handdator

Visa fullständig version : Videoklipp



Maestro
2008-01-04, 15:40
Har ni gjort videoklipp och kanske till och med lagt ut dom på nätet?
Jag gillar att redigera men behöver tips på bra redigeringsprogram. Kör med Windows Moviemaker men tycker att det är lite för basic, man blir väldigt begränsad när man arbetar med det.

Vad har ni för tips på redigeringsprogram?

Satt igårkväll och klippte ihop lite från MC-säsongen 2007, kommer göra om det när jag får tag på bättre program.

http://www.youtube.com/watch?v=5i9BtWYRw-c

Nina
2008-01-04, 19:21
Adobe Premiere Elements kanske? Den är en bantad version av Adobe Premiere Pro men är i ett hyfsat pris. (Vill du ha fler effekter kan du använda Adobe After Effects men då kostar det.)

Nina
2008-01-04, 19:32
Förresten Maestro, såg du filmen jag länkade in här i tråden ”Skön film”?

Här kommer länken i fall du missade den:
http://www.youtube.com/watch?v=14IZpaydZv4

Killen har fler klipp, bland annat kör han offroad med sin sporthoj (!). Går lite långsamt då men kul! Såg på hans hemsida http://www.seppes.com/ att han kör även offroad och lite annat. :)

turbo
2008-01-05, 20:43
adove premiere som katarina sa men då är man ute på ganska djupt vatten.. lite för avancerat i min smak men du kanske har mer erfarenhet 8)

har du titta på vegas studio?

Nina
2008-01-05, 20:47
Det finns fler javisst, men jag kom bara inte på andra program. De verkar ha stängt och gått hem här uppe i knoppen utan att tala om det... ;)

Nina
2008-01-08, 20:06
Maestro, letade upp lite priser här.

Pinnacle Studio: 545 kr (billigast)
Pinnacle Studio Plus: 995 kr

Här kan du jämföra de olika Pinnacle-produkterna (http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/Studio+Plus+11+Documents/Comparision+Chart/)

Adobe Premiere Elements: 995 kr
(Adobe Premiere Pro CS3: 9 973 kr)

Sony Vegas Studio: 695 kr
Sony Vegas Studio Platinum: 945 kr

Priserna hämtat från www.dustin.se :)

Mr.Peter
2008-01-08, 20:31
Avvänder Nero är bra till mycket!!Betala??Njet!
Finns hur mycket som helst på nätet att ladda ner.
Om du inte vet var?Skriv ett pm för info.

Maestro
2008-01-13, 14:42
Håller med ovanstående och är på jakt efter nått riktigt bra.

pewa
2008-01-13, 22:45
Jag har också redigerat ihop nån lite filmsnutt i windows movie maker och det funkar så länge det är mindre grejer.

Annars går mitt tips till Adobe Premiere, avancerat men jag ahr sett riktigt snygga filmer gjorda i det programmet! Finns även After Effects att lägga till om man vill laborera med effekter..

Maestro
2008-01-14, 00:26
Har du nått exempel på en snygg film redigerat i Premiere?

Nina
2008-01-14, 07:30
Fast After Effects är väl ganska dyr? Adobes webbplats är inte den snabbaste, väntar på att få fram prisuppgift och det tar sån tiiiid…! :(

Nina
2008-01-14, 07:35
Äntligen kom jag fram… Vilken seg server.

Som hittat: 14 625 kr för en fullversion, om man inte redan har en licens för då kostar en uppgradering ”bara” 3 325 kr… ::)

De borde ta fram en Elements här också så konsumenter har råd med en licens, liksom Photoshop och Premiere finns i Elements-versioner. :)

Maestro
2008-01-14, 19:04
Licens? vad är det? :-*

Nina
2008-01-14, 21:15
Sorry, jag är bara så förbaskat ärlig ända ut i fingerspetsarna, jag kan inte ens ljuga eller fara med en vit lögn för då skulle det lysa i pannan på mig. :-*

kilimanjaro
2008-01-14, 22:15
Har en videocam som lagrar i formatet mpeg4 men jag har inte lyckats hitta något redigeringsprogram som direkt kan jobba med det formatet. Det närmaste jag kommit är en converter som omvandlar till avi eller mpeg2.
Riktigt omständigt och tidödande tyvärr och dessutom tycker jag att man tappar lite kvalitet.
Någon som har ett förslag eller två hur man kommer tillrätta med problemet?

// Karl B.

pewa
2008-01-16, 21:00
Har en videocam som lagrar i formatet mpeg4 men jag har inte lyckats hitta något redigeringsprogram som direkt kan jobba med det formatet. Det närmaste jag kommit är en converter som omvandlar till avi eller mpeg2.
Riktigt omständigt och tidödande tyvärr och dessutom tycker jag att man tappar lite kvalitet.
Någon som har ett förslag eller två hur man kommer tillrätta med problemet?
// Karl B.


Är inte så insatt på ämnet men enligt Adobes hemsida ska Premiere ha stöd för att kunna importera mpeg4 direkt utan att måsa konvertera.. är väl en morlafråga sen med licensen ;)



Har du nått exempel på en snygg film redigerat i Premiere?

Kolla in sprocket.se, små hemmagjorda filmer, finns många som använt sig utav premiere

kilimanjaro
2008-01-16, 22:53
pewa
tack ska läsa på om Premiere och kanske lite om moral oxå ;).

// Karl B.