handdator

Visa fullständig version : Strypning Yamaha R6 25 kW



Krokmark
2015-05-07, 23:09
Hej
Brorsan köpte nyss en Yamaha R6 -02 som är reggad 25 kw men där strypningen saknas.
Han ska börja övningsköra snart så han behöver ha tag i brickor så fort som möjligt.
Var kan man hitta det till ett vettigt pris?
Någon som har liggandes?

Tro mig, jag försökte få honom att fatta att en R6 kanske inte är den optimala övningshojen, men han bestämmer själv vad han ska ha.

David

V Saarela
2015-05-08, 03:41
Nuförtiden får man ju strypa(använda) en hoj till mellanklass om den har max 70kw som ursprungseffekt. Innebär att en R6 får ej användas som mellanklasshoj.
Trist men, bara att sälja den och köpa en annan. Finns inga genvägar i det fallet

Krokmark
2015-05-08, 09:11
Gäller det även retroaktivt?
Den är ju redan reggad som 25 kw så den ska ju vara grön.

fishbone
2015-05-08, 09:50
Nej det är inte grönt. Det bästa är att ringa transportstyrelsen och fråga dem.
Då får du det bättre förklat vad som gäller istället.

Lycka till

V Saarela
2015-05-08, 19:02
Gäller det även retroaktivt?
Den är ju redan reggad som 25 kw så den ska ju vara grön.

"Finns inga genvägar" som jag skrev, tyvärr.

Sett en hel del +70kw i ursprungseffekt som annonseras som 25kw(gamla reglerna) och jag tänker ibland att....stackarn som köper den för att köra som mellanklasshoj....totalt blåst :-(

Krokmark
2015-05-08, 19:07
Jag läste reglerna och förstod sedan vad du menade.
Jag hade missat att A Begränsad ersatts av A2 med efterföljande regelverk.

Man kan ju dock fråga sig anledningen till att man bara kan strypa max 50% av ursprungseffekten.
Han ska fundera över om han ska vänta tills han fyllt 23 innan han börjar eller om han ska skaffa en annan sålänge.

V Saarela
2015-05-08, 19:26
Jo, den som är "ärlig" i sitt strypande kan ju fundera varför reglerna är som dom blev.

Personligen tycker jag(ja, kanske då inte åldersgränserna) att effektangivelserna är grymt bra. En mellanklasshoj med 35kw som begränsning som i mitt tycke är ändå bra med effekt(jämfört med gamla 25kw). För att inte tala om....alla 25kw reggade sporthojar med massor av effekt(R6:an här är ju ett bra exempel). På det i princip en 25 kw reggad Hayabusa och alla andra tusen/tusen+ kubikare på närmare 200hk som kan köras lagligt på papper. Sen det där med vem som ska betala kalaset med en ostrypt hoj(=har ej körkort för fordonet) vid olycka är ju en annan sak

Dom nya reglerna känns mer som att...återväxten på riktiga hojåkare är större?

Krokmark
2015-05-08, 21:54
Ja, det är väl förmodligen så det kommit till...
Det var faktiskt en liten ögonöppnare...

Du har en bra poäng, det är ju mer riktig motorcykel fast ändå lite snällare.
Jag tycker också att de nuvarande gränserna med ålder/effekt är bra.
Man hinner väl mogna mer innan man får "full frihet", om man kan uttrycka sig så...

Per Lindström
2015-05-09, 08:49
En hoj på 35 kW/47 hk borde räcka för de flesta.
För mig känns en sådan ganska vettig, vill man ta självmord kostar ett rep betydligt mindre än en mc på 100 kW/135 hk.

LowTech
2015-05-09, 09:23
[QUOTE=V Saarela;101685
Sett en hel del +70kw i ursprungseffekt som annonseras som 25kw(gamla reglerna) och jag tänker ibland att....stackarn som köper den för att köra som mellanklasshoj....totalt blåst :-([/QUOTE]
Det blir väl olovlig körning"? Rätt onödigt iaf..

Lite OT, men jag har en CB125T med enl papperen 17hk (12.5kW) dvs över gränsen för "Lätt mc"
Undrar vad den är för djur idag?? Iofs fr 1977...
Spelar eg ingen roll för mig, mitt mckort har fyllt +50 år..

V Saarela
2015-05-10, 04:37
Den CB125:an torde ju hamna i nån slags ingenmansland. För mycket effekt för lätt mc och för lite effekt/cc för att ha som uppkörningshoj för mellanklass(utan att nu läsa på exakta siffror som gäller)

Minns med dom gamla reglerna. Finns ju en hel del 125:or med närmare 30 kusar. Klart en sextonåring ville ha en 125 fulleffektare. Vad dom(även föräldrar) inte visste var att:

- för att köra en ostrypt Aprilia RS 125 så skulle man vara 21 år gammal
- för att köra en tusenkubiks värstingsporthoj med 34 hästar(25kw) så skulle man vara 18 år gammal

LowTech
2015-05-10, 09:24
Den CB125:an torde ju hamna i nån slags ingenmansland. För mycket effekt för lätt mc och för lite effekt/cc för att ha som uppkörningshoj för mellanklass(utan att nu läsa på exakta siffror som gäller)

Minns med dom gamla reglerna. Finns ju en hel del 125:or med närmare 30 kusar. Klart en sextonåring ville ha en 125 fulleffektare. Vad dom(även föräldrar) inte visste var att:

- för att köra en ostrypt Aprilia RS 125 så skulle man vara 21 år gammal
- för att köra en tusenkubiks värstingsporthoj med 34 hästar(25kw) så skulle man vara 18 år gammal
Var väl ungefär det jag ville få fram..
Det har ju skruvats på lagarna runt mc-klassificering en hel del.. och mer till...:eek:
För att inte tala om kk-klasserna..:(
"Alla" ska ju lägga sig i ämnet trafik, "alla" är ju experter - är man dessutom politiker så blir slutresultatet bara sk-t tll slut.
(Vpk:s "trafikexpert" i riksdagen saknar fö körkort, men "trafikexpert", är hon..)
Jar är ingen lagivrare som vill ha lagar för allt, ser hellre att man trycker på det personliga ansvaret och har repressalier i samma klass, man ska t ex förstå att kör man packad så kör man omkring med ett livsfarligt vapen.
Två dog ju inatt med en berusad förare, att man ens åker med en sån? Obegripligt.

Men, nu har vi (=jag) lämnat ämnet Strypning Yamaha R6 för länge sen..:D