handdator

Visa fullständig version : Xj750 startar inte.



Berget
2016-01-23, 17:11
Tjenare gänget.

vart och köpte en Yamaha XJ750 Seca här om dagen.
och jag får fan ta mig inte igång den.

jag har

* Kontrollerat och rengjort tändstiften. Alla är i gott skick och ger gnista
* Tömt och rengjort tanken samt tillsatt ny bensin.
* Satt in motorcyklen i värmegarage
* Nytt batteri


Den har stått kallt en längre tid.

Den tänder bra på start gas, men dör lika snabbt igen. snurrar på bra annars....

förra ägaren ska ha storservat den förra året, med bl.a. syncning av förgasare med mera.


Jag har personligen aldrig skruvat på motorcyklar tidigare, men har lite erfarenhet ifrån bilar.
Jag antar även att den inte får bensin? (eftersom den tänder på gasen)

förslag på hur jag felsöker vidare?

LowTech
2016-01-23, 17:26
1. Börja med att tömma förgasarna. Finns säkert en skruv i botten på gasarna för detta ändamål.
Kolla att det kommer bensin, inte vatten.
2. Står soppakranen i rätt läge? "Res" ska alltid funka. Vill du jobba mera, mont en lång slang på vakuumsidan på kranarna och sug, då ska det komma soppa ur (den från gasarna lossade) bensinslangen..
3. Finns det bränslefilter? Kolla...

Tror att något av detta hjälper dig.

Berget
2016-01-23, 17:34
1. Börja med att tömma förgasarna. Finns säkert en skruv i botten på gasarna för detta ändamål.
Kolla att det kommer bensin, inte vatten.
2. Står soppakranen i rätt läge? "Res" ska alltid funka. Vill du jobba mera, mont en lång slang på vakuumsidan på kranarna och sug, då ska det komma soppa ur (den från gasarna lossade) bensinslangen..
3. Finns det bränslefilter? Kolla...

Tror att något av detta hjälper dig.


ok,ska tillbaka till garaget senare ikväll, så ska kolla efter sådana draneringsskruvar

har nog testat på alla lägen :p däremot såg jag att vakumslangen hade torkat och stelnat, och håller nog inget vakum. så ska se ifall man kan köpa en ny imoron.

finns inget filter.

LowTech
2016-01-23, 17:59
Du kan ju också ha en dräneringsskruv lös och mixtra med kranen och se om det kommer soppa..

Av dina symptom, nog verkar det bensinbrist..

Berget
2016-01-23, 20:18
tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..

LowTech
2016-01-23, 20:32
tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..
Kryss eller spårskruv?
Tag lämplig mejsel, applicera och knacka försiktigt på mejseländen.med en hammare.
Förvånansvärt ofta lossnar skruvarna då.
Ev kan lite rostspray hjälpa till.

Berget
2016-01-23, 20:55
Kryss eller spårskruv?
Tag lämplig mejsel, applicera och knacka försiktigt på mejseländen.med en hammare.
Förvånansvärt ofta lossnar skruvarna då.
Ev kan lite rostspray hjälpa till.

det har nog varit enspårskruv, men ser ut som ett kryss idag.
ska testa det i morgon

jrutgers
2016-01-25, 08:31
tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..


Annars kan du testa att borra ett mindre hål i skruvskallen och sedan knacka in för hålet ett lite för stort bits Ala torx..

Läste inte hela tråden.. Det är ganska känsliga förgasare på dom där , så troligt är att du behöver plocka av dem och genomföra grundlig rengöring..








//Janne

Olle Å
2016-01-25, 09:27
[QUOTE=jrutgers;105063]Annars kan du testa att borra ett mindre hål i skruvskallen och sedan knacka in för hålet ett lite för stort bits Ala torx..

Läste inte hela tråden.. Det är ganska känsliga förgasare på dom där , så troligt är att du behöver plocka av dem och genomföra grundlig rengöring..







Eftersom förgasarna är känsliga för smuts och avlagringar som kan vara svåra att få bort brukar det hjälpa med STP i tanken, men när hojen inte startar pga. soppabrist kan det ju vara så enkelt som att nålventilerna fastnat pga. pålagringar. Om du får isär förgasarna så plocka ner dem i småbitar och tvätta dem i STP rengöring. Låt dem gärna ligga över natten. Tvätta i en skvätt bensin, renblås och förgasarna bör funka igen. Kolla noga att ingenting sitter kvar i munstyckena.

:):):)

erikn
2016-01-25, 09:29
Dubbelkolla kranen från tanken också så att det verkligen kommer bensin fram till förgasarna.

Berget
2016-01-25, 09:41
Dubbelkolla kranen från tanken också så att det verkligen kommer bensin fram till förgasarna.

kranen rinner som den ska.. ska ta av slangen från andra sidan sen och kolla så att den inte är igensatt.

