handdator

Visa fullständig version : Trimma Drag Star 650



Josua Slocum
2015-05-29, 08:30
Hej. Jag har en Drag Star 650 Custom och undra vilket som är det bästa sättet att få ut lite mer effekt ur den Nån som har några bra tips?

Benny intruder
2015-05-29, 08:38
Hej. Jag har en Drag Star 650 Custom och undra vilket som är det bästa sättet att få ut lite mer effekt ur den Nån som har några bra tips?

Känns som att om det är effekt du är ute efter så skulle du kanske byta hoj...! Bara mina tankar.!
Känner igen din ide lite,men den typen av hoj är ju inte gjord för att åka fort med..fast lite drag e ju alltid kul,men det kostar nog mer än det smakar tror jag. :hello:

Olle Å
2015-05-29, 08:58
Hej. Jag har en Drag Star 650 Custom och undra vilket som är det bästa sättet att få ut lite mer effekt ur den Nån som har några bra tips?

Öppnare luftfilter, något större munstycke i förgasarna och lite öppnare avgassystem gör ju att hojen blir lite råare och får några hästar till. Vill du bara ha bättre ax, så är det billigast att byta drev.:):):)
Skall du göra ingrepp i motorn, så var beredd att tusingarna flyger iväg.:eek::eek:

Benny intruder
2015-05-29, 10:09
Jag kanske är ute och cyklar nu men...går de att dreva om den ?? Kardandrift eller ?:hmmmm2:

Josua Slocum
2015-05-29, 10:32
Det hjälper inte att byta CDI-box?

Per Lindström
2015-05-29, 10:34
Byt hoj, Dragstar XVS 650 är populär så den bör inte vara svårsålld.

jrutgers
2015-05-29, 19:25
Det hjälper inte att byta CDI-box?


Jo, det finns eftermarknads boxar som ger lite högre varv och kanske några 2-3 kusar till, men de är ganska dyra, och i det stora hela ger marginell skillnad.

Har en Fire starter på min Triumph, som gör exakt det jag skrev ovan, men jag vet inte om jag märker så stor skillnad.
Köpte den för att den var 4 tusen billigare än original boxen som kostar ca 6500


//Janne

V Saarela
2015-05-29, 20:01
Det blir lite tokigt när man kallar det hela "trimma"

Om du vill ha ett sk trimtips så kalla det för "jag vill optimera min xvs650, hur gör jag tycker ni?"

Josua Slocum
2015-06-01, 08:49
Det är väl inte så viktigt egentligen. Tycker bara att 37hp på 650cc borde ge lite marginal att vässa motorn en del.......

Benny intruder
2015-06-01, 09:00
Det är väl inte så viktigt egentligen. Tycker bara att 37hp på 650cc borde ge lite marginal att vässa motorn en del.......

Allt går om man vill betala..650 är ju inget race-ämne precis från start.går väl troligen som min 750 Shadow..å den brukar jag bara åka ca 1 mil å köpa glass med..

Per Lindström
2015-06-01, 12:35
Det är väl inte så viktigt egentligen. Tycker bara att 37hp på 650cc borde ge lite marginal att vässa motorn en del.......

Den är på 40 hk, se där, redan 3 hästar!
Min hade strypbrickor i förgasarna, 33hk->40hk. :D

Wiseguy
2015-06-01, 17:27
Det är väl inte så viktigt egentligen. Tycker bara att 37hp på 650cc borde ge lite marginal att vässa motorn en del.......
Det är en glidare, så det finns inte mycket mera att hämta.

Nu går väl folk i taket över det där uttalandet, men för att få ut vettigt effektökning så måste det till mera bränsle/luft, mera varv, mera kubik, vassare kammar, osv. osv. Det samt prylar som håller för det.
Inte värt mödan.
Men visst kan man plocka ur mera effekt ur 650cc twinnar. Kolla bara på Suzukis SV650. Ger ju 80 hästar, men sen ligger rödmarkeringen på 11 000 rpm.

Kör det vanliga standardtrimmet. Öppnare luftfilter, öppnare avgassystem och justera in förgasarna för det i bänk.
Torde kunna hamna kring 45-50 beroende på bänk.

Per Lindström
2015-06-01, 17:47
Tycker inte att det är värt besväret, bättre att byta hoj.
Jag är nöjd med min hoj och 40 kusar räcker för mig, men om jag skulle vilja ha mer, då skulle jag byta mc inte trimma.

freiman
2015-06-20, 20:42
Bestyckade upp min och fixade annat luftfilter ist för org kringlan och så klart annat avgassystem och fick för mig att den blev lite bättre iaf.. sen kan det ju varit placebo..

Motorn är väll en 535a som är uppborrad och strokad om internet inte ljuger.

RobbeS
2015-06-22, 08:17
Det är en glidare, så det finns inte mycket mera att hämta.

Nu går väl folk i taket över det där uttalandet, men för att få ut vettigt effektökning så måste det till mera bränsle/luft, mera varv, mera kubik, vassare kammar, osv. osv. Det samt prylar som håller för det.
Inte värt mödan.
Men visst kan man plocka ur mera effekt ur 650cc twinnar. Kolla bara på Suzukis SV650. Ger ju 80 hästar, men sen ligger rödmarkeringen på 11 000 rpm.

Kör det vanliga standardtrimmet. Öppnare luftfilter, öppnare avgassystem och justera in förgasarna för det i bänk.
Torde kunna hamna kring 45-50 beroende på bänk.

Kan inte annat än att hålla med. Om man köper glidare är mitt tips att inte gå under 1100 cc och helst ännu större. Min är på 1900 cc och original 90 hästar. Med slipon, kn filter och powercommander med bänkning så ger den knappt 100 hästar. Men det är dock vridet som räknas på en glidare och det har mindre motorer inte så mycket av.

Wiseguy
2015-06-23, 16:46
Har precis gått och köpt en glidare och nu skall jag ge lite mera input här....
Glidare jag köpte (Suzuki M800) hade den vanliga basic performance upgraden, dvs. öppet filter, öppnare helsystem/dämpare och ny mappning till det med Power Commander. Detta gjort av förste ägaren och inte mig.
Dvs. ganska exakt den standard som folk kan göra och gör.

Innan hade den 43.09 hästar
Efter hade den 48.67 hästar
yaey....:rolleyes:

Alltså det är ju knappt någon skillnad i effekt.
Visst, effekten kommer lite tidigare och ligger jämnt och bra genom varvtalet. Det är alltid trevligt.
Sen visst den låter som en glidare ska (obesiktningsbar), är väl ok att köra (men det är den som original också).

Sen när man läser kvittot vad allt detta kostat förste ägaren så har man svårt att sitta kvar på stolen.
16 445 SEK :eek:
Allt gjordes iofs på firma och då kostar det.
Hade man gjort det själv hade man kanske kunnat spara några tusenlappar, men 5 siffrigt hade det ändå blivit bara i delar.

Värt det...inte bara för effektens skull. Räknar man in ljudet och coolhetsfaktorn så kanske...

Benny intruder
2015-06-23, 17:23
Har precis gått och köpt en glidare och nu skall jag ge lite mera input här....
Glidare jag köpte (Suzuki M800) hade den vanliga basic performance upgraden, dvs. öppet filter, öppnare helsystem/dämpare och ny mappning till det med Power Commander. Detta gjort av förste ägaren och inte mig.
Dvs. ganska exakt den standard som folk kan göra och gör.

Innan hade den 43.09 hästar
Efter hade den 48.67 hästar
yaey....:rolleyes:

Alltså det är ju knappt någon skillnad i effekt.
Visst, effekten kommer lite tidigare och ligger jämnt och bra genom varvtalet. Det är alltid trevligt.
Sen visst den låter som en glidare ska (obesiktningsbar), är väl ok att köra (men det är den som original också).

Sen när man läser kvittot vad allt detta kostat förste ägaren så har man svårt att sitta kvar på stolen.
16 445 SEK :eek:
Allt gjordes iofs på firma och då kostar det.
Hade man gjort det själv hade man kanske kunnat spara några tusenlappar, men 5 siffrigt hade det ändå blivit bara i delar.

Värt det...inte bara för effektens skull. Räknar man in ljudet och coolhetsfaktorn så kanske...

JO men det är ju därför man hellre köper en större direkt,Under 1100 cc är ingen direkt ide om man vill ha någorlunda ork i maskin..! blir en helt annan känsla med lite mer bottenvrid :flute::flute:

Intruder
2015-06-23, 21:31
Låter som den bänkningen var kasst gjort

LowTech
2015-06-24, 00:16
Låter som den bänkningen var kasst gjort
EN ökning med 10% är väl inte dåligt med enbart externa justeringar?

Wiseguy
2015-06-24, 04:49
Låter som den bänkningen var kasst gjort
Inget fel med bänkningen i sig. A/F ligger där den ska och effekten ligger ju jämnt.
Osäker ifall de kört någon autotune (går det på PC3?) eller om de labbat med mappen för hand. Men den är bra och gediget gjord.
Men visst, jag hade ju gärna sett vridmomenstkurvan också.
Men jag tror inte det finns så mycket mera att hämta.

Sen skall man ju inte jämföra bänkar och enbart hästkraftsiffror. Det kan ju skilja några procent mellan bänkarna även om de är kalibrerade.

RobbeS
2015-06-24, 12:09
Inget fel med bänkningen i sig. A/F ligger där den ska och effekten ligger ju jämnt.
Osäker ifall de kört någon autotune (går det på PC3?) eller om de labbat med mappen för hand. Men den är bra och gediget gjord.
Men visst, jag hade ju gärna sett vridmomenstkurvan också.
Men jag tror inte det finns så mycket mera att hämta.

Sen skall man ju inte jämföra bänkar och enbart hästkraftsiffror. Det kan ju skilja några procent mellan bänkarna även om de är kalibrerade.

Det bevisar ju bara en sak och det är att det oftast är lika bra att betala lite mer för en motorstarkare maskin redan från början än att börja mickla med en liten motor.
Gör man allt på firma i Sverige blir det dyrt. Jag köpte PC och slipon i USA för om jag minns rätt ca 3000 kr. Det dyraste var bänkningen och inmontering av grejerna på firma i Sverige som gick på 4000 kr. Effektmässigt så märkte jag mest bara lite mer bottenvrid. Jag hade alltså lika gärna kunnat spara 7000 kr för en original 1900 motor räcker till gott och väl.

Per Lindström
2015-06-24, 22:48
Måste ändå försvara min lilla 650 kubikare på 40 hästar, den må sakna punsch, men nog drar den från låga varv, max vridmoment på femman kommer redan vid 70 km/timmen och den är trots allt piggare än de flesta bilar i lagliga hastigheter.
Man får också tillfälle att dra ur en svagare motor oftare. :D
För mig passar den bra.

Wiseguy
2015-06-25, 04:14
Nu får inte folk tro att jag dissar mellanklassglidare här.
De gör det som de ska, glida. :)

Vill man ha mera "Omph" så finns det dock inte mycket att göra med hojarna.
Roligare ljud och lite bättre register går ju att uppnå, men inte mera.
Större kubik är nog rätt melodi ifall man vill ha mera kraft.

RobbeS
2015-06-25, 13:47
Jag menar ju inte att det är fel på små glidare och för många räcker dom gott och väl. Det jag menar är att om man ska skrämma upp en liten glidare så blir slutpriset oftast nästa lika stort som man får ge för en motorstarkare. Men man får ändå inte samma kraft som i en med mer cc. Det verkar ju dessutom som att många som köper en liten glidare byter till en större ganska snabbt med motiveringen att dom vill ha mer effekt.

Per Lindström
2015-06-26, 13:58
Jag håller absolut med, det är ingen större idé att trimma, bättre är att sälja och köpa en som är starkare från början.
XVS 650 är ju inte heller svårsåld.