handdator

Visa fullständig version : Trycker ut bensin



nordarn
2015-09-01, 13:16
Har fallit över en Yamaha XJ 550 från 82. Och den rackarn trycker ut bensin från evakueringen? Går en slang från motorn till luftburken.
Och den trycker ut rejält mycke.
Nu är jag en totalt novis när de gäller sånna saker så om nån har ett tips eller nått förslag så är jag idel öra. Läste att de skulle vara svårt att få loss luftburken men de var ju skit lätt! Nån före mig hade kapat den i 2 bitar och limmat å silikonat ihop den. :rock:

Benny intruder
2015-09-01, 15:07
Har fallit över en Yamaha XJ 550 från 82. Och den rackarn trycker ut bensin från evakueringen? Går en slang från motorn till luftburken.
Och den trycker ut rejält mycke.
Nu är jag en totalt novis när de gäller sånna saker så om nån har ett tips eller nått förslag så är jag idel öra. Läste att de skulle vara svårt att få loss luftburken men de var ju skit lätt! Nån före mig hade kapat den i 2 bitar och limmat å silikonat ihop den. :rock:

Byt flottörventilen så blir de bra...;)

nordarn
2015-09-01, 15:51
Och trycket försvinner då? För de är en jäkla tryck.

Benny intruder
2015-09-01, 16:42
Och trycket försvinner då? För de är en jäkla tryck.

kanske verkar som ett jättetryck...svårt att säga härifrån,men de verkar nog värre än vad det är...I vilket fall så stänger inte ventilen för annars skulle de inte spruta ut där.. :banana:

nordarn
2015-09-01, 16:59
Ja då är de väl bara att börja plocka bort förgasarna då,,,
Och visst är de ett tryck.håller jag för hålet och kör ett par varv med startmotorn så ska man INTE stå med huvudet rakt ovanför när man tar bort fingret,,,, been there done that

Benny intruder
2015-09-01, 17:12
Ja då är de väl bara att börja plocka bort förgasarna då,,,
Och visst är de ett tryck.håller jag för hålet och kör ett par varv med startmotorn så ska man INTE stå med huvudet rakt ovanför när man tar bort fingret,,,, been there done that

Har aldrig provat den varianten,men de stämmer säkert.:beer:

nordarn
2015-09-01, 17:16
Ska rengöra varje micrometer av bränslesystemet

jrutgers
2015-09-01, 17:29
Ska rengöra varje micrometer av bränslesystemet


Visserligen bra, men i regel då räcker d.y. I detta fallet med flottörnålen.

Hade precis samma på min xj 650..




//Janne

nordarn
2015-09-01, 18:06
Nog har du säkert rätt,men har jag nu fått lös luftburken så är de lika bra att gå igenom hela rasket. Nyss tömt "oljan" ur motorn...ca 5-7 liter väldigt lättflytande...

Ove
2015-09-01, 19:45
:confused: ??? Går slangen från motor till luftburken så bör det väl vara vevhusventilation, Det ska väl inte direkt blåsa från den om kolvringarna fungerar som dom ska. Kolla gärna kompression om du har möjlighet....

Är oljan är tunn och luktar bensin så läcker det in soppa - också.

jrutgers
2015-09-01, 20:49
När min xj 650 läckte i en förgasare för att flottören inte stängde så rann det bakvägen in i luftburken samt ner i sumpen..

Så om det är ungefär samma konstruktion så kan man ju ana att det är samma problem här.

Men dom nordan skriver så kan ju en fullständig översyn vara på sin plats.. När det ändå är avmonterat ;)




//Janne

nordarn
2015-09-01, 22:12
Precis Ove,de var ju den slangen jag menade. Ska kolla upp kompen också. Tunn är bara förnamnet,,och bensin luktar de. 80% bensin och 20% olja skulle jag gissa att de var.

Per Lindström
2015-09-04, 08:21
Hur har de gått, har du komp?

jrutgers
2015-09-07, 20:07
Har du kunnat identifiera felet?


//////////
helt ofarlig i trafiken, då jag är fjant på 1,90
//////////

//Janne