Berget
2016-01-25, 12:11
någon i skåneområdet som vill få igång den och tjäna en slant? :)

jrutgers
2016-01-25, 15:21
någon i skåneområdet som vill få igång den och tjäna en slant? :)


Men, det är ju halva nöjet att få igång grejerna... Om man nu gillar det.
Det är inte speciellt komplicerat och det mesta ger sig när man väl börjat rota i det..
Svåraste i detta fall är av och på med förgasarbryggan eftersom det är då trångt plus att gummit som håller dem är jäkla envist..

Lycka till..






//Janne

LowTech
2016-01-25, 15:53
någon i skåneområdet som vill få igång den och tjäna en slant? :)
Du har inget svårt jobb framför dig, du har ju också fått ett antal bra tips som är i rätt socken..
Möjligen att du kan demont gasarna och låta en verkstad ta bort dräneringsskruvarna, det jobbet kan erfordra lite erfarenhet,..

Berget
2016-01-25, 18:40
har kollat lite youtube nu då folk rengör liknande förgasare. ser ju faktiskt rätt lätt ut.

vart kan man köpa rengöringsmedel för förgasaren (spray) eller finns det något bra alternativ?

LowTech
2016-01-25, 20:11
har kollat lite youtube nu då folk rengör liknande förgasare. ser ju faktiskt rätt lätt ut.

vart kan man köpa rengöringsmedel för förgasaren (spray) eller finns det något bra alternativ?
Fotogen tryckluft, vadsomhelst utom ståltråd..:eek:

Förgasarfibblande kräver en smula verkstadskunskap. De är tillverkade i mjukt material (Zn-legering) så gängor/skruvar bör behandlas med försiktighet.
Packningar kan ev återanvändas. (efter eget omdöme..)
Man brukar byta flottörventilen, den är förbrukningsvara..
Finns det stora vakuummembran bör man vara ytterst försiktig vid hanteringen.
Guld är lågprisvara jämfört med dem som reservdel. Om de ens går att uppbringa...

Lugnt och försiktigt arbete, papper att lägga delarna på så man får ihop'et igen så går det nog bra.
Finns det krysspårskruvar ska man vara försiktig, japsen använder ofta en egen typ av kryss JS-nåt.
Man får pröva vad som känns bäst Philips eller pozi och vara extra försiktig om de sitter hårt.

Kör hårt!

Berget
2016-01-25, 21:11
ok gänget här kommer en uppdatering!

tog av förgasaren nu nyligen,
det har nog inte varit bränslebrist... utan erm... för mycket bränsle. Vakuumslangen som går till kranen på tanken hade tärkat och hårdnatt i kanterna, så tror inte den hållit tett.

både förgasaren och cylindrarna verkar till synes vara fyllda med bensin.

ser lite gult ut eller? - vet inte vad de heter... så kallar de för "de delarna som gör "Swpo" ljudet... ;) en av de fastnat lite lätt, blåser man lite lätt i bränsleslangen så kommer det inte luft ur alla förgasarna.

http://s13.postimg.org/r5abyzsnr/IMG_20160125_190925.jpg


jag har kollat lite videos på youtube om hur man rengör förgasaren. tror inte det blir några problem (Har verkstadsvana sedan tidigare, dock ytterst lite motordelar)

hur tömmer jag lättast cylindrarna?
kan man köpa vakuumslangar på biltema? :)

Benny intruder
2016-01-25, 21:34
ok gänget här kommer en uppdatering!

tog av förgasaren nu nyligen,
det har nog inte varit bränslebrist... utan erm... för mycket bränsle. Vakuumslangen som går till kranen på tanken hade tärkat och hårdnatt i kanterna, så tror inte den hållit tett.

både förgasaren och cylindrarna verkar till synes vara fyllda med bensin.

ser lite gult ut eller? - vet inte vad de heter... så kallar de för "de delarna som gör "Swpo" ljudet... ;) en av de fastnat lite lätt, blåser man lite lätt i bränsleslangen så kommer det inte luft ur alla förgasarna.




jag har kollat lite videos på youtube om hur man rengör förgasaren. tror inte det blir några problem (Har verkstadsvana sedan tidigare, dock ytterst lite motordelar)

hur tömmer jag lättast cylindrarna?
kan man köpa vakuumslangar på biltema? :)

Blir väldigt förvånad när du säger att den tänder och går på "startgas" vilket den naturligtvis inte gör om cylindrarna är fulla med bensin...??? är tveksam om det ens går att fylla cylindrarna.. så går den på startgas så kvarstår LowTechs instruktioner,gå igenom gasarna och kolla Ordentligt.!

