handdator

Visa fullständig version : Honda Africatwin



engström67
2015-05-12, 10:57
Ser spännande.Hoppas på MINST 120hk för att möta konkurrensen:)http://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=4073&stc=1&d=1431421056

Kapten Miki
2015-05-12, 11:48
Nej, några 120 hästar lär inte nya AT:n leverera men kan nog bli konkurrenskraftig ändå om man bara kan hålla vikten nere. Ännu ett blysänke i äventyrssegmentet kan det omöjligt finnas plats för…

Hejåhå!


http://world.honda.com/news/2015/2150512CRF1000L-Africa-Twin/index.html

engström67
2015-05-13, 08:26
Nej, några 120 hästar lär inte nya AT:n leverera men kan nog bli konkurrenskraftig ändå om man bara kan hålla vikten nere. Ännu ett blysänke i äventyrssegmentet kan det omöjligt finnas plats för…

Hejåhå!


http://world.honda.com/news/2015/2150512CRF1000L-Africa-Twin/index.html

Nej håller med dig till en del.Men blysänke,nja dom är ju populärast även om dom är jobbiga att bära.Kanske hamnar i ett nytt fack.Mera grusmaskin än alla dom andra stora maskiner.Men i tanke på 1000cc så kan man ju fundera på var det är tänkt till.En typ 690cc är ju lättare och snabbare i skogen än en 1200,a.Dom stora äventyrsmaskinerna säljer ju bäst idag och Hondas Crosstourer är ju ingen hit.Säljer riktigt dåligt.Ska bli kul att se vad AT ska jämföras med.Troligtvis inte med dom andra äventyrarna för då förlorar ju den på motorn precis som Superteneren.Vill man ha en dräpare på grusvägen så köper man nog hellre en Ktm 1190 R än en AT med 90-100 hk.Och tror knappast Hondan blir så mycket lättare än den.Om man inte har satsat mer åt endurohållet med Affen,men den då blir det ju ingenting att packa och åka långt med.

Kapten Miki
2015-05-13, 11:24
Nej håller med dig till en del.Men blysänke,nja dom är ju populärast även om dom är jobbiga att bära.Kanske hamnar i ett nytt fack.Mera grusmaskin än alla dom andra stora maskiner.Men i tanke på 1000cc så kan man ju fundera på var det är tänkt till.En typ 690cc är ju lättare och snabbare i skogen än en 1200,a.Dom stora äventyrsmaskinerna säljer ju bäst idag och Hondas Crosstourer är ju ingen hit.Säljer riktigt dåligt.Ska bli kul att se vad AT ska jämföras med.Troligtvis inte med dom andra äventyrarna för då förlorar ju den på motorn precis som Superteneren.Vill man ha en dräpare på grusvägen så köper man nog hellre en Ktm 1190 R än en AT med 90-100 hk.Och tror knappast Hondan blir så mycket lättare än den.Om man inte har satsat mer åt endurohållet med Affen,men den då blir det ju ingenting att packa och åka långt med.


Jag tror och hoppas att Honda lärde sig något av Varaderon som ju var lite av en dräpare på asfalt men bra kass utanför den. Är rätt bergis på att Honda faktiskt tänkt gå hela vägen för att skapa just en ”true adventure.” Bra på allt: på, och en bra bit vid sidan om landsvägen. Hur dom sedan löser problemet med att få exempelvis ett redigt offroad-däck att fungera bekvämt och smidigt på landsväg, återstår väl att se. Kanske någon superflexibel justering av fjädringen…? Är det någon som ska lyckas med ekvationen så är det väl just Honda? Jäkligt spännande att se, ska det bli…

Fast att just vikten obegripligt nog tycks vara en icke-fråga för många köpare av just äventyrshojar tror jag beror på att en väldig majoritet av dessa aldrig sätter däcken utanför asfalten…Strange but true, är jag rädd. Då tycker man ju att en vanlig landsvägstourer skulle vara ett bättre alternativ?

pentti01
2015-05-13, 12:19
Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
Men inte bara dom; det finns många fler ;)

räven
2015-05-13, 12:36
Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
Men inte bara dom; det finns många fler ;)

Det där har nog vänt. Du skulle bli förvånad hur många som kör grus med sina stora Äventyrshojar.

Olle Å
2015-05-13, 20:24
Det där har nog vänt. Du skulle bli förvånad hur många som kör grus med sina stora Äventyrshojar.

Jag håller nog med dig. någon var skeptisk mot Varadero och grus. Det beror på vem som kör. Hade en medresenär på färd i Norge, han hanterade sin Varadero som om det var en mycket mindre hoj.
Tycker att ett lämpligt koncept för nya AT borde vara ca 200 kg och 80-90 hästar.:):)
En del vill ju ha 120 hästar och köra grus, men varför??? Om du utnyttjar över 80-90 hästar, så är det inte åkning längre utan då är det bus.:eek::eek:

engström67
2015-05-13, 23:57
Pratade med min handlare idag som säljer ca 1000 fordon per år om just Hondan.Hur mycket effekt frågade jag..150hk sade han.Närå men besviken om det blir för lite sade han.Honda själva påstår att det blir en bomb??.Den är sen pga att dom ångrat sig lite och lättat den ytterligare.:).Det är en gatmaskin vi pratar om som även funkar på grus.Ska bli spännande.Alla AT hängare som tuggar om vikt minns väl den trötta gamla TUNGA modellen.Kan ju bara bli bättre.:)

engström67
2015-05-14, 00:01
Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
Men inte bara dom; det finns många fler ;)

Mode grej...nä håller inte med.Det mest ultimata vill jag påstå.Funkar bra på alla underlag,god komfort och kan köra ifrån sporthojar med om man känner för det.En ren landsvägshoj är ju ingenting.Därför dom inte säljer lika bra.Tunga stabila och snabba välutrustade touringmaskiner är rätt intressanta.:D

räven
2015-05-14, 07:23
Hojåkarna har blivit äldre å kräsna. Att mata mil med en lång tung torped är inte så kul mer. Äventyret lockar. 100 mil hemifrån börjar äventyret på småvägarna (ofta grus). Naturligtvis ska man ha komfort till äventyret å det ska funka bra när man är där. Så enkelt är det.

engström67
2015-05-14, 07:47
Hojåkarna har blivit äldre å kräsna. Att mata mil med en lång tung torped är inte så kul mer. Äventyret lockar. 100 mil hemifrån börjar äventyret på småvägarna (ofta grus). Naturligtvis ska man ha komfort till äventyret å det ska funka bra när man är där. Så enkelt är det.

Så är det.Och blir nya Affen för lätt så är risken stor att det nästan blir ett enduro chassie och då är lång åka borta,och hur stor är tanken??

Olle Å
2015-05-14, 08:07
Så är det.Och blir nya Affen för lätt så är risken stor att det nästan blir ett enduro chassie och då är lång åka borta,och hur stor är tanken??

Som tur är vill inte alla ha tunga hojar bara för att kunna åka långt. Ta en 1200 GS som väl är en av de lättaste långfärdshojarna med en vikt av ca 225 kg och ca 120 kusar. Den är varken trång eller har liten tank.:):):)
Det är inte storleken det hänger på, ej heller hur många hkr en hoj har.:eek::eek::eek:
Vad är det för fel med endurochasie?? Otroligt starkt trots sin låga vikt. Andra chassien har i stället en massa järn i ramen i stället för aluminium.:o

räven
2015-05-14, 09:13
Affen kommer att ha det tuff att ta marknadsandelar. Marknadsledaren har 30 år av utveckling bakom sig. Honda har väl inte rosat marknaden under 2000 talet. Det gäller att få till en kanonhoj. Gamla Affemeriter hjälper nog inte i dag. Så tror jag.

Olle Å
2015-05-14, 11:52
Affen kommer att ha det tuff att ta marknadsandelar. Marknadsledaren har 30 år av utveckling bakom sig. Honda har väl inte rosat marknaden under 2000 talet. Det gäller att få till en kanonhoj. Gamla Affemeriter hjälper nog inte i dag. Så tror jag.

Gamla meriter beträffande stryktålighet och hållbarhet hänger nog med ganska länge.
Skall nya AT hänga med i dagens elektroniska utveckling blir det nog svårt. men å andra sidan har ju Honda alla system klara på sina GP-hojar.
Kanske de gör en lite enklare hoj som då blir billigare men har funktionen och hållbarheten i centrum i stället för att hänga på alla system? :):):)

engström67
2015-05-16, 18:51
Gamla meriter beträffande stryktålighet och hållbarhet hänger nog med ganska länge.
Skall nya AT hänga med i dagens elektroniska utveckling blir det nog svårt. men å andra sidan har ju Honda alla system klara på sina GP-hojar.
Kanske de gör en lite enklare hoj som då blir billigare men har funktionen och hållbarheten i centrum i stället för att hänga på alla system? :):):)

Vi får väl se.Lär bli en Bomb enl Honda.:)

Olle Å
2015-05-16, 20:23
Vi får väl se.Lär bli en Bomb enl Honda.:)

Behöver vi egentligen flera bomber? Vore det inte bättre att satsa på en lite billigare hoj som inte har alla finesser, men där man kan köpa till de tillbehör man vill ha?
Många bilar säljs ju på det viset, man sätter sig ner och skriver upp utrustningslistan.:):):)

engström67
2015-05-17, 09:18
Behöver vi egentligen flera bomber? Vore det inte bättre att satsa på en lite billigare hoj som inte har alla finesser, men där man kan köpa till de tillbehör man vill ha?
Många bilar säljs ju på det viset, man sätter sig ner och skriver upp utrustningslistan.:):):)

Jo lite så jag menar.En bomb iform av allt man kan önska,lätt,kraftfull,lågt pris och bara peta dit det man önskar utan att köpa massa dyra paket.

engström67
2015-05-17, 09:29
Som tur är vill inte alla ha tunga hojar bara för att kunna åka långt. Ta en 1200 GS som väl är en av de lättaste långfärdshojarna med en vikt av ca 225 kg och ca 120 kusar. Den är varken trång eller har liten tank.:):):)
Det är inte storleken det hänger på, ej heller hur många hkr en hoj har.:eek::eek::eek:
Vad är det för fel med endurochasie?? Otroligt starkt trots sin låga vikt. Andra chassien har i stället en massa järn i ramen i stället för aluminium.:o

Bmw.n är lätt utan utrustning och paket.Ktm är lite lättare och har det mesta standard.Och 160 hk.:D Tyvärr är bmw.n 50 000 dyrare med liknande utrustning.Men är väl därför Ktm,en petade ner Bmw,n till andra plats i allt om mc.Är vä inget fel på ett endurochassie men jag menar att den blir så smal och det drar ner comforten om man tex ska köra 500mil med packning och fru.

Kapten Miki
2015-05-18, 11:09
Bike lättar nu på skynket. ATn ser ju vare sig korpulent eller ens märkvärdigt hög ut. Verkar fan bli en riktig, fett hardcore offroad. Äntligen!


http://www.bike.se/nyheter/patent-visar-nya-africa-twin-i-sin-helhet

engström67
2015-05-18, 18:36
Bike lättar nu på skynket. ATn ser ju vare sig korpulent eller ens märkvärdigt hög ut. Verkar fan bli en riktig, fett hardcore offroad. Äntligen!


http://www.bike.se/nyheter/patent-visar-nya-africa-twin-i-sin-helhet

Ja.bara önska Honda lycka till.Vi är ju kräsna och man får ju så mycket av dom stora som finns.Den ser ju lika tråkig ut som en gammal Honda 600.Inget fel på den men knappast någon här som ger minst 100000kr för en sådan.

Olle Å
2015-05-18, 20:32
Ja.bara önska Honda lycka till.Vi är ju kräsna och man får ju så mycket av dom stora som finns.Den ser ju lika tråkig ut som en gammal Honda 600.Inget fel på den men knappast någon här som ger minst 100000kr för en sådan.

Om du nu vill hålla dig i lyxsegmentet och ha en hoj som har en massa extra av allt, så ok.
Finns faktiskt många andra som gärna vill ha en hoj som mera motsvarar det den skall användas för:eek::eek::eek:

engström67
2015-05-19, 20:32
Om du nu vill hålla dig i lyxsegmentet och ha en hoj som har en massa extra av allt, så ok.
Finns faktiskt många andra som gärna vill ha en hoj som mera motsvarar det den skall användas för:eek::eek::eek:

JAG ???jag ska inte han någon av dom just nu.Men det är ju dom stora välutrustade som säljer.Så många andra tror jag det inte det finns som leker i skogen med en hoj för 100 papp.Men oftast är det ju så att dom som aldrig köper en ny talar gärna om vad dom skall andvändas till.

Intruder
2015-05-19, 20:40
Vart klart sugen ;-)

räven
2015-05-21, 07:55
136 000 ryktas det om. Blir nog svårsålt ?

räven
2015-05-21, 08:39
JAG ???jag ska inte han någon av dom just nu.Men det är ju dom stora välutrustade som säljer.Så många andra tror jag det inte det finns som leker i skogen med en hoj för 100 papp.Men oftast är det ju så att dom som aldrig köper en ny talar gärna om vad dom skall andvändas till.

Vi verkar bli en växande skara som kör grus å småvägar mellan A å B. Längtan att komma bort från stora vägen å tung fordonstrafik. Men se upp, Scaniahytter möter man även på lilla vägen.

Olle Å
2015-05-21, 08:57
JAG ???jag ska inte han någon av dom just nu.Men det är ju dom stora välutrustade som säljer.Så många andra tror jag det inte det finns som leker i skogen med en hoj för 100 papp.Men oftast är det ju så att dom som aldrig köper en ny talar gärna om vad dom skall andvändas till.

Vad jag menar är ju att de som vill kunna köra på småvägar, kanske inte direkt enduro, inte behöver de allra värst utrustade hojarna. Det är väl riktigt att man inte vill ta ut en ny fin hoj i skogen, utan kanske då köper en begagnad. Det kanske är orsaken till att det inte blir nyköp av värstinghojar. Alla smågrejer som händer offroad gör ju att man skulle bli alldeles för försiktig med hojen och skulle då tappa en hel del av det roliga med att KÖRA.
Som sagt, det finns ju olika kategorier på förare som ju då har olika mål för sin åkning, som tur är.:):):):)

Intruder
2015-05-21, 16:56
Traktorstigar kan va jäkligt kul o då vill man väl inte väskor skit på eller ??

engström67
2015-05-21, 19:31
Vad jag menar är ju att de som vill kunna köra på småvägar, kanske inte direkt enduro, inte behöver de allra värst utrustade hojarna. Det är väl riktigt att man inte vill ta ut en ny fin hoj i skogen, utan kanske då köper en begagnad. Det kanske är orsaken till att det inte blir nyköp av värstinghojar. Alla smågrejer som händer offroad gör ju att man skulle bli alldeles för försiktig med hojen och skulle då tappa en hel del av det roliga med att KÖRA.
Som sagt, det finns ju olika kategorier på förare som ju då har olika mål för sin åkning, som tur är.:):):):)

Håller med.Ångrar att jag sålde Dominatorn.Men fick bli så när jag bytte hoj.Men finns ju en uppsjö av fina offroadare.Hade gärnat haft en Ktm 690 men även en fin XT600 hade inte gjort ont:)

engström67
2015-05-21, 19:33
136 000 ryktas det om. Blir nog svårsålt ?

Oj då ja då gäller det att det är en bomb som dom hävdar.Annars blir den nog stående i butiken bland alla andra Hondor.:D

engström67
2015-07-24, 18:30
Inte stora siffror att skryta över4149

Krokmark
2015-07-24, 19:17
Måste alla vara värst då?
Tycker den verkar mycket intressant och dessutom snygg

engström67
2015-07-24, 21:09
Måste alla vara värst då?
Tycker den verkar mycket intressant och dessutom snygg

Håller med,riktigt snygg.Men tyvärr så tittar många på effekten idag,även jag.Många vill nog hellre ha en Ktm 1190 som väger lika,har mer utrustning och 150 hk.Men ska bli kul att testa.Är nog lite klent att åka 2 på med packning.Är väl som att jämföra med en Tiger 800 eller Gs 800.Men bra däckstorlek på den,21fram,18 bak så den kan få lite övertag på grus.

Krokmark
2015-07-24, 21:30
Håller med,riktigt snygg.Men tyvärr så tittar många på effekten idag,även jag.Många vill nog hellre ha en Ktm 1190 som väger lika,har mer utrustning och 150 hk.Men ska bli kul att testa.Är nog lite klent att åka 2 på med packning.Är väl som att jämföra med en Tiger 800 eller Gs 800.Men bra däckstorlek på den,21fram,18 bak så den kan få lite övertag på grus.
Åja, klarar man av turer med 2 pers och packning på en Transalp så går det nog på denna också.
Kan kanske vara lite trött i Alperna och Norges berg och dal-banor men annars så räcker det nog bra.
Det känns ändå som att hojen är hyfsat rymlig så det slipper bli så trångt, blir gärna det på Transalpen med lite packning.

Kapten Miki
2015-07-24, 23:23
95 häst och 98 Nm är mer än de flesta orkar gasa ens i sina vildaste drömmar, men ABS-versionen på 232 kg var lite i mesta laget. Annars har Honda-folket hittills sett så oförskämt bekväma ut i samband med lanseringen av den nya Afrikanska tvillingen att det luktar lång väg som att de sitter på en vinnare. But only time will tell…

räven
2015-07-25, 07:52
95 häst och 98 Nm är mer än de flesta orkar gasa ens i sina vildaste drömmar, men ABS-versionen på 232 kg var lite i mesta laget. Annars har Honda-folket hittills sett så oförskämt bekväma ut i samband med lanseringen av den nya Afrikanska tvillingen att det luktar lång väg som att de sitter på en vinnare. But only time will tell…

Så är det. 100 hk räcker gott på en äventyrare. Man måste ändå knappa ner till 100 hk om det ska bli körbart.

Olle Å
2015-07-25, 09:12
Så är det. 100 hk räcker gott på en äventyrare. Man måste ändå knappa ner till 100 hk om det ska bli körbart.

Jag får väl säga att jag är lite Hondapåverkad. Deras senaste skapelse gör nog inte många besvikna. Tycker den ser bra ut med lite bibehållen look från gamla AT. Som sagt, styrkan räcker nog väl till.:):):)
Som pensionär får man ju hålla i slantarna, så jag fortsäter nog med Transalpen et tag till.
Körde en 30-mila runda med dotterssonen bakpå igår. Dels på sladdade grusvägar och på mycket kurvig asfalt, dock utan packning. Då märks inte mycket av en passagerare. :):):)
Har man en lite klenare hoj, så måste man ju inse att växellådan skall användas lite oftare än de hojar som har en massa vridmoment som exvis 1200 GS. har man kört ganska mycket, så växlar man ju ofta utan att tänka på det.:eek:

räven
2015-07-25, 18:37
Jag får väl säga att jag är lite Hondapåverkad. Deras senaste skapelse gör nog inte många besvikna. Tycker den ser bra ut med lite bibehållen look från gamla AT. Som sagt, styrkan räcker nog väl till.:):):)
Som pensionär får man ju hålla i slantarna, så jag fortsäter nog med Transalpen et tag till.
Körde en 30-mila runda med dotterssonen bakpå igår. Dels på sladdade grusvägar och på mycket kurvig asfalt, dock utan packning. Då märks inte mycket av en passagerare. :):):)
Har man en lite klenare hoj, så måste man ju inse att växellådan skall användas lite oftare än de hojar som har en massa vridmoment som exvis 1200 GS. har man kört ganska mycket, så växlar man ju ofta utan att tänka på det.:eek:

Äventyrshojar är poppis, därav högt pris. Beg 1200GS är nästintill hopplösa att hitta. Men vill Honda ha 132 tusingar för nya Affen är det för mycket. Vill ha fler kompisar som kör Äventyrshojar. Kul om några vore pensionärer.

engström67
2015-07-25, 19:23
95 häst och 98 Nm är mer än de flesta orkar gasa ens i sina vildaste drömmar, men ABS-versionen på 232 kg var lite i mesta laget. Annars har Honda-folket hittills sett så oförskämt bekväma ut i samband med lanseringen av den nya Afrikanska tvillingen att det luktar lång väg som att de sitter på en vinnare. But only time will tell…

Har 150 hk och 140 nm och andvänder alla ofta.Men på asfalt:).Men som sagt fin maskin.Men nån lär ju köpa den så nån annan kan köpa den i sin tur med 10 tusen på mätaren:D

engström67
2015-08-26, 23:24
136 000 ryktas det om. Blir nog svårsålt ?

Pratade med min handlare idag.Blir den att kosta mer än 125 tusen så blir den svårsåld.

räven
2015-08-27, 17:59
Pratade med min handlare idag.Blir den att kosta mer än 125 tusen så blir den svårsåld.

Den bör nog ligga där poppisa äventyrs 800rna gör idag.

engström67
2015-08-27, 23:24
Den bör nog ligga där poppisa äventyrs 800rna gör idag.

exakt:)Tror den lätt knäpper både Bmw och Tiger 800 på näsan om priset är rätt

räven
2015-08-28, 08:21
exakt:)Tror den lätt knäpper både Bmw och Tiger 800 på näsan om priset är rätt

Bör nog banta ner sig 30 kg också.

engström67
2015-08-28, 08:31
Bör nog banta ner sig 30 kg också.

30 kg går nog inte att få bort.Är ju lättare än konkurenterna och helt klart mer utrustad,snyggare och antagligen mycket bättre som grusmaskin.Sedan är det ju en Honda.Precis som med Yamaha så har dom ju inom hojvärlden överlägsen kvalite:)Man kanske skulle haft en som andra hoj:)

räven
2015-08-28, 10:09
30 kg går nog inte att få bort.Är ju lättare än konkurenterna och helt klart mer utrustad,snyggare och antagligen mycket bättre som grusmaskin.Sedan är det ju en Honda.Precis som med Yamaha så har dom ju inom hojvärlden överlägsen kvalite:)Man kanske skulle haft en som andra hoj:)

Tänkte på Tiger å Bmw 800or.

engström67
2015-08-28, 18:31
Tänkte på Tiger å Bmw 800or.

Jaa Hondan är ju lättare:)

Kapten Miki
2015-10-26, 18:43
Pja, blev väl (säger jag utan att ha koll på prisbilden för konkurrenterna) kanske liiite dyr ändå, till slut, tyvärr.

Honda CRF1000L, Hardcore-versionen (utan ABS): 142 900:-
med ABS: 148 900:-
med ABS och DCT: 155 900:-


Sv Honda, 2015-10-26

engström67
2015-10-26, 20:16
Pja, blev väl (säger jag utan att ha koll på prisbilden för konkurrenterna) kanske liiite dyr ändå, till slut, tyvärr.

Honda CRF1000L, Hardcore-versionen (utan ABS): 142 900:-
med ABS: 148 900:-
med ABS och DCT: 155 900:-


Sv Honda, 2015-09-26

Sådär ja. Då vart det färdigt för Honda i Sverige då.Max 125000 annars blir dom stående enl min handlare.Och han vet.Säljer runt 1000 maskiner om året.För dom pengarna får man ju en Ktm 1190 Adventure med 150 hk och som väger lika,till och med billigare.En Ktm 1050 2016 får man för 120 tusen nästa säsong,varför en Honda?? Mer eller mindre osäljbar blir den.

Olle Å
2015-10-27, 10:45
Sådär ja. Då vart det färdigt för Honda i Sverige då.Max 125000 annars blir dom stående enl min handlare.Och han vet.Säljer runt 1000 maskiner om året.För dom pengarna får man ju en Ktm 1190 Adventure med 150 hk och som väger lika,till och med billigare.En Ktm 1050 2016 får man för 120 tusen nästa säsong,varför en Honda?? Mer eller mindre osäljbar blir den.

En liten reflektion bara. Varför utrusta alla nya hojar med det senaste och dyraste tillbehören?
Borde inte tillverkaren tänka lite mera på vad hojen används till?
Om nu den nya AT skall vara en efterföljare till den gamla, så varför denna uppgradering.
Att då slänga in en hoj i det svåraste segmentet och tro att den kommer att konkurrera ut de andra, BMW , KTM, tror inte jag heller på.
Nej en enkel och robust hoj som den gamla AT, som man vågar ta ut i spenaten vore nog en bättre affär. :D:D
ABS är ju ok, men allt det andra som bara fördyrar:mad::mad::mad:

räven
2015-10-27, 12:41
En liten reflektion bara. Varför utrusta alla nya hojar med det senaste och dyraste tillbehören?
Borde inte tillverkaren tänka lite mera på vad hojen används till?
Om nu den nya AT skall vara en efterföljare till den gamla, så varför denna uppgradering.
Att då slänga in en hoj i det svåraste segmentet och tro att den kommer att konkurrera ut de andra, BMW , KTM, tror inte jag heller på.
Nej en enkel och robust hoj som den gamla AT, som man vågar ta ut i spenaten vore nog en bättre affär. :D:D
ABS är ju ok, men allt det andra som bara fördyrar:mad::mad::mad:

En ren 1200 GS ligger väl runt 140000. Sen kan man väl bling-blinga så långt man vill nästan. Alla BMW har ABS. Triumphs 3cyl. 800cc som är en rapp grussmiskare runt 100000 blir nog svår att konkurera med.

Kapten Miki
2015-10-27, 15:51
Lite anmärkningsvärt är ändå att listpriset i USA på nya Affen anges till mellan 12 999 och 13 699 dollar, vilket om man bara rakt av kör en valutaomvandlning blir 110 534 resp 116 486 SEK i dagens valutakurs.
Okej, det är säkert inte helt jämförbart och det brukar ju t ex tillkomma avgifter och federala skatter på USA-priset, men ändå… Känns onekligen som att Sv Honda har en del marginaler här…?

Synd på en sån rar ärta.

Kapten Miki
2015-10-27, 16:52
En liten reflektion bara. Varför utrusta alla nya hojar med det senaste och dyraste tillbehören?
Borde inte tillverkaren tänka lite mera på vad hojen används till?
Om nu den nya AT skall vara en efterföljare till den gamla, så varför denna uppgradering.
Att då slänga in en hoj i det svåraste segmentet och tro att den kommer att konkurrera ut de andra, BMW , KTM, tror inte jag heller på.
Nej en enkel och robust hoj som den gamla AT, som man vågar ta ut i spenaten vore nog en bättre affär. :D:D
ABS är ju ok, men allt det andra som bara fördyrar:mad::mad::mad:




Skulle väl knappast bli någon lowtech-version det heller, men jag hoppas fortfarande att Honda tar Dakar-hojen CRF450 Rally och gör en salongsfähig, gatreggad version av den. Skulle åtminstone passa mig långt mycket bättre än den massiva 230-kilosbjässen Africa Twin…

engström67
2015-10-27, 18:43
En ren 1200 GS ligger väl runt 140000. Sen kan man väl bling-blinga så långt man vill nästan. Alla BMW har ABS. Triumphs 3cyl. 800cc som är en rapp grussmiskare runt 100000 blir nog svår att konkurera med.

Tyvärr så köper ju ingen en ren Gs 1200.Dom flesta vill ju ha den där 230000 kronors kolossen:)

engström67
2015-10-27, 18:45
En liten reflektion bara. Varför utrusta alla nya hojar med det senaste och dyraste tillbehören?
Borde inte tillverkaren tänka lite mera på vad hojen används till?
Om nu den nya AT skall vara en efterföljare till den gamla, så varför denna uppgradering.
Att då slänga in en hoj i det svåraste segmentet och tro att den kommer att konkurrera ut de andra, BMW , KTM, tror inte jag heller på.
Nej en enkel och robust hoj som den gamla AT, som man vågar ta ut i spenaten vore nog en bättre affär. :D:D
ABS är ju ok, men allt det andra som bara fördyrar:mad::mad::mad:

Allt det andra? har ju inget mera än konkurenterna som är 20 000 billigare

räven
2015-10-28, 17:43
Det har hänt mycket på 2000talet. Bra bromssystem. Fjädringen sköter du från styret. Det är sånt som folket vant sig vid. Man måste nog va uppgraderad om man ska sälja äventyrshojar i dag.

Molgan
2016-01-24, 21:33
Äntligen har någon skakat fram en seriös äventyrshoj! Förvånad att det blev Honda, trodde på Yamma och KTM men de havererade (och Suzuki totalhavererade). Har inte varit så taggad sen 08 och då slutade det med en resa ner till Nässjö för att plocka ut en flong ny drömhoj. Hondan har allt min hoj har fast 10 ggr bättre, plus allt min saknar (tex en cylinder till). En vit, med manuell låda, ska ha. Frugan får säga vad hon vill.

räven
2016-01-25, 12:31
Äntligen har någon skakat fram en seriös äventyrshoj! Förvånad att det blev Honda, trodde på Yamma och KTM men de havererade (och Suzuki totalhavererade). Har inte varit så taggad sen 08 och då slutade det med en resa ner till Nässjö för att plocka ut en flong ny drömhoj. Hondan har allt min hoj har fast 10 ggr bättre, plus allt min saknar (tex en cylinder till). En vit, med manuell låda, ska ha. Frugan får säga vad hon vill.

Om du valt Triumph eller BMW 800a hade du fått lättare hoj å lika mycket kraft, + mutat tanten med glitter för 30000.

engström67
2016-01-25, 20:21
Om du valt Triumph eller BMW 800a hade du fått lättare hoj å lika mycket kraft, + mutat tanten med glitter för 30000.

:):) Den är för dyr Hondan, Men faktiskt mycket snyggare och en bättre grusmaskin. Men jag tar en Ktm 1290 Adventure pga mera motor samma pris och mer andvändbar.Då har man ju allt.Äventyr, sämrevägar, sporthoj, ja allt:)

räven
2016-01-25, 22:08
:):) Den är för dyr Hondan, Men faktiskt mycket snyggare och en bättre grusmaskin. Men jag tar en Ktm 1290 Adventure pga mera motor samma pris och mer andvändbar.Då har man ju allt.Äventyr, sämrevägar, sporthoj, ja allt:)

Få har provkört nya Affen. 1900tals meriter gäller inte 2016.

Kapten Miki
2016-01-25, 22:31
Fast jag skulle allt valt den röd-vit-blå trikoloren med DCT-lådan. Lirar i en helt egen division, fullkomligt obekymrad om såväl konkurrenter som tillvarons små futtigheter…

Molgan
2016-01-25, 22:51
Om du valt Triumph eller BMW 800a hade du fått lättare hoj å lika mycket kraft, + mutat tanten med glitter för 30000.
Visst är priset lite högt jämfört med konkurrenterna, men man får mycket för pengarna. Jämfört med en GS 800 Adventure så är vikten lika men affen har 10 Hk och 20 Nm mer. Men vikt/effekt är inte allt (då skulle Boss Hoss V12 vara kung i endurospåret). Fjädring, markfrigång, ram, 18" bak, allt är rätt. Och till skillnad mot GSen och Tigern ser inte affen ut som ett roadkill. =)
Smaken är som baken, men jag är såld. Affen liknar den hojen jag hade hoppats superteneren skulle ha blivit och verkar vara pigg på både misshandel och långåka. Fast en provtur krävs väl innan man kan vara helt säker.

V Saarela
2016-01-26, 03:57
Way to go Molgan :)

Hade jag funderingar på en ny hoj(fast jag kan inte ännu släppa tanken)så hade jag också köpt en affe..........DIREKT!


Grattis!

Nina
2016-01-26, 19:09
Läste nyligen om nya AfricaTwin i en mc-tidning jag prenumererar på, det kommer dyka upp fler tidningar som provkört den och publicerar artiklar. AfricaTwin var populär förut, den lär nog vara minst lika bra och poppis nu också, om inte t o m bättre. Hondan är nog mer byggd för grova tag vilket en Tiger inte är precis.
Om jag får formulera mig så här: Tiger = gentlemens sophisticated ride. Honda = the tough ones.

;)

engström67
2016-01-26, 21:35
Visst är priset lite högt jämfört med konkurrenterna, men man får mycket för pengarna. Jämfört med en GS 800 Adventure så är vikten lika men affen har 10 Hk och 20 Nm mer. Men vikt/effekt är inte allt (då skulle Boss Hoss V12 vara kung i endurospåret). Fjädring, markfrigång, ram, 18" bak, allt är rätt. Och till skillnad mot GSen och Tigern ser inte affen ut som ett roadkill. =)
Smaken är som baken, men jag är såld. Affen liknar den hojen jag hade hoppats superteneren skulle ha blivit och verkar vara pigg på både misshandel och långåka. Fast en provtur krävs väl innan man kan vara helt säker.

