handdator

Visa fullständig version : Recension 1,5- DART Fly Screen Körning



jrutgers
2015-04-26, 17:28
Jag har ju lovat att återkomma med en recension när jag kört lite med min "flyscreen", men tänkte att jag kommer med en 1,5 för att delge er mitt första intryck.

Var idag ute för första gången med min nymonterade fly screen.
Har kört lite landsväg i ett något blåsigt Bohuslän, och hållit mig mellan 50-100 km/h.

I långsammare farter så vette katten om det märks någon skillnad men mellan 50-100 så är det stor.. ja, relativt stor skillnad på att köra utan.

Vinden som jag tidigare fått rakt i bröstet är klart och tydligt reducerad, vilket känns väldigt bra, och positivt eftersom jag var ganska skeptiskt till att denna lilla flärp ens skulle göra någon som helst skillnad, så jag skall väl säga att jag är lite positivt överraskad.

Det känns allt ändå som en öppen hoj, vilket jag vill ha, men jag känner att jag sitter mer avslappnad på hojen nu än innan.

En nackdel är att jag nu istället för att få vid i bröstet får upp det i hjälmen, och jag kör oftast med öppen hjälm, med glasögon och ett litet visir på hjälmen. Och även om jag alltid kör med öronproppar så är det helt klart mer liv kring huvudet nu än tidigare. Så¨det blir nog svårt att ha kakan, och äta upp den i detta fallet.
Om vädret tillåter kommer jag att köra till jobbet i morgon med min Aeroh korvätarhjälm som jag egentligen inte gillar då jag tycker att den väsnas något fruktansvärt, men vad gör man inte för att få bra material till en recension!?

Sammanfattning (3 plus/3 minus)

+ Klart mindre mängd luft i bröstet mellan 50-100 km/h

+ Hojen känns fortfarande som en "öppen" hoj

+ Snygg och gedigen, och ger hojen en fetare look (smaksak)


- Mer turbulens kring hjälmtrakten = mer väsen

- Mer att putsa och hålla rent från insekter

- Ökad Mesfaktor? (2xHD med HA västar hejade inte, men om det beror på "rutan" vet jag inte)


Skall i alla fall köra den några veckor och återkomma med recension 2,0 när jag har lite mer kött på benen.

Tack för att du läst och om du har egna erfarenheter är du varmt välkommen att dela med dig.

TMax500
2015-04-26, 19:38
Så kan det gå. Dvs att turbulensen flyttar sig till skallen. Svårt att veta i förväg. Cykelns aerodynamik och geometri, din längd osv. Några centimeter upp eller ned kan spela stor roll.

För varje insekt du får på rutan så får du en insekt mindre på jackan! :)

Att de där gossarna inte hejade var nog lika gott. Jag brukar inte heja på HA eller Bandidos p g a deras yrkesval (de få gånger man överhuvudtaget ser dem på hoj). Skulle kännas som att heja på knarklangare...

jrutgers
2015-04-26, 21:06
Ja, kanske går att laborera med höjden något.
Det hade påverkan också hur vinden låg på, så ibland vart det ingen turbulens och ibland mer.. Kan jag nog leva med..

Bara inte insekter vallas upp i Fejan bara :)

Nä, såg först efter att jag passerat dem att de hade västar..


//Janne