Berget
2016-01-25, 23:02
Blir väldigt förvånad när du säger att den tänder och går på "startgas" vilket den naturligtvis inte gör om cylindrarna är fulla med bensin...??? är tveksam om det ens går att fylla cylindrarna.. så går den på startgas så kvarstår LowTechs instruktioner,gå igenom gasarna och kolla Ordentligt.!

ja vet inte vad jag ska säga, är själv rätt förvånad :p
startgas kan typ tändas på månen, vet inte hur det är i en fylld cylinder? :p

då man tar isär förgasarna. bör delarna ligga och dra i fotogen? över en natt eller så, eller räcker med ett par minuter?


bensinen som va i förgasarna nu luktade väldigt skumt.

jrutgers
2016-01-25, 23:46
Om man har flottörnålar som fastnat och bensin kranen ställs på prime ringer det på denna modell bensin genom cyllarna och fyller tåget med bensin..
Detta måste åtgärdas genom att tömma motorn
Och fixa fuggarna så att alla delar löper lätt..






//Janne

Berget
2016-01-26, 10:29
Om man har flottörnålar som fastnat och bensin kranen ställs på prime ringer det på denna modell bensin genom cyllarna och fyller tåget med bensin..
Detta måste åtgärdas genom att tömma motorn
Och fixa fuggarna så att alla delar löper lätt..






//Janne



taget, något tips på hyur man lättast tömmer motorn?
måste man byta olja i samband med detta med?

erikn
2016-01-26, 11:14
Tåget ska vara tråget, och det är där oljan är. Oljan blir utblandad med bensin. Dels får du tunn olja, dels har du för mycket där så det är det du ska göra, tappa ur oljan och gör ett oljebyte.

jrutgers
2016-01-26, 12:23
Precis så.. Tack Erik.






//Janne

Berget
2016-01-26, 13:38
Tåget ska vara tråget, och det är där oljan är. Oljan blir utblandad med bensin. Dels får du tunn olja, dels har du för mycket där så det är det du ska göra, tappa ur oljan och gör ett oljebyte.

ja jo, jag vet vad oljetråget är, har som sagt skruvat en del förr, men inte på motorcyklar.

ni vet inte vilken olja det ska vara i dess motorerna? samt vart man kan köpa filtret (i sverige)?



då jag ska byta oljan, kan man köra den varm så att den rinner ut lättare? eller ska man tappa ut det direkt?

jrutgers
2016-01-26, 14:37
Sannolikheten att det blivit en mix av bränsle och olja tråget är i detta fallet stor.
Jag skulle därför inte rekommendera att köra motorn på den blandningen eftersom det dels blir för dålig smörjning och dels för högt tryck i motorn.

Så töm bara ut det..






//Janne

jrutgers
2016-01-26, 14:43
Har för mig att jag har en manual i pdf..
Skall försöka kolla efter den ikväll..






//Janne

Berget
2016-01-26, 14:48
Har för mig att jag har en manual i pdf..
Skall försöka kolla efter den ikväll..






//Janne



ok, ska försöka hinna med att rengöra förgasaren, tömma ut oljan osv till helgen.
går det att slanga ut ut bensinen ur cylindrarna?


tack

erikn
2016-01-26, 15:48
Vad är det för årsmodell?

LowTech
2016-01-26, 16:02
http://www.manualslib.com/manual/837861/Yamaha-Xj750.html
http://www.classiccycles.org/1852/1936.html

Tror inte så mkt på bensinoverflow..
Ska ju finnas två st hinder för det.
Dels kranen som stänger när motorn inte snurrar och dels flottörventilerna i förgasarna.
Är det ngt reellt problem tror jag mest på de senare, som jag skrivit tidigare, de bör bytas, en slitdetalj.
Möjligen att det blivit så mkt avlagringar i förgasarna att de inte längre tätar?
Börja med rengöring och koll av spetsarna på flottörventilerna..
Skulle det vara alldeles för mkt soppa så skulle den sannolikt inte starta alls, inte ens på gas och när den sen tänder på startgas är snart överflödig soppa konsumerad..
Mitt tips är - fortfarande - bensinbrist, av någon anledning..

Berget
2016-01-26, 16:43
Vad är det för årsmodell?

82 eller 83 minns inte riktigt

EDIT
Retelse det är en 82a Yamaha XJ750 Seca

jrutgers
2016-01-26, 21:26
Jag håller till viss del med lowtech, men efter att ha erfarit precis detta själv på min gamla xj 650 efter att någon stjärna har satt kranen på prime och sedan inte flottörerna stängt vid full nivå utan gladeligen fyllt hela motorn med soppa så... Tror jag det kan vara precis det.
650&750 är ju precis samma motor..

Men för att inte göra onödigt jobb kan man ju tappa av någon deciliter för att få en uppfattning Ang. Om det är bensin i oljan.. Det känns ju både på konsistens och inte minst lukt..






//Janne

Berget
2016-01-26, 21:51
Nu blev det ju lite jobb med hojen ändå.. jobbigt men ändå roligt eftersom det ger hojen lite mer personlighet. det tråkiga är att han jag köpte den av lovade på heder och samvete att den skulle starta, hallå yxskafft ;)

köpte den ju för en vecka sedan, stått i kallgarage en längre tid, förra ägaren har haft den i 10år, han skulle ta körkortet men det rann ut i sanden, så knappt körd under den tiden. syncade förgasare förra året.
bromsarna hade låst sig, vilket jag redan fixat

betalade 5300kr för den, var det ett ok pris?
då den startat och allt är servad och genomgått, besiktigat osv ska den byggas om till en bobber.

Berget
2016-01-26, 21:54
Jag håller till viss del med lowtech, men efter att ha erfarit precis detta själv på min gamla xj 650 efter att någon stjärna har satt kranen på prime och sedan inte flottörerna stängt vid full nivå utan gladeligen fyllt hela motorn med soppa så... Tror jag det kan vara precis det.
650&750 är ju precis samma motor..

Men för att inte göra onödigt jobb kan man ju tappa av någon deciliter för att få en uppfattning Ang. Om det är bensin i oljan.. Det känns ju både på konsistens och inte minst lukt..






//Janne


jo det är sant.

men det jag har att göra nu borde väll vara,
1. tömma cylindrarna på soppa
2. rengöra förgasarna.
3. byta ut den trasiga vakuumslangen.
4. kolla oljan, byta vid behov.

sen borde den rimligtvis starta som den ska? :p

tror ni att jag måste köpa nya packningar till förgasarna?
ska lägga en beställning ifrån tyskland på ett nytt oljefilter samt en ny kopplingskabel, vet inte ifall jag ska köpa packningarna samtidigt? eller de brukar hålla?

jrutgers
2016-01-26, 22:12
Alltså, cyllarna är inte fyllda i den bemärkelsen utan det rinner ner i tråget via cyllarna






//Janne

Berget
2016-01-26, 22:48
Alltså, cyllarna är inte fyllda i den bemärkelsen utan det rinner ner i tråget via cyllarna






//Janne


ok, men då står det härsken besin upp i cylindrarna då :p för efter att förgasarna var av, och jag lutade bak mcn lite på centralstället så rann det ut bensin ur hålen.

Benny intruder
2016-01-27, 09:36
ok, men då står det härsken besin upp i cylindrarna då :p för efter att förgasarna var av, och jag lutade bak mcn lite på centralstället så rann det ut bensin ur hålen.

Ta du och gör som jrutgers säger,tappa ur oljan innan du gör nåt vidare...för övrigt tror jag mer på LowTech eftersom den gick på startgas, skulle den mot förmodan vara fylld med bensin i cyllarna så skulle den inte gå runt alls..! och den skulle bli så sur så nån gnista skulle inte förekomma alls..!

jrutgers
2016-01-27, 16:59
Svårt när man inte ser hur det ser ut.. Blir mycket teorier.. Stämmer inte en teori med vad som uppfattas i verkligheten så bör man gå på det man ser och uppfattar själv [emoji4]






//Janne

Benny intruder
2016-01-27, 19:45
Svårt när man inte ser hur det ser ut.. Blir mycket teorier.. Stämmer inte en teori med vad som uppfattas i verkligheten så bör man gå på det man ser och uppfattar själv [emoji4]






//Janne

Jo så är det ju... Kom å tänka på mitt elverk jag har i bilen..de gillar inte att stå på släpet och skaka,man måste stänga soppakranen så fort man ska åka nånstans annars flödar den över ,Och jag har dragit av startsnöret ett par gånger tack vare att soppan runnit in i den å "tvärstopp i maskineriet" J_vlar va jag gjort mej illa när jag ovetandes om soppan Dragit i snöret allt va jag orkat å med en förvånad min stått där med startsnöret i handen,Och dom är INTE lätta att dra av..
:banghead::banghead:

jrutgers
2016-01-27, 20:27
Jo så är det ju... Kom å tänka på mitt elverk jag har i bilen..de gillar inte att stå på släpet och skaka,man måste stänga soppakranen så fort man ska åka nånstans annars flödar den över ,Och jag har dragit av startsnöret ett par gånger tack vare att soppan runnit in i den å "tvärstopp i maskineriet" J_vlar va jag gjort mej illa när jag ovetandes om soppan Dragit i snöret allt va jag orkat å med en förvånad min stått där med startsnöret i handen,Och dom är INTE lätta att dra av..

:banghead::banghead:


Det är då man tenderar bli lite "trött"..
Och det kan kännas ett par dagar det där rycket [emoji16]






//Janne

LowTech
2016-01-27, 21:00
Svårt när man inte ser hur det ser ut.. Blir mycket teorier.. Stämmer inte en teori med vad som uppfattas i verkligheten så bör man gå på det man ser och uppfattar själv [emoji4]
//Janne
Böjd att hålla med..
Det är alltid svårt at ge råd "på distans", återkopplingen på ev åtgärder är ju synnerligen långsam tillskillnad mot om man har objektet framför nosen..
Fast jag måste ge TS en eloge för att han ändå lyssnar...
Har försökt att bidra betr ett superenkelt elfel i ett annat forum, men tyvärr där lynnas det inte alls, man frågar A - och får svar på B..:confused:

Men, detta är kanske ett rätt allmänt problem i olika fora.
Man vet ju inte heller kunskapsnivån hos den frågande, sitter det en förvirrad 15äring i andra änden som tror han kan allt - då har man dragit på sig ett problem...:D

Viktigt är också att det blir någon form av avslutande återkoppling "vad var felet", alla lär sig på det.

Berget
2016-01-27, 21:54
Svårt när man inte ser hur det ser ut.. Blir mycket teorier.. Stämmer inte en teori med vad som uppfattas i verkligheten så bör man gå på det man ser och uppfattar själv [emoji4]






//Janne

du är välkommen att komma och kolla ifall du vill ;)

tog av botten av förgasnarna idag för att kolla skicket av packningarna (torra och går sönder lätt) beställer nya.

här kan ni se hu set ser ut
https://www.youtube.com/watch?v=Uo2bEA-A4mQ


luktade även på oljan och ja den luktar bensin.


- vad det gäller bensinkranen (rätta mig om jag har fel)
ON - fritt flöde?
Res - fritt flöde?
PRI - motorn måste snurra för att ta bort vakuumet som i sin tur frigör flödet?

lyfte upp tanken som inte är monterad just nu, satt den på pri, höll fingret över där vakuumslangen ska sitta, men kom ändå bensin ur kranen. är den kass eller jag som missförstår funktionen?

Ove
2016-01-27, 23:15
- vad det gäller bensinkranen (rätta mig om jag har fel)
ON - fritt flöde?
Res - fritt flöde?
PRI - motorn måste snurra för att ta bort vakuumet som i sin tur frigör flödet?



Nä! ON = normalläge, släpper fram soppa när motorn snurrar. Vacumstyrt alltså.

RES. tar soppan längre ner i tanken men funkar som ON i övrigt.

PRI. ger fritt flöde och används om du kört helt torrt eller en stund vid start om hojen stått stilla länge så att soppan torkat ut i förgasarna.

Berget
2016-01-27, 23:34
Nä! ON = normalläge, släpper fram soppa när motorn snurrar. Vacumstyrt alltså.

RES. tar soppan längre ner i tanken men funkar som ON i övrigt.

PRI. ger fritt flöde och används om du kört helt torrt eller en stund vid start om hojen stått stilla länge så att soppan torkat ut i förgasarna.

ahaa, är nämligen rätt säker på att förra ägaren hade tanken satt på PRI under tiden den stod i förvaring

jrutgers
2016-01-28, 00:20
Ja, precis samma som jag hade med min 650..

Ps. Kolla på yambits för delar till bra pris..

Och! Var försiktig med stosarna som fuggarna sitter i (mot cylindrar)..
Ofta ergade i infästningarna vilket leder till gängknas när/om de demonstreras.. Vilket inte behövs för detta/ditt ingrepp..


(Stava)



//Janne

Berget
2016-01-28, 15:11
en off toipc fråga.

funderar på att montera på sportluftsfilter sen (då jag ska bygga om den)
http://www.ebay.com/itm/52mm-Motorcycle-Air-Filter-Fit-Yamaha-XJ600-XJ650-XJ700-XJ750-XJ900-SECA-MAXIM-/321858000474?hash=item4af03b565a:g:DXcAAOSwLqFV7kU ~&vxp=mtr

läste på att internationellt forum att man kommer drabbas av ett fenomen som kallas jetting? - på grund utav luft/bränsle blandningen

vad tror ni, blir det mycket problem ifall man kör med sportluftilter?

så här ser den ut idag:
http://forumbilder.se/F8KK2/dsc-0783.JPG

så här ska jag bygga den:
http://forumbilder.se/F8KK1/dsc-0156.jpg

LowTech
2016-01-28, 15:25
Du tvingas nog att byta huvudmunstyckena mot större med nytt filter med lägre strömningsmotstånd.

Men ALLRA först ska du ha den fungerande i originalskick...

