handdator

Visa fullständig version : El-motorcyklarna blir allt effektivare



pewa
2015-05-10, 13:19
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2015/zerosr.jpg

El-motorcyklarna blir allt effektivare
Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
67hk och hela 144Nm vridmoment.

Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

Läs mer på zeromotorcycles.com (http://www.zeromotorcycles.com)

Ove
2015-05-10, 15:50
:) Toppen tycker jag. Motorcykel som går tyst!

Räckvidd och laddningstid kan vara problem för några men de flesta kör nog inte så många mil per dag så det skulle nog klara sig för dem. Att batterierna mattas efter många laddningscykler stämmer nog men jag ser på min, nu tre år gamla robotgräsklippare som går in och laddar efter en timmas körning och har nu laddats för mig oräkneligt antal gånger, den är fortfarande pigg som en yngling.

Utvecklingen går framåt och det är bra, gamla Ottomotorn från 1870-talet kan snart gå i pension på lämpligt museum. ;)

Benny intruder
2015-05-10, 17:29
:) Toppen tycker jag. Motorcykel som går tyst!

Räckvidd och laddningstid kan vara problem för några men de flesta kör nog inte så många mil per dag så det skulle nog klara sig för dem. Att batterierna mattas efter många laddningscykler stämmer nog men jag ser på min, nu tre år gamla robotgräsklippare som går in och laddar efter en timmas körning och har nu laddats för mig oräkneligt antal gånger, den är fortfarande pigg som en yngling.

Utvecklingen går framåt och det är bra, gamla Ottomotorn från 1870-talet kan snart gå i pension på lämpligt museum. ;)

De e ju just Motorn som gör Hojen...annars skulle åtminstone inte Jag åka hoj....de e ju samma med V 8:an i bil...mycket speciell,den känslan går inte att ersätta med nåt elektriskt Trams som surrar å fiser.. :flute::flute:
Blir ju en hel livsstil som försvinner..!

Ove
2015-05-10, 18:20
:) Vi är olika.. Jag vill gärna uppleva njutningen av att köra utan att störas av onödigt oljud. Det vinandet som hörs på lika videos bedömer jag som helt acceptabelt och ljudmässigt blir som att köra cykel i brant utför men med bättre stabilitet + att jag har tillgång till en jäddra potent drivkälla - perfekt enligt mig. :cool:

engström67
2015-05-10, 18:39
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2015/zerosr.jpg

El-motorcyklarna blir allt effektivare
Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
67hk och hela 144Nm vridmoment.

Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

Läs mer på zeromotorcycles.com (http://www.zeromotorcycles.com)

Nää ointressant

Benny intruder
2015-05-10, 19:03
:) Vi är olika.. Jag vill gärna uppleva njutningen av att köra utan att störas av onödigt oljud. Det vinandet som hörs på lika videos bedömer jag som helt acceptabelt och ljudmässigt blir som att köra cykel i brant utför men med bättre stabilitet + att jag har tillgång till en jäddra potent drivkälla - perfekt enligt mig. :cool:

Tillbaka på platsen där vi konstaterar att vi har olika åsikter om saker...de håller människan vid liv tror jag...:hello::hello:

Olle Å
2015-05-10, 20:40
Tillbaka på platsen där vi konstaterar att vi har olika åsikter om saker...de håller människan vid liv tror jag...:hello::hello:

Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.
Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
Jag tror att den tillverkas för under 40.000 :eek::eek::eek:

Ove
2015-05-10, 21:31
Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.

Instämmer, och samma gäller för mig för tar man ut hojen blir det gärna några mil utöver vad dom klarar i nuläget. Hybrid, när kommer den?


Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
Jag tror att den tillverkas för under 40.000 :eek::eek::eek:

Stämmer nog bra. Även gammaldags hojtyper ökar i pris något hiskeligt från att dom lämnar fabriken fram till kunden. Hörde en siffra en gång och reagerade med att så många tusen procent finns det bara inte... :eek:

pentti01
2015-05-11, 00:25
De e ju just Motorn som gör Hojen...annars skulle åtminstone inte Jag åka hoj....de e ju samma med V 8:an i bil...mycket speciell,den känslan går inte att ersätta med nåt elektriskt Trams som surrar å fiser.. :flute::flute:
Blir ju en hel livsstil som försvinner..!

