handdator

Visa fullständig version : MC-träff mitt i vintern



pewa
2007-12-27, 22:29
http://www.hojen.nu/bilder/mcvinter.jpg
Foto: Peter Ohlsson/Dalarnas Tidningar

MC-träff mitt i vintern
Vissa av oss bor så pass långt ner i Svea Rike att ordet mc-säsong inte existerar.
Men för oss som har snö vintertid känns såna här träffar iaf lite exotiska :)

"Vinterbiking" med dubbdäckade sidovagnsmotorcyklar. Det är det stora intresset för
ett gäng sanna mc-entusiaster från olika håll i Mellansverige. I helgen var det dags
för deras årliga jultripp till den fagra trakten kring Nyfors för en skön weekend i och
vid Spannkojan. Årets träff var den 19:e i ordningen och fler lär det bli.

- Det har blivit en tradition att vi träffas här helgen före jul. Vi är alltså ingen klubb
utan har lärt känna varandra ändå. Deltagarna kommer från olika platser och själv har
jag kört 14 mil från Enköping, berättade Håkan Runfeldt som kom med sin fina MW.

Samtliga motorcyklar är specialutrustade för vinterkörning. Förutom däck med rejäla
dubbar har maskinerna i förekommande fall också speciella "handskar" fast monterade
på handtagen så att förarna inte blir valhänta i kylan. Runfeldt har dessutom varit
så omtänksam att han har fixat uppvärmning till frun i sidovagnen i form av ett rör
som värms med avgaserna.

- Vi har andra vanliga moderna cyklar och kör med på somrarna, klargjorde han.
- Men sommarsäsongen är för kort och man vill ju köra mer än man hinner då.

En hel del tid ägnades åt matlagning och över gammaldags campingkök puttrade det i
kastruller och frästes fläsk och annat sovel i stekpannor. I sammanhanget påpekades
att det är Primuskök och inget annat som gäller.

- Det ska vara kök som man pumpar upp, markerade Aulis Horttana från Hallstahammar
samtidigt som Jörn Kohlseheen och Per Norbäck från Karlskoga var fullt upptagna med
att tillaga dagens lunch.

Källa: Darlarnas Tidningar

Nina
2007-12-28, 08:15
Men… De borde frysa i det där tältet, om de inte eldar utav bara den för de har glömt täta runt kanterna nertill. Man ska lägga granris, snö etc som tätning, annars blåser det in kallt där. Men vad är det för en mc? Den ser fin ut och kul att de kör med dubb! Jag tror det är jättekul att köra på snö. :D

turbo
2007-12-29, 16:34
sköna entusiaster! :)
jag gillar att han fixat värme till sidovagnen också, måste vara riktigt mysigt där inne även om jag nog hade föredragit att köra ;)

werner
2007-12-29, 19:19
Men… De borde frysa i det där tältet, om de inte eldar utav bara den för de har glömt täta runt kanterna nertill. Man ska lägga granris, snö etc som tätning, annars blåser det in kallt där. Men vad är det för en mc? Den ser fin ut och kul att de kör med dubb! Jag tror det är jättekul att köra på snö. :D

Om jag inte ser rätt uppåt väggarna så är det en Dnepr,en seg ryss,troligtvis drivning på sidovagnen oxå ;)

pewa
2008-01-01, 23:14
Men… De borde frysa i det där tältet, om de inte eldar utav bara den för de har glömt täta runt kanterna nertill. Man ska lägga granris, snö etc som tätning, annars blåser det in kallt där. Men vad är det för en mc? Den ser fin ut och kul att de kör med dubb! Jag tror det är jättekul att köra på snö. :D


Ingen spänning i "sido-pinnarna" heller, det hade aldrig våra befäl i lumpen släppt igenom 8)

Nina
2008-01-02, 09:10
Ha ha, när vi hade spänt färdigt och lagt slanor hittade man knappt tälten sen. Vi hade verkligen dolt både terrängbil och tält väldigt bra. Det var lite kul att tälta i skogen faktiskt, dock obekvämt med kudden (ryggsäcken) och överrocken som enda täcke, här var det inte tal om lyx som sovsäckar. Nä uniformen och liggunderlaget gällde, punkt slut. Och när man äntligen lyckats somna väcktes man för att sitta eldvakt… ;)