Benny intruder
2016-01-28, 15:41
Men ALLRA först ska du ha den fungerande i originalskick...


:beer:

Berget
2016-01-28, 15:46
Du tvingas nog att byta huvudmunstyckena mot större med nytt filter med lägre strömningsmotstånd.

Men ALLRA först ska du ha den fungerande i originalskick...


jovisst!

planen är att hojen ska vara 100% fungerande och Besiktigad innan inbyggnad.

jrutgers
2016-01-28, 19:27
Med risk för att vara neggo..
Men den ombyggda hojen ser ut att vara byggd på en Maxim..
För mig att det är skillnad på ramarna.
Annars är det ett utmärkt ämne för en café racer






//Janne

Berget
2016-01-28, 20:28
Med risk för att vara neggo..
Men den ombyggda hojen ser ut att vara byggd på en Maxim..
För mig att det är skillnad på ramarna.
Annars är det ett utmärkt ämne för en café racer






//Janne


jo precis, den andra hojen är byggd på en xj650 Maxim
jag jag förstått så är ramen snarlik, på sin höjd så kan man inte få ner sadeln riktigt så mycket, men nästan.

edit:

här är för övrigt det Fetaste Xj bygget någonsin i mitt tycke ;)
http://3.bp.blogspot.com/-BYEoiIgIckc/Tqxfh4z61sI/AAAAAAAAEYg/q44JyA0HFGg/s1600/A.jpg

MEHall
2016-01-28, 22:29
.
Du tvingas nog att byta huvudmunstyckena mot större med nytt filter med lägre strömningsmotstånd.

Det är så sant så. Men alla motorcyklar funkar egentligen bäst med den luftburk den är tillverkad med. Orsaken är att en original luftburk ger en stilla källa av luft och det medför en bättre bränsleekonomi och är då mer miljövänligt. ;) :rolleyes:





:cool:

Intruder
2016-01-29, 00:27
Nja inte riktigt sant de där med orginal delar på fordon skulle vara bättre !

MEHall
2016-01-29, 21:08
I detta fall så är nog originalet bäst anpassat till vad motorn och förgasarna behöver, men visst om det fanns alternativa (pirat) delar så visst. :rolleyes: ;)

Det jag menar är att jag har förstått att så kallade podfilter inte är optimala för att bränsleförbrukningen ska vara så låg den kan vara.

Har dock sett exempel på egenhändigt gjord filterbox. ;)




:cool:

Intruder
2016-01-30, 00:20
Har byt filter o munstycken på HDen o sänkt bränsleförbrukningen från 0,7 till 0,5 så skillnad gör de !
På köpet fick jag en piggare hoj ;-)

LowTech
2016-01-30, 15:14
Ramlade över denna länk när jag letade efter lite annat:
http://cycles.evanfell.com/2008/09/how-to-clean-a-motorcycle-carburetor-the-right-way/comment-page-4/#comment-805839

"How to clean a motorcycle carburettor the right way...":D

MEHall
2016-01-30, 20:54
Har byt filter o munstycken på HDen o sänkt bränsleförbrukningen från 0,7 till 0,5 så skillnad gör de !
På köpet fick jag en piggare hoj ;-)

Jomenvisst men filtret till din HD sitter väl inte direkt på förgasarna som det oftast gör på en radfyra om man använder podfilter? :rolleyes:
Sedan så är de flesta Japanska hojar oftast optimerade med det filtersystem/luftburk och förgasare de har för att just ha optimal prestanda till lägsta möjliga bränsleförbrukning.
Nu är jag ju inte expert på HD men vad jag kan förstå så är en HD inte optimerad på samma sätt som oftast japanska hojar är, så varje ändring man gör i filter och förgasare blir till det bättre. ;)

Vet dock med säkerhet att min gamla Honda CB650 skulle dra mer bränsle om jag satte podfilter direkt på förgasarna. :rolleyes: ;)




:cool:

jrutgers
2016-01-31, 00:20
Ja, men din tur är så är Mc bränsle, Mctillbehör, Mcdäck, Mcreservdelar, Mc kläder, Mchandskar, Mchjälm, Mcförsäkring och ev Mcskatt exkluderat hushållskassan..
Så slipper man ju räkna på bränsleekonomi [emoji6]






//Janne

Intruder
2016-01-31, 01:28
Jomenvisst men filtret till din HD sitter väl inte direkt på förgasarna som det oftast gör på en radfyra om man använder podfilter? :rolleyes:
Sedan så är de flesta Japanska hojar oftast optimerade med det filtersystem/luftburk och förgasare de har för att just ha optimal prestanda till lägsta möjliga bränsleförbrukning.
Nu är jag ju inte expert på HD men vad jag kan förstå så är en HD inte optimerad på samma sätt som oftast japanska hojar är, så varje ändring man gör i filter och förgasare blir till det bättre. ;)

Vet dock med säkerhet att min gamla Honda CB650 skulle dra mer bränsle om jag satte podfilter direkt på förgasarna. :rolleyes: ;)




:cool:
Har gjort de nära på med alla mina hojar ! Honda radfyra , honda xl , Marudern , Viragon Intrudern
Dom har jag fått bättre bränsleförbrukning o något piggare överlag !

jrutgers
2016-01-31, 02:43
Har gjort de nära på med alla mina hojar ! Honda radfyra , honda xl , Marudern , Viragon Intrudern

Dom har jag fått bättre bränsleförbrukning o något piggare överlag !


Å lite godare insugsljud väl?






//Janne

Intruder
2016-01-31, 13:30
Ja på någon har de absolut gjort go ljud ;-)

jrutgers
2016-01-31, 16:02
Nu blev jag lite sugen på att jetta om min och slänga på pods..
Synd bara att det skall renoveras kök, badrum först.

Ledsen för ot..






//Janne

MEHall
2016-01-31, 17:14
Hoppas det har löst sig, det är känslig sak de där förgasarna, minsta förändring i munstycken eller i luftmängden så kan det bli problem. :rolleyes:
Att sätta på podfilter är väl cool på sätt och vis men är man väl medveten om miljön och bränsleekonomin, tillika de problem som kan uppstå, så är det ingen jättebra ide att använda dom direkt på förgasarna. :rolleyes:
Så att säga, desto mer bränsle som bränns ut i atmosfären desto mer miljöpåverkan, och koldioxid är ju en växthusgas. :eek::rolleyes:
Det är väl inte så kul att bo i en bastu? :confused: :rolleyes:





:cool:

Benny intruder
2016-01-31, 17:28
Hoppas det har löst sig, det är känslig sak de där förgasarna, minsta förändring i munstycken eller i luftmängden så kan det bli problem. :rolleyes:
Att sätta på podfilter är väl cool på sätt och vis men är man väl medveten om miljön och bränsleekonomin, tillika de problem som kan uppstå, så är det ingen jättebra ide att använda dom direkt på förgasarna. :rolleyes:
Så att säga, desto mer bränsle som bränns ut i atmosfären desto mer miljöpåverkan, och koldioxid är ju en växthusgas. :eek::rolleyes:
Det är väl inte så kul att bo i en bastu? :confused: :rolleyes:





:cool:

Nej, jag tycker man ska cykla istället,usch för alla miljöbovar..:fight:

Intruder
2016-02-01, 23:08
Nej, jag tycker man ska cykla istället,usch för alla miljöbovar..:fight:
Håller med Benny :-)
Mehall får nog läsa på om bränsle o luft ;-)

jrutgers
2016-02-01, 23:27
Så.... Hur går det för TS med hojen?






//Janne

jrutgers
2016-02-04, 21:55
Hallå!? Har du kommit någon vart?

Berget
2016-02-05, 21:00
Hallå!? Har du kommit någon vart?

sry att jag varit lite off, haft fullt upp hela veckan, men fick hem packningarna till förgasarna igår (från tyskland) igår.

så tänkte ge mig på att rengöra dom nu till helgen :)

jrutgers
2016-02-05, 21:51
[emoji106]






//Janne

MEHall
2016-02-05, 23:15
Ett litet off topic, gillar miljön jag far omkring i och då vill man ju inte skita ner mer än nödvändigt. :rolleyes: Skulle vara bra om man kunde köra på det som A-lagare gillar att dricka. ;) :D Det bränslet släpper ju ut mer miljövänlig koldioxid, om nu koldioxid kan vara mer miljövänlig. :rolleyes:






:cool:

Olle Å
2016-02-06, 11:59
Ett litet off topic, gillar miljön jag far omkring i och då vill man ju inte skita ner mer än nödvändigt. :rolleyes: Skulle vara bra om man kunde köra på det som A-lagare gillar att dricka. ;) :D Det bränslet släpper ju ut mer miljövänlig koldioxid, om nu koldioxid kan vara mer miljövänlig. :rolleyes:






:cool:

Har ju för mig att just koldioxid är den berömda växthusgasen. För att få ner koldioxidhalten, så måste den växande grödan öka både vad beträffar massa och areal.
Att hugga ner en massa skog och sedan plantera ( Sverige ) är nog inte det bästa, för då tar det en massa år innan skogen kan ta upp koldioxiden och producera syre. Då är det skogsbruk som Räven bedriver det ur miljösynpunkt de bästa. Att plocka ut de äldsta och sätta in nya hela tiden. Då blir det ju inte något avbrott i processen som det blir vid kalhyggen.
A-lagsbränslet släpper ut koldioxid och vatten, men inte en massa farliga kolväten. :):):)

Berget
2016-02-06, 19:39
ok , öppnade upp förgasarna idag och rengjorde lite, dock bli det att beställa ett rebuild-kit då det är två saker som behöver bytas ut.

1st av dessa, som sitter under flötena. de har en liten pine som ska fjädra tillbaka, vilket på detta exemplaret sitter helt fast i intryckt läge.
http://s21.postimg.org/6nv7cufuv/IMG_20160206_143359.jpg

samt en sådanhär, vet ej va de heter, men finns en större i mitten, denna sitter ovanför och har ett jääääte litet hål i mitten. (alla 4 hade satts igen)
denna bröts av då jag skruvade i den för hand utan något tryck över huvud taget.
http://s28.postimg.org/wal8f1ghp/IMG_20160206_152938.jpg

(lånad bild)
den som bröts av är markerad på bilden
http://s11.postimg.org/8ms2azi43/149856581_f9e6775fa7.jpg

LowTech
2016-02-06, 20:11
Såg ju lite... sk-igt ut. Liksom..:D
Sök på eBay, det kan finnas kompletta renoveringskit där, billigt.
Flottörventilen ( prylen med gummispets) bör du nog under alla omständigheter byta allihopa. Ingår i kiten och är väsentliga för funktionen..

Benny intruder
2016-02-06, 20:14
ok , öppnade upp förgasarna idag och rengjorde lite, dock bli det att beställa ett rebuild-kit då det är två saker som behöver bytas ut.



Ser allmänt otäckt ut i dom gasarna tycker jag personligen...inte konstigt att det är problem med soppatillförseln.. :hmmmm2:

Jämförde med mina för att se skillnad.

http://www1.garaget.org/gallery/images/78/77936/77936-78c6f33a3ff9efb7d5ffefb2eae3a72b.jpg (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=77936&image=2378708)

Berget
2016-02-06, 20:41
som jag skrev, den sista bilden var lånad och inte ifrån mina förgasare :)
har kontakt med en handlare ifrån tyskland som jag hittade via ebay här om veckan, som fixar rätt bra priser, ska jaga fatt i honom på måndag :)

dock hade jag vetlat ha något tips om hur man kan rengöra insidan av huset, stålull? :) skiten sitter rätt ordentigt

LowTech
2016-02-06, 20:53
som jag skrev, den sista bilden var lånad och inte ifrån mina förgasare :)
har kontakt med en handlare ifrån tyskland som jag hittade via ebay här om veckan, som fixar rätt bra priser, ska jaga fatt i honom på måndag :)

dock hade jag vetlat ha något tips om hur man kan rengöra insidan av huset, stålull? :) skiten sitter rätt ordentigt
Har alltid önskat mig en ultraljudstvätt..
Vi hade en sån på förra jobbet som för det mesta användes till att tvätta damernas smycken..:rolleyes:
Men rent blev det...

Kjell&co lär visst ha nån som passar förgasare..
Kollar.........

Pris från 500 till 2200..
Passar den för 500 spänn mina förgasare. ja j-r då slår jag nog till:D

MEHall
2016-02-06, 23:06
Har ju för mig att just koldioxid är den berömda växthusgasen. För att få ner koldioxidhalten, så måste den växande grödan öka både vad beträffar massa och areal.
Att hugga ner en massa skog och sedan plantera ( Sverige ) är nog inte det bästa, för då tar det en massa år innan skogen kan ta upp koldioxiden och producera syre. Då är det skogsbruk som Räven bedriver det ur miljösynpunkt de bästa. Att plocka ut de äldsta och sätta in nya hela tiden. Då blir det ju inte något avbrott i processen som det blir vid kalhyggen.
A-lagsbränslet släpper ut koldioxid och vatten, men inte en massa farliga kolväten. :):):)

Precis, så varför har då etanolanvändningen fallerat (svar behövs ej)?
Dessutom så tror jag att det är lite skillnad på koloxiden som i förbränning av fossilt bränsle skapas gentemot växtbaserat dito.:rolleyes:

Ps, nu är vi väl bra off topic? :rolleyes:

Hur har det nu gått med din XJ 750, Berget?




:cool:

Berget
2016-06-28, 17:03
Tjenare gänget

nu har projektet varit på is ett par månader, men fick tummen ur röven och beställde delarna till förgasarna här om veckan, och idag fick jag tid att byta dom.

Hon Lever! - går lite ojämnt men hon startar i alla fall :)
https://www.youtube.com/watch?v=jkbnBuMrfvQ

så nu ska jag beställa hem ny olja och filter till den - är rätt säker på att bensin tagit sig in i oljan då cylindrarna var översvämmade.
någon som har koll på vilken olja man bör köpa?