handdator

Visa fullständig version : Regnstrumpa för öppna luftfilter



Foosi
2015-06-01, 14:51
hoj alla.
kan bero på dåligt inoljad filter men jag blev ståendes i några minuter efter att kört i ett riktigt skitväder hemåt ifrån en mc träff i helgen :( kom inte som någon jätteöverraskning precis då jag misstänkt detta skulle kunna hända förr eller senare med ett sånt typ mega sidewinder filter.
tänkte tillverka en regnsocka och ha med i beredskap i väskan så slipper man kanske att några andra får vänta på en :eek:

Så min fråga är om någon som har koll vilket material skulle funka bäst till ändamålet ?
strumpbyxor :p ?
det finns ju fina saker att beställa men tycker det är lite overkill att betala 500kr för en mössa man enkelt kan tillverka själv !
lagom luftgenomsläpp men står emot vattengenomsläpp tillräckligt ?
Fattar såklart att det kommer strypa luften en del, kommer man ju inte ifrån, men som sagt nåt som är bättre än hundbajspåse med hål i :eek:

Benny intruder
2015-06-01, 18:44
hoj alla.
kan bero på dåligt inoljad filter men jag blev ståendes i några minuter efter att kört i ett riktigt skitväder hemåt ifrån en mc träff i helgen :( kom inte som någon jätteöverraskning precis då jag misstänkt detta skulle kunna hända förr eller senare med ett sånt typ mega sidewinder filter.
tänkte tillverka en regnsocka och ha med i beredskap i väskan så slipper man kanske att några andra får vänta på en :eek:

Så min fråga är om någon som har koll vilket material skulle funka bäst till ändamålet ?
strumpbyxor :p ?
det finns ju fina saker att beställa men tycker det är lite overkill att betala 500kr för en mössa man enkelt kan tillverka själv !
lagom luftgenomsläpp men står emot vattengenomsläpp tillräckligt ?
Fattar såklart att det kommer strypa luften en del, kommer man ju inte ifrån, men som sagt nåt som är bättre än hundbajspåse med hål i :eek:

Strumpyxor funkar inte alls...de har jag provat,riktigt dåligt faktiskt,för tätt material så den surar direkt..:thumpdown:

Olle Å
2015-06-01, 19:19
hoj alla.
kan bero på dåligt inoljad filter men jag blev ståendes i några minuter efter att kört i ett riktigt skitväder hemåt ifrån en mc träff i helgen :( kom inte som någon jätteöverraskning precis då jag misstänkt detta skulle kunna hända förr eller senare med ett sånt typ mega sidewinder filter.
tänkte tillverka en regnsocka och ha med i beredskap i väskan så slipper man kanske att några andra får vänta på en :eek:

Så min fråga är om någon som har koll vilket material skulle funka bäst till ändamålet ?
strumpbyxor :p ?
det finns ju fina saker att beställa men tycker det är lite overkill att betala 500kr för en mössa man enkelt kan tillverka själv !
lagom luftgenomsläpp men står emot vattengenomsläpp tillräckligt ?
Fattar såklart att det kommer strypa luften en del, kommer man ju inte ifrån, men som sagt nåt som är bättre än hundbajspåse med hål i :eek:

En offroadhoj.:):):):):):)

racer
2015-06-01, 19:45
Motorer tål att suga i sig mycket vatten och är en myckel gammal metod sedan 2 värdskriget då bombplanen använde sig av tekniken på hög höjd.
Sedan dess har tekniken gått fram, själv sprutar jag in vatten metanol 51/49% i min turbo motor som kylning i stället för laddluftkylare. Högkvalite luft fillter som KN mm tål vatten utan problem men billiga pappersfilter kan bli täta av vatten varav man måste skydda dom och då som oftast orginal inuti en luftburk.
Har ingen närbild på min men filtret sitter väldigt utsatt men trots att jag pendlar till jobbet i regn o rusk så har jag inga som helst problem så om du har ett riktigt KN eller motsvarande filter behöver du inte oroa dig.
Anledningen till att man oljar in filtret är att damm skall fastna och inte sugas in i motorn, viktig därför att man tvättar filtret med tvållösning i mellanåt.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/turbo_zps316a6f8c.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/turbo_zps316a6f8c.jpg.html)

racer
2015-06-01, 19:54
mer bilder på vatten insprutning,
den röda slangen går till ett fint munstycke som sitter i spällhusets mynning.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_2117_zps76ccc54f.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_2117_zps76ccc54f.jpg.html)
Pump och styrning normalt dolt i frontkåpan där och tanken finns när den är på plats.
URL=http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_2111_zpsb24f0a99.jpg.html]http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_2111_zpsb24f0a99.jpg[/URL]

jrutgers
2015-06-01, 20:17
Tror det blir svårt för Foosi att göra en strumpa av en hoj?


//Janne

Foosi
2015-06-02, 09:35
ja, det är inget K&N filter utan nåt med bomullsmatta inuti så det är säkert känsligare för vatten än K&N's :(
det åker med en polyesterpåse som jag gjort lite hål i så får vi se om det funkar nästa regnkörning ;)

racer
2015-06-02, 11:07
ja, det är inget K&N filter utan nåt med bomullsmatta inuti så det är säkert känsligare för vatten än K&N's :(
det åker med en polyesterpåse som jag gjort lite hål i så får vi se om det funkar nästa regnkörning ;)
Prova att fylla vatten inuti filtret, rinner det ut fort är det lungt, stannar vattnet kvar kan du få problem med att motorn går fett.
som sagt behöver du inte vara rädd för att motorn skulle suga in regnvatten, tvärt om kan det till o med ha vissa fördelar som ngt högre effekt, renare motor (mindre sot) osv ;)

Foosi
2015-06-04, 10:22
Prova att fylla vatten inuti filtret, rinner det ut fort är det lungt, stannar vattnet kvar kan du få problem med att motorn går fett.
som sagt behöver du inte vara rädd för att motorn skulle suga in regnvatten, tvärt om kan det till o med ha vissa fördelar som ngt högre effekt, renare motor (mindre sot) osv ;)

aha.. kan alltså fått stopp pga luften ströps när filtret vått .. I see.
och jag som trodde pga för fuktig inluft :o
tack för tipset

Ove
2015-06-04, 10:32
aha.. kan alltså fått stopp pga luften ströps när filtret vått .. I see.
och jag som trodde pga för fuktig inluft :o
tack för tipset

:cool: Är det inte mera vatten i luften än att man klarar att andas själv är det nog ingen risk att det kväver en motor. Däremot kan det ställa till med problem med dåligt skyddad elektronik, men det är ju inte aktuellt här.

Foosi
2015-06-04, 13:53
börjar fundera på om det är nåt helt annat som blir fuktigt :(
fan att man får börja leta... fetta in kontakter etc...

Ove
2015-06-04, 21:58
:) Kanske OT men, jag var ägare till en Renault 4L på 60-talet. Dels snörflade den upp all skit som kunde tänkas komma via bensinen och det fastnade i förgasaren med resultatet att jag nog hade distriktsrekord i förgasarrengöring efter att ha gjort det ett otal gånger, dels var det isolering med nagellack som gällde för tängspoletoppen och fördelaren så fort det blev regn.

Mitt förtroende för fransktillverkad elektronik och egentligen biltillverkning över huvud taget är något rubbat och har även drabbat min syn på alla europiska fabrikat. Pålitliga bilar tillverkas öster om Uralbergen. :D

Foosi
2015-06-05, 08:23
det låter inget kul alls Ove.. kan tänka mig du svor på både franska och grekiska när skiten började hicka ;)

har fettat in ett par misstänkt blottade anslutningar och dragit krympslang över.
är väl bara att starta och köra ett vattentest vid nästa tvätt.. börja med att dränka luftfiltret och se om det verkligen är det innan man beställer dyra fina grejor och så visar det sig inte vara luftfiltret .. hehe

Jan-Olov
2015-06-06, 08:28
Även svenska Saab 96 tvåtakt hade en skitkonstruktion när det gäller tändsystemet fördelaren satt precis innanför grillen så vid extra blött väderlek så var det inte ovanligt att den motorn la av.
Lösningen var ett extra fördelarlock komplett med kablar som alltid låg i skuffen.

Ove
2015-06-06, 20:09
Även svenska Saab 96 tvåtakt hade en skitkonstruktion när det gäller tändsystemet fördelaren satt precis innanför grillen så vid extra blött väderlek så var det inte ovanligt att den motorn la av.
Lösningen var ett extra fördelarlock komplett med kablar som alltid låg i skuffen.

:confused: Inte nagellack?

Jan-Olov
2015-06-06, 23:06
:confused: Inte nagellack?

Nej har inte läggning åt det hållet.

Ove
2015-06-07, 07:35
Nej har inte läggning åt det hållet.

:rofl: Ajfan! Fungerade annars ganska bra att lacka över sotstrimmorna i fördelarlocket och på tändspolen. Byta delar var ingen större idé för att det blev samma problem lika fort. Billigare och faktiskt bättre med nagellack.... :)

Jan-Olov
2015-06-07, 13:46
:rofl: Ajfan! Fungerade annars ganska bra att lacka över sotstrimmorna i fördelarlocket och på tändspolen. Byta delar var ingen större idé för att det blev samma problem lika fort. Billigare och faktiskt bättre med nagellack.... :)

Ja men det funkade när prylarna torkat. Fördelaren satt precis innanför grillen så dom fick mycket pisk.