:shakehands:

Cy2
2015-05-11, 10:03
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2015/zerosr.jpg

El-motorcyklarna blir allt effektivare
Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
67hk och hela 144Nm vridmoment.

Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

Läs mer på zeromotorcycles.com (http://www.zeromotorcycles.com)

spännande med alternativ, eldrivna fordon kommer vi säkert se mer av i framtiden. Förhoppningsvis kommer laddningstiden att kortas. Som pendlingsfordon kan eldrivna fordon användas idag, det behövs uppställningsplatser med laddningsmöjligheter under arbetstiden.

Krokmark
2015-05-11, 10:48
Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.
Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
Jag tror att den tillverkas för under 40.000 :eek::eek::eek:
Ursäkta?
Vadå ingen motorstyrning?
Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

Visst är priset lite högt...

erikn
2015-05-11, 14:48
Som det är idag så hör jag knappt motorn när jag åker, pluggar i öronen samt hjälm som stänger ute en hel del. Det som hörs/störs mest är vindbruset. Jag har en lite ruta på min och tyvärr så styr den upp luftströmmen precis i huvudhöjd. Har sett andra rutor med uppböjning för att styra om luften, men jag tycker att de är för fula för att sitta på. Även om jag förespråkar funktion före form så är de i en klass för sig. Så elcyklar skulle funka. Men samtidigt tar det för lång tid att tanka.

Diversion
2015-05-11, 15:54
Ursäkta?
Vadå ingen motorstyrning?
Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

Visst är priset lite högt...

Och en ecu till en ice måste inte hålla reda på varvtal, bränsle/luftblandning samt ett otal parametrar? En elmotor kräver i princip ett variabelt motstånd och så har den ju ingen karaktär, som att dricka koffeinfritt kaffe.

Hur länge håller batteriet, när börjar det ge 90% av effekten och vad kostar det att byta. Vad är körstil? Är räckvidden baserad på 70 km/h konstant och vid vilken temperatur? När börjar motorn ge mindre, vid 20% laddning eller 10%. Måste man rulla den sista milen?

Mycket säljsnack från ett företag som vill framstå som grönt.

Delerium
2015-05-12, 00:40
Verkar vara en trevlig hoj. Bra komplement till harleyn om man vill smyga runt tyst och vibrationsfritt.

engström67
2015-05-13, 09:49
Ursäkta?
Vadå ingen motorstyrning?
Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

Visst är priset lite högt...

144 nm från start,respekt,häftigt:D

Krokmark
2015-05-13, 09:50
Då får man hålla i sig...

klaus
2015-06-01, 05:44
om jag skulle vara intresserad så måste den bli bra mycket bättre
vill kunna köra 200mil om dagen istället för 20
144Nm är nog inget för mina nuvarande nästan 600Nm
att den är tyst är väl trevligt för vissa men jag fortsätter nog att lyssna på min V8
tycker också att priset är fortfarande för högt, men så är det ofta med prototyper
utseendet är dock acceptabelt om man ska hitta nåt positivt :D och sopparäkningen är kanske mindre än mitt nuvarande

Benny intruder
2015-06-01, 08:46
om jag skulle vara intresserad så måste den bli bra mycket bättre
vill kunna köra 200mil om dagen istället för 20
144Nm är nog inget för mina nuvarande nästan 600Nm
att den är tyst är väl trevligt för vissa men jag fortsätter nog att lyssna på min V8
tycker också att priset är fortfarande för högt, men så är det ofta med prototyper
utseendet är dock acceptabelt om man ska hitta nåt positivt :D och sopparäkningen är kanske mindre än mitt nuvarande

X 2 där. :beer:

Kapten Miki
2015-06-06, 15:52
Pja, lite laddstolpar utmed vägarna och den antika, mossiga förbränningsmotorn är snabbt goodbajs.
Bara att gilla läget!

Delikat bekymmer sedan för de trafikvårdande myndigheterna med att sätta gränsvärden för hur tyst en mc får bli. Och får den låta på precis vilket sätt som helst? Typ, som en taggad skallerorm? Hemglassbilen? En vinkelslip? Eller kommer bara det allra vackraste av motorljud godkännas? Alltså, det från Hondas VTR1000 Sp2 med akra-pipor, såklart.

Benny intruder
2015-06-06, 19:33
skulle onekligen va kul att provköra en sån där elmoppe,jag skulle aldrig vilja ha en men för att testa känslan bara...;):rolleyes:

Kapten Miki
2015-06-06, 20:24
Ja, då kan jag faktiskt starkt rekommendera KTMs lilla offroadmoppe Freeride E. Och då inte bara för att den ger skogens alla bärplockartalibaner kraftig huvudvärk om vilken paragraf i miljöbalken man kan tänkas bryta mot när man kommer smygandes som på en trampjonne… Liiite klen än, men jäklar vad behändig och kul den är på ställen hojar annars inte är välkomna…

Benny intruder
2015-06-06, 20:26
Ja den skulle jag kunna prova,ser kul ut..:rolleyes:

Kapten Miki
2015-06-06, 20:54
Akta dig! Det är vanebildande, vettu. Rätt vad det är har man fastnat i träsket och börjat gilla riktiga, körbara och... *urrrk* snabba hojar.

Benny intruder
2015-06-06, 20:58
Akta dig! Det är vanebildande, vettu. Rätt vad det är har man fastnat i träsket och börjat gilla riktiga, körbara och... *urrrk* snabba hojar.

Ähhh ja e för gammal för såna där leksaker även om de ser kul ut...;)

Kapten Miki
2015-06-06, 21:38
För gammal för att ha kul? Okej? Men jag förstår vad du menar. När man börjar uppleva riskerna som större än nöjet är kanske inte en toksnabb tvåhjuling rätta grejen. Det gör förstås alltid förbannat ont då man ramlar och slår sig. Oavsett ålder och oavsett hur macho man än försöker vara… Fast det vore ju för jävla trist om det fanns ett bäst-före-datum för den där riktiga, äkta kärleken till hojen, även om den skulle råka drivas med ett batteri

Benny intruder
2015-06-06, 21:45
För gammal för att ha kul? Okej? Men jag förstår vad du menar. När man börjar uppleva riskerna som större än nöjet är kanske inte en toksnabb tvåhjuling rätta grejen. Det gör förstås alltid förbannat ont då man ramlar och slår sig. Oavsett ålder och oavsett hur macho man än försöker vara… Fast det vore ju för jävla trist om det fanns ett bäst-före-datum för den där riktiga, äkta kärleken till hojen, även om den skulle råka drivas med ett batteri

Åka hoj kommer jag göra så länge jag kan men de får bli typ nåt jag har redan..å då ska de dundra å brumma så man känner sig stark när man vrider på rullen..Dessutom kan jag inte låta bli att skruva på saker å ting..har lite objekt som tur är. :D:D

Ove
2015-06-07, 08:36
Ja den skulle jag kunna prova,ser kul ut..:rolleyes:

:D Det finns absolut en stor risk att du blir fast. Upplevelsen av att köra utan störande buller kan vara väldigt stark med följd att elhoj hamnar på önskelistan till tomten. :santaclaus:

Olle Å
2015-06-07, 08:58
:D Det finns absolut en stor risk att du blir fast. Upplevelsen av att köra utan störande buller kan vara väldigt stark med följd att elhoj hamnar på önskelistan till tomten. :santaclaus:

Kan nog tänka mig att ha en elmoppe här hemma för lite glassturer osv. provade en sådan för några år sedan. Blev förvånad över draget i den och lättheten att köra den. Men det som är problemet är ju att den skulle behöva en väldigt lång sladd.:):):)

Benny intruder
2015-06-07, 09:01
:D Det finns absolut en stor risk att du blir fast. Upplevelsen av att köra utan störande buller kan vara väldigt stark med följd att elhoj hamnar på önskelistan till tomten. :santaclaus:

Ja det är nog det jag är lite rädd för,sen ligger man där med brutna fötter å annat..Måste vara en väldigt konstig känsla när man skruvat å provat en del genom åren,att de plötsligt inte luktar bensin å läcker avgaser överallt..å för ett helvetes liv...!! :hmmmm2:

Ove
2015-06-07, 10:29
Ja det är nog det jag är lite rädd för,sen ligger man där med brutna fötter å annat..:hmmmm2:

:confused: Vafför då??

Benny intruder
2015-06-07, 10:34
:confused: Vafför då??

Hahaha..jag har lite svårt med respekt för såna där maskiner..T.o.m yamahan jag hade va för lätt att busköra med och jag har svårt med respekt för hastigheter,därför e mina customhojar lämpligare för mig. Går inte att köra så fort..:D