handdator

Visa fullständig version : Vi tar tempen



jrutgers
2016-01-20, 20:17
Eftersom vi verkar fått vinter i hela landet kan det vara intressant att veta hur kallt ni har det just nu.. Oavsett tidpunkt..

Orust -12 kl 19:16
Bifogar en bild från min arbetsplats i Partille utanför Göteborg.

Vackert!
4239






//Janne

Olle Å
2016-01-20, 20:36
[QUOTE=jrutgers;105005]Eftersom vi verkar fått vinter i hela landet kan det vara intressant att veta hur kallt ni har det just nu.. Oavsett tidpunkt..

Orust -12 kl 19:16
Bifogar en bild från min arbetsplats i Partille utanför Göteborg.

Vackert!
4239






//Janne[/
ca 15- kl 19.30 här i södra Värmland. Ca 40 cm snö :mad::mad::):)

erikn
2016-01-21, 08:49
Söder om Sthlm (Tumba) har det pendlat mellan -15 och -22 de senaste två till tre veckorna. Dock kollar jag bara på termometern på morgon och kväll, är en kontorsråtta.

Vi har bara ca 10 cm snö.

Ove
2016-01-21, 09:53
Solen lurar bakom skogen och himlen i stort sett blå. - 15 grader som det varit på sistone som morgontemp. Snöläget - knappt en dm som legat länge och är skarad helt igenom så att vi kanske kan hoppas på att sniglar och fästingar får sig en riktig omgång...

räven
2016-01-21, 11:13
Solen lurar bakom skogen och himlen i stort sett blå. - 15 grader som det varit på sistone som morgontemp. Snöläget - knappt en dm som legat länge och är skarad helt igenom så att vi kanske kan hoppas på att sniglar och fästingar får sig en riktig omgång...

Ungefär som hos Ove hos mig. Noterar att det börja kännas att solen har lite värme att ge på rätt solplats. Passa på å tag på er varmt å gå ut samla Dvitamin så är ni piggare till hojdax

tore
2016-01-21, 12:44
Här i Piteå har vi ca.30cm snö o -31°

V Saarela
2016-01-21, 12:45
-33 nu här uppe i Boden, så hojen får nog stå idag......

pentti01
2016-01-21, 16:00
-33 nu här uppe i Boden, så hojen får nog stå idag......

Om man tänker på den tempen så här ; det är minst 53 grader för kallt , så visst låter det häftigt ;)

V Saarela
2016-01-21, 17:22
Om man tänker på den tempen så här ; det är minst 53 grader för kallt , så visst låter det häftigt ;)

haha, nejdå.....det får gärna vara några minusgrader och snö så man kan brassa runt i närområdet med hoj. Kört förr en hel del landsväg i minus 30-35 grader, men det slutade med körförbud vinter i fyra år(var bl a totalblind i 2 dygn så man fick sig en tankeställare)

erikn
2016-01-22, 08:35
Om man tänker på den tempen så här ; det är minst 53 grader för kallt , så visst låter det häftigt ;)

Det är en här på jobbet som har dubbat sin Transalp. Han kör fortfarande, trots -20 på morgonen. Men han tar in batteriet under dagen så att han får igång hojen igen när han ska hem. Han har ca 1,5 mil till jobbet. Jag kör INTE, jag tycker att det är för kallt.

pentti01
2016-01-22, 12:06
Det är en här på jobbet som har dubbat sin Transalp. Han kör fortfarande, trots -20 på morgonen. Men han tar in batteriet under dagen så att han får igång hojen igen när han ska hem. Han har ca 1,5 mil till jobbet. Jag kör INTE, jag tycker att det är för kallt.

Det var det jag menade ; för att det ska vara tillräckligt varm för oss "fryslortar" så är det 53 grader för kallt ! :)

MEHall
2016-01-22, 19:57
Det var det jag menade ; för att det ska vara tillräckligt varm för oss "fryslortar" så är det 53 grader för kallt ! :)

Det skulle jag tydligt vilja säga att jag håller med om. :rolleyes:

Här 2 mil söder om Örebro har det varit -21 som lägst och i skrivande stund är det -6.
Som tur är blir det plusgrader på Söndag.;) Kan bara hoppas på att det blir långvarigt. :rolleyes: ;)





:cool:

pentti01
2016-01-22, 21:29
Plus 13 är min komforttemperatur,,,

engström67
2016-01-23, 12:59
2 dm snö och pendlat mellan 10 0ch 25 minus. Men bra med kyla när det är snö, slipper bli så skitigt efter vägarna.På vintern vilar hojen, då åker man snöskoter och då svettas man oavsett temperatur:)

LowTech
2016-01-23, 17:01
Plus 13 är min komforttemperatur,,,
+9 i garaget kommer upp i +13 med 2kW element.
Tar en stund att värma upp ett ton kall bil.
Garageslagdörrarna tycks ha nada isolering, förmodligen bara plank-20mm skumplast- masonitskiva.. Så såg iaf den garagedörr jag renoverade till mc-förrådet ut..
Inte imponerande
Nu är det bara -1.6 utanför, ska nog försöka avsluta biljobbet i helgen ...

pentti01
2016-01-23, 17:38
+9 i garaget kommer upp i +13 med 2kW element.
Tar en stund att värma upp ett ton kall bil.
Garageslagdörrarna tycks ha nada isolering, förmodligen bara plank-20mm skumplast- masonitskiva.. Så såg iaf den garagedörr jag renoverade till mc-förrådet ut..
Inte imponerande
Nu är det bara -1.6 utanför, ska nog försöka avsluta biljobbet i helgen ...

+13 utomhus för att vilja åka hoj menade jag.
Skulle vara lycklig om jag kunde hålla +9 i garaget,, tyvärr är den byggd på ett sätt som gör uppvärmning omöjlig,,, :(

Jan-Olov
2016-01-24, 01:35
Ett enkelt tips mot en kall garagedörr, häng ett draperi framför. Jag köpte ett par stora gardiner på
myrorna och en häftpistol hängde upp dem. Gör jättestor skillnad.

jrutgers
2016-01-24, 10:00
Kanske klarar vi oss på västkusten..+3 grader idag..
Det växlar ofattbart fort..






//Janne

pentti01
2016-01-24, 16:17
Bara -1 här i "södra Norrland" . Lite synd ; nu kommer väl saltbilarna ut,,,,,:mad:

Ove
2016-01-24, 19:50
+ 3 hela dagen, blött och skitigt men snön ligger i stort sett kvar. Grått och disigt och luftvärmepumpen verkar ha fått blåskatarr för den frostar av hela tiden, verkar det som. Hoppas på att det kommer en ordentlig regnskur som vaskar av markerna lite innan det kommer mera kyla och snö.

LowTech
2016-01-24, 21:28
Kanske klarar vi oss på västkusten..+3 grader idag..
Det växlar ofattbart fort..
//Janne
+3??
+3.3 är det i HongKong.
Lokala vädertjänsten i HongKong varnar för en köldvåg och säger att man ska inte exponera sig för denna kyla i onödan..
Så kallt har det inte varit i HK sen -57...

jrutgers
2016-01-24, 22:23
Oh, då kanske jag skall hålla mig inne då...
Visste inte att det kunde vara en hälsorisk.. Tack LT..

[emoji1]






//Janne

räven
2016-01-24, 23:23
+2 i dag, bäst att börja med pasedelvård, snart vår.

pentti01
2016-01-25, 22:37
Har varit +1 idag, kryper det opp till +5 kanske jag vågar mig ut i verkstaden,,

jrutgers
2016-01-27, 20:31
Inte en snöflinga då långt ögat når.. Allt har regnat bort..
+6 och sketväder... Oväntat på västkusten..? Eller inte..
Inte ens grabbarnas snö"gubbe" står länge..
Bara ballarna kvar...
4243






//Janne

erikn
2016-01-28, 16:19
Samma väder här i Tokholm.

Ove
2016-01-29, 11:49
Jämt och fint väder här nu med plusgrader, grått och stiltje. Annorlunda var det härom dagen. Grannens vindskenor har ändrat form och delvis försvunnit. På andra sidan blåste takplåtar bort för några veckor sedan. Väntar nu på att Tor ska hälsa på med kuling i mina trakter, en smekning i jämförelse med vad som ska komma i Norge där man varnat för byar upp till 55m/sek som allra värst i Oppland. (Fy tusan!! :eek:)

Olle Å
2016-01-29, 20:41
Jämt och fint väder här nu med plusgrader, grått och stiltje. Annorlunda var det härom dagen. Grannens vindskenor har ändrat form och delvis försvunnit. På andra sidan blåste takplåtar bort för några veckor sedan. Väntar nu på att Tor ska hälsa på med kuling i mina trakter, en smekning i jämförelse med vad som ska komma i Norge där man varnat för byar upp till 55m/sek som allra värst i Oppland. (Fy tusan!! :eek:)

Jag körde i Norge för några år sedan i början av December. Jag fick en sådan stark sidvind vid en fjällpassage att med det nerlägg jag var tvungen till, så hade jag lagt mig på sidan om det slutat blåsa, Som tur var så var vinden inte byig men väldigt stark. Utan dubbdäck hade det överhuvud inte gått att köra. :rock: Färden avslutades vid Gaustablikk Fjällhotell. :eating::beer:

jrutgers
2016-02-04, 21:57
Ja, här pendlar temperaturen mellan +5° och -3°

Mackeman
2016-02-07, 19:51
8 plus idag och strålande solsken. Då var man bra sugen att plocka ut hojen men den känslan gick över när jag öppna garagedörren och insåg vilken röra det är där inne. Får ta och städa ur det snart så det är klart tills all grus är uppsopad från gatan.

Ove
2016-02-07, 22:48
Körde förbi Mariestad idag och temperaturen visade på 11 grader. Bilens termometer visade då på 9, vet inte vilket som var rätt men varmt har det varit...

räven
2016-02-07, 23:27
Körde förbi Mariestad idag och temperaturen visade på 11 grader. Bilens termometer visade då på 9, vet inte vilket som var rätt men varmt har det varit...

Hade bara 7 trots närmare ekvatorn? Satt i traktorhytten så det kvittar.

Olle Å
2016-02-08, 09:30
Hade bara 7 trots närmare ekvatorn? Satt i traktorhytten så det kvittar.

Nästan 4+ nu på morgonen. Stora farhågor angående Svenska Rallyt. Vägarna tappar sin isbeläggning och det blir farligt om vägarna blir för spåriga. Blir livsfarligt för åskådarna.
Några dagars värme till, så är det nog snart dags att se över gräsklipparen. :):)

räven
2016-02-08, 11:06
Nästan 4+ nu på morgonen. Stora farhågor angående Svenska Rallyt. Vägarna tappar sin isbeläggning och det blir farligt om vägarna blir för spåriga. Blir livsfarligt för åskådarna.
Några dagars värme till, så är det nog snart dags att se över gräsklipparen. :):)

Här finns ingen tjäle kvar. Byavägen kladdig spårig. Å mer regn är väl på väg?

erikn
2016-02-24, 08:28
-9 idag. Vintern har gjort återtåg. Sedan tycker jag att det var häftigt att de hade en alpin tävling i Hammarbybacken, kan inte vara många huvudstäder där man har en slalombacke näst intill inne i staden där man kan köra världscupen.

https://www.abc.se/~m9520/hojen/160224_hammarbybacken.jpg

RobbeS
2016-02-24, 10:05
-9 idag. Vintern har gjort återtåg. Sedan tycker jag att det var häftigt att de hade en alpin tävling i Hammarbybacken, kan inte vara många huvudstäder där man har en slalombacke näst intill inne i staden där man kan köra världscupen.

Har dom kört världscupen i Hammarbybacken????
Har dom gjort det så beror det ju knappast på backens kvalitéer utan mer på en plojgrej att ha en tävling i Stockholm. Hammarbybacken är ingen slalombacke utan en kulle med lift...

Olle Å
2016-02-24, 11:02
Har dom kört världscupen i Hammarbybacken????
Har dom gjort det så beror det ju knappast på backens kvalitéer utan mer på en plojgrej att ha en tävling i Stockholm. Hammarbybacken är ingen slalombacke utan en kulle med lift...

Jo men visst är det så, men 08-orna tycker den kullen är häftig. :eek::eek:
8 grader minus på morgonen, men troligen slut på vintern för den här gången. Visserligen blir det väl något bakslag men snart så kommer nog hojarna ut på vägarna igen. :):)

erikn
2016-02-24, 18:46
De körde parallellslalom. Och visst håller jag med om att det är en liten backe, men tillräckligt stor för att köra en tävling i.

http://worldcupstockholm.com/

engström67
2016-02-24, 19:49
Måste vara kul att åka pulka eller snowracer :D

jrutgers
2016-03-07, 07:54
Idag 0 grader..
Men snöat i natt... Precis vad jag önskade mig....

4256

erikn
2016-03-07, 08:37
Ser ut som hemma hos oss. Kom också ett par cm snö under natten. Temp ca +1, geggigt.

LowTech
2016-03-07, 08:40
Idag 0 grader..
Men snöat i natt... Precis vad jag önskade mig....
4256
Snöat i tre dagar,... och det ska fortsätta...
Snart får man nog investera i "skidor för hoj"

Enda ggn jag sett såna var på arméns gamla Jawor..

Olle Å
2016-03-07, 18:33
Snöat i tre dagar,... och det ska fortsätta...
Snart får man nog investera i "skidor för hoj"

Enda ggn jag sett såna var på arméns gamla Jawor..

Jag fixade till ett par till min Transalp och körde lite grann med dem förra vintern, men då tog vintern slut.
Nu har vi fått tre dm igen, så hoppas det räcker nu. Tempen ligger runt nollan så snön blir mer och mer kompakt, vilket märks då den skall röjas undan.:):mad::):mad:

jrutgers
2016-03-07, 20:40
Jag fixade till ett par till min Transalp och körde lite grann med dem förra vintern, men då tog vintern slut.

Nu har vi fått tre dm igen, så hoppas det räcker nu. Tempen ligger runt nollan så snön blir mer och mer kompakt, vilket märks då den skall röjas undan.:):mad::):mad:


Vattafack!
Nu snöar det ju ännu mer!
På med större skidor Ove! Det här är inte bra..

pentti01
2016-03-07, 22:19
Enligt "bondepraktigan" skall det vara 7st bakslag på vintern innan vårens ankomst,,
Ska vi räkna detta som den första ? :)