handdator

Visa fullständig version : Passagerare



Hornet
2015-09-04, 21:26
Tog mitt körkort vid sen ålder, något som jag inte ångrat. Men frun var en stor tvivlare ville inte att jag skulle köra mc det var ju farligt,, ja helt livsfarligt. Jag tog körkortet och köpte en Honda cbf 1000 tänkt att äntligen vilken skön känsla att bara att klä sig och ge sig iväg ut på vägarna... Men vad tog frun vägen,,,trogen som en hund så sitter hon på bönpallen!! Min store tvivlare som absolut tyckte detta med mc åkning var livsfarligt, vill inget annat än att åka mc. Och hon sköter sig exemplariskt bakpå, jag som kör känner knappt att hon är med. Men som tur är så ser jag henne i backspeglarna. Era erfarenheter av passagerare hur är dom?. // kör snyggt där ute på vägarna.. ;- )

jrutgers
2015-09-04, 22:20
Har beställt solo seat till speedyn..
Antar att det talar för sig självt?
Har försökt få med lilla frun men det är nej..




//Janne

erikn
2015-09-04, 23:29
Har inte beställt något säte, men annars samma. Typ "Aldrig i helvete."

jrutgers
2015-09-05, 00:21
Har inte beställt något säte, men annars samma. Typ "Aldrig i helvete."


Sammanfattningsvis, exakt..




//Janne

pentti01
2015-09-05, 01:16
Skjutsar gärna både fru o dotter. Barnbarnen står på tur; ser fram emot det :p

fishbone
2015-09-05, 01:32
Sambon vägrar åka med... Känns ju sisådär när man vill dela med sig av sin hobby och passion

Benny intruder
2015-09-05, 06:45
Jag e lite bekväm och åker bara när det är fint väder men sambon åker gärna så fort solen tittar fram...kan bli lite mycket åt det hållet istället..:fight:

räven
2015-09-05, 10:51
För länge sedan hörde jag en tjejgrupp snacka om hur det va att åka med olika killar. Jag förstod då att hur vi kör beror på hur man trivs där bak. Viktigt att man snackar å testar hur man vill ha det. En del som åker tycker om lugnt å stillsamt medan andra vill känna flytet i körningen.

jrutgers
2015-09-05, 11:21
För länge sedan hörde jag en tjejgrupp snacka om hur det va att åka med olika killar. Jag förstod då att hur vi kör beror på hur man trivs där bak. Viktigt att man snackar å testar hur man vill ha det. En del som åker tycker om lugnt å stillsamt medan andra vill känna flytet i körningen.


Helt rätt.. Det är jätteviktigt.
Tösen har åkt med, men frugan vägrar av i huvudsak estetiska skäl.. [emoji4]
Hon tror att hon ser ut som en heffaklump bak på...






//Janne

klaus
2015-09-06, 18:36
frugan vill inte sitta bakpå, men det är inget problem eftersom hon kör med sin Ducati Diavel :)

jrutgers
2015-09-06, 18:59
frugan vill inte sitta bakpå, men det är inget problem eftersom hon kör med sin Ducati Diavel :)


Stackars fru.. Åka runt på en sån...
(Obs, Göteborg ironi)




//Janne

_marie_
2015-09-06, 22:32
Jag vägrar åka bakpå, är alldeles för feg för det. Så när sambon fick för sig att ta kort så införskaffade även jag hoj och tog körkort :)
Eftersom jag har färskt kort så får 10-åringa dottern vänta till nästa år med att åka bakpå.

jrutgers
2015-09-07, 20:28
Jag vägrar åka bakpå, är alldeles för feg för det. Så när sambon fick för sig att ta kort så införskaffade även jag hoj och tog körkort :)

Eftersom jag har färskt kort så får 10-åringa dottern vänta till nästa år med att åka bakpå.


Är det pga någon regel eller bara sunt förnuft?





//Janne

_marie_
2015-09-07, 22:49
Är det pga någon regel eller bara sunt förnuft?





//Janne

Sunt förnuft. Har ett två veckor färskt kort så jag vill känna mig för själv innan jag sätter det bästa jag har bakom mig :) Det får bli någon avrostning till våren också, men sen kan jag nog inte hålla henne från hojen längre (tills hon inser att hon inte kan sitta och hålla på med mobilen där bakpå - då lessnar hon nog att hänga med morsan ;) ).

mel
2015-09-08, 06:59
Du får berätta om filmen som spelas från baksitsen...Ett episkt verk som heter Sverige!

jrutgers
2015-09-08, 07:45
Du får berätta om filmen som spelas från baksitsen...Ett episkt verk som heter Sverige!


Något jag hittar på Youtube?





//Janne

Röjkvist
2015-09-08, 17:33
Oj, många mil har det blivit med huskorset bakpå sedan 1975:)
Norrland, Norge och Europa.
Hur man kör har säkert stor betydelse för upplevelsen.
Vem vill åka med i en bil med ständiga inbromsningar och övrigt
osäkert beteende.

mel
2015-09-08, 18:22
Ja du Janne. Massor av småbitar finns på youtube men det fantastiska verket "Sverige" avnjutes bäst från en motorcykelsadel. Känner många hojåkare som har barn som har upptäckt det. En del av ungarna har nu börjat tjata om uppföljaren; "Norge"!

jrutgers
2015-09-08, 19:39
Haha..(rodnar)
Nu förstår jag...
Började leta på tuben..[emoji1]





//Janne

RymdBörje
2015-09-15, 09:14
Tips om att åka 2 på hoj hittas bl.a i denna tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252135-R%E5d-till-passagerare) på Sporthoj.

Mats Liifv
2015-09-16, 12:37
Min fru hade aldrig suttit på en motorcykel innan vi träffades för fyra år sen. Nu har vi tillsammans avverkat drygt sjutusen mil och besökt sjutton länder sedan april 2012. Har inga problem med att skjutsa, har kört bra många fler mil med passagerare än utan genom åren.

Nina
2015-09-16, 15:01
Och jag har mest suttit själv på hojarna. Jag är nämligen rädd för att tappa lasten…

pentti01
2015-09-16, 17:49
När min dotter började åka Mc med mig som 7-åring, utvecklade vi ett eget teckenspråk för div. behov.
Det har jag använt mig av med alla passagerare jag haft sedan dess.

Kanske ett tips ?