handdator

Visa fullständig version : Aphäng



Benny intruder
2015-05-15, 18:14
Kan någon förklara för mig vad det är för positivt med dessa styren..finns ju inget som funkar med dom...Manöverstyrkan försvinner ju helt,dessutom har jag mött ett antal som bokstavligen hänger i styret å knappt når ner till sadeln...???de där sysslade man ju med på cykeln när man va snorvalp. :hmmmm2::hmmmm2:

LowTech
2015-05-15, 18:24
Männens motsvarighet till vissa kvinnliga klädesplagg..?
Utseendet går före funktionen..
Ett extremexempel på detta såg jag för några år sen, styret var högre än huvudet!
Såg honom faktiskt 3 ggr samma dag, det såg inte bekvämt ut...

Olle Å
2015-05-15, 18:51
Kan någon förklara för mig vad det är för positivt med dessa styren..finns ju inget som funkar med dom...Manöverstyrkan försvinner ju helt,dessutom har jag mött ett antal som bokstavligen hänger i styret å knappt når ner till sadeln...???de där sysslade man ju med på cykeln när man va snorvalp. :hmmmm2::hmmmm2:

Somliga blir ju aldrig vuxna, eller har barnasinnet kvar. Undrar om ett sådant aphänge kan försvaras vid en olycka beträffande trafiksäkerheten. Vad händer om de får ett kast med hojen?
Som tur är, så är de inte så vanliga. Tänk en rejäl åskskur.:):):)

räven
2015-05-15, 19:32
Somliga blir ju aldrig vuxna, eller har barnasinnet kvar. Undrar om ett sådant aphänge kan försvaras vid en olycka beträffande trafiksäkerheten. Vad händer om de får ett kast med hojen?
Som tur är, så är de inte så vanliga. Tänk en rejäl åskskur.:):):)

Bättre än deodorant mot armsvett

V Saarela
2015-05-15, 20:04
Äsch, det är ju coolt. Kört en hel del med grabbens och....med "original farthållare" så funkar det alldeles utmärkt att köra lite längre med också.

(jo, jag kikar ungefär mitt emellan styret)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110423b2.jpg

Benny intruder
2015-05-15, 20:38
Äsch, det är ju coolt. Kört en hel del med grabbens och....med "original farthållare" så funkar det alldeles utmärkt att köra lite längre med också.

(jo, jag kikar ungefär mitt emellan styret)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110423b2.jpg

Undrar var de coola är nånstans...prova att bara sitta på en sån där,men armarna somnar ju..å vad händer vid tvärbromsning...? då vill inte jag sitta bakom detta styre..:aetsch::aetsch:

V Saarela
2015-05-15, 20:47
Du undrade vad det positiva var och....."det är coolt"
Eller so....det som Lowtech beskrev om kvinnors plagg.

Det är mycket man kan ifrågasätta om olika hojar och dess köregenskaper.....och ja, jag har kört vs 1400 :)

Benny intruder
2015-05-15, 20:53
Du undrade vad det positiva var och....."det är coolt"
Eller so....det som Lowtech beskrev om kvinnors plagg.

Det är mycket man kan ifrågasätta om olika hojar och dess köregenskaper.....och ja, jag har kört vs 1400 :)

Ja där handlar det om Köregenskaper kan jag hålla med om...men aphänget behöver man inte tänka på det för de går ändå inte att styra hur man än tänker...livsfarligt anser jag..det är väl inte besiktningsbart hoppas jag...?:deal::deal: har lite svårt för när nån monterar en sak för att Andra tycker de e coolt..!!

Intruder
2015-05-15, 22:10
Jag hade inga problem med aphäng när jag låna en hoj o åkte 40mil !
Samma tanke där ? hur fan kan en köra sport hoj o ligga o köra med huvudet först ?
Det är ju gjort som o flyga fram vid en krock med knoppen först !
;-)
Tänk ett steg längre ! Alla vi tänker olika känner olika ;-)

Benny intruder
2015-05-15, 22:16
Jag hade inga problem med aphäng när jag låna en hoj o åkte 40mil !
Samma tanke där ? hur fan kan en köra sport hoj o ligga o köra med huvudet först ?
Det är ju gjort som o flyga fram vid en krock med knoppen först !
;-)
Tänk ett steg längre ! Alla vi tänker olika känner olika ;-)

Där e vi överens...med Aphänget flyger man garanterat av utan problem för styret lär knäckas lätt...eller fästet,Eftersom man inte har varken chans eller kraft att väja för nåt hinder..:flute::flute:

Intruder
2015-05-15, 22:32
Då är det dags du går o kollar vad som häller ihop lastbil o släp ;-)
Kvittar vilket styre du har vid krock för dina armar lär inte hålla endå ;-)

Benny intruder
2015-05-15, 22:39
Då är det dags du går o kollar vad som häller ihop lastbil o släp ;-)
Kvittar vilket styre du har vid krock för dina armar lär inte hålla endå ;-)

Har kört bil o släp i x antal år...men det är inget som går att jämföra med ett livsfarligt styre framför mig...Dessutom har väl inte släpkopplingen samma funktion som ett styre väl...eller ??

Intruder
2015-05-15, 22:47
Du oroar dig för ett strye medans du har 36ton bakom nacken som hänger på en bult ;-)
Nä bulten har ju fler uppgifter en ett styre ;-)

Benny intruder
2015-05-15, 22:59
Du oroar dig för ett strye medans du har 36ton bakom nacken som hänger på en bult ;-)
Nä bulten har ju fler uppgifter en ett styre ;-)

Jo jag oroar mig mycket mer för styret av den enkla anledningen att det inte finns några hållbara bevis för att det håller..jämfört med ett släpdrag..viss skillnad.Egentligen spelar det ingen roll för det va längesen jag va 15 å då va de ju Häftigt, men jag skulle aldrig komma på iden att montera nåt så vansinnigt,på min hoj som jag åker med vid vuxen ålder..:shakehands: den åsikten står jag för...!!

Intruder
2015-05-15, 23:09
Bevisat ??? Kolla vad ditt styrhuvud sitter ihop med på MC så blir nog styret en liten huvudbry ;-)

Benny intruder
2015-05-16, 07:46
:shakehands: Blir nog bra så småningom,jag anser fortfarande att det är vansinne, men det är min åsikt.Undrar hur långt man kan gå med trafiksäkerheten...Är detta OK..? ser avslappnat och skönt ut, skulle lätt åka 40 mil så här..

jrutgers
2015-05-16, 12:19
:shakehands: Blir nog bra så småningom,jag anser fortfarande att det är vansinne, men det är min åsikt.Undrar hur långt man kan gå med trafiksäkerheten...Är detta OK..? ser avslappnat och skönt ut, skulle lätt åka 40 mil så här..


Haha! Bilden gestaltar namnet föredömligt! Han ser ju precis ut som en schimpans som hänger i ett träd..

Noterar att han tydligt inte tyckte att styret var tillräckligt eftersom han har monterat universums längsta raisers också..

Har personligen väldigt svårt att tycka att det ser fräckt ut, och jag tror inte jag själv skulle ge mig på att ens testa en sån hoj..
Skulle vara intressant att se en undanmanöver med ett sådant åkdon..





//Janne

Benny intruder
2015-05-16, 15:32
Haha! Bilden gestaltar namnet föredömligt! Han ser ju precis ut som en schimpans som hänger i ett träd..

Noterar att han tydligt inte tyckte att styret var tillräckligt eftersom han har monterat universums längsta raisers också..

Har personligen väldigt svårt att tycka att det ser fräckt ut, och jag tror inte jag själv skulle ge mig på att ens testa en sån hoj..
Skulle vara intressant att se en undanmanöver med ett sådant åkdon..





//Janne

Jo det är väl olika på smak...verkar de som Hahaha...! för mig är det ett för längesedan avlagt Kapitel med såna vansinnesbyggnationer... :beer:

Foosi
2015-05-16, 15:39
ja, det där ser jättecoolt ut...... om man är 6 år och övertygad av någon man ser upp till ;)
fåfänga i bikervärlden är inget nytt.... men när det ballar ur helt så får man faktisk lov att garva åt vuxna barn.

Benny intruder
2015-05-16, 15:45
ja, det där ser jättecoolt ut...... om man är 6 år och övertygad av någon man ser upp till ;)
fåfänga i bikervärlden är inget nytt.... men när det ballar ur helt så får man faktisk lov att garva åt vuxna barn.

Jo de gör man ju,synd att dom inte förstår att de går till överdrift...Men alla är väl lyckliga i sin tro..:hello::hello:

Intruder
2015-05-17, 10:52
Men snälla är den bilden normal ?

jrutgers
2015-05-17, 11:20
Men snälla är den bilden normal ?


Hahaha!


//Janne

Intruder
2015-05-17, 11:26
MM man undrar hur endel tänker !
Ett däck på marken som inte har ett grepp på en centimeter o orolig för ett styre ;-)

Benny intruder
2015-05-17, 11:29
MM man undrar hur endel tänker !
Ett däck på marken som inte har ett grepp på en centimeter o orolig för ett styre ;-)

Måste nog säga att jag är mer orolig när man börjar jämföra Lastbilsdrag och Hojstyren..:hello::hello:

Intruder
2015-05-17, 11:37
Komiska i hela är rundan vi körde igår på strax över 30 mil så var det en som gnällde lite över röva !
Men så åkte han på en sporthoj ;-)
Dom med stelhäck o aphäng var glada utan gnäll :-)

Intruder
2015-05-17, 11:44
Tydligen ringer inte klockan ?
36 ton vs 100 kg ;-)
Men draget o styren har hållt i alla år så inget nytt ;-)

Benny intruder
2015-05-17, 12:02
Bättre än deodorant mot armsvett

Tackar...detta va det ärligaste svaret tror jag hitills...:shakehands::shakehands:

Benny intruder
2015-05-17, 12:05
ja, det där ser jättecoolt ut...... om man är 6 år och övertygad av någon man ser upp till ;)
fåfänga i bikervärlden är inget nytt.... men när det ballar ur helt så får man faktisk lov att garva åt vuxna barn.

Ungefär lika bra svar på originalfrågan... "Om det fanns nåt positivt med ett sånt styre,Vilket jag förstått nu att så är icke fallet.." finns helt enkelt inget positivt... Hahaha...!

pentti01
2015-05-17, 12:12
Hände mig en gång att en person på allvar ,försökte övertyga mig att han fick bättre kontroll med sitt aphäng-styre. Jag sade inget, tänkte desto mer,,,,

Benny intruder
2015-05-17, 12:21
Hände mig en gång att en person på allvar ,försökte övertyga mig att han fick bättre kontroll med sitt aphäng-styre. Jag sade inget, tänkte desto mer,,,,

OK..det är nog bäst att knipa egentligen,men tror vi är ganska överens om körförmåga med detta styre... Tycker mitt på Intrudern är illa nog så de ska väck..:flute::flute:

Benny intruder
2015-05-17, 17:03
Komiska i hela är rundan vi körde igår på strax över 30 mil så var det en som gnällde lite över röva !
Men så åkte han på en sporthoj ;-)
Dom med stelhäck o aphäng var glada utan gnäll :-)

Så du påstår alltså att han fick ont i "röva" för att han inte hade aphäng på sporthojen...?
De va en ny synvinkel...:flute::flute:

jrutgers
2015-05-17, 17:33
Så du påstår alltså att han fick ont i "röva" för att han inte hade aphäng på sporthojen...?

De va en ny synvinkel...:flute::flute:


Ja, men snyggt..
Sporthoj med aphäng. Nu kult..


//Janne

Benny intruder
2015-05-17, 17:35
Hahaha...ja de har jag aldrig sett så det vore en upplevelse..Funderar på om jag ska sätta på de på EU-Moppen kanske..!:hello:

jrutgers
2015-05-17, 20:21
Verkar dock inte vara en ny idé..

4079

Inte ens scoters går säkra..
4080

Trafiksäkert, ja för Fan!


//Janne

Intruder
2015-05-17, 20:47
Så du påstår alltså att han fick ont i "röva" för att han inte hade aphäng på sporthojen...?
De va en ny synvinkel...:flute::flute:

???? Har jag påståt något ?
Nu är du väl korkad bara !
Go natt på dig

Benny intruder
2015-05-17, 21:00
???? Har jag påståt något ?
Nu är du väl korkad bara !
Go natt på dig

Jag har fått svar på vad det finns för positivt med aphänget....Och det är följande..Ser coolt ut ..inget annat..så den frågan är löst...!:shakehands:

Twenty2
2015-05-17, 21:05
Ja ni grabbar.. smaken är som baken, hårig.... helt enkelt.

Har själv gått från ett dragbar med 4" risers till ett "aphängt" på 16" med 1,5" risers.
Tyker inte att jag upplever manövrerbarheten något direkt sämre än tidigar. Däremot har jag heller aldrig kört på marginalerna.
De positiva delarna jag upptäcker är. Helt klart högre blick då jag sitter upprätt istället för framåtlutad.
Blir mindre trött i ryggen av den mer upprätta körställningen vilket gör att jag är mer fokuserad efter en längre sträckas körning.

Jag har inte upplevt några domningar eller att armarna har somnat trots att jag kört längre sträckor i ett bräde. Dock är jag ganska så lång så handtagen är strax under axelhöjd, vilket jag har förstått ska vara bra för att slippa domningar i händerna.

Den nackdelen jag upplever är att jag blir ett större vindfång. Men det är inget större problem för min del då jag sällan ligger och marchar på motorvägar i några jätte hastigheter.

Däremot om jag ska vända på steken så hade jag ett helvete med domnade handleder när jag körde på körskolans små honda hornet för ett gäng år sedan. Sikten bakåt för mig var i stort sett obefintlig, hur jag än ställde speglarna så såg jag min egen arm. Så varje gång jag skulle kolla bakåt fick jag antingen hålla ut armen så mycket från kroppen att jag kunde få en glipa mellan kroppen och armen att kolla i eller helt sonika ta bort handen från handtaget för att få fri sikt.

Mycket handlar helt enkelt om hur man sätter upp sin hoj för att det ska passa ens egen kropp, tycke och smak. Men som vanligt så är det väldigt svårt att acceptera andras val om dom inte stämmer överens med ens egna.

jrutgers
2015-05-17, 21:22
Så är det ju..
Alla får göra precis som de vill...


//Janne

V Saarela
2015-05-18, 04:13
I mitt fall så hade jag händerna ovanför hjälmen t o m :)

Harley har ju en såndär läskig låsanorning så man kan låsa fast gasen. Tycker det var inga problem att köra lite längre eftersom man kunde emellanåt släppa ner båda armarna.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100508b3.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100508b1.jpg

Dalle__
2015-05-18, 10:50
Ja ni grabbar.. smaken är som baken, hårig.... helt enkelt.

Har själv gått från ett dragbar med 4" risers till ett "aphängt" på 16" med 1,5" risers.
Tyker inte att jag upplever manövrerbarheten något direkt sämre än tidigar. Däremot har jag heller aldrig kört på marginalerna.
De positiva delarna jag upptäcker är. Helt klart högre blick då jag sitter upprätt istället för framåtlutad.
Blir mindre trött i ryggen av den mer upprätta körställningen vilket gör att jag är mer fokuserad efter en längre sträckas körning.

Jag har inte upplevt några domningar eller att armarna har somnat trots att jag kört längre sträckor i ett bräde. Dock är jag ganska så lång så handtagen är strax under axelhöjd, vilket jag har förstått ska vara bra för att slippa domningar i händerna.

Den nackdelen jag upplever är att jag blir ett större vindfång. Men det är inget större problem för min del då jag sällan ligger och marchar på motorvägar i några jätte hastigheter.

Däremot om jag ska vända på steken så hade jag ett helvete med domnade handleder när jag körde på körskolans små honda hornet för ett gäng år sedan. Sikten bakåt för mig var i stort sett obefintlig, hur jag än ställde speglarna så såg jag min egen arm. Så varje gång jag skulle kolla bakåt fick jag antingen hålla ut armen så mycket från kroppen att jag kunde få en glipa mellan kroppen och armen att kolla i eller helt sonika ta bort handen från handtaget för att få fri sikt.

Mycket handlar helt enkelt om hur man sätter upp sin hoj för att det ska passa ens egen kropp, tycke och smak. Men som vanligt så är det väldigt svårt att acceptera andras val om dom inte stämmer överens med ens egna.


Håller med dig kan inte heller se något direkt sämre eller farligt med aphäng har 16 tum på min. Men det är väl som vanligt har man inget och gnälla på så hittar man väl det!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Foosi
2015-05-21, 19:59
ps.. i vissa stater i amerikat är det tom straffbart med aphäng över en viss gräns (axelhöjd) då pga olyckor man kommit fram till att det är trafikfarligt....

pewa
2015-05-21, 20:00
Tråd rensad

Alla är vi olika, har man inget nytt att tillföra ang. "aphäng" så låt bli att skriva.

Intruder
2015-05-21, 20:29
Men det är väl nytt som jag skrev tidigare !!
Hur dör man nästan pga aphäng ??

Markus
2015-05-21, 20:43
Personligen så gillar jag när styret kommer upp lite, men över axlarna hade jag inte velat ha.

Så länge man känner att man har kontroll på hojen och gillar körställningen så tycker jag nog att det är upp till var och en att själv välja detta. De bilderna på aphäng som ligger i tråden kan ju inte direkt räknas till de vanliga, förutom V.Saarelas då kanske.