handdator

Visa fullständig version : Två små frågor.



MEHall
2016-02-01, 21:00
Först och främst, jag har inte tillgång till garage som kan värmas och jag behöver åtgärda min hoj som drar och läcker lite olja. Annat smått och gott behöver åtgärdas oxå. Ett delproblem här är att jag inte har råd med ett permanent garage tillhandahållet av mitt bostadsbolag. En förtidspension (sjukbidrag numera) är inte så ekonomiskt tilltagen så att jag skulle ha råd med ett permanent garage. :rolleyes:

Sedan till det andra, har problem med att använda telefon, DVS ringa upp okända om det inte är absolut akut. Så för mig blev det himmelriket att kunna skicka Email och SMS istället för att ringa upp folk. :rolleyes:
Detta har gjort att min bekantskapskrets som jag kan ringa till är praktiskt taget obefintlig.:rolleyes:
Detta och en del annat har gjort att jag aldrig har haft ett fast jobb. :eek: :bawling:

Detta med ekonomin är lite av anledningen att jag bara har min hoj.
Skatten är aldrig över 200 sek och en gammal hoj är billig att försäkra.
Skatten på Bilar är från 1000 sek och uppåt om den inte är skattebefriad.
Och avsaknaden av garage gör att det är betydligt svårare för mig att ha bil, då en bil kräver mer service än en hoj. Då återigen till min skrala ekonomi, kan utan problem meka med det mesta men det är ju lite svårt utan garage.
Så finns det en lösning på sådana problem? Man kan ju undra?:confused:

jrutgers
2016-02-01, 21:11
Tjänare
Garage borde ju gå att ordna.. Du hade kunnat stå i mitt garage, men det l8r ju en lång väg emellan, vilket helt klart försvårar tillgängligheten när man meckar.
Låter ju onekligen som att du får riva en hel del om du skall byta kolvar, ringar.. Är det foder i den förresten?

Att vi alla har olika ekonomi beror väl också på att vi alla är olika och har olika förutsättningar..
Bra jobbat ändå att överhuvud taget ha en hoj..
Jag själv började med en cb 750.. Kunde egentligen haft kvar den, men gjorde så bra affär på den att jag inte kunde låta bli..
Det viktiga är inte vad man har utan att man gör det man tycker är kul...

Det andra vet jag inte om jag har lösningen för, men klart sy träning ger färdighet, sett ur normala fall, sedan kan det finnas andra grundlägganden som försvårar och kanske är det bara att acceptera att vi även i sociala plan är olika..
Med andra ord, vi är olika.. Ingen bättre, ingen sämre..

Nu var kanske inte detta svar på dina frågor, men..






//Janne

pentti01
2016-02-01, 22:00
Känner igen mig själv i det du berättar, inte lätt alla gånger men kämpa på. Att få köra hoj emellanåt gör ju underverk för själen, eller hur ? Har du kollat runt om det finns bil eller Mc-klubbar i din närhet, dom brukar ofta ha gemensamma mek-platser? Kanske annonsera hemmavid? Jag måste också invänta vårvärmen för att trivas i verkstaden,,,,:( men brukar hinna med det mesta jag vill ha gjort. Anser min hoj vara ett rullande renoveringsobjekt, mer eller mindre :cool:

MEHall
2016-02-01, 22:36
Känner igen mig själv i det du berättar, inte lätt alla gånger men kämpa på. Att få köra hoj emellanåt gör ju underverk för själen, eller hur ? Har du kollat runt om det finns bil eller Mc-klubbar i din närhet, dom brukar ofta ha gemensamma mek-platser? Kanske annonsera hemmavid? Jag måste också invänta vårvärmen för att trivas i verkstaden,,,,:( men brukar hinna med det mesta jag vill ha gjort. Anser min hoj vara ett rullande renoveringsobjekt, mer eller mindre :cool:

På sätt och vis bra idé men jag har sett lokala MC-klubbens lokaler och vet var de är och varmgarage finns inte där. :rolleyes:

Ska Gå på Mässan hos Carlbarks här i Kumla i slutet av månaden och fråga och sondera terrängen om garage. ;)




:cool:

jrutgers
2016-02-04, 21:56
Du kan väl annars annonsera i den lokala blaskan? Borde ju finnas någon som kan tänka sig att dela med sig av sitt garage?

MEHall
2016-02-05, 22:27
Jomenvisst, ;) Men i första hand var det ju det jag ville undvika, annonsera alltså.:rolleyes:

Ville egentligen se om ni visste om alternativ till vanliga garage så som miniförråd eller liknande. ;) :rolleyes:

Men som sagt ska fråga på Carlbarks mässan nu i slutet i Februari.
Någon av er som kanske åker dit? :confused:





:cool:

Allan K
2016-02-06, 14:33
Kan du inte ta in hojen i lägenheten ? Det gjorde jag när jag gick i skolan och bodde i en etta.
Tvätta den o tappa av alla vätskor så luktar den inte mycket.

MEHall
2016-02-06, 22:10
Kan du inte ta in hojen i lägenheten ? Det gjorde jag när jag gick i skolan och bodde i en etta.
Tvätta den o tappa av alla vätskor så luktar den inte mycket.

Bra idé men det är lite svårt att lyfta upp en hoj som väger 212 kg i torrvikt en våning upp, speciellt om man är ensam. :rolleyes:
Har tänkt på det själv men det har fallit just på det att jag bor på våning 2. :(
En tanke jag annars haft är om man kan skaffa ett minigarage eller litet förråd att använda som verkstad, men vad tusan ska man söka på i Google.
Har läst det att är byggnationen flyttbar så behövs inte byggnadslov och sådant alls.
Till och med bara byggbeskrivningar skulle passa. ;)






:cool:

fishbone
2016-02-07, 10:36
https://www.youtube.com/watch?v=5Z7kZg9WPGw

nått sånt här behöver du

Olle Å
2016-02-07, 14:44
https://www.youtube.com/watch?v=5Z7kZg9WPGw

nått sånt här behöver du

Fiffig lösning, men säkerligen en dyr sak. :):)

engström67
2016-02-07, 16:06
Fiffig lösning, men säkerligen en dyr sak. :):)

Rätt smart. Men värdelöst då man ej kan sitta och putsa hojen i det:):D

n73r
2016-02-07, 20:40
Haha går nog att göra den större! 😁

Jobbigt när man blir begränsad pga yta. Ingen kompis/familj som har hemma eller på jobbet som man kan få låna?

Ang lägenheten, funkar inte med en ramp upp, ev en snöskoterdolly på knixiga ytor

MEHall
2016-02-07, 22:09
https://www.youtube.com/watch?v=5Z7kZg9WPGw

nått sånt här behöver du

Smart som sagt, det gav mig verkligen något att tänka på sedan kan man ju undra hur enkel eller svår den är att bygga själv. :rolleyes::D


Haha går nog att göra den större!

Jobbigt när man blir begränsad pga yta. Ingen kompis/familj som har hemma eller på jobbet som man kan få låna?

Ang lägenheten, funkar inte med en ramp upp, ev en snöskoterdolly på knixiga ytor

En ramp nästan 15 meter upp blir nog lite väl lång då skulle ett dävertsystem passa bättre. :rolleyes: :D

Det kan lösa sig. ska som jag sade fråga runt lite på mässan som är på Carlbarks här i Kumla i slutet av denna månad (sista helgen).




:cool:

n73r
2016-02-07, 22:10
Ah då kan det bli lite svårare.. Önskar dig lycka till!

Olle Å
2016-02-07, 23:51
Smart som sagt, det gav mig verkligen något att tänka på sedan kan man ju undra hur enkel eller svår den är att bygga själv. :rolleyes::D



En ramp nästan 15 meter upp blir nog lite väl lång då skulle ett dävertsystem passa bättre. :rolleyes: :D

Det kan lösa sig. ska som jag sade fråga runt lite på mässan som är på Carlbarks här i Kumla i slutet av denna månad (sista helgen).




:cool:
Vet ju inte hur du bor och vad du disponerar för mark eller yta. Det ät ju en baggis att konstruera en hopfällbar "friggebod" om du inte ställer för stora krav på vinterisolering. I annat fall kanske en större släpkärra med plastpåbyggnad funka. Eller med ett plyfaskåp.
Har själv en hästtransport inredd som en liten rullande verkstad och försedd med godkända hänglås så att försäkring gäller. Om du funderar i de banorna, så tala med ditt försäkringsbolag om vad slags lås som krävs. :):):)

MEHall
2016-02-08, 21:12
Vet ju inte hur du bor och vad du disponerar för mark eller yta. Det ät ju en baggis att konstruera en hopfällbar "friggebod" om du inte ställer för stora krav på vinterisolering. I annat fall kanske en större släpkärra med plastpåbyggnad funka. Eller med ett plyfaskåp.
Har själv en hästtransport inredd som en liten rullande verkstad och försedd med godkända hänglås så att försäkring gäller. Om du funderar i de banorna, så tala med ditt försäkringsbolag om vad slags lås som krävs. :):):)

Ja just, en släpkärra kräver aldrig byggnadslov. ;)
Bor en våning upp har ingen mark. :rolleyes:
Mässan har inte mycket med detta att göra förutom att jag ska fråga vad som kan användas som tillfälligt garage.
Märk väl tillfällig, behöver ett avgränsad yta som jag kan använda som mek plats. Förvaringen av min hoj är inget problem utan mer det att jag saknar egen mekplats och som jag sade det kan lösa sig men inget är säkert än :rolleyes:;)





:cool:

V Saarela
2016-02-09, 17:32
Staten har ju reglerat lite hur mycket man får ha på gården. Börjar bli lite fullt för min del på gården vad gäller friggebodar.
Jag har haft i bakfickan i alla fall att använda en husvagn som förråd. Dom verkar man ju få tag på från "gratis om hämtas och uppåt".

