handdator

Visa fullständig version : Nav/fälg ekra själv?



Chuckan
2016-01-13, 13:30
Har en Suzuki savage 91:a som har 19 tums fälg fram orginal. Men jag ska byta och köra på 15 tums istället. Så min fråga är helt enkelt om nån här vet om något från nån annan hoj passar rätt på ? Eller får jag helt enkelt fixa nav, fälg och ekra om själv

Olle Å
2016-01-13, 14:06
Har en Suzuki savage 91:a som har 19 tums fälg fram orginal. Men jag ska byta och köra på 15 tums istället. Så min fråga är helt enkelt om nån här vet om något från nån annan hoj passar rätt på ? Eller får jag helt enkelt fixa nav, fälg och ekra om själv

Är det verkligen samma antal ekrar till både 15 och 19 tum ? :confused:

Chuckan
2016-01-13, 15:05
Är det verkligen samma antal ekrar till både 15 och 19 tum ? :confused:


Nej d är det inte, men d får bli en annan lösning på det och har d någorlunda klart för mig hur jag ska gå tillväga. Är ute efter som i frågan om nån vet om nån annan hoj som man kan så att säga dra på med engång, innan jag börjar klabba med det andra

MEHall
2016-01-13, 18:00
har du kollat upp med typ bilbesiktning om du får ändra en sådan sak? :rolleyes:

Chuckan
2016-01-13, 20:12
har du kollat upp med typ bilbesiktning om du får ändra en sådan sak? :rolleyes:


Nej dom kan vara kingiga på sånt (min far va med om det) men d e bara till att ha orginal oxå och byta innan besiktning

klaus
2016-01-14, 09:54
inga problem att byta fälgstorlek, det är däckets omkrets med +/- 5% som gäller.
Alltså om du byter ner till mindre fälg så får du ha högre däck.
Jag bytte tvärtom från 15" till 18" och nya däcket har 30-profil, inga problem med besiktning.
En begagnad fälg kostar inte skjortan, kolla med skroten, dom vet ofta vad som passar.
Inte lönt att börja ekra om, blir dyrare än du tror och inte sagt att du får det ok heller.
Finns flera firmor som säljer custom fäljar.
Kolla även att bromsoket får plats med en så liten fälg.
Skulle rekommendera att du nöjer dig med 17", då har du bra mycket att välja på, vet ingen hoj på rak arm med 15" fram

MEHall
2016-01-14, 17:05
Nej dom kan vara kingiga på sånt (min far va med om det) men d e bara till att ha orginal oxå och byta innan besiktning

:eek: :rolleyes: Kan ju inte vara bra om man råkar ut för en flygande besiktning. :rolleyes:
Men med tanke på hur polisen är idag så kanske det aldrig händer. :rolleyes:





:cool: