handdator

Visa fullständig version : Vad är TID ?



Olle Å
2015-11-17, 10:21
Läste just om några som har färdats långt med moped och liknande. har oxå läst om sk. turistresor i hög fart då det tydligen gällt att hinna till så många platser som möjligt på kortast tid.
Vad är det som gör att man vill köra så väldigt fort mellan två punkter?
Själv har jag blivit lite mera av att kunna glida genom ett vackert landskap än bara köra snabbt.
Kanske det har med åldern att göra? Vet att jag var hetsigare förr. Körde ju moped väldigt mycket och ganska långt på 50-talet, men det måste ju trimmas.!
Skulle köpa en maskin till traktorn, 15 mil bort. Ok, första tanken var att ta bil och släp. men , varför inte ta traktorn i stället. Sagt och gjort det blev en ca 30 mil lång tripp.
Blev lite fundersam då, vad fanken tjänar man på att jäkta ? Dessa vägar har jag ju kört massor av gånger med bil och mc, men vad hade jag sett vid sidan av? Man sitter ju mycket högre och det går lite långsammare typ 30 knyck.
Frugan och jag gjorde en bussresa genom turistfällotna Trollstigen och Geirangere för några år sedan.
Jag blev verkligen angenämt överraskad över vad man såg från bussen jämfört från mcn från dessa omgivningar jag passerat på hojarna många gånger.
Varför har man så brått? Vad gör man med den intjänade tiden? Kanske kan titta på TV ett par minuter extra.:):eek::confused::confused:

pentti01
2015-11-17, 14:18
Kloka ord ; mindre jäkta, mera uppleva !!

Ove
2015-11-17, 15:02
Varför har man så brått? Vad gör man med den intjänade tiden? Kanske kan titta på TV ett par minuter extra.:):eek::confused::confused:

Instämmer helt! Upplevelen att förflytta sig ganska sakta är helt annorlunda än när man kör fort och bara koncentrerar sig på körningen.

När vi var packade och klara och rullade iväg för en tredagarstripp till Dalarna la Saaben, som hustrun bestämt att vi skulle ha, av och fick bogseras hem. Jag lastade glatt över packningen i min gamla Suzuki Samuraj, en kärra som inte trivdes med att gå fortare än 80. Att komma till Dalarna tog bara något längre tid och vad vi hann se mycket utefter vägen! Eftersom de snabbare vägarna fort blev tråkiga så körde vi dessutom på lite mindre vägar vilket bara det gjorde resan mera intressant. :)

räven
2015-11-17, 18:30
Nu sen jag blivit vuxen kör jag allt mer på "måfå" Bra trix, man vet inte vart man har bråttom till eller vart.

Olle Å
2015-11-19, 13:55
Nu sen jag blivit vuxen kör jag allt mer på "måfå" Bra trix, man vet inte vart man har bråttom till eller vart.

Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.:):):)

MEHall
2015-11-19, 16:40
Ska man tro det vetenskapliga så är tid den fjärde dimensionen och Einstein har bevisat att tid är relativt. ;) :rolleyes:







:cool:

räven
2015-11-19, 18:52
Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.:):):)

Norge har stora böter för hastighetsöverträdelser,där kom tanken 82 km. Mycket att titta på å bränsleförbrukning ca 0,4/mil. Bara att ta det lugnt å njuta. Jag har detta som norm i Norge numera. Varför ha bråttom?

Olle Å
2015-11-19, 20:47
Ska man tro det vetenskapliga så är tid den fjärde dimensionen och Einstein har bevisat att tid är relativt. ;) :rolleyes:







:cool:

Visst, men det finns tre olika sorts tid. forntid nutid och kommande tid. Sedan finns det olika förlopp då det gäller tid. Långsam tid eller snabb tid. Långsamt för de minsta fram till jul och mycket snabb tid tills lönen är slut.
För en människa går tiden fortare och fortare. När man var ung hade man ju all tid i världen, men nu hinner man ju inte med vad man vill innan den är slut.
Varför skall man då ha brått?
En annan fråga , är tiden oändlig eller vad händer i så fall då den är slut?????? Kanske befinner vi oss i ett krökt rum och kommer tillbaka till det där allt började och så startar det hela om igen.
Min egen teori om Big Bang:hmmmm2::hmmmm2:
I vilket fall som helst, så är tiden man tillbringar på hojen inte bortkastad.:):):)

pentti01
2015-11-19, 23:19
Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.:):):)

Låter som min "bekvämlighets- hastighet" :)

MEHall
2015-11-20, 07:22
Visst, men det finns tre olika sorts tid. forntid nutid och kommande tid.

Som begrepp kan det stämma, men du kan ju inte leva i forntiden och inte heller i kommande tid.

Vi är ju tvungna att alltid leva i nutid. Forntid är till för arkeologer och kommande tid är till för tidsplanering och sci fi. ;)





:cool:

Olle Å
2015-11-20, 10:08
Som begrepp kan det stämma, men du kan ju inte leva i forntiden och inte heller i kommande tid.

Vi är ju tvungna att alltid leva i nutid. Forntid är till för arkeologer och kommande tid är till för tidsplanering och sci fi. ;)





:cool:

Rätt, men framtid är ju till för att upplevas senare. Den finns ju inte nu, men kanske kommer. Vad händer om den inte kommer? Då blir ju hojen stående i garaget:mad::mad::mad:

räven
2015-11-20, 11:46
Rätt, men framtid är ju till för att upplevas senare. Den finns ju inte nu, men kanske kommer. Vad händer om den inte kommer? Då blir ju hojen stående i garaget:mad::mad::mad:

Just det Olle, att spara tid för framtiden är en oviss investering.

Olle Å
2015-11-20, 14:53
Just det Olle, att spara tid för framtiden är en oviss investering.

Riktigt. Visst, det finns ju en del som verkligen tror att det kommer en morgondag oberoende vad man gör. Till den kategorin hör ju dessa extremförarna. Dom har ju ganska ofta fel.:mad:
Verkligheten har ju förändrats, man vet ju numera inte vad som kommer att hända i morgon. Därför känns det ganska tryggt att bo lite ensligt. Men å andra sida kan det ju åxå vara farligt. Kanska tur att vi inte vet något om morgondagen.:confused:
Därför bör vi ju köra idag. Hmmm, det är ju isgata, så det får nog vänta lite eller på med dubbdäcken. :eek::eek:

Nina
2015-11-20, 15:06
Vem har bråttom? Och varför? Har kört med en klubb jag var medlem i och det skulle gå undan. På Södertörn, i mörkret, med vildsvin och älgar längs vägkanterna… Jag begriper inte varför man i grupp ska hetsa och köra så jävla fort.

Minns att min trafikskolelärare samlade ihop oss ungdomar som fått körkortet året innan och ta en hojtur på våren. Vi skulle till Nyköping och hamnen och fika, den som skulle vara sist körde om som också är en trafiklärare. De hade absolut ingen känsla för gruppkörning. Min Scrambler är inte den snabbaste heller så jag till slut hamnade sist. Den orkade inte hålla samma tempo som literklubborna. Och alla bara försvann i horisonten.

Ja, om nåt skulle hända mig på vägen? Vem skulle se det om den som skulle vara sist hade kört om och drog iväg som en avlöning? När skulle jag vara saknad? När de kommit fram till Nyköping då? Under tiden kan jag ligga skadad i diket och det handlar om minuter.

Det var den absolut sämsta körningen jag varit på.

Jag vände om och tyckte att de kan gott ha sin jävla kaffepaus. När de upptäckte att jag saknades? Jo, jag hann hela vägen tillbaka till Huddinge! SÅ länge hann jag köra, under flera mil innan läraren upptäckte att jag saknades.

pentti01
2015-11-20, 17:31
Vem har bråttom? Och varför? Har kört med en klubb jag var medlem i och det skulle gå undan. På Södertörn, i mörkret, med vildsvin och älgar längs vägkanterna… Jag begriper inte varför man i grupp ska hetsa och köra så jävla fort.

Minns att min trafikskolelärare samlade ihop oss ungdomar som fått körkortet året innan och ta en hojtur på våren. Vi skulle till Nyköping och hamnen och fika, den som skulle vara sist körde om som också är en trafiklärare. De hade absolut ingen känsla för gruppkörning. Min Scrambler är inte den snabbaste heller så jag till slut hamnade sist. Den orkade inte hålla samma tempo som literklubborna. Och alla bara försvann i horisonten.

Ja, om nåt skulle hända mig på vägen? Vem skulle se det om den som skulle vara sist hade kört om och drog iväg som en avlöning? När skulle jag vara saknad? När de kommit fram till Nyköping då? Under tiden kan jag ligga skadad i diket och det handlar om minuter.

Det var den absolut sämsta körningen jag varit på.

Jag vände om och tyckte att de kan gott ha sin jävla kaffepaus. När de upptäckte att jag saknades? Jo, jag hann hela vägen tillbaka till Huddinge! SÅ länge hann jag köra, under flera mil innan läraren upptäckte att jag saknades.
Fy fan vad dåligt :mad: Kör man i grupp håller man hastighetsbestämmelser och tar även hänsyn till ALLA. Jag tillhör en klubb hemmavid som åker tillsammans en gång i veckan.
Vi har alltid en regel att försvinner någon ur backspegeln, så väntar vi i denne ! Samma sak när jag är ute med kompisar ! Har varit ute med ett gäng som tyckte om att gasa; visade sig att vi blev 3 små delgrupper där de snabbaste väntade in oss andra vid vägbyten o.dyl. Funkade ju bra det med !

Olle Å
2015-11-20, 18:02
Vem har bråttom? Och varför? Har kört med en klubb jag var medlem i och det skulle gå undan. På Södertörn, i mörkret, med vildsvin och älgar längs vägkanterna… Jag begriper inte varför man i grupp ska hetsa och köra så jävla fort.

Minns att min trafikskolelärare samlade ihop oss ungdomar som fått körkortet året innan och ta en hojtur på våren. Vi skulle till Nyköping och hamnen och fika, den som skulle vara sist körde om som också är en trafiklärare. De hade absolut ingen känsla för gruppkörning. Min Scrambler är inte den snabbaste heller så jag till slut hamnade sist. Den orkade inte hålla samma tempo som literklubborna. Och alla bara försvann i horisonten.

Ja, om nåt skulle hända mig på vägen? Vem skulle se det om den som skulle vara sist hade kört om och drog iväg som en avlöning? När skulle jag vara saknad? När de kommit fram till Nyköping då? Under tiden kan jag ligga skadad i diket och det handlar om minuter.

Det var den absolut sämsta körningen jag varit på.

Jag vände om och tyckte att de kan gott ha sin jävla kaffepaus. När de upptäckte att jag saknades? Jo, jag hann hela vägen tillbaka till Huddinge! SÅ länge hann jag köra, under flera mil innan läraren upptäckte att jag saknades.

Tidigare körde jag i olika grupper. Ofta gick det lite väl fort på småvägarna. En sak som slog mig är ju, varför det går så jäkla fort om man skall vara sisteman? Då blir det ett tidsbegrepp igen. Den plats där en ovan åkare skall placeras är ju på platsen efter ledaren. Ett sätt som funkar om klungan blivit utdragen är, då man kommit fram till ett vägskäl, så stannar åkare nr ( inte rookien ) två och väntar in samtliga och lägger sig sist. Ingen behöver då tveka om den nya färdriktningen. Upprepas vid nästa osv. Värsta var när vi åkte i grupp och de tuffa fällde in sina backspeglar.

Nina
2015-11-21, 14:54
Fy fan vad dåligt :mad: Kör man i grupp håller man hastighetsbestämmelser och tar även hänsyn till ALLA. Jag tillhör en klubb hemmavid som åker tillsammans en gång i veckan.
Vi har alltid en regel att försvinner någon ur backspegeln, så väntar vi i denne ! Samma sak när jag är ute med kompisar ! Har varit ute med ett gäng som tyckte om att gasa; visade sig att vi blev 3 små delgrupper där de snabbaste väntade in oss andra vid vägbyten o.dyl. Funkade ju bra det med !

Då hade jag redan fått köra i grupp flera gånger, där allt fungerar innan så jag visste ju hur allt ska gå till. Jag tyckte det var uselt skött, en jävla racerkörning á la Isle of Man eller vad de försökte likna det till, vad vet jag. Men, jag säger tack och adjö och kör hemåt igen om det är så det ska gå till. Jag vill gärna komma hem till familjen, man har ett visst ansvar mot dem även om de inte är med. ;)

Olle Å
2015-11-21, 15:41
Det här med tidsfrågan har ju egentligen inget med att fara fram som skållade råttor att göra. Eller kanske ändå.
Vad gör man med den tid man tjänar in? Vad gör du om du tjänat in 5 minuter på att tagit en kortare väg. Har vi verkligen fått mera tid av alla tidsbesparande apparater eller? Tänk om det gick att spara tiden i en bank.

Nina
2015-11-21, 18:21
Det här med tidsfrågan har ju egentligen inget med att fara fram som skållade råttor att göra. Eller kanske ändå.
Vad gör man med den tid man tjänar in? Vad gör du om du tjänat in 5 minuter på att tagit en kortare väg. Har vi verkligen fått mera tid av alla tidsbesparande apparater eller? Tänk om det gick att spara tiden i en bank.

Ha ha ja, ibland undrar jag om det ens är värt att köra om, att gasa på som en tok och ändå stå före mig i nästa korsning. En billängd har man tjänat. Men de kanske är bästa kompis med bränslepumpen? ;)

Jag tycker det är roligare att köra hoj lugnt och fint, hinna läsa ”Loppmarknad” på skylten så man hinner svänga in i tid och gå runt lite. Eller kafé kan det ju stå på skylten för den delen. :D
Blir ju lite jobbigt att vända och fara tillbaka… Eller hoppas på att en ny skylt dyker upp.

pentti01
2015-11-21, 23:15
Jag tycker det är roligare att köra hoj lugnt och fint, hinna läsa ”Loppmarknad” på skylten så man hinner svänga in i tid och gå runt lite. Eller kafé kan det ju stå på skylten för den delen. :D
Blir ju lite jobbigt att vända och fara tillbaka… Eller hoppas på att en ny skylt dyker upp.

Håller med ; Loppisar o Cafe´r vill man ju inte missa ! Fordon o annat intressant är också kul att hinna se uppställda när man är på väg.

Mats Liifv
2015-11-21, 23:21
Gillar inte heller gruppkörningar utan föredrar att åka med ett fåtal kompisar som förstår hur det ska gå till. Var med på den körning som Nina beskriver, på Södertörn. Var verkligen inte roligt och hon och jag plus ytterligare någon valde att köra i vårt eget tempo. Förstår inte vad man vill bevisa?
Har varit ledare för ett stort antal körningar på grusväg. Många har då valt att åka med mig som kör i ett något långsammare tempo än fortåkargrupperna. Många tycker nog att det har varit skönt att köra så istället för att ligga på och ibland över farten man är bekväm med. Är troligen svårt att erkänna och man kör betydligt fortare än man känner att man klarar av. Det handlar inte om att vara mesig, i mina ögon är man istället smart. Alltid trevligt att komma hem utan olyckor. Vet av egen erfarenhet hur lätt man kan råka illa ut, även i lägre farter.

V Saarela
2015-11-22, 06:31
Nog kan jag köra fort och hårt ibland men.....när jag far på längre resor så ställer jag min Varadero på max 3500 varv vilket innebär 100-110 i mätarfart. Den hastigheten tar jag mig genom Sverige(300 mil) likväl som genom tyska autobahn.

Blir lite tokigt om man skulle på hemvägen smiska genom tyskland och sen mata 150 mil hem genom Sverige. Skulle kännas som snigelfart :-)

Sen vet jag inte, jag är ju morgonpigg så ibland när jag kommit en 20-30 mil på morgonen så funderar jag ibland....."undrar om tältgrannen från igår klivit upp ännu ens"

Jag har ju också varvat långkörning med mc på 125 Innova. Det häftigaste är ändå varit att resa med strypta Hondamopeder(....som gör bara 42 knyck på GPS). Varit lite varstans på irrfärd med dom, allt mellan Nordkap och Dolomiterna i Italien.

Ett år åkte jag till Trollstigen/Geiranger med moppen. Det var med då den 25:e gången i ordningen jag åkte i det området så jag trodde jag sett det mesta där. Upptäckte dock på moped helt plötsligt att det var massor jag missat av bara farten tidigare. Blev så impad av det jag såg under färd att jag av bara farten fortsatte ner till Stavanger och Lysebotn. Sen att det i slutändan också blev till Oslo, Stockholm, Helsingors, Vaalimaa(ryska gränsen) innan hemfärd till Boden.......

Så...."slow down, start living!" :-)

Nina
2015-11-22, 10:19
Gillar inte heller gruppkörningar utan föredrar att åka med ett fåtal kompisar som förstår hur det ska gå till.
Samma här, tror att vissa grupper blir för stora helt enkelt, svårare att hålla ihop snyggt och prydligt och att det därför lättare uppstår en gummisnoddseffekt för dem längre bak i ledet. Och att man missar att hålla koll på kompisen bakom sig för man kör fort och behöver uppmärksamheten på det man just då gör – köra fort för att hinna hänga med dem framför en.


Ett år åkte jag till Trollstigen/Geiranger med moppen. Det var med då den 25:e gången i ordningen jag åkte i det området så jag trodde jag sett det mesta där. Upptäckte dock på moped helt plötsligt att det var massor jag missat av bara farten tidigare.

Trollstigen har jag åkt! 1988 och med en bil vars andra växel hade gått sönder i växellådan. Jag hade hjärtat i halsgropen och vågade knappt titta ut, jag hann se stenbumlingar som skyddsräcke i alla fall. Nu har de nog bytt ut dem till ett riktigt räcke. Väl där uppe på utkiksplatsen, hög puls och svindelkänsla i kroppen ser jag en långtradare som ska upp. Han bodde visst där uppe och han visste precis var han hade hela ekipaget längs hela vägen. En minst sagt imponerande syn!

Jag har inte vågat mig tillbaka, så här i efterhand missade jag ganska mycket under färden upp. Av nån anledning var instrumentpanelen och golvmattan väldigt intressant... :rolleyes:

V Saarela
2015-11-22, 16:58
Frugan är ju lite höjdrädd så hon grät när vi körde uppför Trollstigen. Hämnden var på tillbakavägen hem några dagar senare.....fyra timma på Ikea i Sundsvall :-(

Några år sedan kom vi dit igen, den här gången från andra hållet. Hon knackade mig på ryggen att jag skulle stanna. Hon tog på sig skorna och gick ända ner efter bergsväggen.

Olle Å
2015-11-22, 17:30
Samma här, tror att vissa grupper blir för stora helt enkelt, svårare att hålla ihop snyggt och prydligt och att det därför lättare uppstår en gummisnoddseffekt för dem längre bak i ledet. Och att man missar att hålla koll på kompisen bakom sig för man kör fort och behöver uppmärksamheten på det man just då gör – köra fort för att hinna hänga med dem framför en.



Trollstigen har jag åkt! 1988 och med en bil vars andra växel hade gått sönder i växellådan. Jag hade hjärtat i halsgropen och vågade knappt titta ut, jag hann se stenbumlingar som skyddsräcke i alla fall. Nu har de nog bytt ut dem till ett riktigt räcke. Väl där uppe på utkiksplatsen, hög puls och svindelkänsla i kroppen ser jag en långtradare som ska upp. Han bodde visst där uppe och han visste precis var han hade hela ekipaget längs hela vägen. En minst sagt imponerande syn!

Jag har inte vågat mig tillbaka, så här i efterhand missade jag ganska mycket under färden upp. Av nån anledning var instrumentpanelen och golvmattan väldigt intressant... :rolleyes:

Som jag skrev förut. Har du möjlighet att åka samma väg med buss, så tror jag att du får en fin upplevelse. :):):)

V Saarela
2015-11-23, 06:15
Husvagnar är ju förbjudet att köra på Trollstigen annars....

Är man höjdrädd så tror jag knappast att buss är lämpligt att åka. Gör man det så, sitt inte längst fram....stt att det ser lite läskigt ut att sitta där. I serpentinerna har man lite väl mycket vyer :)

Duke77
2016-04-19, 01:23
För mig handlar det inte om att tjäna in någon tid när man kör "inspirerat" utan det handlar om att få ut det mesta av körningen. Att pressa sig själv och hojen, att hela tiden flytta gränsen, är det som gör hojåkning så beroendeframkallande för mig. Att köra hoj aktivt på slingriga vägar är min last här i livet, det och kaffe då.

På hojsemester kör jag oftast i ett lugnt tempo även om det blir lite "inspirerad" körning då med. Finns ju så mycket fina slingriga vägar att köra på.

engström67
2016-04-19, 13:51
Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.:):):)

Fortare än så kör man ju aldrig i Norge:)