Lite mer spejs för en hoj om man vill?...bara att såga upp bakdelen och göra en rampport som ingång?

MEHall
2016-02-09, 18:50
Ja den svenska staten lämnar mycket övrigt att önska. :mad: Den nuvarande regeringen höjde ju bensinen med 48 öre, tur bara att världsmarknadspriset sjunker. ;):D
Ja husvagn är ju en lösning. ;) Synd bara att jag inte har bil. :eek::rolleyes:





:cool:

Intruder
2016-02-09, 19:00
Fråga fastighetsbolaget !
Dom brukar ha MC garage som man delar med andra !
Mindre byar brukar kosta ca 100 kr/mån

V Saarela
2016-02-09, 20:12
Ja den svenska staten lämnar mycket övrigt att önska. :mad: Den nuvarande regeringen höjde ju bensinen med 48 öre, tur bara att världsmarknadspriset sjunker. ;):D
Ja husvagn är ju en lösning. ;) Synd bara att jag inte har bil. :eek::rolleyes:





:cool:

Krävs ju bil till släpvagn också....

jrutgers
2016-02-09, 21:23
Japp.. Och inte minst dragkrok.. Sen kanske det är 13 pol på släpet och inte på bilen.. Ja då måste man ju ha en adapter..

engström67
2016-02-10, 09:19
Japp.. Och inte minst dragkrok.. Sen kanske det är 13 pol på släpet och inte på bilen.. Ja då måste man ju ha en adapter..

Men sådana nya fordon handlar det nog inte om.:D

jrutgers
2016-02-10, 13:25
Näe...

MEHall
2016-02-10, 17:27
Fråga fastighetsbolaget !
Dom brukar ha MC garage som man delar med andra !
Mindre byar brukar kosta ca 100 kr/mån

Som jag sade: Nattförvaring varje dag är inte problemet utan den lilla yta som krävs för att meka med den och kunna lämna den som den är om jag demonterat något.
Som det är nu törs jag inte lämna någon demonterad del vid hojen då den med säkerhet kan saknas nästa gång jag ska meka med den. :rolleyes:
Så vitt jag vet finns inget annat än bilgarage i denna skitdel av min hemort.
Sedan så är ju min ekonomi väl snålt tilltagen så all kostnad utöver det jag redan har är inte välkommet. Så allt som är gratis är välkommet. ;)
Det är ju av den anledningen jag har en så pass gammal hoj som min Honda CB 650 från 1980, den är nu skattebefriad och kostar under tusenlappen i försäkring. ;)
Alltså, något jag kan bygga själv och knappt kostar något är det optimala egentligen. ;) Så allt som kan ge uppslag och idéer mottages tacksamt. ;)





:cool:

jrutgers
2016-02-10, 20:15
Men.. Finns det ingen mc klubb som har mekarkvällar?
Lr smc?

Ove
2016-02-10, 21:54
:hmmmm2: Vad jag förstår tar du inte gärna kontakt med folk, annars är det ju så att Kumla borde vara en av de platser där det finns ett gediget intresse för MC.

Sen urminnes tider har man Indianerna som hemmalag och innan man började med köpelag så var det en massa lokala förmågor som drog runt på banan. Alltså finns det säkert en massa gubbar och ev. även gummor som har plats om dom skjuter undan siin gamla Jaap en bit och kanske också gärna är med och hjälper till om det behövs, eller bjuder på kaffe och bulle.

Prova med att ta kontakt med klubben och lysssna runt en sväng - det kan vara givande. ;)

Intruder
2016-02-11, 17:30
Var väl så jag tänkte Ove !
Minns jag inte fel så var de tre grabbar här i stan som dela på ett bilgarage varav en hoj skruvades de på o alla hjälptes åt

jrutgers
2016-02-11, 18:30
Sen urminnes tider har man Indianerna som hemmalag och innan man började med köpelag så var det en massa lokala förmågor som drog runt på banan.


Sorry för ot, men det gäller även indianerna i göttlaborg..

MEHall
2016-02-11, 19:58
Tja man är ju en ensamvarg av lite speciella anledningar. :rolleyes:
Finns förvisso Kumla MC riders inom gångavstånd men det ser mer ut som de har sin stuga för samkväm inte mekarkvällar. Dessutom så vill man ju vara självgående när det gäller mekning. ;) Hade pengar inte varit ett problem så hade denna tråd varit helt onödig. Det har i stort sett varit så för mig att det fungerar bättre om jag får göra saker ensam och inte blanda in andra, men som sagt det är lite svårt att göra något alls utan en plats där man kan få ha sakerna ifred.:rolleyes:

Men jag ska sondera lite bland folk som kanske vet något, så det blir att se vad som dyker upp. ;)

Bra uppslag det där på Youtube, påminner om MC garaget snigeln. ;) :D
http://snail.se/info.html





:cool: