handdator

Visa fullständig version : Castrol GPS 10W-40 möjligtvis överreklamerad olja



Foosi
2015-05-14, 20:39
jag satt och sökte lite på olika oljetrådar och helst då om skillnader på standard olja som väldigt många mc verkstäder i sverige använder, nämligen Castrol GPS röda, och oljor tänkta till som min Wildstar, stor luftkyld vtwin.
snubblade då över den här studien som naturligtvis är publicerad av Amsoil, och då deras olja kommer 1:a overall såklart, även om den inte är bäst på alla tester. långt ifrån.
studien är daterad 2006 så den är något gammal, men som sagt slänger ut den länken här i fall någon intresserad, och inte sett den förut :) olja är ju alltid intressant eller huuuuuur :p

http://americasoil.biz/files/g2156_A_study_of_Motorcycle_Oils.pdf

min hoj har ju inte körts mycket sedan reparationen, men jag har tyckt den var svårväxlad och svårt att hitta N och lite sämre så än den brukade. så även om oljan nästan ny, släppte ut den blaskiga Castrol GPS och hällde på det jag brukar, Motul 5100 15W-50 och gick en ny hoj att köra i dag.
Jag undrar bara något över det här med denna skitolja, då väldigt många verkstäder envisats med att köra det här blasket.... ! Castrol har verkligen lyckats med marknadsföringen i sverige iaf ;)
på varenda djävla mack ifrån ystad till haparanda står det Castrol :confused:

Olle Å
2015-05-14, 21:43
Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.

RobbeS
2015-05-15, 00:09
Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.

Är det inte Agrol?

Jourtjänst
2015-05-15, 00:29
Till min BMW R1150RT rekomenderas Castrol 15W-50 men på BMW-klubbens forum vittnar många pm att det är bättre att använda en lite tjockare olja, 20W-50.

Du säger att 10W-40 är blaskig, men den har ju också låg viskositet. Det handlar kanske mer om det än att det är Castrols oljor?

pentti01
2015-05-15, 01:21
Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.

Universalolja,, ? vågar man verkligen köra Mc på det,,? Tänker på våtkoppling o så?

V Saarela
2015-05-15, 03:36
Inte vet jag, jag har kört dom senaste 15 åren i princip bara med Motul 5100 och Castrol GPS(dom har nytt namn under den tiden). Gillar båda oljorna. Dom senaste åren har det blivit bara Castrol. (....och jag har använt mina hojar)

Båda har ju sina fördelar och vissa hojar har ju sina egenskaper. Kan säga i alla fall att, har man en ER-5:a så ska man inte köra Motulen.(kopplingen klibbar ihop). Har man en sen 90-tals ZX-9:, så är Motulen räddningen(om kopplingen släpper i topfart)

Foosi
2015-05-15, 04:56
Till min BMW R1150RT rekomenderas Castrol 15W-50 men på BMW-klubbens forum vittnar många pm att det är bättre att använda en lite tjockare olja, 20W-50.

Du säger att 10W-40 är blaskig, men den har ju också låg viskositet. Det handlar kanske mer om det än att det är Castrols oljor?


ja, du har helt rätt. jag formulärar mig lite fel. egentligen är det just Castrol GPS 10w-40 röda olja som jag upplever inte alls lämpar sig till vtwin hojarna iaf. Inte Castrol generellt.

har inte testat andra Castrol oljor för att sån skillnad det blev när bytte till Motul 5100 15W-50 både i Rotaxen och Yamaha så kommer jag hålla mig till det om inte hittar erbjudande på Amsoil dvs ;)

Men i denna oljestudie som jag länkade till får Castrol GPS sämst betyg overall :eek:
Men det kan vara så att de passar bättre i racinghojar, vad vet jag. Men defintivt inte i vtwin

V Saarela
2015-05-15, 05:55
Castrol 10w-40 GPS har funkat bra i alla mina V-twinnar, liksom Motul 5100.

Kanske Wildstarens växellåda är lite risigt skuren från fabrik redan?

Olle Å
2015-05-15, 06:50
Universalolja,, ? vågar man verkligen köra Mc på det,,? Tänker på våtkoppling o så?

Min förra Transalp 93:a slirade lite på kopplingen då den var kall, med syntetolja. Den nuvarande 98:a funkar ua. med Agrol Universal. Som sagt ca 40 kr/l i 20 l. dunk.:):):)

räven
2015-05-15, 07:42
Ni som har våtkopling kanske behöver massa jox i oljan. Ren mineral har alltid funkat bra i mina BMWar.

swedan
2015-05-15, 09:09
Jag har testat lite olika oljor i min Wildstar och kör numera bara på Motul 5100 15W-50.
Tidigare ägaren hade problem med slir på kopplingen och trodde den behövde bytas, men det har försvunnit helt efter att jag bytt olja till Motul.

Foosi
2015-05-15, 12:41
ja oavsätt vad så kommer inte det GPS 10W-40 blasket i mina hojar mer...
det kvittar om min hoj är ombyggd något med hc kolvar och kam.
den skillnaden som det gjorde att byta blasket visar att det är väldig skillnad på olja och olja.
Jag undrar ff varför man använder det här blasket egentligen när det uppenbarligen finns så många betydligt bättre amerikanska oljor, men de ser man knappt på svenska marknaden. Lucas, Amsoil m fl. Inte så många år sedan fick jag passa på köpa med mig Motul i Finland för det gick inte ens hitta här...
Castrol får man säga har gjort ett jäkla bra säljjobb.... ;)

V Saarela
2015-05-15, 14:30
Motul 5100 hette nåt annat förr och fanns ju i var o varannan mc-butik. Märkligt att inte du hittade det? Castrol GPS har dom också slutat med för flera år sedan. Den heter Power1 idag.

Du bor ju i skogen så...

Allan K
2015-05-15, 16:13
Den olja som TS har problem med är ju inte ämnad för alla typer av motorer. Välj rätt olja för rätt motor. Man kan inte bara rakt av säga att en viss typ av olja är dålig.

Intruder
2015-05-15, 22:28
Kan bara hålla med vad so gäller Motul oljan !
Provad många under åren som gått men Motul oljan har funkat bäst på mina hojar

engström67
2015-05-23, 18:36
Motul 7100 rakt av.Castrol är tabu här.:D ps Motulen är röd den mä om man gillar rött:)

räven
2015-05-23, 19:36
Motul 7100 rakt av.Castrol är tabu här.:D ps Motulen är röd den mä om man gillar rött:)

Agrol är bäst.

engström67
2015-05-23, 21:14
Agrol är bäst.

Traktor olja:D

räven
2015-05-23, 22:19
Traktor olja:D

Motorolja som duger som motorolja till mina fordon.

Benny intruder
2015-05-24, 10:21
Motorolja som duger som motorolja till mina fordon.

Den måste ju funka bra ju..;)

Per Lindström
2015-05-24, 12:18
Ni som har våtkopling kanske behöver massa jox i oljan. Ren mineral har alltid funkat bra i mina BMWar.

Det är egentligen joxet man vill slippa, en del tillsatser gör att kopplingen slirar.
Ren mineral fungerar nog oftast bra, min gamla Saab skulle ha mineralolja i växellådan, absolut inte syntet.

Nu köper jag Biltemas MC olja, den kostar inte mycket och vi har Biltema i stan, fanns inte Biltema här, skulle jag nog köra på någon ren mineralolja.

Intruder
2015-05-24, 16:33
Ingen biltema oljor i mina fordon

räven
2015-05-24, 16:41
Ingen biltema oljor i mina fordon

Agrol oljor har skött sin uppgift i mina fordon, traktor , bil å Mc.

Hamre
2015-05-24, 18:07
Ingen biltema oljor i mina fordon

Kan du ge en vettig förklaring på detta? Inget tjafs om att kompisens svågers brorson hällde det i sin bil/hoj och sen rasa den!

engström67
2015-05-24, 19:01
Kan du ge en vettig förklaring på detta? Inget tjafs om att kompisens svågers brorson hällde det i sin bil/hoj och sen rasa den!

Har aldrig hört att en motor rasat pga Feltemas olja.Men skulle aldrig slå det i min hoj.Billigt är billigt.Motul kör jag på för att den slår dom i på servicen:)Olje snack kan bli hur långvarit som helst.Finns många oljor som jag skulle kunna andvända,även Agrol men inte i nya hojen.Dom har ej den på mc firman men Biltema,där går gränsen.I tanke på den usla kvaliten på det mesta så får det vara.Dock är vissa verktyg bra.Mc hyllorna passerar jag utan att stanna:)

Per Lindström
2015-05-24, 22:35
Till saken hör att min motor är en 650 kubikare på 40 hästar, den tar ut max effekt vid 6500 varv per minut och den har max vrid redan vid 3000, motorn rymmer 3 liter olja.
Oljan i sådan motor lever inget hårt liv.

Intruder
2015-05-25, 23:44
Tycker det är enkelt !
Om biltemas oljor skulle vara bra så förstår jag inte varför åkerier o taxifolk skulle köra med den !
Som Engströms skriver ;-)
Kör själv lastbil så under alla år har man upplevt vad en dålig olja gör på en motor .
Per lastbilar varvar högst 1700 så det köper jag inte

Benny intruder
2015-05-26, 08:01
Eftersom Biltemas olja tydligen är Statoils...(eftersom Biltema inte tillverkar själva) och möter Dom klassificeringar som krävs så undrar man lite..Det borde då innebära att: jag kan köpa OK/Q8 olja för halva priset på Swedol,jämfört med vad dom själva säjer den för på macken Är den sämre då eller ? Har inte heller hört talas om nåt Motorhaveri pga. någon av dom oljorna...HAR NI ?

räven
2015-05-26, 08:28
Tycker det är enkelt !
Om biltemas oljor skulle vara bra så förstår jag inte varför åkerier o taxifolk skulle köra med den !
Som Engströms skriver ;-)
Kör själv lastbil så under alla år har man upplevt vad en dålig olja gör på en motor .
Per lastbilar varvar högst 1700 så det köper jag inte

Vem smörjer turbon ? hur fort snurrar den ?

Benny intruder
2015-05-26, 08:35
Tycker det är enkelt !
Om biltemas oljor skulle vara bra så förstår jag inte varför åkerier o taxifolk skulle köra med den !
Som Engströms skriver ;-)
Kör själv lastbil så under alla år har man upplevt vad en dålig olja gör på en motor .
Per lastbilar varvar högst 1700 så det köper jag inte

Man behöver ju inte köra på en Dålig olja i "Alla år" speciellt om man vet att den är så dålig...:flute::flute:

Olle Å
2015-05-26, 09:37
Eftersom Biltemas olja tydligen är Statoils...(eftersom Biltema inte tillverkar själva) och möter Dom klassificeringar som krävs så undrar man lite..Det borde då innebära att: jag kan köpa OK/Q8 olja för halva priset på Swedol,jämfört med vad dom själva säjer den för på macken Är den sämre då eller ? Har inte heller hört talas om nåt Motorhaveri pga. någon av dom oljorna...HAR NI ?

Det här med oljor är lite skumt då det gäller priser och olika kvaliteér.
Som jag sagt förut så kör jag med Agrols oljor, som jag köper på Granngården i 20 l dunkar.
Kostar väl ca 750 - 800:- Agrol har ju flera sorter, universal, turbo och delsyntet och några till.
Jag tror då att turbooljan pallar bättre för högvarviga motorer än kanske universal gör.
Syntetoljan provade jag i min förra Transalp, men den slirade lite på kopplingen då den var kall. Nuvarande hojen går på Universal och funkar klockrent och drar ingen olja heller. Kanske en sportmotor behöver en specialolja till säljarnas glädje. Räkna med att säljarna har ca 100 % påslag på sina inköpspriser.:cool::cool::cool:

Intruder
2015-05-26, 10:16
Man behöver ju inte köra på en Dålig olja i "Alla år" speciellt om man vet att den är så dålig...:flute::flute:

Hur tänkte du där ???
Du tror inte man åker o byter den oljan då eller
NEJ Biltemas oljer är inte från Statoil

Intruder
2015-05-26, 10:33
Vem smörjer turbon ? hur fort snurrar den ?
Ja ska vi såna så googla !
Finns många amrikanskan lastbilar som snurrar utan turbo ! Även tvåtakt finns

räven
2015-05-26, 12:13
Agrol Turbo 15-40 går i min maskiner. Aldrig haft problem med det. Priset är rimligt å köpes i 20l dunkar.

Olle Å
2015-05-26, 15:39
Hur tänkte du där ???
Du tror inte man åker o byter den oljan då eller
NEJ Biltemas oljer är inte från Statoil

Inte idag, men för ett par år sedan var den det.:):)

Benny intruder
2015-05-26, 17:59
Inte idag, men för ett par år sedan var den det.:):)

Nej jag tror ALLA oljor kommer från olivträden i italien...Å den går i alla motorer inkl, Turbo och torrkoppling,våtkoppling. Speciellt till Amerikanska Lastbilar, Morsans kusins brorsas syrra sa de till mig i alla fall..Kan bero på att de går att fritera i den också...:D:shakehands::shakehands:

engström67
2015-05-26, 19:00
Ja ska vi såna så googla !
Finns många amrikanskan lastbilar som snurrar utan turbo ! Även tvåtakt finns

Nja måste nog rätta dig lite.Skulle tro att alla amerikanska lastbilar har Turbo.Tvåtaktsdieslarna är ju borta nu i dom moderna bilarna.Dom hade oftast kompressor istället för turbo.Vissa hade Turbo.:)

engström67
2015-05-26, 19:04
Lite oftopic men moderna lastbilar idag går mellan 6-15000mil mellan oljebyterna så det duger inte med vilket blask som helst.Strunt samma.Min hoj ska ha 4 liter olja per år och då har jag råd med en kvalitetsolja:D

räven
2015-05-26, 20:37
Lite oftopic men moderna lastbilar idag går mellan 6-15000mil mellan oljebyterna så det duger inte med vilket blask som helst.Strunt samma.Min hoj ska ha 4 liter olja per år och då har jag råd med en kvalitetsolja:D

Vad är kvalitetsolja ?

Olle Å
2015-05-26, 21:08
Vad är kvalitetsolja ?

Det är nog dyr och då kallas den för det.:):):)

Benny intruder
2015-05-26, 21:24
Det är nog dyr och då kallas den för det.:):):)

Japp...precis de jag vill komma fram till...:p

Delerium
2015-05-27, 05:08
Biltemas olja är exakt samma som den som OKQ8 säljer, bara upphälld i annan dunk. Om Biltemas olja är dålig är den som OKQ8 säljer exakt lika dålig med andra ord. Själv så är jag dock övertygad om att den är precis lika bra som all annan olja och att det dessutom inte är någon större skillnad mot en 4 ggr så dyr olja så länge de har samma klassning.

Benny intruder
2015-05-27, 08:51
Biltemas olja är exakt samma som den som OKQ8 säljer, bara upphälld i annan dunk. Om Biltemas olja är dålig är den som OKQ8 säljer exakt lika dålig med andra ord. Själv så är jag dock övertygad om att den är precis lika bra som all annan olja och att det dessutom inte är någon större skillnad mot en 4 ggr så dyr olja så länge de har samma klassning.

Det vore ju meningslöst med klassning om det inte gäller all typ av olja,så skitsnacket att den ena eller andra är bättre måste ju bevisas med en ganska kostsam studie för att kunna avgöras..:shakehands:

LowTech
2015-05-27, 09:14
Biltemas olja är exakt samma som den som OKQ8 säljer,.

Inte nu längre, annan lev numera,,

Olle Å
2015-05-27, 09:47
Det vore ju meningslöst med klassning om det inte gäller all typ av olja,så skitsnacket att den ena eller andra är bättre måste ju bevisas med en ganska kostsam studie för att kunna avgöras..:shakehands:

Kan tänka mig att en sådan test måste vara mycket dyrbar, med tanke på hur många motorer av olika typ som måste testas. I många andra konsumettester har det ju visat sig i väldigt många fall att inte dyrast är bäst. det gäller ju i både däcktester och jämförelser av hjälmar och termosflaskor och andra grejer.:):):):)

Benny intruder
2015-05-27, 10:01
Kan tänka mig att en sådan test måste vara mycket dyrbar, med tanke på hur många motorer av olika typ som måste testas. I många andra konsumettester har det ju visat sig i väldigt många fall att inte dyrast är bäst. det gäller ju i både däcktester och jämförelser av hjälmar och termosflaskor och andra grejer.:):):):)
Jo de har vi ju sett... så snacket om att den ena eller andra är bättre är ju bara dumheter,förutom i vissa direkt undermåliga saker,som Tex alla billiga Kina moppar å sånt..Bara att kolla svetsar och finish på dom...Där har vi en typisk kvalitetsbluff...en del borde inte få säljas ens..!

räven
2015-05-27, 10:03
Kan tänka mig att en sådan test måste vara mycket dyrbar, med tanke på hur många motorer av olika typ som måste testas. I många andra konsumettester har det ju visat sig i väldigt många fall att inte dyrast är bäst. det gäller ju i både däcktester och jämförelser av hjälmar och termosflaskor och andra grejer.:):):):)

Grejor som är svårtestat är lättast att lura konsument. Tänk när testet ska köra till motorras med olika oljor för att fastställa kvalitet.

LowTech
2015-05-27, 10:20
Kan tänka mig att en sådan test måste vara mycket dyrbar, med tanke på hur många motorer av olika typ som måste testas. I många andra konsumettester har det ju visat sig i väldigt många fall att inte dyrast är bäst. det gäller ju i både däcktester och jämförelser av hjälmar och termosflaskor och andra grejer.:):):):)
Jag upprepar vad jag skrivit i andra fora.
En (nu fd) "nära bekant" arbetade på ett oljelab med bl a kvalitetskontroll.
Det gjordes med viss regelbundenhet jämförande tester på egentillverkade oljan och konkurrenternas.
Resultaten var, förstås, sekretessbelagda, men jag fick iaf veta att BT:s motorolja generellt sett inte var på nedre halvan.
Detta iofs på Statoil-tiden, idag vet jag inte läget.
Vet att vissa tillverkare hade problem med att hålla t ex viskositeten..

pentti01
2015-05-27, 13:13
En fråga ; har någon hört talas om motor-ras med BT-olja eller kortare livslängd?
Jag har använt BT-olja på några hojar utan problem.
Kör nu med Motul bara för att stödja min lokala reparatör. Köper alla slitage delar från honom.

räven
2015-05-27, 16:33
En fråga ; har någon hört talas om motor-ras med BT-olja eller kortare livslängd?
Jag har använt BT-olja på några hojar utan problem.
Kör nu med Motul bara för att stödja min lokala reparatör. Köper alla slitage delar från honom.

Bra motivering.

Benny intruder
2015-05-27, 18:56
Bra motivering.
Helt klart.

engström67
2015-05-27, 19:02
Upp till var och en vilken olja vi kör med.Det är väl bara jag och alla andra idioter inom dragracing,rallycross,motogp,Formel 1 osv som ratar Biltema.Finns ju pengar att tjäna.Vi får väl läsa på lite:cool:

Benny intruder
2015-05-27, 19:06
Upp till var och en vilken olja vi kör med.Det är väl bara jag och alla andra idioter inom dragracing,rallycross,motogp,Formel 1 osv som ratar Biltema.Finns ju pengar att tjäna.Vi får väl läsa på lite:cool:

Vem vet....kanske är samma tillverkare på alla oljor ,bara att dom döps efter försäljningsställe...:hmmmm2::hmmmm2:

Delerium
2015-05-27, 19:08
Finns flera som kör biltemas olja i sina tävlingshojar med gott resultat.

engström67
2015-05-27, 21:57
Vem vet....kanske är samma tillverkare på alla oljor ,bara att dom döps efter försäljningsställe...:hmmmm2::hmmmm2:

Tror jag knappast.Jag kör icke på deras olja,men jag förstår att dom som endast stirrar på prislappen gör det.

Delerium
2015-05-28, 05:07
För min del handlar det inte om att stirra på prislappen utan oviljan att betala mer för samma produkt bara för att den har en annan förpackning. Skulle tippa på att de flesta oljor har i princip samma bas och fungerar lika bra så länge de har samma specifikationer. Små skillnader kan det naturligtvis finnas i komponeringen av additiver men att det skulle vara som natt och dag har jag svårt att tro. Att man får vad man betalar för tror jag helt enkelt inte stämmer. Motbevisa mig gärna.

räven
2015-05-28, 07:31
Hmm. ju dyrare olja ju bättre ?

Olle Å
2015-05-28, 08:02
Tror jag knappast.Jag kör icke på deras olja,men jag förstår att dom som endast stirrar på prislappen gör det.

Alla är ju inte sådana, att de vill framhålla att det dyraste och finaste är bäst som tur är.:D:D

Delerium
2015-05-28, 08:20
Hmm. ju dyrare olja ju bättre ?

Finns det egentligen några bevis för att det är så? Eller kan det helt enkelt vara så att en billigare olja är precis lika bra så länge de har samma specifikationer och att folk betalar för mycket pengar helt i onödan? Jag tror att det i många fall är precis så det är. Att företagen tjänar pengar på människors ovetande.

Biltema köper in och säljer ganska stora kvantiteter, därmed kan de hålla låga priser. Jag var förbi dem för ca 2 veckor sedan med en kompis som skulle byta olja i sin MC. Jag frågade en kille som arbetade där var ifrån de köper oljan och han sade bestämt att det är exakt samma olja som OKQ8 säljer. Varför man då skulle vilja köpa den betydligt dyrare hos OKQ8 bara för att det ska stå ett annat namn på dunken kan jag inte riktigt förstå.

Benny intruder
2015-05-28, 08:23
Tror jag knappast.Jag kör icke på deras olja,men jag förstår att dom som endast stirrar på prislappen gör det.

Nja... Tror de gör man i kyrkan..Jag kan sätta en tunna skit på att om jag byter förpacknig på 2 olika oljor med exakt samma färg så kan ingen skilja dom åt med ursäkten att den ena är Biltemaolja och den andra en snordyr...!! jag är ganska dum på de viset,jag inbillar mig att klassningen som står på förpackningen gäller så därför väljer jag utifrån den..!

LowTech
2015-05-28, 08:46
Hmm. ju dyrare olja ju bättre ?
Ett axiom inom mc-världen....:rolleyes::rolleyes:

Per Lindström
2015-05-28, 15:52
Jag har gett min MC olja från Biltema! :bawling:

Benny intruder
2015-05-28, 17:28
Jag har gett min MC olja från Biltema! :bawling:

Bäst du ser upp så den inte rasar då...:flute::flute:

Delerium
2015-05-28, 17:28
Jag har gett min MC olja från Biltema! :bawling:

Nästa gång bör du hälla över den i en dunk från en tillverkare av dyrare olja innan du häller den i hojen, då blir det automatiskt högre kvalité. :deal:

Benny intruder
2015-05-28, 17:29
Nästa gång bör du hälla över den i en dunk från en tillverkare av dyrare olja innan du häller den i hojen, då blir det automatiskt högre kvalité. :deal:

Hahaha....;);)

engström67
2015-05-29, 09:06
Mer roliga ideer?:sleep::sleep: Oljetråden hos sporthoj har väl 100tals sidor,lika här snart,men utan mig:cool:

V Saarela
2015-05-29, 20:02
Mer roliga ideer?:sleep::sleep: Oljetråden hos sporthoj har väl 100tals sidor,lika här snart,men utan mig:cool:

Går inte att beskriva det bättre? :)

Wiseguy
2015-05-31, 07:04
Upp till var och en vilken olja vi kör med.Det är väl bara jag och alla andra idioter inom dragracing,rallycross,motogp,Formel 1 osv som ratar Biltema.Finns ju pengar att tjäna.Vi får väl läsa på lite:cool:
Ni som nu kör dragracing, rallycross, motogp, Formel 1 osv. byter väl olja efter varje race och då torde ju oljan, oavsett vartifrån den kommer, inte hinna tappa sina smörjande egenskaper.

Själv kör jag efter att så länge den uppfyller rätt klassning eller bättre så duger oljan bra.
Och bara helsyntet för att vara säker på kvaliteten.
Sen vad det står för märke på flaskan är ju ganska oväsentligt. Som att välja mellan Pepsi eller Coca Cola.

engström67
2015-05-31, 10:34
Ni som nu kör dragracing, rallycross, motogp, Formel 1 osv. byter väl olja efter varje race och då torde ju oljan, oavsett vartifrån den kommer, inte hinna tappa sina smörjande egenskaper.

Själv kör jag efter att så länge den uppfyller rätt klassning eller bättre så duger oljan bra.
Och bara helsyntet för att vara säker på kvaliteten.
Sen vad det står för märke på flaskan är ju ganska oväsentligt. Som att välja mellan Pepsi eller Coca Cola.
Dricker ej läsk men Cola är gott och Pepsi är blä.:cool:

Benny intruder
2015-05-31, 12:19
Dricker ej läsk men Cola är gott och Pepsi är blä.:cool:

Hahaha...X2 pepsi e äckligt..! :D

freiman
2015-06-07, 10:18
Just jämförelsen med åkerier haltar väll endel på att serviceställen köper ju på fat vilket gör att priset blir säkert billigare än biltemas.