handdator

Visa fullständig version : Fråga om däck..



jrutgers
2015-04-27, 21:17
Tjänare, om man har fått "runt-duns" på ett däck Som stått länge... Nåt att göra eller bara att kassera?

Tack..


//Janne

räven
2015-04-27, 22:07
Tjänare, om man har fått "runt-duns" på ett däck Som stått länge... Nåt att göra eller bara att kassera?

Tack..


//Janne

Köpa nytt enda lösningen.

V Saarela
2015-04-28, 09:12
Pumpa extra luft och kör.

(beror ju sen också om dom stått 20 år eller 2 år)

Foosi
2015-04-28, 10:10
jag har kört bort kakor på bildäck ( friktionsdäck) utan problem... vid första koll studsade 2 utav hjulen i balanseringsmaskinen så däckmannen sade skrot tyvärr. körde förra vintern på dom då jag kände hur det planade ut och när sedan jag hade råd och skulle byta ut de värsta 2 så behövdes samma däck inte ens balanseras !
så jag vet det går att köra bort kakor på bildäck iaf.. vet ej hur länge de stått dock..

har hört om mc däck gäller samma, men som sagt beroende på som Saarela säger.. om de stått i 2 eller 20 år ;)

LowTech
2015-04-28, 10:52
, men som sagt beroende på som Saarela säger.. om de stått i 2 eller 20 år ;)
Vore intressant att få veta...hur länge är "en längre tid"?
Hojen jag jobbar på nu har nya sulor men har stått i fyra år.. Vad göra?
Och hur ska jag göra med senaste inköpet som stått still sen sept -14??
Har dessutom kört på Vespadäck från 1967... dom var runda iaf...:D (Sprint 150cc 1960)

Jag skulle fylla luft och köra och se om det "rätar ut sig". Allt att vinna inget att förlora..

Olle Å
2015-04-28, 11:46
Tjänare, om man har fått "runt-duns" på ett däck Som stått länge... Nåt att göra eller bara att kassera?

Tack..


//Janne

Kolla lufttrycket och kör dom riktigt varma, så brukar de bli runda igen:):):)

jrutgers
2015-04-28, 17:25
Hej alla och tack för era fina positiva svar. Med dem lever hoppet :-)
Däcket i fråga har uppskattningsvis stått 2-4 år.
Jag skall kolla trycket och köra.. Eftersom det egentligen bara känns av när jag kör under 30, så kanske det går att får ordning på?

Får väl köra lite på det och se om det ger med sig eller inte..

Olle Å
2015-04-28, 21:09
Hej alla och tack för era fina positiva svar. Med dem lever hoppet :-)
Däcket i fråga har uppskattningsvis stått 2-4 år.
Jag skall kolla trycket och köra.. Eftersom det egentligen bara känns av när jag kör under 30, så kanske det går att får ordning på?

Får väl köra lite på det och se om det ger med sig eller inte..

Är det bak eller framdäck?? Vanligare än man tror att framdäcken förmedlar lite känguruhoppning vid lägre farter. beror oftast på lite felaktig montering.:):):)

swedan
2015-04-29, 08:45
Jag har en bekant som jobbar med däck.
Ibland får han in en bil som fått ståsulor på däcken.
Då brukar han ut och tok-köra (på något avskiljt område.... :flute:) och svänga extremt mycket så att däcken blir varma. Sedan hissar han upp bilen så att de får svalna.
Hur man ska göra något liknande på en hoj vet jag inte.....