handdator

Visa fullständig version : Dioder har slocknat i hastighetsmätaren



Mange76
2015-05-20, 22:02
Hej alla!

Just fått körkort och äntligen har jag fått börja köra med min Yamaha xtr 660. Mcn är en 2013 och har rullat ca 350 mil, så ganska ny.

Idag när jag åkte hem från jobbet upptäckte jag att flera dioder slocknat i hastighetsmätaren. Vad sjutton, på en så pass "ny" hoj?

Provade att koppla ur batteriet men det hjälpte inte. Ska detta kunna hända på en två år gammal mc?

Kanske går på garantin, men om inte, vad kan man göra åt det?

/Magnus

LowTech
2015-05-21, 19:27
Finns garanti - använd den...
Sen, som vanligt utan att veta ( men är en god gissning) troligen ett lödfel nånstans.
Går grejerna att ta isär utan att skada något?
Isf, låt nån lödkunnig titta på prylarna...

Mange76
2015-05-21, 20:06
Detta är konstigt. Åkte till jobbet imorse, då lös inte alla dioder. Åtta tim senare åker jag hem, då fungerade det. Men när jag hade ca 500 meter kvar till hemmet slocknade samma dioder igen. Skumt.

Känns ju som glapp. Ringde återförsäljaren. Dom på rak arm inte visste vad det kunde bero på. De blev tvungna att felsöka. Hojen ska ändå in på års service snart så de får kolla upp det då. Hoppas verkligen att vad det än är att de går på garantin. Yamaha skryter ju om fem års garanti, upp till bevis.

Intruder
2015-05-21, 20:33
Som LowTeck skrev ! Säkert någon lödnings fel

Mange76
2015-05-21, 20:57
Går inte ens få isär mätarpaketet. Iaf inte med de verktyg jag har hemma. Tror allt är limmat. Yamaha affären sa att det inte gick att tex byta en trasig knapp, man blev tvungen att köpa en helt ny mätare och allt som ingår i det, för den nätta summan 5000kr. Som sagt, hoppas verkligen på garanti.

LowTech
2015-05-21, 21:25
Med inlägg #3 i åtanke, nu ännu säkrare...
Nästan säkert ett lödfel...

Du får hoppas på garantin..

Mange76
2015-05-21, 21:32
Med inlägg #3 i åtanke, nu ännu säkrare...
Nästan säkert ett lödfel...

Du får hoppas på garantin..

Ja det hoppas jag verkligen på. Men ni tror lödfel. Kan fukt spöka i elektroniken?

LowTech
2015-05-21, 21:42
Ja det hoppas jag verkligen på. Men ni tror lödfel. Kan fukt spöka i elektroniken?

Det är problem med modern ytmontering och användning av Pb-fria tillsatsmedel..
Det har visat sig att det inte är så bra som man trodde och det ställer stora krav på vibrationsfri upphängning. Sen finns det ju resonansproblen etc...:D
Så, knappast fukt, lödfel...

Mange76
2015-05-21, 21:51
Det är problem med modern ytmontering och användning av Pb-fria tillsatsmedel..
Det har visat sig att det inte är så bra som man trodde och det ställer stora krav på vibrationsfri upphängning. Sen finns det ju resonansproblen etc...:D
Så, knappast fukt, lödfel...

Tack för dina kommentarer.

Kanske fungerar det imorgon. Sen kanske det inte fungerar imorgon eftermiddag.

V Saarela
2015-05-21, 22:28
Garantin brukar innefatta 5 års garanti på motor, växellåda samt elektronik. Med elektronik innefattas givetvis inte lampor osv.

Solklar garanti. Så, peta inte i nåt så det ser ut som att du varit och sabbat nåt själv. Funkar som det ska/eller att dom testat det när det är dags att visa och dom "hittar inget fel" .....ge dig inte, utan stå på dig.

Intruder
2015-05-21, 23:45
Nu är det väl dioder o inte lampor !
Är det löd fel på dom så gäller garantin

Mange76
2015-05-22, 06:26
Fungerade nu på vägen till jobbet. Spännande och se om det funkar på hemvägen sen :)

Mange76
2015-05-22, 16:21
Fungerade på vägen hem. Egentligen är det bättre att det inte fungerar alls. Vill ju gärna att verkstan ska se felet...

Mange76
2015-05-22, 22:14
På en Yamaha xtr660 finns endast två knappar i instrumentpanelen. Den ena knappen har en skada orsakad av förra ägaren. Tror att han skaft sönder knappen med stor nyckelknippa. Hur det nu gick till. Men skadan på knappen är lagad med lim och typ eltejp. Detta för att vatten/fukt inte ska rinna ner.

Frågade verkstan om det gick att byta ut knappen mot en ny. Men de trodde inte det gick. Allt är liksom byggt och igengjutet. Kass konstruktion egentligen. Funderar på om verkstan kan ha synpunkter på knappskadan. De kanske tycker att det är det som orsakar dioderna. Men som det är lagat kommer det ju inte ner nåt vatten. Nåja, hoppas att det går smidigt.

En kompis trodde att mitt batteri var dåligt och att det kanske orsakade spökerierna med dioderna. Men spontant känns det inte som att det är problemet. Allt annat fungerar ju.

Samma kompis tyckte jag skulle försöka spraya med nån kontaktspray. Ja många tips får man :)

Väse Conny
2015-05-23, 00:38
Nej ingen spay inte med olja i, återstår gör då spritspray typ bromsrengörning
Men det är inte det som är strulet utan givet har det kommit fukt i mätaren
Fixa gummit byt ut det, måste finnas mätare på nån skrot