handdator

Visa fullständig version : SIDOVAGNSHOJ



Olle Å
2015-11-03, 19:37
Har funderingar runt sidovagnshojar och söker därför kontakt med er som kör eller har kört dessa ekipage.:):):)

pentti01
2015-11-03, 21:36
Har endast kört lite men detta lärde jag mig; teleskopgaffel funkar inge vidare. Blir tungstyrd.

engström67
2015-11-03, 21:55
Teknikhörnan 1 – Sidvagnsmotorcykelns konstruktion
Begreppet sidvagnsmotorcykel kan förekomma i två grundkoncept:

En ”vanlig” motorcykel med tillkopplad sidvagn. Motorcykeln är inte modifierad utan kan, då sidvagnen kopplas ifrån, köras solo.
Permanent sidvagnsekipage. Motorcykeln är modifierad till sin tjänst just som sidvagnsmotorcykel. Sidvagnen är inte enkelt bortkopplingsbar och motorcykeln går inte, på grund av modifieringarna, att köra som solo- motorcykel. Modifieringarna består av minskat försprång på framgaffeln för att minska självstyrningskrafterna, bottenlänkfjädring fram för att förbättra framhjulets spårning vid sidokrafter, hårdare fjädring och stötdämpare för att minska krängning, hjul med mindre diameter och bredare slitbana på däcken för att ta upp ökade sidobelastningar och förbättra livslängden på däcken. Eventuellt något bredare styre därför att man verkligen styr ett sidvagns- ekipage. Om sidvagnen är försedd med broms skall denna kopplas så att den verkar tillsammans med bakhjulsbromsen.
I båda fallen gäller att motorcykel och sidvagn är fast förenade, helst med fyra fästpunkter, två undre och två övre.

Det finns också lösningar där man monterar motorcykelns drivpaket, sadel, tank och annat nödvändigt för dess funktion på en ny ramkonstruktion med hjulupphängning för tre hjul där sidvagnsramen är integrerad. En sådan är engelska Trisis. Fördelen med denna konstruktion är att man får en homogen ram för hela ekipaget där hjulupphängningen är utformad för sidvagnsbruk.

Holländska EML, tyska Greiff med flera använder sig av hjälpramar som bultas på motorcykelns ram för att förstärka denna och underlätta sidvagnens montering. Det finns också sidvagnstillverkare som erbjuder styrning på sidvagnshjulet vilket underlättar kurvtagning och väghållning avsevärt.

Olle Å
2015-11-03, 22:20
Då kommer ju frågan. Om hojen inte är modifierad till ett ekipage, utan att sidovagnen är lätt avtagbar så behövs troligen ingen reg.besiktning??

Olle Å
2015-11-03, 22:22
Har endast kört lite men detta lärde jag mig; teleskopgaffel funkar inge vidare. Blir tungstyrd.

Vet att Goldwing har speciella framgafflar for sidovagn. Ej av teleskoptyp.:)

Ove
2015-11-03, 23:04
:hmmmm2: GeCe och jag gjorde ett studiebesök på Charlottendals MC i Närke som var mycket givande. Kanske en idé att göra ett besök där?

Olle Å
2015-11-04, 17:02
:hmmmm2: GeCe och jag gjorde ett studiebesök på Charlottendals MC i Närke som var mycket givande. Kanske en idé att göra ett besök där?

Det vore nog kul att se vad de har.:):)

engström67
2015-11-06, 20:43
Vet att Goldwing har speciella framgafflar for sidovagn. Ej av teleskoptyp.:)

Bmw med

V Saarela
2015-11-07, 06:28
Sidovagnsgafflarna finns väl eller går att montera på dom flesta ekipagen, så dom är ju inte ringmärkta för vissa märken.
Sen beror det ju på hur stor maskin och hur mycket last man har i den. Jag körde med min Guzzi(1000cc) 2 ungar i vagnen, packning och släp......och visst, hade nog behövts en sidovagnsgaffel kändes det som, speciellt på finska sidan där vägarna lutade lite mer.

Minns också att holländarna var haj på sidovagnsekipage.

klaus
2015-11-10, 20:02
Då kommer ju frågan. Om hojen inte är modifierad till ett ekipage, utan att sidovagnen är lätt avtagbar så behövs troligen ingen reg.besiktning??

finns en kille som säljer och monterar engelska sidovagnar i stort sett till alla mc märken, fanns i Lidköping tror jag.
Du kan gott köra utan registreringsbesiktning, då måste man koppla loss vagnen vartannat år i samband med den vanliga besiktningen, flera av mina kompisar som jag hjälper gör så, skulle man bli stoppad av polisen så säger man bara att man provkör nyligen monterad vagn.

Olle Å
2015-11-10, 20:57
Sidovagnsgafflarna finns väl eller går att montera på dom flesta ekipagen, så dom är ju inte ringmärkta för vissa märken.
Sen beror det ju på hur stor maskin och hur mycket last man har i den. Jag körde med min Guzzi(1000cc) 2 ungar i vagnen, packning och släp......och visst, hade nog behövts en sidovagnsgaffel kändes det som, speciellt på finska sidan där vägarna lutade lite mer.

Minns också att holländarna var haj på sidovagnsekipage.

Tittar man på bilder från det årliga norska Krystallrallyt, så syns många sidovagnsekipage som kommer nerifrån Europa. Det är stor variation på ekipagens utseende, alltifrån gamla nostalgiekipage till dagens plastlådor.( Kanske de har värme däri). Eftersom rallyt går av stapeln i Februari varje år och utgår från olika högfjällshotell kan det vara rejält kallt där. Har själv tänkt vara med, men det har alltid kommit något emellan. Har dock bestämt att göra et sista försök att deltaga 2016 då det utgår från ett fjällhotell i Røros. Man får väl drömma?:rock::rock::rock:

Chappy
2015-11-10, 23:31
Har funderingar runt sidovagnshojar och söker därför kontakt med er som kör eller har kört dessa ekipage.:):):)

Sidvagn.se

Olle Å
2015-11-11, 09:29
Sidvagn.se

Tack för tipset. Det var ju två år sedan vi sågs vid Trandansen. Har du samma hoj kvar? Vet du någon som har en sidvagnshoj till salu? Vill ha en med elstart.:D:D:)

Olle Å
2015-11-30, 21:19
Sidvagn.se

Har en Dnepr på gång. Back och även drift på sidovgangshjulet. Har dock inte bestämt mig riktigt än.
Går att konvertera den till att få elstart. Verkar faktiskt inte så svårt. Motorn har ju samma uppbyggnad som äldre BMW. Köper ja den så är sysselsättningen rädddad i vinter. :santaclaus::santaclaus:

Olle Å
2015-12-02, 11:59
Har en Dnepr på gång. Back och även drift på sidovgangshjulet. Har dock inte bestämt mig riktigt än.
Går att konvertera den till att få elstart. Verkar faktiskt inte så svårt. Motorn har ju samma uppbyggnad som äldre BMW. Köper ja den så är sysselsättningen rädddad i vinter. :santaclaus::santaclaus:

Jaaaa, nu har jag fått tag i en Dnepr som skall levereras så småningom.

Har ju då en Honda Dominator över. :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

Borken
2015-12-02, 15:04
Går det inte vägen kan du få köpa min ural för en billig penning :)

Olle Å
2015-12-02, 16:31
Går det inte vägen kan du få köpa min ural för en billig penning :)

Det blir lite sent påtänkt. Har bestämt mig och får den hemlevererad.

Lagom till :santaclaus:

Borken
2015-12-02, 21:21
Lycka till med det ryska stålet (vitryskt är det väl egentligen).
Reservdelarna är billiga i allafall :)

Ove
2015-12-02, 22:27
Det blir lite sent påtänkt. Har bestämt mig och får den hemlevererad.

Lagom till :santaclaus:

:D Grattis Olle! :shakehands:

räven
2015-12-03, 11:06
Det blir lite sent påtänkt. Har bestämt mig och får den hemlevererad.

Lagom till :santaclaus:

Jag säger inget, bara att prova om du trivs med sidovagnshoj.

Mats Liifv
2015-12-03, 11:53
Det blir kul att få läsa om dina öden och äventyr med nya ekipaget. Har en kompis som ägde ett kinesiskt sidvagnsekipage. För att uttrycka det milt var kvaliteten minst sagt svajig.

Hoppas och tror att ryssarnas BMW-kopior håller bättre klass. Du lär aldrig få tråkigt i alla fall eftersom din förmåga att improvisera och hitta på lösningar på ständigt nya problemställningar kommer att sättas på prov!:rock:

Olle Å
2015-12-03, 14:00
Det blir kul att få läsa om dina öden och äventyr med nya ekipaget. Har en kompis som ägde ett kinesiskt sidvagnsekipage. För att uttrycka det milt var kvaliteten minst sagt svajig.

Hoppas och tror att ryssarnas BMW-kopior håller bättre klass. Du lär aldrig få tråkigt i alla fall eftersom din förmåga att improvisera och hitta på lösningar på ständigt nya problemställningar kommer att sättas på prov!:rock:

Tror du har rätt ang. skruvandet. Det blir nog en del. men eftersom det finns många Dnepr och ural sedan 60 och 70-talet som fortfarande rullar, så går det nog att få en som är från 91 och gått få mil, att hålla några år till.
Det blir väl annorlunda gentemot Hondorna där man knappast skruvade någonting. Nu får man väl bli en rullande verkstad förmodar jag. :santaclaus::santaclaus:

Mats Liifv
2015-12-03, 14:57
Antar att du behåller Hondorna också, eller i alla fall den ena?

Ove
2015-12-03, 15:29
Tror du har rätt ang. skruvandet. Det blir nog en del. men eftersom det finns många Dnepr och ural sedan 60 och 70-talet som fortfarande rullar, så går det nog att få en som är från 91 och gått få mil, att hålla några år till.
Det blir väl annorlunda gentemot Hondorna där man knappast skruvade någonting. Nu får man väl bli en rullande verkstad förmodar jag. :santaclaus::santaclaus:

:hmmmm2: Tror nog att en runda med Loctite och momentnyckel kan öka driftsäkerheten med några hundra procent. Som jag själv anat av olika berättelser om hojar som upplöser sig själva och Kim Mortensens ord om att hojarna levereras utan att bult och skruv är fastdragna så finns det nog anledning att göra en genomgång vilket jag tror på att Olle kommer att göra. ;)

Olle Å
2015-12-03, 18:06
:hmmmm2: Tror nog att en runda med Loctite och momentnyckel kan öka driftsäkerheten med några hundra procent. Som jag själv anat av olika berättelser om hojar som upplöser sig själva och Kim Mortensens ord om att hojarna levereras utan att bult och skruv är fastdragna så finns det nog anledning att göra en genomgång vilket jag tror på att Olle kommer att göra. ;)

Får nog se till att använda diverse vibrationshämmande brickor till muttrar och bultar. Loctite har den nackdelen att det låser väldigt hårt, men som tur är kan det släppa vid uppvärmning med värmepistol
Nu får ju hojen en genomgång före leverans, så det blir väl till att kolla lite och komplettera hojen med lite extra utrustning.
Vintern är räddad :santaclaus::santaclaus:

räven
2015-12-03, 18:18
Får nog se till att använda diverse vibrationshämmande brickor till muttrar och bultar. Loctite har den nackdelen att det låser väldigt hårt, men som tur är kan det släppa vid uppvärmning med värmepistol
Nu får ju hojen en genomgång före leverans, så det blir väl till att kolla lite och komplettera hojen med lite extra utrustning.
Vintern är räddad :santaclaus::santaclaus:

Kan bli en bra Norgehoj, 82 km/tim. Räkna med att bli tvåa upp till Blåhöj nästa gång.

erikn
2015-12-03, 20:59
Du menar att den kommer att ramla isär som den här? För övrigt en av de bästa filmer som finns. Min typ av humor och väldigt mycket bra musik. Enligt extramaterial med intervjuer på DVD så är det den enda musikal som inte kallas musikal...

L8hX2Ex58os

Olle Å
2015-12-04, 09:42
Kan bli en bra Norgehoj, 82 km/tim. Räkna med att bli tvåa upp till Blåhöj nästa gång.
Den skall nog inte köras så mycket fortare än 82 km/tim. Jag kommer nog att ha Transalpen kvar i alla fall, men Dominatorn kommer att säljas. :santaclaus::santaclaus:

Hm. Kanske tvärtom. Transalpen är ju " ready for touring ", så det är ju bara att lasta på grejerna och dra iväg.

Olle Å
2015-12-04, 09:50
Undrar om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av dessa rysshojar förutom Borken som har en, men jag vet inte om han kör något med den. Kan bli roliga kommentarer om dessa hojar.

Markus
2015-12-04, 20:44
Låter som ett kul köp! Skall bli kul att följa dina äventyr med den. Hoppas vi får se några bilder när den är levererad.

Manne
2015-12-05, 00:32
Jag har ägt en Dnepr MT-11, samma som din Olle fast utan drivning på sidovagnen, stämmer bra att hastigheter över 85 km/h är en nära döden upplevelse men förbaskat kul hoj.
Gjorde en ganska omfattande renovering av motorn och bytte samtliga rysslager mot SKF, kan varmt rekommendera detta då maskinen fick en helt annan gång.
Då motorn var sliten fick även ventiler, kolvar och cylinderlopp en omgång,(kolla Mannes Garage på FB om du har det, där finns lite info om vad jag gjorde)
Har en del dokumentation om denna rysshoj som du säkert behöver då det är 95% mek och 5% åk ;-)
Lycka till med din hoj, Lovar dig ett garanterat stort leende på läpparna när du puttrar fram med den

Olle Å
2015-12-05, 09:51
Jag har ägt en Dnepr MT-11, samma som din Olle fast utan drivning på sidovagnen, stämmer bra att hastigheter över 85 km/h är en nära döden upplevelse men förbaskat kul hoj.
Gjorde en ganska omfattande renovering av motorn och bytte samtliga rysslager mot SKF, kan varmt rekommendera detta då maskinen fick en helt annan gång.
Då motorn var sliten fick även ventiler, kolvar och cylinderlopp en omgång,(kolla Mannes Garage på FB om du har det, där finns lite info om vad jag gjorde)
Har en del dokumentation om denna rysshoj som du säkert behöver då det är 95% mek och 5% åk ;-)
Lycka till med din hoj, Lovar dig ett garanterat stort leende på läpparna när du puttrar fram med den

HM, låter som om det blir mycket besvär, så jag behåller nog en av mina Hondahojar. :santaclaus::santaclaus:

Olle Å
2015-12-18, 21:33
Finns några stycken som monterar sidvganar på olika hojar. Har kollat lite och det verkar inte vara särskilt svårt att göra, om man har lite vekstadsutrustning. Stått lite i valet och kvalet om jag skulle fixa ordning en sidvagn till Transalpen, men det får vänta.
Jag hat köpt en DNEPR MT 11, 91:a, alltså utan drivning på sidvagnshjulet, men den har elstart oxå.
Helrisig i lacken, så det blir det första att åtgärdas.
Fasen oxå, vilken färg skall jag ta. Vill absolut inte ha något åt militärhållet, sandfärgat eller grönt.

Ove
2015-12-18, 23:14
:shakehands: Grattis alltså! Du får väl måla den i någon vacker färg som syns, kanske neongul? ;)

Olle Å
2015-12-19, 10:17
:shakehands: Grattis alltså! Du får väl måla den i någon vacker färg som syns, kanske neongul? ;)

Kanske det. Och skriva 70+ på sidan och med en bakvänd blixt med tanke på dess toppfart. :eek: :santaclaus::santaclaus:

räven
2015-12-19, 11:42
Kanske det. Och skriva 70+ på sidan och med en bakvänd blixt med tanke på dess toppfart. :eek: :santaclaus::santaclaus:

80- funkar oxå

Ove
2015-12-19, 21:08
80- funkar oxå

:confused: Vem fan vill vara en minus?? :rolleyes:

räven
2015-12-20, 10:47
:confused: Vem fan vill vara en minus?? :rolleyes:

Tänkte inte på det Ove.

engström67
2015-12-21, 13:00
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/1623772_672030616194687_136082716_n.jpg?oh=86d6a19 726616308e99c62dda80107c1&oe=570D257F

räven
2015-12-21, 14:04
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/1623772_672030616194687_136082716_n.jpg?oh=86d6a19 726616308e99c62dda80107c1&oe=570D257F

Hans R. GS med packvagn

Olle Å
2015-12-21, 15:43
Hans R. GS med packvagn

Hm. Nu kan man verkligen säga att BMW hamnar i den nyttiga matklassen, med korvlådor.:santaclaus::santaclaus::santaclaus:

engström67
2015-12-22, 20:54
Hans R. GS med packvagn

:):):)

Olle Å
2016-01-02, 14:54
:):):)

Har nu nästan plockat ner Dneprn i småbitar för att kunna byta diverse smågrejer och att lackera den.
Nästa fundering blir nu om jag skall plocka ur motorn och modifiera den med elstart. Troligen blir det så att jag gör det. Startmotor och lite andra grejer är inte så dyra och jobbet verkar inte så svårt.
Sedan kvarstår funderingen om att fixa till drift även på sidvagnen. Kommer nog att även göra detta, men det är inte så bråttom med det.
Om jag sedan får tag i en bottenlänkgaffel, så blir ju hojen komplett.:):):)

Markus
2016-01-05, 11:41
Bilder, bilder, bilder!! :)

Olle Å
2016-01-05, 15:39
Bilder, bilder, bilder!! :)

Skall försöka. Nu lär det bli lite uppehåll i skruvandet för att garaget är lite dåligt isolerat. :rock::cheers:

MEHall
2016-01-05, 22:19
Hm. Nu kan man verkligen säga att BMW hamnar i den nyttiga matklassen, med korvlådor.:santaclaus::santaclaus::santaclaus:

Låter ju bra med korvlådor, men var det inte Owe Thörnqvist som sjöng något om att det fick man inte ha? :eek:




:cool:

Olle Å
2016-01-06, 11:04
Låter ju bra med korvlådor, men var det inte Owe Thörnqvist som sjöng något om att det fick man inte ha? :eek:




:cool:

Visst, var det han som sjöng om en gubbe med låda på magen. Jag kommer ihåg de korvgubbarna som sålde varm korv direkt ur en låda. Tror det bara var senap till den kokta med bröd, man kunde få.
Hade man dåligt med pengar blev det en kokt i papper med senap på.:D
Tror det var någon hygienivrare som genomdrev ett förbud mot detta.:evil:

Nästan 20- idag så det skulle nog passa bra med en kokt med bröd.
Norrlänningarna drar väl ut på skotertur förmodar jag. :):):)

Jan-Olov
2016-01-06, 19:49
Visst, var det han som sjöng om en gubbe med låda på magen. Jag kommer ihåg de korvgubbarna som sålde varm korv direkt ur en låda. Tror det bara var senap till den kokta med bröd, man kunde få.
Hade man dåligt med pengar blev det en kokt i papper med senap på.:D

En slapp i papp.