handdator

Visa fullständig version : Recension PUIG Naked, windscreen



Krokmark
2015-04-28, 21:17
Hej
Tänkte följa jrutgers exempel och recensera min nyinköpta windscreen, flyscreen eller vad man nu vill kalla den.

Det är en Puig Naked för hojar med rund framlykta, köpt på Louis.de för 19.90 € = ca 190 kr.
Jag valde röktonad plast men den finns även i klar, svart och blå plast.

Den är inte testad under färd än men det kommer i veckan.

Men först, montering.
Mycket enkelt, man skruvar fast fästena på rutan med två insexskruvar vardera sidan, sedan lossar man bultarna som håller framlyktan och klämmer fast fästena mellan lamphus och lampfäste.
Total monteringstid ca 15 min.

Kvalitetskänsla
Plasten är mjuk och flexibel så den bör hålla för en del även om den inte är så reptålig.
Medföljande fästen är stansade i polerad rostfri plåt och ger ett bra och kvalitativt intryck.
Helheten känns mycket bra än sålänge men det återstår att se hur den beter sig under färd.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/28/a63e0f3776e57370d9f94e2900fa8ad1.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/04/28/16e727875a7e48e0a7648beaca994ed5.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/04/28/8288838ccb7e4f779d4311a05f7a68c9.jpg

jrutgers
2015-04-28, 21:31
Bra där krokmark..

(Blir ju lite irriterad på prisskillnaden dock :).)


//Janne

Krokmark
2015-04-28, 21:52
Bra där krokmark..

(Blir ju lite irriterad på prisskillnaden dock :).)


//Janne
Ja, det är en viss skillnad i pris...
För min egen del så hoppas jag på bra resultat ändå, du får väl hoppas på motsatsen... [emoji12]

jrutgers
2015-04-29, 07:19
ja, när man ser den så är den ju inte helt olik den som jag har skaffat för många mer pengar, så verkan har den säkert, och förmodligen minst lika bra..

Jag tröstar mig med att jag ju inte har den infästningen att tillgå då min strålkastare endast har ett fäste under i nedre kronan..

ser fram emot din recension när du testat den lite.

Krokmark
2015-04-29, 12:49
Testade den till jobbet idag och kan genast säga att den fungerar.
Den styr undan vinden mycket effektivt från kroppen, dock så brusar det lite extra runt hjälmen då luftströmmen träffar mitt på hjälmen.
Den ger ett mycket jämnare luftflöde och de "kast" vinden gjorde innan känns inte längre.
Jag har tidigare upplevt att det stundom kan vara lite jobbigt med fartvinden mot kroppen under längre tid, detta är något som nästan försvunnit helt.
För man upp handen så märker man en skarp linje mellan fartvinden och den mer stillastående luften i höjd med hakpartiet på hjälmen.

Det kommer mer när jag testat den ett tag till men än sålänge är jag väldigt nöjd och positivt överraskad av effekten.

Olle Å
2015-05-01, 08:47
Testade den till jobbet idag och kan genast säga att den fungerar.
Den styr undan vinden mycket effektivt från kroppen, dock så brusar det lite extra runt hjälmen då luftströmmen träffar mitt på hjälmen.
Den ger ett mycket jämnare luftflöde och de "kast" vinden gjorde innan känns inte längre.
Jag har tidigare upplevt att det stundom kan vara lite jobbigt med fartvinden mot kroppen under längre tid, detta är något som nästan försvunnit helt.
För man upp handen så märker man en skarp linje mellan fartvinden och den mer stillastående luften i höjd med hakpartiet på hjälmen.

Det kommer mer när jag testat den ett tag till men än sålänge är jag väldigt nöjd och positivt överraskad av effekten.

OK Krokmark. Jag har ju provat med att göra enkla rutor till mina hojar och det har funkat bra.
Jag tror dock att du kan få ett bättre luftflöde upp över hjälmen om du kunde böja till rutan i överkant till en sk jagarböj. Krävs lite övning varför du skall nog inte börja med din nya ruta.
:):):)

jrutgers
2015-05-01, 21:05
OK Krokmark. Jag har ju provat med att göra enkla rutor till mina hojar och det har funkat bra.

Jag tror dock att du kan få ett bättre luftflöde upp över hjälmen om du kunde böja till rutan i överkant till en sk jagarböj. Krävs lite övning varför du skall nog inte börja med din nya ruta.

:):):)


Med jagarböj, menar du att de övre 2-3 centimeterna böjs framåt? Typ negativ vinkel?


//Janne

Krokmark
2015-05-01, 21:09
Hur böja?
Värma med hårfön/värmepistol?

Olle Å
2015-05-03, 09:59
Hur böja?
Värma med hårfön/värmepistol?

Jag använde värmepistol. Det är lite farligt att ge sig på en ny ruta kanske. Om man värmer lite för mycket, så kan de bli små bubblor i glaset. Om man dock värmer med svepande rörelser och ser till att hela bredden blir lite mjuk kan man sedan böja upp framkanten.
Använd rena handskar för att inte bränna fingrarna när du böjer.:):):)
Om du har någon glasmästare i närheten försök få några bitar Lexan att prova med. Eller köp en bit som passar rutans storlek. Då kan du göra en helt ny ruta själv. Blr då en annan liten historia. :):):)

Krokmark
2015-05-03, 10:40
Plexi = lexan?
Detta ska testas.

jrutgers
2015-05-03, 10:55
SKall bli spännande att läsa din återkoppling på detta innan jag börjar böja i min..

Du är säkert superduktig på att värma grejer med värmepistol men håll inte pickan för nära, för då riskerar du att värma ytan för aggressivt och du skapar fula bubblor och färgskiftningar i plasten. Inte så snyggt

Krokmark
2015-05-03, 19:53
Jag tänkte prova på lite plexi innan men jag ska ta det mycket försiktigt.
Jag börjar inte med rutan iaf utan det tar jag nät jag övat några gånger.

Olle Å
2015-05-03, 20:12
Jag tänkte prova på lite plexi innan men jag ska ta det mycket försiktigt.
Jag börjar inte med rutan iaf utan det tar jag nät jag övat några gånger.

Plexi är inte alls samma material som det är i rutan. Plexin spricker och är svår att böja och svår att såga i utan att det uppstår småsprickor.
Lexan är ett genomskinligt material likt plexi, men kan bockas kallt i skarpa vinklar och går bra att såga i.
När jag sågar i plexi eller Lexan brukar jag använda silvertejp på bägge sidor. Då har man ett bra sätt att få bra markering där sågsnittet skall vara med en kulspetspenna. En fintandad handsåg eller helst en liten pendelsåg och försiktig matning. Om man jobbar med lexan, så går det fint att efterslipa sågkanterna försiktigt med en fil eller slippapper. Måste passa sig för att komma åt rutan med slippappret för det uppstår lätt repor.
Som sagt 4mm Lexan kan köpas hos glasmästaren. Finns ett annat namn på ett likadant material, men det har jag glömt. :):):)

Krokmark
2015-05-03, 20:17
Plexi är inte alls samma material som det är i rutan. Plexin spricker och är svår att böja och svår att såga i utan att det uppstår småsprickor.
Lexan är ett genomskinligt material likt plexi, men kan bockas kallt i skarpa vinklar och går bra att såga i.
När jag sågar i plexi eller Lexan brukar jag använda silvertejp på bägge sidor. Då har man ett bra sätt att få bra markering där sågsnittet skall vara med en kulspetspenna. En fintandad handsåg eller helst en liten pendelsåg och försiktig matning. Om man jobbar med lexan, så går det fint att efterslipa sågkanterna försiktigt med en fil eller slippapper. Måste passa sig för att komma åt rutan med slippappret för det uppstår lätt repor.
Som sagt 4mm Lexan kan köpas hos glasmästaren. Finns ett annat namn på ett likadant material, men det har jag glömt. :):):)
Då är det lexan jag har liggandes, det går bocka och såga utan bekymmer.
Polykarbonat är det kanske du menar...

Olle Å
2015-05-03, 21:35
Då är det lexan jag har liggandes, det går bocka och såga utan bekymmer.
Polykarbonat är det kanske du menar...

Troligen. Kärt barn har många namn.:):)