handdator

Visa fullständig version : Magnethållare



Olle Å
2015-11-25, 11:06
Som vanligt då man svetsar kan man behöva en tredje hand. Har en magnet tidigare, men nackdelen är att den håller magnetismen konstant och därför " suger " åt sig borrspån och liknande hela tiden.
Hittade då en magnet på nätet som har en brytare ( av och på ) och har måtten 5x5x10 cm, där en gavel och den lite konkava undersidan blir magnetisk vid påslag. Skall kunna hålla upp till 100 kg.
Vete tusan hur det kan funka, men det gör det. Gaveln håller nog ca 25 kg.

kolla på www.otdtools.se artikel nr.DS10393980

Hade grejerna på posten dagen efter. :santaclaus::santaclaus:

erikn
2015-11-25, 12:05
Sökning på '' DS10393981 '' gav 0 träffar.

Finns det någon direktlänk?

Olle Å
2015-11-27, 13:42
Sökning på '' DS10393981 '' gav 0 träffar.

Finns det någon direktlänk?

Jag flummade lite. www.otdtools.se sök nr DS10393980 "magnetfot"
jag kollade, så det skall funka.:santaclaus::santaclaus:

Borken
2015-11-27, 15:38
Magneter är väl bra, men man kan bli tokig på den "magnetiska blåsverkan" som dessa tillför

Olle Å
2015-11-27, 17:17
Magneter är väl bra, men man kan bli tokig på den "magnetiska blåsverkan" som dessa tillför

Den här magneten som jag talar om har en brytare som stänger av och på magnetismen. Hur det funkar vet jag ej. Använde den i går då jag svetsade ihop vinklar av 10 x 50 mm järn. När de var punktade, så var det bara att vrida på vredet och magneten släppte. Den samlar inte på sig borrspån odyl., som den konstanta magneten. :santaclaus::santaclaus:

Benny intruder
2015-11-27, 20:20
Den här magneten som jag talar om har en brytare som stänger av och på magnetismen. Hur det funkar vet jag ej. Använde den i går då jag svetsade ihop vinklar av 10 x 50 mm järn. När de var punktade, så var det bara att vrida på vredet och magneten släppte. Den samlar inte på sig borrspån odyl., som den konstanta magneten. :santaclaus::santaclaus:

Men så länge vredet står i läge ON måste den väl dra åt sig spån och annat som vilken magnet som helst...Eller ? :fight:

Olle Å
2015-11-27, 21:40
Men så länge vredet står i läge ON måste den väl dra åt sig spån och annat som vilken magnet som helst...Eller ? :fight:

Naturligtvis och det med en jäkla kraft. Bara att slå om till off, så ramlar de bort. :santaclaus::santaclaus:

Benny intruder
2015-11-28, 20:21
Naturligtvis och det med en jäkla kraft. Bara att slå om till off, så ramlar de bort. :santaclaus::santaclaus:

Aha..ja naturligtvis,kanske får byta ut den gamla triangelmagneten å prova den nya istället...:santaclaus: