handdator

Visa fullständig version : motorolja överallt!!!



dalishenke
2015-09-17, 12:55
jag har en honda shadow vt750c -00 och den trycker ut olja såväl i svänghjulshuset som upp i luftfiltret. känns som oljetrycket kan vara väldigt högt. vad kan det vara som är fel?

Allan K
2015-09-19, 08:22
Testa om du har komp.

Olle Å
2015-09-19, 08:43
jag har en honda shadow vt750c -00 och den trycker ut olja såväl i svänghjulshuset som upp i luftfiltret. känns som oljetrycket kan vara väldigt högt. vad kan det vara som är fel?

Jag tycker också att det är väldigt mysko med olja i luftfiltret. Finns det någon slang för avluftning från blocket till filtret? Har hojen förgasare eller insprutning? Om något blivit fel med kannringarna, att de blivit slitna och då tappat kompen så blir det ett övertryck i blocket varvid olja kan pressas ut lite här och var. Kolla att blockets avluftning funkar. :confused:

räven
2015-09-19, 08:53
Jag tycker också att det är väldigt mysko med olja i luftfiltret. Finns det någon slang för avluftning från blocket till filtret? Har hojen förgasare eller insprutning? Om något blivit fel med kannringarna, att de blivit slitna och då tappat kompen så blir det ett övertryck i blocket varvid olja kan pressas ut lite här och var. Kolla att blockets avluftning funkar. :confused:

Låter som kompet går ner i vevhuset.

dalishenke
2015-09-19, 14:28
Låter som kompet går ner i vevhuset.

jag har precis köpt cykeln och det skulle kunna vara så att den varit överfylld med olja någon gång och att det har gjort att olja pressas upp i luftrenaren via vevhusventilationen. jag ska köra lite och kolla om problemet återkommer. tack för era tips

Intruder
2015-09-19, 18:44
Hur mycke motor olja är de in ?
Kolla så inte en flottör har hängt sig !
Oftast samma tecken ;-)

Ove
2015-09-19, 19:12
jag har precis köpt cykeln och det skulle kunna vara så att den varit överfylld med olja någon gång och att det har gjort att olja pressas upp i luftrenaren via vevhusventilationen. jag ska köra lite och kolla om problemet återkommer. tack för era tips

:hmmmm2: Bara en tanke - du kollade väl inte oljenivån med hojen på sidostödet?

Olle Å
2015-09-20, 09:14
Hur mycke motor olja är de in ?
Kolla så inte en flottör har hängt sig !
Oftast samma tecken ;-)

Antar det gäller för din hoj också att den skall stå i körläge då oljenivån kollas. Annars kan den " lagom " nivån kollat med hojen stående på sidostödet vara skadligt hög.:confused:

LowTech
2015-09-20, 10:25
:hmmmm2: Bara en tanke - du kollade väl inte oljenivån med hojen på sidostödet?
Enl min enkla erfarenhet så är "läget" på hojen av yttersta vikt när man kollar oljenivån.
"Sidostöd on" är väl vanligen förbjudet?
Hur oljenivå ska mätas står oftast i manualen, om om nivån mätes med påfyllningspluggen, om de ska vara inskruvad eller inte..
En av hojarna jag har kräver nästan vattenpass för sant vertikalläge för att man ska få rätt information!

Intruder
2015-09-21, 21:26
Med flottören menar jag förgasarens flöttör !
Givetvis ska oljan kollas på rätt sett !
Läcker en flottör kan bensin rinna ner i motorn

dalishenke
2015-09-21, 23:06
jag har kommit underfund med att det ska vara olja i svänghjulet om laddningen sker via stator. har man generator med kol ska det däremot vara torrt. eftersom jag nyss köpt cykeln gissar jag att den varit överfylld och att olja pressats upp i luftrenaren eftersom jag inte kunnat hitta något annat fel. blir till att köra ett tag och kolla så inte mer olja letar sig dit

engström67
2015-09-22, 20:39
jag har kommit underfund med att det ska vara olja i svänghjulet om laddningen sker via stator. har man generator med kol ska det däremot vara torrt. eftersom jag nyss köpt cykeln gissar jag att den varit överfylld och att olja pressats upp i luftrenaren eftersom jag inte kunnat hitta något annat fel. blir till att köra ett tag och kolla så inte mer olja letar sig dit

Tappa ur oljan och slå i den mängd som ska vara och testa.

V Saarela
2015-09-23, 03:27
På alla Hondor med sticka, oavsett om det är en moped, mc eller fyrhjuling kontrolleras oljan genom att: stående upprätt och stickan sticks bara ner(skruvas ej ner)

Intruder
2015-09-23, 20:38
Har stator på min o den ligger torrt ! En HD
Minns jag inte fel så var även min gamla CB750 från 73 likadant !
minns jag inte fel så lossa min på 750 o var bara dra fast !
https://www.youtube.com/watch?v=2oIFZofcqXY På min satt den på andra sidan
Sorry rotorn var lös på min inte statorn