jag på min Vespa är det som att folk ska trycka ut en och helst utanför högerlinjen också. De tänker nog antar jag, att de får nog plats mellan mig och mittlinjen vid möten, ”en moppe är ju så liten”. Men det gör lika ont att ramla i 45 km/tim på den som med en mc.

Av alla hojar och moppar jag äger så är jag helst på min Husqvarna och kör. Ingen raket med sina hysteriska 15 hkr och toppfart på max 80 km/tim men så jäkla kul och alltiallo. Skit i vad andra säger, du trivs på din hoj och ingen har med ditt val av mc att göra. Begriper inte varför folk måste lägga sig i andras leverne hela tiden.

_marie_
2016-02-03, 21:52
Förstår hur du menar @pentti01, jag har också råkat ut för samma sak.
Själv åker jag på en gammal Fazer 600 -98.
Den är inte speciellt vacker med spricka i kåpan och repor lite här och där och lite solblekt. Men samtidigt så gillar jag verkligen den gamle - för den är MIN, och jag är heller inte ung och fri från repor ;)
Jag bryr mig inte om att mitt ställ är delvis begagnat och byxorna inte matchar jackan och hjälmen - skydden funkar och det känns säkert.
Visst skulle det vara kul med nåt nytt som är blankt och fint att åka på och ett nytt fint skinnställ, men jag är ute efter körglädjen och inte hur bra det ser ut när man tuffar fram.
Visst kikar jag redan nu på en annan hoj, men då är det en helt annan typ av hoj jag är ute efter. Så det är stor chans att den gamle blir kvar för den kostar ju knappt nåt att ha :)

Nu är det väl lätt för mig att sitta och tycka att inget utom körglädjen spelar nån roll, jag har nyss fått lappen och är nöjd så länge jag får åka och skiter i resten :)

jrutgers
2016-02-03, 22:01
Det är nog det enda jag INTE har..

Biforgar en bild på hur jag kände mig med 124cc och omgiven av sporthojar vid Brostugan..


Ha ha! Klockren!






//Janne

pentti01
2016-02-03, 22:42
[QUOTE=_marie_;105206]
Jag bryr mig inte om att mitt ställ är delvis begagnat och byxorna inte matchar jackan och hjälmen QUOTE]

Jag har faktiskt MEDVETET valt att INTE ha "matching outfit" !!
Kör med en brun skinnjacka som från början inte är avsedd för Mc-bruk (ryggskydd under), svarta Mc-skinnbyxor .Svarta "vanliga" skinnhandskar, Mc-stövlar och en hemma lackad öppen hjälm i kamo-mönster!!!

"e man Hipster så e man" :cool:
ps. för den som inte känner till begreppet Hipster, här kommer en bild som förklarar det ganska bra ; behöver alltså inte vara märkvärdigare än så här (enligt mig i.a.f) ds.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Fordon/100814top-i2-730x462.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Fordon/100814top-i2-730x462.jpg.html)

Olle Å
2016-02-04, 14:36
Jag tror och hoppas vi får se fler och fler som upptäcker sig själva och vad de trivs med.
Problem för nybörjare som inte vet så mycket ang, kläder och hojar utan frågar och frågar och får en mängd olika svar.
Det brukar ofta rätta till sig så småningom, när vederbörande hittar sin egen stil om han eller hon har modet att sätta sig upp mot den eventuella gruppen.
Inte vet jag, men jag måste nog kallas för en hipster enligt Pentti. Kör vad jag vill och har kläder efter väderleken. Har haft både endurohojar och sportdito, men senaste åren har del mest blivit offroadhojar, som nu kompletterats med en ryssmaskin med sidvagn. Hade funderingar på en glidare ett tag, men vad skall jag ha en sån till när jag gillar småvägar. Om jag skulle behöva köra fort och länge på asfalten kan jag ju lägga på ett större framdrev på Transalpen. Visst sätter väl ekonomin sin spärrar för oss pensionärer, men man får väl vara glad ändå. Att köra i goda vänners lag eller bara snurra runt på bonnvägar är faktiskt toppen.

räven
2016-02-04, 19:16
Jag tror och hoppas vi får se fler och fler som upptäcker sig själva och vad de trivs med.
Problem för nybörjare som inte vet så mycket ang, kläder och hojar utan frågar och frågar och får en mängd olika svar.
Det brukar ofta rätta till sig så småningom, när vederbörande hittar sin egen stil om han eller hon har modet att sätta sig upp mot den eventuella gruppen.
Inte vet jag, men jag måste nog kallas för en hipster enligt Pentti. Kör vad jag vill och har kläder efter väderleken. Har haft både endurohojar och sportdito, men senaste åren har del mest blivit offroadhojar, som nu kompletterats med en ryssmaskin med sidvagn. Hade funderingar på en glidare ett tag, men vad skall jag ha en sån till när jag gillar småvägar. Om jag skulle behöva köra fort och länge på asfalten kan jag ju lägga på ett större framdrev på Transalpen. Visst sätter väl ekonomin sin spärrar för oss pensionärer, men man får väl vara glad ändå. Att köra i goda vänners lag eller bara snurra runt på bonnvägar är faktiskt toppen.

För mig är funktionsdugliga kläder som funkar bra på äventyrsresor viktigt. Att bli blöt å kall är inte kul liksom att bli genomsvettig när det bli lite varmare körning.

jrutgers
2016-02-04, 21:51
Ja, det är ju bra om man klär sig i det man själv gillar och är nöjd med för ändamålet ..