handdator

Visa fullständig version : Förgasare med öppet filter.



Dalle__
2015-09-14, 12:54
Tjena!
Tänkte fråga er här om någon kör med öppet luftfilter på era hojar? Jag har mikuni BS 34 mm på min kawasaki z 750 1984 med öppet kn filter och dynojet kit. Avgas röret har jag ett hemma bygge med insats i. Den går för övrigt fint på tomgång och upp till 100 knyck men när jag kommer upp i 130 km/h så är det precis som all effekt är slut det vill säga den går inte fortare hur länge jag än drar den. Så jag undrar om det är att bränsle kontra luft blandning som blir fel så att höja nålen hade hjälpt eller om det blir turbulens inne i förgasaren så att trottelen inte lyfter som den ska? Gärna tankar och funderingar på vad ni hade / har gjort. Med vänlig hälsning


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Benny intruder
2015-09-14, 14:20
Tjena!
Tänkte fråga er här om någon kör med öppet luftfilter på era hojar? Jag har mikuni BS 34 mm på min kawasaki z 750 1984 med öppet kn filter och dynojet kit. Avgas röret har jag ett hemma bygge med insats i. Den går för övrigt fint på tomgång och upp till 100 knyck men när jag kommer upp i 130 km/h så är det precis som all effekt är slut det vill säga den går inte fortare hur länge jag än drar den. Så jag undrar om det är att bränsle kontra luft blandning som blir fel så att höja nålen hade hjälpt eller om det blir turbulens inne i förgasaren så att trottelen inte lyfter som den ska? Gärna tankar och funderingar på vad ni hade / har gjort. Med vänlig hälsning


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingen expert direkt,antar att det är kedja på den och rent spontant känns de som drevningen är lite fel,men de beror ju på om den varit så hela tiden,annars skulle nog jag tro på höja nålen...de med insatserna kan ju vara lite känsligt också...! de ska ju mätas noga om man ska dra det hårt...!inget man bara kastar in en skvätt plåtbitar precis..för då kan den ju gå hur dåligt som helst..!

Intruder
2015-09-14, 15:12
Googla på luftfiltrena ! Har för mig att dom är känsliga på de !
Kan även tänka mig att högfarts munstyckena är för små

Dalle__
2015-09-14, 15:38
Jag har också tänkt på dreven men har original på dvs 13 fram och 33 bak men kan man behöva dreva upp när man har satt i dynojet kit? Jag har googlat på filterna men inte hittat nån info om vilket huvudmunstycke som de rekommenderar mer än att de säger att gå upp 2 till 3 storlekar. Enligt dynojet kittet så ska det "bara" vara att byta nål borra trottel och sätta i de medföljande munstyckena vilket där står 165 på men original är det 110. Om de nu mätar på samma sätt så ska ju de nya vara väldigt mycket större. Ska tilläggas att jag inte söker några enorma topp siffror eller så men borde kunna ge mer tycker jag?!

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/14/2d3fe158d3eaca49d4c521fca2c51627.jpg

Det är de luftfilter som sitter på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jrutgers
2015-09-14, 21:05
Du skriver att du har ett hemma byggt avgasrör.
Hur öppet är det? Det gäller ju att hela flödet och också utblåset kan hantera flödet





//Janne

Olle Å
2015-09-15, 08:34
Du skriver att du har ett hemma byggt avgasrör.
Hur öppet är det? Det gäller ju att hela flödet och också utblåset kan hantera flödet





//Janne

Lite skumt med öppna filter, speciellt om man inte vet om något är ändrat av tidigare ägare Hade tidigare en Honda Dominator , 650cc som fick KNfilter, 2 nr större huvudmunstycke och ett öppnare avgassystem. Gick mycket bättre över hela registret och klarade ett större framdrev.
Satte på KNfilter på en Transalp 600cc, utan att göra något annat. Piggare på lägre varv, men tappade toppeffekt. Provade den även med öppen dämpare. Bara en massa oljud och otroliga avgassmällare. Slutsatsen blev att förgasarna måste ordnas om det hela skall vara i samklang.
Som tidigare skrivits, insug, förgasare och utblås måste vara fixat tillsammans. Dyno Jet????

Intruder
2015-09-15, 21:59
Nu har ju inte drevningen något o göra om hojen varvar ut eller inte
Är förgasarna synkade ????

Olle Å
2015-09-16, 19:44
Nu har ju inte drevningen något o göra om hojen varvar ut eller inte
Är förgasarna synkade ????

Jo det har det visst. Om drevningen är för hög och förgasarinställningen är fel på så sätt att den inte får full kraft. så kan den inte varva ut ordentligt. Talar nu om högsta växeln.:eek:

Benny intruder
2015-09-16, 20:47
Jo det har det visst. Om drevningen är för hög och förgasarinställningen är fel på så sätt att den inte får full kraft. så kan den inte varva ut ordentligt. Talar nu om högsta växeln.:eek:

japp håller med..Om det handlar om högsta växeln..!!:banana:

Dalle__
2015-09-16, 20:51
Jag har inte synkat förgasarna sen jag bytte filter och avgas ska investera i synk klockor i vinter. Men om dem inte är i synk borde inte det märkas i hela registret och inte bara i femmans växel och full gas? Avgas röret har jag en insats av perfererad plåt på en 400 mm lång lindat med avgas matta. Men i helgen ska jag prova höja nålen se om det blir nån skillnad. Annars får jag skaffa synk klocka så jag kan kolla det också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Borken
2015-09-16, 20:53
Jag har ungefär samma uppsättning (dubbel K&N och Z750 -82) och utan luftburk är det ett helvete :)

Bäst resultat har jag fått genom att förlänga gummit inne i filtret med en rörstump i plast.
Testade olika munstycken (större) men det blir bara sämre.
Det är som du säger nån form av turbulens i fuggen vid vissa hastigheter...röret tillsammans med gummit reder nog ut detta så det blir ett mer laminärt flöde.

Benny intruder
2015-09-16, 20:59
Jag har ungefär samma uppsättning (dubbel K&N och Z750 -82) och utan luftburk är det ett helvete :)

Bäst resultat har jag fått genom att förlänga gummit inne i filtret med en rörstump i plast.
Testade olika munstycken (större) men det blir bara sämre.
Det är som du säger nån form av turbulens i fuggen vid vissa hastigheter...röret tillsammans med gummit reder nog ut detta så det blir ett mer laminärt flöde.

på min shadow exprimenterade jag lite grann, och efter en liten borrning av dämparen för bättre ljud så blev den ungefär likadan,orka inte liksom..borrningen va väldigt sparsam men ändå så protesterade den...så förhållandet förgasare och dämpare är nog ett bra tips..tänker då på Hemmagjord insats som det talas om...!

jrutgers
2015-09-16, 22:40
Jag har inte synkat förgasarna sen jag bytte filter och avgas ska investera i synk klockor i vinter.


Men, gör dem själv vet jag. Mycket roligare och billigare.
Sök på tex:
homemade carb sync tool

Funkar alldeles utmärkt





//Janne

Dalle__
2015-09-17, 09:18
Men, gör dem själv vet jag. Mycket roligare och billigare.
Sök på tex:
homemade carb sync tool

Funkar alldeles utmärkt





//Janne


Tjena Janne
Har tänkt på det men slang varianten fattar jag mig inte riktigt på. Men såg att man kunde köpa vakum klockor på biltema synka alla klockor mot en förgasare sen använda mig av sån ventil på bilden nedan på varje klocka annars fladdra mätaren oläsligt mycket. Men tänkte då måste man öppna alla ventiler exakt lika mycket annars blir väl resultatet fel? För en ventil till 4 slangar funkar väl inte? http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/17/a3c34867a2de284834e7e5b35a3bc72e.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dalle__
2015-09-17, 12:12
Som svar till min egen fråga hitta jag denna bilden och där är en ventil på varje slang. Det får bli ett besök på biltema i helgen. http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/17/e883ea9489a19e26032f579cdeede885.jpg

Dalle__
2015-09-17, 18:05
Jag har ungefär samma uppsättning (dubbel K&N och Z750 -82) och utan luftburk är det ett helvete :)

Bäst resultat har jag fått genom att förlänga gummit inne i filtret med en rörstump i plast.
Testade olika munstycken (större) men det blir bara sämre.
Det är som du säger nån form av turbulens i fuggen vid vissa hastigheter...röret tillsammans med gummit reder nog ut detta så det blir ett mer laminärt flöde.

har hört att vissa har gjort något liknande vissa sätter en rör bit extra sen filtret. Men då vet jag iallafall att det är ett förgasar / avgas problem då är det bara att prova sig fram. Visst är det ett helvete utan burkan men sååå mycket snyggare hehe

Intruder
2015-09-17, 23:54
Jo det har det visst. Om drevningen är för hög och förgasarinställningen är fel på så sätt att den inte får full kraft. så kan den inte varva ut ordentligt. Talar nu om högsta växeln.:eek:
Jo men inte börjar du söka fel på drevningen på en 750 om den börjar sega vid 100 o lägger av vid 130 ???