Håller faktiskt med dig Molgan.Affen är skitsnygg och går säkert bra.Ska låna hem en så fort det går. Den ÄR garanterat en bättre maskin, framför allt på grus jämfört med Gs 800, Tiger 800. Jag skulle lätt välja Hondan före fast tror INTE den kommer bli en lika storsäljare som tex Tiger 800. Men tur att den finns för dom som vill ha. Man kanske vill ha en själv efter provkörning.Den vita såklart. Helt klart den snyggaste av alla. Fastnar man för den så skiter man ju i priset.:)Sedan det där med misshandel...det gör ju ont i en sådan putsbög som mig.:)

Seth
2016-04-02, 21:35
Jag provkörde en affe idag och helt ärligt, Hade jag haft ekonomin så hade jag skaffat en.

engström67
2016-04-03, 22:24
Jag provkörde en affe idag och helt ärligt, Hade jag haft ekonomin så hade jag skaffat en.

Förstår det. Men tyvärr så ligger asfaltkörning mer i intresse, men annars, OCH manuell låda.

Seth
2016-04-07, 18:47
Förstår det. Men tyvärr så ligger asfaltkörning mer i intresse, men annars, OCH manuell låda.

den ble extra lockande med då handlaren hade monterat annat avgas

engström67
2016-04-07, 22:07
Ska prova på lördag :)

bertilla
2016-05-05, 12:14
Köpte Bike nr 05/2016 idag pga test mellan nya Honda AT, KTM 1050 BMWF 800GSA och Triumph Tiger 800 XCA.

Testvinnare blev Hondan! Den fick 187 poäng mot 176 för KTM, 174 för Triumph och 169 för BMW. Alla fyra testförarna valde Hondan som sin favorit.

Slutorden säger allt! "Honda Africa Twin blir testets vinnare och den överträffar förväntningarna. Vart vi än styr styr är den som fisken i vattnet. Medan de övriga snarare är gathojar som även lämpar sig till offroad är Hondan en offroadhoj som passar utmärkt på gata. Den är lätthanterlig, motorn är rapp, fjädringen är fint inställd och komforten ligger på en hög nivå. Africa Twin är av högsta kvalitet och känns genomtänkt på alla sätt. Även om den är klart dyrast i inköp ger den utan tvekan mest valuta för pengarna."

fishbone
2016-05-05, 12:43
Köpte Bike nr 05/2016 idag pga test mellan nya Honda AT, KTM 1050 BMWF 800GSA och Triumph Tiger 800 XCA.

Testvinnare blev Hondan! Den fick 187 poäng mot 176 för KTM, 174 för Triumph och 169 för BMW. Alla fyra testförarna valde Hondan som sin favorit.

Slutorden säger allt! "Honda Africa Twin blir testets vinnare och den överträffar förväntningarna. Vart vi än styr styr är den som fisken i vattnet. Medan de övriga snarare är gathojar som även lämpar sig till offroad är Hondan en offroadhoj som passar utmärkt på gata. Den är lätthanterlig, motorn är rapp, fjädringen är fint inställd och komforten ligger på en hög nivå. Africa Twin är av högsta kvalitet och känns genomtänkt på alla sätt. Även om den är klart dyrast i inköp ger den utan tvekan mest valuta för pengarna."

lite konstigt att de kör med KTM 1050 istället för ex. 1190 eller 1290.
Personligen så tror jag att KTM 1190 hade varit ett bättre val av test hoj istället för 1050.

engström67
2016-05-08, 20:53
lite konstigt att de kör med KTM 1050 istället för ex. 1190 eller 1290.
Personligen så tror jag att KTM 1190 hade varit ett bättre val av test hoj istället för 1050.

Nä det tror jag inte. Skulle dom haft Ktm 1190 så skulle man haft Tiger 1200 och Gs 1200 med då. Har själv varit ute och kört nya affen och kan bara säga gott om den, vilken hoj :eek:

räven
2016-05-09, 07:39
Nä det tror jag inte. Skulle dom haft Ktm 1190 så skulle man haft Tiger 1200 och Gs 1200 med då. Har själv varit ute och kört nya affen och kan bara säga gott om den, vilken hoj :eek:

Affen ska nog inte mätas mot 1200or. Å mot rappa Tiger 3a 800cc lite tam. Nåja bör väl finnas köpare.

engström67
2016-05-09, 23:32
Affen ska nog inte mätas mot 1200or. Å mot rappa Tiger 3a 800cc lite tam. Nåja bör väl finnas köpare.

Tycker Affen är rappare än Tigern. Klart den inte skall mätas mot 1200.or men någon tyckte att Ktm 1190 skulle vara med istället för 1050:eek: