handdator

Visa fullständig version : Mat tips ?



pentti01
2015-05-29, 22:52
Söker efter enkla o goda maträtter , som går att tillaga på spritköket.
(ej potatismos o korv :D ) Jag har inga stora packväskor att fylla med allehanda ingredienser , kör endast med en mellanstor ryggsäck.

jrutgers
2015-05-29, 23:17
Österrikisk gulasch?


//Janne

LowTech
2015-05-30, 06:47
Österrikisk gulasch?
//Janne
Alla former av "grytor" är utmärkta´.
Ska iofs tillagas i förväg så man kan göra matlagningsjobbet hemma.
Många blir ju dessutom bättre när de värms upp!

engström67
2015-05-30, 07:30
Finns ju jätte mycket olika matpåsar i vildmarksbutikerna/sportaffärer.Bara att koka vatten och slå i.Jättegott och tar lite plats och går fort.:)

Olle Å
2015-05-30, 09:38
Finns ju jätte mycket olika matpåsar i vildmarksbutikerna/sportaffärer.Bara att koka vatten och slå i.Jättegott och tar lite plats och går fort.:)

Finns ju små lämpliga gasolkök som med gasolburken väger knappt 1 kg. Har man då med sig en flaska vatten, så klaras man sig länge. Funkar kanonbra till Nescaffe också. Har provat detta många gånger och det funkar jättebra.:):):)

engström67
2015-05-30, 16:03
Finns ju små lämpliga gasolkök som med gasolburken väger knappt 1 kg. Har man då med sig en flaska vatten, så klaras man sig länge. Funkar kanonbra till Nescaffe också. Har provat detta många gånger och det funkar jättebra.:):):)

Jag ska köpa en jetboiler,fungar kanon.:)

sgte
2015-05-30, 20:54
Finns ju färdiga frystorkade påsar att köpa i sportbutiken. Nackdelen är priset på dessa.
Välsorterade matbutiker säljer olika rätter från Knorr som heter Spaghetteria. Dessa har rätt bra näringsvärde jämfört med de färdiga frystorkade rätterna och kostar bara ca 15 kr påsen mot 70 för frystorkat.

Sen har du ju soppor på påse...

Är du glad i matlagning kan du ju även torka mat själv. Bara fantasin sätter gränsen - svamp, kött, grönsaker etc...

Ove
2015-05-31, 07:47
Snabbmakaroner? Koka så mycket som du tycker du vill ha, häll av vattnet och rör ner en burk med makrill i tomatsås. Några nypor dragon piffar upp det hela. Scoutkäk som faktiskt smakar gott . ;)

LowTech
2015-05-31, 08:09
Snabbmakaroner? Koka så mycket som du tycker du vill ha, häll av vattnet och rör ner en burk med makrill i tomatsås. Några nypor dragon piffar upp det hela. Scoutkäk som faktiskt smakar gott . ;)
Hemlagat = alltid bäst!

pentti01
2015-05-31, 22:33
Blandade ihop lite käk nu ikväll ( som förhoppningsvis kan testas imorgon)
Det blev : 3 min-ris , köttfärssås, blandade bönor och ärtor o morötter + kryddor. Lite grovt bröd som tillbehör.
Ska bli spännande att testa detta :)

engström67
2015-05-31, 23:02
Snabbmakaroner? Koka så mycket som du tycker du vill ha, häll av vattnet och rör ner en burk med makrill i tomatsås. Några nypor dragon piffar upp det hela. Scoutkäk som faktiskt smakar gott . ;)

Gott :)

engström67
2015-05-31, 23:11
Finns ju färdiga frystorkade påsar att köpa i sportbutiken. Nackdelen är priset på dessa.
Välsorterade matbutiker säljer olika rätter från Knorr som heter Spaghetteria. Dessa har rätt bra näringsvärde jämfört med de färdiga frystorkade rätterna och kostar bara ca 15 kr påsen mot 70 för frystorkat.

Sen har du ju soppor på påse...

Är du glad i matlagning kan du ju även torka mat själv. Bara fantasin sätter gränsen - svamp, kött, grönsaker etc...

Frystorkat kostar en del ja.Men kostar mer att äta ute i tex Norge om man är där och åker 1 vecka.:).Men kör annars endast med mycket konserver,tonfisk,makrill osv.Bara att äta ur plåtburken och kasta.Nyttigt, billigt .Olika soppor att röra ner i vatten går bra med.Brukar jämt handla ett gäng på typ Ica innan jag går över gränsen.Tycker det kan vara riktigt trevligt att stanna vid nått fint ställe och värma nått eller sleva i sig en burk makrill.Bröd kan man ju kosta på sig,nybakat i nån affär.Boendet och maten är ju det som kostar minst när jag reser i Norge.:)

erikn
2015-05-31, 23:14
Blandade ihop lite käk nu ikväll ( som förhoppningsvis kan testas imorgon)
Det blev : 3 min-ris , köttfärssås, blandade bönor och ärtor o morötter + kryddor. Lite grovt bröd som tillbehör.
Ska bli spännande att testa detta :)
Låter nästan som chili con carne, fast med lite mindre chili...

sgte
2015-06-01, 13:54
Tänk på att om du kommer befinna dig på hög höjd i Norge, att det är värt att krydda lite extra då smaker smakar mindre på hög höjd.

engström67
2015-06-02, 06:32
Tänk på att om du kommer befinna dig på hög höjd i Norge, att det är värt att krydda lite extra då smaker smakar mindre på hög höjd.

Jaså.Har aldrig tänkt på:)

Chappy
2015-06-02, 16:47
Vart har kylflänsvärmd korv o avgasrörsbakat pinnbröd med senap tagit vägen

Ove
2015-06-02, 17:09
Vart har kylflänsvärmd korv o avgasrörsbakat pinnbröd med senap tagit vägen

:hmmmm2: Kan väl bero på att kylflänsar har blivit en bristvara, de flesta kör vattenkylt och då blir ju korven bara ljummen...

LowTech
2015-06-02, 18:22
:hmmmm2: Kan väl bero på att kylflänsar har blivit en bristvara, de flesta kör vattenkylt och då blir ju korven bara ljummen...
Hade på 70-talet en Peugeot, grenröret var utmärkt att värma matlådan på ...:)

pentti01
2015-06-02, 22:40
Snabbmakaroner? Koka så mycket som du tycker du vill ha, häll av vattnet och rör ner en burk med makrill i tomatsås. Några nypor dragon piffar upp det hela. Scoutkäk som faktiskt smakar gott . ;)

Den lät bra. Skall provas!

pentti01
2015-06-02, 22:42
Blandade ihop lite käk nu ikväll ( som förhoppningsvis kan testas imorgon)
Det blev : 3 min-ris , köttfärssås, blandade bönor och ärtor o morötter + kryddor. Lite grovt bröd som tillbehör.
Ska bli spännande att testa detta :)

Har nu testat mitt hopkok , inte dumt alls ! :D

engström67
2015-06-03, 22:49
Den lät bra. Skall provas!

Det är jättegott:)

biker
2015-06-05, 23:01
Tips på hur man förbereder och lagar mat som lämpar sig för en MC-åkare på touring finns i boken Fjällmat av Eric Tornblad (Calazo förlag). Du hittar recept på allt från mat som man bara häller varmt vatten på för att laga till men också rätter som tar lite längre tid.
Jag recenserade hans första bok om hur man torkar mat när jag gjorde ett hojmatsreportage i MC-Nytt för några år sedan. Eric kan verkligen det här med att planera för mathållning på resa och sen snabbt kunna laga till den.
Gillar hans metoder, har själv använt samma teknik sen många år tillbaka när jag åker runt på MC nere på kontinenten eller på lite längre resor på hemmaplan. En egentillverkad energibar (flapjacks) har räddat många regniga stunder när man inte kunnat laga mat men ändå behöver få något i magen, lite torkade grönsaker eller svamp tar knappt någon plats alls i packningen men kan sen verkligen förgylla en måltid.

Sen en månad tillbaka driver Eric också sajten www.friluftsmeny.se där man kan handla både maträtter, ingredienser och tillbehör.