handdator

Visa fullständig version : CDI Yamaha TZR 125



Allan K
2016-01-31, 10:53
Hej!

Jag håller på och renoverar/bygger om en TZR 125 till sonen. Hojen är en -94 men köpte en renoverad motor från en -88.
Frågan är nu om jag kan använda cdi boxen från -94 eller skall jag använda den som kom med den äldre motorn?
De är inte likadana så det blir att ändra på kablar också.

jrutgers
2016-01-31, 16:03
Spontant hade jag nog valt den enklaste lösningen..






//Janne

MEHall
2016-01-31, 17:20
Frågan är ju om det är någon större skillnad på dom, är det så, använd den som motorn utrustades med. ;)





:cool:

Allan K
2016-02-01, 07:51
Problemet var att boxen som kom med motorn inte passar i kabelhärvan som är på hojen. Jag tror att jag fick till det ändå. Den nyare boxen har strypning så det är bara att lämna okopplat.

jrutgers
2016-02-01, 08:36
Problemet var att boxen som kom med motorn inte passar i kabelhärvan som är på hojen. Jag tror att jag fick till det ändå. Den nyare boxen har strypning så det är bara att lämna okopplat.


Aha, gott sy det verkar lösa sig..






//Janne

MEHall
2016-02-01, 19:50
;) Se där. Men vet man hur så kan man alltid lösa det. ;)




:cool:

Allan K
2016-02-06, 14:40
En fråga till.
Vet någon hur servon till ypvs skall sitta fast? Jag rev hojen för flera år sen och hittar inte fästet nu :)

MEHall
2016-02-06, 22:42
En fråga till.
Vet någon hur servon till ypvs skall sitta fast? Jag rev hojen för flera år sen och hittar inte fästet nu :)
Hade en Yamaha DT 125 och den var kopplad med korta vajrar till YPVS ventilen och satt monterad ovanför. ;) Är det liknande med korta vajrar på din hoj så kolla åt vilket håll de går ut från YPVS ventilen.
Visste ni förresten att YPVS betyder Yamaha Port Valve System.
Ps du kan alltid ställa YPVS ventilen helt öppen för att kunna köra på höga varv. Det YPVS ventilen gör är att strypa till motorn så att lågfartsegenskaperna blir bättre. Det passar då bättre när du kör mycket i stadstrafik, gör du inte det så har YPVS ventilen ingen större betydelse.
Hoppas att denna information underlättar för dig. ;)





:cool:

Allan K
2016-02-06, 22:45
Jo jag vet hur den funkar men hittar inte fästet för motorn.

MEHall
2016-02-06, 23:10
Strunta i den då, bara du kan spärra YPVS ventilen i helt öppet läge som jag gjorde. ;)
YPVS ventilen behövs egentligen bara om du kör mycket på låga varv och gör du inte det så har den inte så stor betydelse! ;)
Med tanke på hur hojen ser ut så tror jag nog att din son inte kommer att köra så mycket på låga varv ändå. :rolleyes:




:cool: