handdator

Visa fullständig version : Köpa begagnad bil (pålitlig, men med låga kostnader)



Mymlan
2015-08-27, 12:20
Hej på er! Jag står just nu i beråd att köpa bil. Kraven är att den skall lämpa sig för en studerandes plånbok (låga försäkringar etc) och vara någorlunda pålitlig. Helst skall den också lämpa sig för en lång förare. Några tips? :D
Problemet är oftast att knäna nuddar i ratten.

erikn
2015-08-27, 14:04
Vi har under de senaste åren nu köpt ett antal Polo. Första dottern tog körkort, en 1998 med 1,6 liters motorn. Sedan tog dotter två körkort, en till Polo 1999. I våras gick växellådan sönder på första Polon, dottern behövde ny bil och vi började kolla runt. Hon var tveksam till allt så bara för att ha något medan vi ledade fick vi tag på en - trrrrrrrumvirvel - en Polo fast från 1995.

Nu har min trotjänare inte lyckats ta sig igenom besiktningen, en 945 Turbo från 1998. Den har bara gått 68000 mil, och jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska fixa de tre felen på den.

- Rost sidobalk.
- Rost tvärbalk
- Oljeläckage motor

Men vi har skaffat eeeeeen Polo! från 2004. Fast den är trött som fan, med 1,4 liters motorn.

Hur som helst, de är billiga i inköp, drar lite bränsle, reservdelar är överkomliga, låg skatt och försäkring. Jag är 180 och har inga problem med att sitta i dem. När vi köpt andra dotterns bil så blev en av de första resorna en tjänsteresa till Malmö (ca 60 mil enkel resa) med den. Lite brusig/bullrig i motorvägsfart jämfört med en större och dyrare bil, men man kan inte få allt.

Mymlan
2015-08-27, 16:06
Ok, jag kommer nog mest köra i landsvägstrafik. Mellan hem, skola och arbete osv. Tack för tipset, kanske jag borde provköra en sån. Hurdana är dom i blåsväder (typ vinterstorm)? :)

Röjkvist
2015-08-27, 16:50
Växellådan är den svaga punkten på Polo.

erikn
2015-08-27, 17:07
Hurdana är dom i blåsväder (typ vinterstorm)? :)

Den första köpte vi senvintern för tre år sedan, så det har blivit ett par vintersäsonger. Tycker att de tar sig fram bra. Inte för att vi kör jättemycket i oländig terräng, men har landet några mil bort ut på obygden. Så dit blir det ett par resor, men inga mängder.

Ove
2015-08-27, 21:34
:cool: Skoda, säger bara Skoda! Det enda märket som är byggd väst om Uralbergen och kan skryta med kvalitet. Kanske en Fabia? :cool:

engström67
2015-08-27, 23:34
:cool: Skoda, säger bara Skoda! Det enda märket som är byggd väst om Uralbergen och kan skryta med kvalitet. Kanske en Fabia? :cool:

Skoda, Vw typ samma :D

erikn
2015-08-27, 23:37
Seat har vi inte vare sig köpt eller provat, men jag tror att Ibiza har samma bottenplatta och drivlina (motor + växellåda) som Polon.

Ove
2015-08-28, 08:50
Skoda, Vw typ samma :D

Nej faktiskt inte. Åsså finns det fortfarande en prisskillnad. ;)

Mymlan
2015-08-28, 13:13
Nej faktiskt inte. Åsså finns det fortfarande en prisskillnad. ;)

Tja, tyvärr är jag ju som studerande ganska styrd av plånboken. Samtidigt som jag inte har pengar till något vrålåk, vill jag ju inte heller lägga ut pengar på en massa reparationer.

jrutgers
2015-08-28, 14:35
Är inte bilar ganska dyra att köpa i Soumi pga av att man också köper försäkringen? Eller omfattar det bara nya bilar?

Är ju inte svar på din fråga, men kanske det ger oss bilköpsrådgivare :-) en bättre idé.

Skulle jag köpa en bil av den kaliber du siktar efter så hade nog Skoda legat ganska högt på listan, följt av VW och Toyota kanske?
Svårt att tipsa om något som man själv inte är ute efter eller har någon erfarenhet om.
Vet att min pappa hade en Toyota Corolla som han var nöjd med och en f.d kollega som kör en Toyota Yaris som han är väldigt positivt inställd till (och då är han en bilkille)

Lycka till med ditt köp och hoppas du hittar något som passar dig för dina behov

sgte
2015-08-28, 20:27
Alla budgetbilar är väl bullriga? När man bygger bilar och ska spara in på kostnaderna är väl isoleringen nr1? VAG-koncernen är inget undantag utan rankas Skoda, Volkswagen, Audi (bullrigast längst till vänster). Tror det blir svårt att komma undan bullret om du inte satsar på någon gammal merca, BMW som är billig för att den gått långt.

Annars tror jag Ford focus går att få billigt. Låga driftskostnader och tillförlitlig. Har faktiskt en själv från 2004 som gått 25000 mil och det enda som hänt är att batteriet dog i somras samt ett läckage i vattenpumpen (=superenkla problem).

Mymlan
2015-08-28, 20:46
Är inte bilar ganska dyra att köpa i Soumi pga av att man också köper försäkringen? Eller omfattar det bara nya bilar?

Är ju inte svar på din fråga, men kanske det ger oss bilköpsrådgivare :-) en bättre idé.

Skulle jag köpa en bil av den kaliber du siktar efter så hade nog Skoda legat ganska högt på listan, följt av VW och Toyota kanske?
Svårt att tipsa om något som man själv inte är ute efter eller har någon erfarenhet om.
Vet att min pappa hade en Toyota Corolla som han var nöjd med och en f.d kollega som kör en Toyota Yaris som han är väldigt positivt inställd till (och då är han en bilkille)

Lycka till med ditt köp och hoppas du hittar något som passar dig för dina behov

Jag har nog aldrig hört att man köper försäkringen. Vid köp av äldre bilar tecknar man nog försäkringen själv. Trafikförsäkringen är obligatorisk. Sedan väljer man resten, beroende på vad som lönar sig. Så gick det till när jag köpte hojen också, åkte direkt efter köpet till försäkringsbyrån. Och jo! Det är som med allting här i Finland, dyrt. Kanske man borde ta sig härifrån. Haha! Fast visst kan man ha tur. Syster min kom över en volvo, för 1000 € (aldrig något krångel med den). Fast själv letar jag nog efter ett bensinsnålare alternativ.

Borken
2015-08-29, 19:16
Kan bara rekommendera volvo 850, drar lite soppa visst men tamejfan nästan oförstörbar.
Har en 94 turbo som vägrar dö trots extremt tung högerfot.....bytt en bränslepump och ett hjullager på 12 år.

Men i Finland kanske stora bilar är löjligt dyra?

/Janne

Allan K
2015-08-30, 09:12
Vill du ha billigt o driftsäkert så är det kanske toyota du ska titta på.
Kostnaderna på bilägande i Finland och Sverige är ungefär det samma. Kostnaderna är bara olika fördelade.

engström67
2015-08-30, 09:57
Köp en gammal Nissan Patrol 3.3 Td :) 4x4 så väglag och terräng har ingen betydelse.Den är stor och tung så du åker säkert med.Dom vanligaste slitdelarna går att få tag på ifall det behövs.Min har gått 43000mil och kopplingen bytte jag efter 42000 mil annars inga problem.:).Startar och går JÄMT.:).Hört att det finns en del sådana i Finland.:):)

Intruder
2015-08-30, 12:16
Som någon skrev ! Kolla på Ford !
Mor har kört Toyota så de tipsar jag ingen om !

Ove
2015-08-30, 20:13
Som någon skrev ! Kolla på Ford !
Mor har kört Toyota så de tipsar jag ingen om !

:hmmmm2: Ford? Är inte det ett ord som betyder fel. Vet inte, men min erfarenhet av märket är att allt som krånglar blir j - a dyrt.. :confused:

sgte
2015-08-30, 23:06
:hmmmm2: Ford? Är inte det ett ord som betyder fel. Vet inte, men min erfarenhet av märket är att allt som krånglar blir j - a dyrt.. :confused:

Det är inte min erfarenhet. Tvärtom.

Bohman
2015-09-02, 19:07
Mina erfarenheter efter 30 år av väl använda bilar av diverse fabrikat.

Bilmärket har inget att göra med driftsäkerheten. Det gäller att hitta rätt exemplar. Var inte rädd för udda märken. Sök info på nätet, massor av folk som gärna delar med sig av erfarenheter. Citroën har ett av det bästa forumen enligt mig. Jag skruvar och underhåller själv, kan du inte det så är det viktigaste att hitta en bilverkstad som du kan lita på och som förstår att det inte lönar sig att bara byta komponenter på en gammal bil. Ofta går det att hålla dem rullande med lite klassiskt mekande. Undvik märkesverkstäderna, lyssna i bekantskapskretsen, gå på rekommendationer. Mindre enpersonsverkstäder utanför stadskärnan. Är det ordning i verkstaden? Rent o snyggt? Backar de inte för att smörja upp bromsok istället för att byta eller att svetsa lite på ett avgassystem för några hundra har du hittat rätt.
Utbudet av bilar är enormt stort, finns massor av fina bilar för 5-10000 kr. Priset visar inget om kvalitén. Gör en bedömning av tidigare ägare och bilens skick. En välvårdad bil är bättre än en som just renoverats. Verkar han/hon trovärdig, är slitdelar bytta spelar milen inte så stor roll även om jag gärna köper lågmilare. Rost är aldrig bra. Välj en annan.
Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Benny intruder
2015-09-02, 19:44
:hmmmm2: Ford? Är inte det ett ord som betyder fel. Vet inte, men min erfarenhet av märket är att allt som krånglar blir j - a dyrt.. :confused:

Fordrar Omsorgsfull Renovering Dagligen.

Hehehe....!

jrutgers
2015-09-02, 22:43
Ha ha!




//Janne

Mymlan
2015-09-12, 15:26
Japp! Idag slog jag äntligen till! Det blev en toyota yaris från 1999 med 163 000 km på mätaren och besiktigad i juli, prutade ned priset till 2700 € (vilket här i Finland är förmånligt). Så nog skall den väl gå en bit till. :)

erikn
2015-09-12, 15:42
Otroligt spann på priser här i Sverige. Gjorde en snabbkoll på Yaris på blocket 98 - 00. Billigaste var motsvarande ca 1100 €, dyraste ca 3500 €. Märkligt att det skiljer så. Men de flesta låg mellan 1500 € och 2000 €. Bilar i Finland verkar helt klart dyrare.