handdator

Visa fullständig version : Diversion 600 -99 skrammel



Diversion
2015-08-20, 11:00
Ja efter 12 år är den tillbaka i familjens ägo och står bredvid R1:an. Den har gått 3500 mil vilket ju inte skall vara så farligt för en sådan hoj.

När man kallstartar den rasslar den men när den blivit varm så försvinner det, även på tomgången alltså. Ger man gas efter kallstart är det heller inget missljud, alltså bara på tomgång med kall motor. Har hört att det kan vara kamkedjesträckaren men beter den sig så (temperaturberoende). Drar man in kopplingen så är ljudet kvar så jag tror inte det kan vara kopplingskorgen.

Någon med en XJ som haft liknande problem?

pentti01
2015-08-20, 23:36
Tror nog på kedjesträckaren, har haft samma syndrom själv på några hojar. Lätt fixat o inget farligt.

freiman
2015-08-20, 23:38
Kan det vara osynkade förgasare kanske, hade liknande på min suzuki sv650 som skramlar mindre efter synkning.

Diversion
2015-08-21, 11:28
Tror nog på kedjesträckaren, har haft samma syndrom själv på några hojar. Lätt fixat o inget farligt.

Jag har tittat på den i Haynes, som jag fattar kan man väl inte laga den utan det är bara att skaffa en ny?

Diversion
2015-08-21, 11:28
Kan det vara osynkade förgasare kanske, hade liknande på min suzuki sv650 som skramlar mindre efter synkning.

Har hört att det kan vara en orsak men den går ju rent (i alla fall såvitt jag kan bedöma).

pentti01
2015-08-21, 18:20
Sträckaren brukar väl vara fjäder belastad ? om du har en sådan, ta reda på vilket läge motorn ska stå i, släpp på låsningen o dra fast igen. Så brukar de funka; typ själv sträckande.
Glöm ej låsa sträckaren innan du startar hojen!

freiman
2015-08-21, 19:18
Min gick oxå fint innan synkning, gjorde det för säkerhets skull efter ombestyckning. Är ju inte så svårt att börja med iaf.

Diversion
2015-08-21, 22:12
Sträckaren brukar väl vara fjäder belastad ? om du har en sådan, ta reda på vilket läge motorn ska stå i, släpp på låsningen o dra fast igen. Så brukar de funka; typ själv sträckande.
Glöm ej låsa sträckaren innan du startar hojen!

Nu hänger jag inte med, sträckaren är väl bara en fjäderbelastad arm (kuggstång) som trycker en styr/glidskena mot kamkedjan. Vad spelar det för roll i vilket läge kammarna står om man bara tar loss själva sträckaren?

jrutgers
2015-08-21, 22:15
Man brukar tycka att hojen går väldigt jämt å fint, men när man synkat inser man att den visst kunde gå ännu jämnare..

Använder man musikörat när man synkar hör man en tydlig skillnad..

Bra första steg att ta..




//Janne

pentti01
2015-08-21, 23:39
Nu hänger jag inte med, sträckaren är väl bara en fjäderbelastad arm (kuggstång) som trycker en styr/glidskena mot kamkedjan. Vad spelar det för roll i vilket läge kammarna står om man bara tar loss själva sträckaren?

Jo, det finns ett läge där kamkedjan är lite slakare än annars.

erikn
2015-08-22, 12:39
På min finns ingen låsning. Det är som tidigare skrivits kuggar så den är självreglerande. Finns säkert olika konstruktioner.