handdator

Visa fullständig version : Specifik solosadel!



MEHall
2016-01-05, 22:32
Skulle behöva en solosadei i storlek 44 cm lång och 38 cm bred minst, finns det någon svensk internet butik som kan ha det? :confused:
;)




:cool:

jrutgers
2016-01-05, 23:00
bikeparts(punkt)se kanske?






//Janne

Olle Å
2016-01-06, 11:40
Skulle behöva en solosadei i storlek 44 cm lång och 38 cm bred minst, finns det någon svensk internet butik som kan ha det? :confused:
;)




:cool:

Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.:D
Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör maqn en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek. :):):)

TMax500
2016-01-06, 13:28
Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! :) Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.

Olle Å
2016-01-06, 13:59
Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! :) Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.

Gör han efter min modell att göra själv, så kostar det kanske max 500:-:):):)

Benny intruder
2016-01-06, 17:26
Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.:D
Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör maqn en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek. :):):)

Den sitsen från slåttermaskinen är ju fräckast som den är, men ventilation å allt..:rock:

Jan-Olov
2016-01-06, 19:47
Den sitsen från slåttermaskinen är ju fräckast som den är, men ventilation å allt..:rock:

Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
http://www.oddstuff.se/sv/original-industri/haftig-barstol-med-traktorsits.html

Benny intruder
2016-01-06, 20:06
Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
http://www.oddstuff.se/sv/original-industri/haftig-barstol-med-traktorsits.html

Den är ju hur fräck som helst,

Olle Å
2016-01-06, 21:50
Den är ju hur fräck som helst,

Det är ju den formen jag menar. Om man gör en avgjutning av den i glasfiber och klär den med skumgummi och ett överdrag, så kan den bli fin.:):):)

MEHall
2016-01-06, 22:26
Har svårt att tro att en "vanlig" internetbutik i Sverige lagerför sadlar till en 35 år gammal hoj. För det är väl din CB 650 som frågan avser gissar jag? Testa Ebay. Jag sökte för skojs skull på engelska ebay.co.uk och fick ett antal träffar. Några är kanske relevanta för dig? Tyska ebay.de kan också ibland bra grejor. Har även handlat i Italien vid ett par tillfällen på ebay.it.

Annars är det kanske en sadelmakare som gäller. De gör vad du vill ha! :) Fast det kostar nog ett par-tre tusenlappar, minst.

Det är just det att jag vill göra om sadelpartiet så det behöver inte vara märkesspecifikt när det kommer till sadeln. :rolleyes:



Vet inte hur pass händig du är, men kan ju inte vara svårt att få till en figuranpassad sadel om du skulle vilja det.
Ett tips är ju att försöka hitta en gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr och göra en avgjutning. Dom kunde man sitta i hela dagen med en filtstump i.:D
Ett annat lite omständigt sätt är att göra en låda 10 cm hög och 50x50 cm. Fyll den med fin fuktig sand ( låna från ungarnas sandlåda ), placera lådan på den höjd du har då du sitter på hojen. Sätt dig ordentligt i sanden, så det blir ett ordentligt avtryck. ev. får du karva ur för låren lite, för det skall ju inte skava där. Lägg sedan på en list runt ramen kanske 2cm hög och fyll formen med gips. har du en bit kycklingnät, så lägg i det.
När gipset stelnat har du en spegelvänd form av din ända. Nu kan du av glasfiber bygga en sadel.
Eftersom den blir gjord av glasfiber är det ju lätt att klä sadeln med skumgummi och göra ett överdrag. Glöm inte att baka fast fästena på insidan så att bultarna sticker ut. Ev. gör man en platta med fastsvetsade bultar. När sadeln är färdigbakad så kan du ju med hjälp av en liten pendelsåg forma till rätt storlek. :):):)

Låter faktiskt bra om jag hade en bra beskrivning bara.
En gammal järnsits som fanns på slåttermaskiner förr skulle vara en utmärkt utgångspunkt till en bra sadel. ;)


Typ så här. Inte gratis men kanske passar stilen.
http://www.oddstuff.se/sv/original-industri/haftig-barstol-med-traktorsits.html

Exakt den formen är bra men priset var lite i högsta laget. :rolleyes:

Det tråkiga är att jag hittade en sida med beskrivning hur man konstruerade en solosadel, men tyvärr kunde jag inte hitta den igen. :bawling:
Så vet ni någon sida med beskrivning hur man gör en solosadel så mottages det tacksamt.

Det var bra förslag och jag tror jag kan ha hittat vad jag behöver.




:cool:

jrutgers
2016-01-07, 13:52
Tjing

Om du går in på Youtube och söker på: how to make a solo seat

Då kan Du kanske hitta något som hjälper dig att komma igång..?

Lycka till!






//Janne

MEHall
2016-01-07, 17:13
Tjing

Om du går in på Youtube och söker på: how to make a solo seat

Då kan Du kanske hitta något som hjälper dig att komma igång..?

Lycka till!

//Janne

Jättebra! ;) Det tar sig, men detta kan ta sin rundliga tid eftersom jag vill alltid ha klart för mig vad som finns och hur man gör, innan jag överhuvud taget ger mig in på något nytt projekt. ;)




:cool:

jrutgers
2016-01-08, 08:52
Så är det ju, och tid att begrunda i ett projekt är ju halva nöjet






//Janne

MEHall
2016-01-08, 21:55
Min hoj som synes ut till vänster är en gammal Honda CB650 och sätesskålen är rostig i kanterna så att skinnet inte sitter fast som det är menat. Så jag fick iden att sätta en solosadel direkt på sätesskålen så att det fortfarande går att öppna den som brukligt. ;) Skulle dock behöva en bild på en sätesskål utan skinnet och skumgummit, med det kan jag nog fixa på annat håll.
Så, detta är en liten förklaring till varför jag vill ha tag i en så specifik solosadel. ;)

Tack och ha en god fortsättning. ;) :hello:




:cool:

pentti01
2016-01-11, 20:54
Hittade en på Facebook . Ser stor ut,, 500;- Ligger på "Köpa & sälja mc och tillbehör.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/sadel.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Annat/sadel.jpg.html)

MEHall
2016-01-13, 00:32
Ja den ser ju bekväm ut. ;) Frågan är hur bred den är? Är den under 35cm i dynan så vete tusan. :rolleyes: Men det lutar åt att jag redan har lösningen. Skulle dock behöva plåtarbetarverktyg då. ;)

Tack för bra info!! ;) :) :hello:





:cool:

Twenty2
2016-01-17, 22:35
Jag gjöt min egen sadelbotten av glasfiber. Sen var jag lat och la en slant på en sadelmakare som fick klä in den med vadd och allt. Men har man orken att hålla på så skulle det nog inte vara så mycket stök att göra det själv.

Jag tejpade pappskivor över ramen där jag ville att sadeln skulle sitta.
Tejpade med bred maskeringstape över hela ytan jag skulle gjuta av. Sedan lades ett lager till med aluminiumtape över maskeringstapen.
Smörja in ordentligt med hårdvax så att epoxyt släpper ordentligt efter gjutning. Sen var det bara att slabba på med glasfiber i 5 lager.
Vänta en dag och sedan bryta loss den från formen och sedan kapa till sadelbotten i den formen jag ville ja