handdator

Visa fullständig version : Sidomonterat bakljus/regplåt



Postis
2015-05-10, 11:34
Ser många customs/bobbers med sidomonterat bakljus och regplåt. Vad gör folk inför besiktning? Återställer dem till original eller gör nån slags tillfällig lösning? Jag ska snart besikta och funderar på att bara köra ner och göra det och höra vad dem säger. Gillar dem inte det så får man väl lösa det och ombesikta. (Jag kör bobber xvs650 f.ö). Vad säger folk här?
/Tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peo
2015-05-10, 19:12
Favorit i repris:Vägverkets förfanningssamling MC (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf)

Postis
2015-05-10, 20:01
Favorit i repris:Vägverkets förfanningssamling MC (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf)


Jo, känner till det oxå. Men hur noga är dom i verkligheten? Jag menar, någon har väl besiktigat med sidomonterat bakljus? Är det ens lönt att försöka?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ron
2015-05-16, 20:37
Var och besiktigade min Transalp för ett tag sedan. Passade på att fråga samma sak då jag har sidmonterad nummerplåt på min caferacer som ska besiktigas i sommar.

Fick svaret att bakljuset/en ska vara endera symetriskt monterat eller sitta centriskt bakpå hojen (vilket jag har). Angående nummerplåten fick jag inget riktigt svar, verkade som att det var lite upp till besiktningsmannen.

Mvh Ronnie

LowTech
2015-05-16, 22:24
Favorit i repris:Vägverkets författningssamling MC (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf)
Nu var du allt bra rolig, va?:rolleyes:

T o m jag som är rätt van att läsa sånt sen jobbtajm, tycker att den är fullkomligt otroligt svår att förstå..
Reglerna i sig är oftast rätt klara och väl beskrivna, men, men, sen tillkommer en mängd undantag för div äldre årgångar och DET är inte kul att pussla ihop...:eek:

..och jag har nog läst minst 75% av de 190 sidorna...:D

Olle Å
2015-05-17, 07:35
Var och besiktigade min Transalp för ett tag sedan. Passade på att fråga samma sak då jag har sidmonterad nummerplåt på min caferacer som ska besiktigas i sommar.

Fick svaret att bakljuset/en ska vara endera symetriskt monterat eller sitta centriskt bakpå hojen (vilket jag har). Angående nummerplåten fick jag inget riktigt svar, verkade som att det var lite upp till besiktningsmannen.

Mvh Ronnie

Det är ju enkelt att säga. har du ett bakljus sidomomterat skall du ha ett på andra sidan.
Har du bara ett skall det sitta mittpå.
Detta gäller bara om nummerskyltsbelysningen inte lyser bakåt. Dvs är den belysningen kombinerad med bakljus skall det vara ett på andra sidan också.
Problemet kan bli om provningen släpper igenom med ett bakljus och du hamnar i en flygande, som då kan beordra en ombesiktning.
Som sagt. En jäkla djungel att hålla reda på.:mad:

Twenty2
2015-05-17, 21:12
Som tidigare beskrivet. Så ska det vara symetriskt om du har fler än 1st baklyse.
Vill minnas att den sidomonterade plåten ska sitta i "den bakre delen av fordonet". Ett riktmärke jag har blivit itutad är att plåten inte ska sitta längre fram än bakre hjulaxeln. Skylten ska även kunna ses rakt bakifrån men även i några graders vinkel från båda sidorna. Kommer inte ihåg exakt vad det var och när jag snackade om det med besiktningsgubben för att par år sedan så lät det som att bara den var synlig rakt bakifrån så var man grön.

swedan
2015-05-18, 08:51
Här finns uppgifter om placering, vinklar och synbarhet för regskylten.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31993L0094&rid=1

Olle Å
2015-05-18, 13:15
Här finns uppgifter om placering, vinklar och synbarhet för regskylten.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31993L0094&rid=1

Om jag fattar rätt, så ät det omöjligt att montera skylten framme vid bakaxeln om man skall få en 30gradig synlighet bakifrån:confused::confused::confused:

LowTech
2015-05-18, 13:26
Om jag fattar rätt, så ät det omöjligt att montera skylten framme vid bakaxeln om man skall få en 30gradig synlighet bakifrån:confused::confused::confused:
Sannolikt korrekt, har också läst bestämmelserna på det sättet men besiktningspersonalen är inte perfekta/bryr sig inte eller så bes fordonet med skylten på "rätt" plats...

swedan
2015-05-18, 15:59
Om jag fattar rätt, så ät det omöjligt att montera skylten framme vid bakaxeln om man skall få en 30gradig synlighet bakifrån:confused::confused::confused:

Jag har min skylt monterad i ett fäste på bakaxeln så att den sitter omedelbart bakom axeln.
Den ser man utan problem vid 30 graders vinkel.

Hamre
2015-05-18, 19:01
Jag har min skylt monterad i ett fäste på bakaxeln så att den sitter omedelbart bakom axeln.
Den ser man utan problem vid 30 graders vinkel.

Från bägge håll,höger och vänster? Fan trot!

Olle Å
2015-05-18, 20:29
Jag har min skylt monterad i ett fäste på bakaxeln så att den sitter omedelbart bakom axeln.
Den ser man utan problem vid 30 graders vinkel.

Av skissen på bestämmelserna skall den kunna ses 30 grader från bägge håll:D:D:D

swedan
2015-05-21, 09:24
Nog tycker jag att den syns bra i 30 graders vinkel från höger sida.
Har däremot inte kollat från vänster sida... :aetsch:

4083

jrutgers
2015-06-04, 21:28
Sorry för ot
Funkar den där lyften nåt bra ellers?


//Janne

Foosi
2015-06-05, 08:28
hoj gott folk.
har som swedan fast min skylt sitter något längre fram. ta i träskalle... jag har klarat mig på besiktningen vad gäller det... men fått åka hem och byta rör däremot ;)

Postis
2015-06-05, 17:30
Då har jag fått svar på frågan. Reg plåten sa han inget om men på bakljuset var det stopp. Bara hem och smälla på ett på en bit plåt på andra sidan också. Köpte ett led-bakljus på Biltema och skruvade på det på plåtbiten och kopplade in det. Voilà, så gick den igenom besiktningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

swedan
2015-06-09, 08:30
Sorry för ot
Funkar den där lyften nåt bra ellers?


//Janne

Lyften funkar.
Kvalitén är ungefär som förväntat.
Alla bitar satt inte riktigt rakt när de svetsade ihop den...

Att lyfta XV1600 gick bra.
Där passar lyften mot ramen under motorn.
På VT750 var det värre.
Det är bredare mellan ramrören, än vad lyftytorna är långa, så det blir till att göra en adapter.