handdator

Visa fullständig version : Höjd skatt.



Gibson
2007-12-26, 11:10
Jag köpte min BMW för 3 år sedan för att den var lastbils registrerad så att jag skulle få lägre kostnad, men nu har dom höjt skatten så jävla mycket så att jag tjänar ingenting på att ha den lb-reggad längre så jag funderar på att regga den som personbil igen, är det någon som vet vad det kostar med en registrerings besiktning?
Det är ungefär samma kostnad nu på lb och personbil när det gäller skatten tror jag. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Gibson
2007-12-26, 11:20
Jag missade det att det är en Diesel så skatten ligger på ca 7000/år. :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Gert
2007-12-26, 12:16
Det är inte så dyrt som man kan tro , du får ju ett baksäte på köpet.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=25

Gibson
2007-12-26, 12:55
Det är inte så dyrt som man kan tro , du får ju ett baksäte på köpet.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=25


Ja jag har saknat baksätet när man har haft främmande och inte kunnat åka någonstans för man bara får ha en passagerare.

Nina
2007-12-26, 20:08
Jag läste för ett litet tag sen att EU pratar om att alla bensinslukare och tunga personbilar modell SUV kommer få betala ännu mer, ju tyngre bil och ju mer den dricker desto mer kommer man få betala. Lägg därtill högre bensinpris som aldrig lär sjunka utan snarare stiga i pris ytterligare.

När jag köpte hundkojan 2005 kostade den 1200 kr i skatt. Året efter fick jag en höjning med 800 kr till så nu kostade den 2000 kr i skatt per år! För att man anser den släppa ut för mycket avgaser och det kan jag hålla med om, sommartid drog den runt litern per mil och vintertid omkring 1,1 – 1,2 liter/milen. Liten bil – ja – men stor i drift.

Nilsson
2007-12-26, 21:25
vet ej om det blir av men det finns ytterligare förslag på höjd skatt de sades på radio förra veckan att bensinskaten höjs med 29 öre vid nyår och diselskatten med 55 öre , funderar på var går alla pengarna :-\

Gibson
2007-12-26, 22:33
Ja jag vet inte men vi som bor långt ut på landet blir ju hårt drabbade när vi ska till jobbet och det inte finns kommunaltrafik som man kan nyttja. Dom kanske ska höja sina löner med några tusen i månaden som dom brukar. >:(

Boogieman
2007-12-26, 22:43
Som jag förstått det hela går skattehöjningarna till skattesänkningar ::)

Kanten
2007-12-26, 23:10
Som jag förstått det hela går skattehöjningarna till skattesänkningar ::)


Låter som ett förnuftigt antagande ;)

Nilsson
2008-01-31, 20:26
läste nyss att man vill höja skatten på bensin med 70 öre nästa år , detta är ett led i miljösatsningen

Nina
2008-01-31, 20:39
Ha! Men detta då:

Min mans företag är ISO-certifierat och tänker på miljön. Så de byter ut bensinbilarna mot något miljövänligare – dieseldrift. MEN, milersättningen är lägre på dieseldrivna fordon än det är på bensin! Han får 6 kr milen i ersättning, om han hade köpt en bensinbil så hade han fått 9:50 kr/mil.

Alltså belönas man mer om man kör en mindre miljövänlig bil.

Nilsson
2008-01-31, 21:46
jag tror inte det har med miljö att göra , våra politiker vet att vi måste ha bilar därför kan man ta ut vad som helst av oss vi kör ju ändå. läste en annan grej , man har kommit fram till att statens fordon är de som skitar ner mest , inga polisbilar eller ambulanser lär vara miljöbilar och för att inte tala om militärfordon

turbo
2008-02-01, 01:21
Ha! Men detta då:

Min mans företag är ISO-certifierat och tänker på miljön. Så de byter ut bensinbilarna mot något miljövänligare – dieseldrift. MEN, milersättningen är lägre på dieseldrivna fordon än det är på bensin! Han får 6 kr milen i ersättning, om han hade köpt en bensinbil så hade han fått 9:50 kr/mil.

Alltså belönas man mer om man kör en mindre miljövänlig bil.


vilken dubbelmoral, allt som gynnar miljön borde väl uppmuntras!

på tal om höjd skatt


vi som bor långt ut på landet blir ju hårt drabbade när vi ska till jobbet och det inte finns kommunaltrafik som man kan nyttja.

jag bryr mig egentligen inte så mycket om de höjer skatten eller bensinpriset heller, men för det som bor på landsbygden eller behöver bilen till/i jobbet tycker jag det är surt.