handdator

Visa fullständig version : Smörjintervall ?



pentti01
2015-06-13, 15:06
Ni som kör med kedja; hur ofta smörjer ni den ? Dvs. om ni kört på torr väg
( körning vid regn brukar jag smörja oftare)

Olle Å
2015-06-13, 15:41
Ni som kör med kedja; hur ofta smörjer ni den ? Dvs. om ni kört på torr väg
( körning vid regn brukar jag smörja oftare)

När jag kör långturer 30-40 mil om dagen brukar jag smörja varje dag. Även om turerna är kortare och skitigare, så brukar det bli en gång om dagen.
Beroende på hur mycket skitvägar det är så brukar drivlinan hålla från 700 mil och uppåt:):)

MEHall
2015-06-13, 15:46
En handlare jag frågade när jag körde en Honda cb250n, var att smörja var 300de km det blev varannan tankning. ;)




:cool:

Olle Å
2015-06-13, 18:13
En handlare jag frågade när jag körde en Honda cb250n, var att smörja var 300de km det blev varannan tankning. ;)




:cool:

Ungefär vad jag gör. Ca 30 mil på en tank.:):):)

pentti01
2015-06-13, 20:21
,, ojdå,,, så ofta smörjer inte jag,,:o Ungefär var 4e tankning .

Benny intruder
2015-06-13, 20:23
,, ojdå,,, så ofta smörjer inte jag,,:o Ungefär var 4e tankning .

Inte så dumt med Kardan... :flute::flute:

LowTech
2015-06-13, 20:31
Inte så dumt med Kardan... :flute::flute:
Det finns som sagt en anledning...:D
Smörjintervallerna är väl beroende på vilken typ av kedja man har?
De enklaste typ moppe/cykelkedja behöver nog mer omsorg än t ex O-rings..

Benny intruder
2015-06-13, 20:35
Det finns som sagt en anledning...:D
Smörjintervallerna är väl beroende på vilken typ av kedja man har?
De enklaste typ moppe/cykelkedja behöver nog mer omsorg än t ex O-rings..

Jo så är det ju naturligtvis,men skönt att slippa kladda med det..!;)

V Saarela
2015-06-14, 05:31
Jag smörjer var 400-500:e mil bara. Duttar på lite extra om man kört i regn länge eller efter kraftig regn ett tag.
Smörja är överskattat

Benny intruder
2015-06-14, 05:51
Jag smörjer var 400-500:e mil bara. Duttar på lite extra om man kört i regn länge eller efter kraftig regn ett tag.
Smörja är överskattat

Skiljer det mycket på olika kedjor vad dom tål...??

V Saarela
2015-06-14, 06:01
Skiljer det mycket på olika kedjor vad dom tål...??

Vad tänkte du på? Menar du märke eller hur dom är tätade?(x-ring, o-ring etc)

Benny intruder
2015-06-14, 06:50
Vad tänkte du på? Menar du märke eller hur dom är tätade?(x-ring, o-ring etc)

Tänkte nog i största allmänhet...Vad är bäst jämfört med pris...? och skiljer något beroende på om det är en sporthoj eller custom ,slitage och så..

V Saarela
2015-06-14, 07:03
Ja, du mena så :)

Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915-16b5.jpg

Benny intruder
2015-06-14, 07:13
Ja, du mena så :)

Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.



En Heavy Duty kedja för 119:- kan väl inte vara nåt att ha ändå..?

V Saarela
2015-06-14, 07:51
Jag har ju "Heavy Duty" kedjor från JT med prislapp från 79:- men det är då alltså kedjor utan tätning och ämnade i första för crossar.
Nej, inget för en gatcykel.

(menade inte att kedjan inte behöver vara av känt märke, bara att jag tycker att drvens kvalite är snäppet viktigare)

Benny intruder
2015-06-14, 08:17
Jag har ju "Heavy Duty" kedjor från JT med prislapp från 79:- men det är då alltså kedjor utan tätning och ämnade i första för crossar.
Nej, inget för en gatcykel.

(menade inte att kedjan inte behöver vara av känt märke, bara att jag tycker att drvens kvalite är snäppet viktigare)

Ok då är jag med.. Tack för det.!

klaus
2015-06-15, 19:02
brukar smörja två - tre gånger per sesong, har en x-ringkedja på en Kawa 750 och smörjer med torr olja med vax.
Funkar utmärkt och skvättar inget, kört ca 10.000km per sesong.
För mycket smörjning är mer skadligt än för lite, tredje sesongen nu och inga behov än att byta drevpaket - kör dock bara asfalt.

racer
2015-06-16, 09:06
Läser en del underliga inlägg och varför skall alltid någon skriva om kardan i kedjetrådar.....
Varför smörja en tätad kedja? jo av två anledningar, det ena och minst viktiga är att se till att tätningarna inte spricker och mister sin tätningsförmåga som håller fettet kvar i rullarna men det är sällsynt så länge man inte tvättat kedjan med bensin eller andra starka medel eller av ålder helt enkelt.
Det andra och viktigaste är som alla vet sliter metall mot metall (rulle mot kugge) varav man smörjer för att få en bärande hinna i mellan, ju klibbigare eller starkare skikt man får ju längre intervaller får man ganska naturligt , det går inte smörja för ofta men det går inte heller lägga lager på lager så när man ser att framför allt kuggarna är blanka eller torra är det dags, ju bättre man sköter sin kedja ju längre håller den som allt annat.
Om det är en O ring eller X ring har heller inget att göra med styrkan av kedjan utan enbart olika sätt att täta, O ring två anliggnings ytor tack vare sin radie en på¨insidan och en på utsidan, X ringen har fyra två på vardera sidan och är något bättre på att hålla kvar smörjmedlet i rullarna. Kedjor utan tätningar får smörjas oftare och då helst med smörjmedel som har förmåga att krypa in i mellan rulle och pinne och kräver mycket oftare service men har fördelen att den har mindre friktion är smalare och billigare, dragracing folk kör oftast med den typen då den även är lättare och starkare.

V Saarela
2015-06-16, 09:20
Nja, jag inbillar mig ju i alla fall att man kan nog smörja för mycket också? Tänkte speciellt på Olles kommentar om att han smörjer varje dag/30 mil. Kladdig kedja drar ju faktiskt åt sig smuts, smågrus etc etc. (förutsätter att han kör med tätad kedja)
....och vad smuts, grus etc gör med drivpaket vert ju alla

Benny intruder
2015-06-16, 13:18
Nja, jag inbillar mig ju i alla fall att man kan nog smörja för mycket också? Tänkte speciellt på Olles kommentar om att han smörjer varje dag/30 mil. Kladdig kedja drar ju faktiskt åt sig smuts, smågrus etc etc. (förutsätter att han kör med tätad kedja)
....och vad smuts, grus etc gör med drivpaket vert ju alla

De e ju bara att titta på en kedja som är för mycket smord...hur ser den ut på utsidan...? naturligtvis har samma mängd grus och damm passerat hela kedjan,så smörja för mycket är ju av den anledningen inte så bra då...

racer
2015-06-16, 14:29
På utsidan (sidorna) kedjan gör ingen olja nytta.
Börja med att göra ren kedjan med Wd40 eller liknande och torka den helt torr, därefter lägger man kedjeolja på rullarna från insidan slingan i måttlig mängd.
Som i de flesta fal vare sig det gäller tvättmedel i tvättmskinen för kläder eller shampo i tvätthinken osv överdoseras det, det blir inte bättre av mer, bara om man håller rent och smörjer oftare, som jag skrev tidigare ju bättre man sköter sina saker ju längre håller det

klaus
2015-06-16, 14:43
jo, en geggig kedja är ingen rolig sak, skvättar och smutsar ner allt runt om.
ett nytt drivpaket går under tusingen och är ingen större match att byta själv, allt slits oavsett om man smörjer eller ej ,så alla får bli saliga på sitt sätt, inga jättestora skillnader på slitagetiden. Gillar själv hellre att jobba med någorlunda rena grejer istället att gräva fram i oljegeggan.
oljar mest av estetiska skäl, en rostig kedja ser inte snygg ut, och gillar inte heller om det börjar gnissla, men oljning varannan månad räcker gått.
Ha en trevlig körsommar,man ska inte sitta för mycket i garaget när det är körväder. Har skaplig sesongstart med nästan 500 mil redan :) ( obs Bossen har bälte eftersom kedjan håller inte för vridet, bytesintervall för bältet 16.000mil och ingen annan underhåll än att kolla spänningen lite då och då, men det hade inget med tråden att göra, sorry )

Benny intruder
2015-06-16, 20:17
Läser en del underliga inlägg och varför skall alltid någon skriva om kardan i kedjetrådar.....
Varför smörja en tätad kedja? jo av två anledningar, det ena och minst viktiga är att se till att tätningarna inte spricker och mister sin tätningsförmåga som håller fettet kvar i rullarna men det är sällsynt så länge man inte tvättat kedjan med bensin eller andra starka medel eller av ålder helt enkelt.
Det andra och viktigaste är som alla vet sliter metall mot metall (rulle mot kugge) varav man smörjer för att få en bärande hinna i mellan, ju klibbigare eller starkare skikt man får ju längre intervaller får man ganska naturligt , det går inte smörja för ofta men det går inte heller lägga lager på lager så när man ser att framför allt kuggarna är blanka eller torra är det dags, ju bättre man sköter sin kedja ju längre håller den som allt annat.
Om det är en O ring eller X ring har heller inget att göra med styrkan av kedjan utan enbart olika sätt att täta, O ring två anliggnings ytor tack vare sin radie en på¨insidan och en på utsidan, X ringen har fyra två på vardera sidan och är något bättre på att hålla kvar smörjmedlet i rullarna. Kedjor utan tätningar får smörjas oftare och då helst med smörjmedel som har förmåga att krypa in i mellan rulle och pinne och kräver mycket oftare service men har fördelen att den har mindre friktion är smalare och billigare, dragracing folk kör oftast med den typen då den även är lättare och starkare.

Ja visst är det lustigt...Jag läste ett svar på frågan Vad man ska använda för strumpa på ett öppet filter i en annan tråd,Och gissa vad som blev svaret...? JO en hel installationsanvisning för ett insprutsystem för vatten,med bilder och allt..Vadå Underligt inlägg...Nähä..! :flute:

V Saarela
2015-06-16, 20:47
Självklart har ju inte tätningen med hur stark kedjan är. Däremot så är utvecklingen som sådan att man för gatbruk generellt gör en x-ringskedjorna starkare än en o-ringskedja. Man mäter i sk dragstyrka i kilo(tensile strength)

Kikar man på tex EK´s kedjor(DRZ2) för dragracing(ingen tätning) så ligger den klenaste kedjan på drygt 5200kg. En 180-200 hästars gathoj brukar väl generellt köra med en tätad x-ringskedja som har cirka 4800kg

racer
2015-06-16, 20:50
Mycket märklig inställning, gäller det fler saker som man kan skita i underhållet tro? bara för att man kan byta själv och det är billigt. för mig köper jag hellre bensin för pengarna, med rätt skötsel fördubblar du lätt livslängden på drivpaketet för en flaska kedjeolja för 120 kr och till en Sportster kostar ett framdrev 450 kr ett bakdrev 800 och en bra kedja 1200 kr, jag får jobba 2 dagar för att tjäna dom pengarna, då är det inte svårt att lägga lite tid på skötsel som dessutom är en del av hobbyn.

V Saarela
2015-06-16, 20:55
För övrigt så.....som klaus nämnde också, ett drivpaket kostar cirka tusingen. En del bränner under drivpaketets livslängd smörjmedel på kedjan lika mycket som kedjan kostar....och det för att få ut typ 10-20% mer av kedjan.

Jag gjorde ju ett kedjetest genom att smörja kedjan endast två gånger. Första gången vid 1060 mil, andra gången vid 1600 mil. Drivpaketet höll i alla fall 2442 mil och sen var den kronslut.

Slutredovisningen såg ut såhär:
Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.

racer
2015-06-16, 20:55
Ja visst är det lustigt...Jag läste ett svar på frågan Vad man ska använda för strumpa på ett öppet filter i en annan tråd,Och gissa vad som blev svaret...? JO en hel installationsanvisning för ett insprutsystem för vatten,med bilder och allt..Vadå Underligt inlägg...Nähä..! :flute:

Nja det var en förklaring för man skulle förstå att motorn inte mår dåligt av att få vatten i sig och att problemet var något annat, visst det kan verka märkligt om man inte förstår ;)

Benny intruder
2015-06-16, 21:01
Nja det var en förklaring för man skulle förstå att motorn inte mår dåligt av att få vatten i sig och att problemet var något annat, visst det kan verka märkligt om man inte förstår ;)

Precis som att förstå att man inte behöver smörja en Kardan menar du då va..för att de inte är en kedja..:banana: kan verka komplicerat om man inte förstår,även om båda börjar på K...!

racer
2015-06-16, 21:10
Alla har inte erfarenheten eller kunskapen om hur man sköter sin hoj eller kedja i detta fallet och då är det ju fantastiskt bra att det finns forum som detta, tror inte trådskaparen tycker det är bra tips att skita i underhållet för det blir ingen skillnad och det är så billigt att byta själv och huruvida en kardan är bra eller dålig har inte i tråden att göra.
Sänk inte nivån utan hjälp i till i stället med dom frågor ställningar som ställs med fakta.

V Saarela
2015-06-16, 21:11
Mycket märklig inställning, gäller det fler saker som man kan skita i underhållet tro? bara för att man kan byta själv och det är billigt. för mig köper jag hellre bensin för pengarna, med rätt skötsel fördubblar du lätt livslängden på drivpaketet för en flaska kedjeolja för 120 kr och till en Sportster kostar ett framdrev 450 kr ett bakdrev 800 och en bra kedja 1200 kr, jag får jobba 2 dagar för att tjäna dom pengarna, då är det inte svårt att lägga lite tid på skötsel som dessutom är en del av hobbyn.

Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-

Olle Å
2015-06-16, 21:22
Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-

För att återgå till smörjintervall oavsett priser, så sliter blöta grusvägar kedja och drev väldigt hårt. Olja och grus bildar en mycket effektiv slippasta som knäcker drivlinan ganska fort. De som kör Dakarrallyt tex. byter kedja varje dag. Som Saarela skriver, så nöts inte drivlinan speciellt då man håller sig på asfalten eller heller ej på hårda grusvägar.:)

racer
2015-06-16, 21:37
Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-

Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.

Benny intruder
2015-06-16, 22:22
Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.

Däcksmaskin...? Hur va det me att hålla sig till Fakta.! eller smörjer du Kedjan på den också..? Blir man bra på att smörja när man har en däcksmaskin ?:hmmmm2::hmmmm2:

pentti01
2015-06-17, 01:21
Håller med Benny Intruder ; ämnena vill gärna spåra ut , allt för ofta på detta forum,,
Tillbaka till ursprungs ämnet; jag fortsätter att tvätta o smörja kedjan "lite då o då" när jag känner för det !

V Saarela
2015-06-17, 04:07
Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.


Hojen jag gjorde testet på har 95 hästar, så motorsvag är den väl inte direkt. Du kanske håller bara på med Harley(som har mestadels rem), men dom som är lite motorintresserade av annat märke än dom med remmar och lika så om drev, kedjor etc vet att JT är ett bra drev, sitter på från fabrik bl a på Honda.
Kedjorna är JT, EK, RK, Regina......kända märken det också.

Kan inte Sportsterhistorian men, dom hade väl kedja upp till början av 90-talet? Jag kommenterade bara det du sa om vad drev och kedja kostar till din hoj.

racer
2015-06-17, 08:06
:confused:Benny Intruder

Benny intruder
2015-06-17, 08:14
Låter som en viss herr Benny Intruder tog illa upp :fight::D:D:D

Hahaha...ingen risk.de va nån som Gnällde om en KARDAN, och som kände ett behov av att berätta sitt livs historia om en verkstad som troligtvis inte går så bra,vad det nu har med smörja en kedja att göra...( Har också en verkstad,fast av lite annan kaliber men inget jag har behov av att lägga ut HÄR) för jag lagar inte brorsans tjejs kusins hoj i den. :love:

Olle Å
2015-06-17, 09:02
Hahaha...ingen risk.de va nån som Gnällde om en KARDAN, och som kände ett behov av att berätta sitt livs historia om en verkstad som troligtvis inte går så bra,vad det nu har med smörja en kedja att göra...( Har också en verkstad,fast av lite annan kaliber men inget jag har behov av att lägga ut HÄR) för jag lagar inte brorsans tjejs kusins hoj i den. :love:

Kommer ihåg hur det var för länge sedan innan O-ring eller X-ringskedjor fanns. Då var ju en del rekommendationer att kedjan skulle tas av , borstas ren i fotogen och sedan gärna kokas i tjock olja. Då höll de ganska länge.:D:D

racer
2015-06-17, 09:57
Sitter det kedjelås och jag gör en större service på kundhojar har jag lagt kedjan i fotogen i plastbalja o sölat fast med gott resultat, numera har jag en smådelstvätt som underlättar jobbet regält :)
Är kedjan väldigt skiten går det faktiskt fortare och med bättre resultat så tycker jag.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/tvaumltt_zpspkmxkudi.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/tvaumltt_zpspkmxkudi.jpg.html)

klaus
2015-06-17, 17:38
jo,som sagt,alla blir vi saliga på vårat sätt, vi ska dock vara snälla och inte hacka varann bara vi gör saker olika.
Ja tycker att om kedjan är riktigt skitig så byter jag den hellre än lägger massa jobb att få den ren, då är den troligen sliten ändå och betala för jobbet att få den ren kan kosta lika mycket som en ny kedja.

Ove
2015-06-18, 12:46
:confused: Va bråkar ni om pojkar - lite olja?

Mina idéer, som naturligtvis inte är så mycket värd bland alla kunniga, är ungefär som följer:

Torrt och sandigt (=öken) så torr kedja som bara går - inget fastnar.

Blött och skitsprut olja för att hindra rost, visst kan det bli slippasta men det blir det redan av vatten och lort.

Salt mot is och damm, alltså både sommar och vinter. Varför inte vax som sitter kvar bra och smörjer.

:) :cool:

engström67
2015-06-18, 19:58
Ja, du mena så :)

Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915-16b5.jpg

Ser ut att behöva tvättas:D

V Saarela
2015-06-19, 02:35
Ja :) Jag tror att den är tvättad en gång och då blev den tvångstvättad. Dock, han använder hojen(Varadero) och är noga med det tekniska.
I dagsläget har den gått 14.000 mil. Funkat bra, en bromsskiva byttes när den var nästan ny(fabrikationsfel). Minns att han bytt packbox framgaffel och bakstötdämparen lämnade en oljepöl vid 11,000 mil en morgon.

Ventilerna har inte behövt justeras ännu, sitter fortfarande i samma iridiumstift som när den kom ut från fabrik.

Krokmark
2015-06-21, 21:26
Det har ju pratats om att man ska smörja med fett eller vax enbart för friktionens skull.
Vad tror ni om att smörja med Dinitrol ?
Det är ett tjockt, brunt, vaxartat medel som skyddar öppna ytor mot korrosion och slitage, nästan som Tectyl, men blir inte lika hårt och segt.
Eller funkar det med Biltemas kedjefett?

Hojen i fråga är en Honda Transalp 600 med O-ringskedja och kedjelås.

Per Lindström
2015-06-21, 21:40
Hade en CZ en gång, den hade ett helkapslat kedjeskydd, jädrar vad fin den kedjan var!
Så det vore bra om helkapslat kedjeskydd var vanligare.
En annan grej som jag tror på är droppsmörjning med tunn olja, då rinner överflödig olja av, samtidigt som den tar med sig smuts.
Nu har jag igen kedja, skall inte använda ka-ordet i denna tråd, men om jag haft skulle jag nog kika på droppsmörjning.

racer
2015-06-21, 21:53
Tror inte Dinitrol är tillräckligt starkt som ett bärande skikt mellan rulle o kugge, gör man rätt så sölar det inte.
Utgår man från att kedjan är helt ren så är det enklast om man kan lyfta hojen så man kan snurra hjulet ganska fort sen sprutar man ett lager på ett varv, allt utöver det gör ingen nytta och kommer förmodligen skvätta bort.
Jag har provat många olika medel jag tycker Yamalube funkar mycket bra, en sprayburk räcket lätt för 2-3000 mil och med tanke på att de flesta inte kör mer en 500 mil per år så räcker den rätt länge ;)

Krokmark
2015-06-21, 22:05
Tror inte Dinitrol är tillräckligt starkt som ett bärande skikt mellan rulle o kugge, gör man rätt så sölar det inte.
Utgår man från att kedjan är helt ren så är det enklast om man kan lyfta hojen så man kan snurra hjulet ganska fort sen sprutar man ett lager på ett varv, allt utöver det gör ingen nytta och kommer förmodligen skvätta bort.
Jag har provat många olika medel jag tycker Yamalube funkar mycket bra, en sprayburk räcket lätt för 2-3000 mil och med tanke på att de flesta inte kör mer en 500 mil per år så räcker den rätt länge ;)
Det fick bli Biltema ikväll då jag har det till sonens cross, men jag ska försöka inhandla lite medel i veckan och ska absolut försöka få tag i Yamalube.
Jag tänkte faktiskt ta av kedjan och tvätta den i ATF-olja, så man kan börja på ny kula och sköta det ordenligt.
Jag har inte en aning hur förra ägaren skött det eller vad han använt för medel.

racer
2015-06-21, 22:22
Det fick bli Biltema ikväll då jag har det till sonens cross, men jag ska försöka inhandla lite medel i veckan och ska absolut försöka få tag i Yamalube.
Jag tänkte faktiskt ta av kedjan och tvätta den i ATF-olja, så man kan börja på ny kula och sköta det ordenligt.
Jag har inte en aning hur förra ägaren skött det eller vad han använt för medel.
Se bara till att den inte är blöt av ATF-oljan så den blir uppblandad, måste vara torr när du lägger på. Du kommer att se en grå färg på kuggarna och när det blir blanka fläckar har filmen brustit och det är dag för ny omgång efter ca 70-80 mil och efter regn brukar funka för mig.

Krokmark
2015-06-21, 22:26
Se bara till att den inte är blöt av ATF-oljan så den blir uppblandad, måste vara torr när du lägger på. Du kommer att se en grå färg på kuggarna och när det blir blanka fläckar har filmen brustit och det är dag för ny omgång efter ca 70-80 mil och efter regn brukar funka för mig.
Jadå, torr ska den vara.
Ska passa på och ta det samtidigt som jag byter däck, så kan man göra rent drevet också.
Tack för tipset.

Krokmark
2015-07-06, 23:47
Det blev en flaska med Fuchs Silkolene Pro Chain.
Helt perfekt, blir seg när den torkat och sitter bra.

engström67
2015-07-12, 10:58
Ja :) Jag tror att den är tvättad en gång och då blev den tvångstvättad. Dock, han använder hojen(Varadero) och är noga med det tekniska.
I dagsläget har den gått 14.000 mil. Funkat bra, en bromsskiva byttes när den var nästan ny(fabrikationsfel). Minns att han bytt packbox framgaffel och bakstötdämparen lämnade en oljepöl vid 11,000 mil en morgon.

Ventilerna har inte behövt justeras ännu, sitter fortfarande i samma iridiumstift som när den kom ut från fabrik.

Honda kvalite.Men personligen vill jag ha det rent fast man åker mycket.Handlar ju bara om man vill.:)