handdator

Visa fullständig version : Yama Dragstar problem, går på en cylinder



optiic
2015-05-25, 17:49
Hej!

Nyreggad medlem här efter att ha sökt och sökt... Min XV1100 -06 går bara på bakre cylindern efter vintervilan, jag tankade alkylat i höstas och haft batteriet på laddning - brukar aldrig ha problem! Men nu trilskas hon, startade direkt men bara på en cylinder och jag är ingen hejare på motorer men kanske ni kan hjälpa mig :)

Symtom:
Bakre cylindern går.
Ser ut som oförbränd "soppadimma" ur avgasröret från främre cylindern. Ej vitrök, mer som en fuktig kall dimma.
Tändstiftet såg ut så här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50456632/tandstift.jpg
Bytt tändstift, ingen skillnad.

Förslag mottages med stor tacksamhet :)

LowTech
2015-05-25, 18:18
Ser blött ut??
Skulle sätta en spänn på ett tändfel.
Snabbkoll visade att du har två tändspolar och förmodligen två vevaxelgivare..

Gissar på ett glapp nånstans, dålig kontakt i nån skarv etc
Dela på kontaktblocken och spraya rostlösande.
Kan funka..
Kan iofs även vara på högsp sidan, tändkabel/hatt glapp/lös

swedan
2015-05-26, 09:08
Gissar också på tändproblem.
Har du kollat om du får gnista på båda stiften, om du kör på starten med lösa stift?

På http://forum.vstar.se/ finns en hel del kunnande om Yamaha.
Kan ta tid att få svar där, men testa det om du inte lyckas på annat sätt.

Olle Å
2015-05-26, 17:37
Hej!

Nyreggad medlem här efter att ha sökt och sökt... Min XV1100 -06 går bara på bakre cylindern efter vintervilan, jag tankade alkylat i höstas och haft batteriet på laddning - brukar aldrig ha problem! Men nu trilskas hon, startade direkt men bara på en cylinder och jag är ingen hejare på motorer men kanske ni kan hjälpa mig :)

Symtom:
Bakre cylindern går.
Ser ut som oförbränd "soppadimma" ur avgasröret från främre cylindern. Ej vitrök, mer som en fuktig kall dimma.
Tändstiftet såg ut så här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50456632/tandstift.jpg
Bytt tändstift, ingen skillnad.

Förslag mottages med stor tacksamhet :)

Hade också liknande fenomen. Provade då att byta CDI-boxarna och den ena var då felaktig, så troligt tändningsfel.:confused::confused:

optiic
2015-05-26, 23:23
Tackar för svaren! Ska kolla tändningen i dagarna och återkommer :)

jrutgers
2015-06-04, 21:30
Fått ordning på't?


//Janne

optiic
2015-06-07, 15:59
Fått ordning på't?


//Janne

Inte än, en vecka utlandssemester kom i mellan :cool:

optiic
2015-08-08, 21:31
Efter många om och men har jag idag kunnat meka lite och undersöka felet vidare.

Köpte Biltemas tändningsprovare som sätts mellan tändkabel och stift, tyvärr passade den inte då hojens tändkabel sitter direkt på stiftets gänga. Lånade istället en stroboskoplampa med induktiv avkänning och den triggades bra av tändkablarna på båda cylindrarna så ström går i kabeln.

Plockade ner förgasarna som såg rena och fräsha ut inuti, inga avlagringar eller kladd i flottörhusen eller i de munstycken jag kom åt. Gummimembranen hela och rena. Tog inte isär allt, det kändes inte nödvändigt. Sprayade anti-oxid i alla kontakter jag kom åt.

Igen framgång än, nästa steg blir att kolla kvaliteten på gnistan.

Wiseguy
2015-08-09, 14:28
Ifall du vill kolla cdi:erna så skifta dem mellan cylindrarna (ifall det är två på hojen din)
Flyttar felet så är du på rätt väg.

Per Lindström
2015-08-13, 13:03
Kanske skall kolla kompen på den främre, tänkte om något mekaniskt hängt sig.
Testa att ta ut stiftet och jorda det med tex en ståltråd till cyckeln, OBS om det inte jordas riskerar tändelektroniken att skadas (så var det i alla fall förr).
Kolla om du får en rejäl gnista.

optiic
2015-08-15, 18:53
Ifall du vill kolla cdi:erna så skifta dem mellan cylindrarna (ifall det är två på hojen din)
Flyttar felet så är du på rätt väg.

Tyvärr är det en CDI-box med en stor kontakt för båda cylindrarna.


Kanske skall kolla kompen på den främre, tänkte om något mekaniskt hängt sig.
Testa att ta ut stiftet och jorda det med tex en ståltråd till cyckeln, OBS om det inte jordas riskerar tändelektroniken att skadas (så var det i alla fall förr).
Kolla om du får en rejäl gnista.

Kollade kompen, tio kilo på båda cylindrarna, kall motor. Kunde också kolla gnistan idag med lite assistans, nådde inte tidigare att hålla stift och köra startmotorn samtidigt – gnista finns.

Dock gjorde jag en intressant observation – förgasarna läcker soppa! Har inte märkt detta tidigare konstigt nog. Äntligen ett upptäckt fel och lätt åtgärdat tänkte jag. Plockade ner förgasarna igen och gjorde rent flottörnålen (såg fräsch ut) och nålsätet (tops + Häxans kopparputs + borrmaskin). Tyvärr gav det inget resultat, förgasaren flödar fortfarande över och främre cylindern tänder inte. Ska forska lite i hur man kontrollerar flottörnivåerna och beställa en ny nål.

Tack åter igen för all hjälp! :)

Per Lindström
2015-08-17, 00:21
Tyvärr är det en CDI-box med en stor kontakt för båda cylindrarna.



Kollade kompen, tio kilo på båda cylindrarna, kall motor. Kunde också kolla gnistan idag med lite assistans, nådde inte tidigare att hålla stift och köra startmotorn samtidigt – gnista finns.

Dock gjorde jag en intressant observation – förgasarna läcker soppa! Har inte märkt detta tidigare konstigt nog. Äntligen ett upptäckt fel och lätt åtgärdat tänkte jag. Plockade ner förgasarna igen och gjorde rent flottörnålen (såg fräsch ut) och nålsätet (tops + Häxans kopparputs + borrmaskin). Tyvärr gav det inget resultat, förgasaren flödar fortfarande över och främre cylindern tänder inte. Ska forska lite i hur man kontrollerar flottörnivåerna och beställa en ny nål.

Tack åter igen för all hjälp! :)

Bra att felet är hittat, hoppas att det löser sig, nu.
Själv slår jag i några centiliter tvåtaktsolja ibland, gäller bara att se till att man har varianten för luftkylda motorer inte vattenkylda.