handdator

Visa fullständig version : GSX400 dör när man bromsar



mcjohan
2015-04-21, 21:22
tja! som rubriken lyder så har jag en gammal Suzuki Gsx400E 83 (tok fräsch och går som den ska) men när man gör en hård inbromsning så dör motorn...
kopplingen tar bra så de är inget att den driver lite fast man frikopplar.

farsan hade någon ide om att de va bensinen i förgasaren som åkte fram vid hår inbromsning så pass mycket att den inte kund suga upp något till motorn? förstår ni vad jag menar?
har han rätt/är inne på rätt spår? isf vad är lösningen?
I annat fall vad är felet/ lösningen?

tack på förhand

Olle Å
2015-04-22, 07:16
tja! som rubriken lyder så har jag en gammal Suzuki Gsx400E 83 (tok fräsch och går som den ska) men när man gör en hård inbromsning så dör motorn...
kopplingen tar bra så de är inget att den driver lite fast man frikopplar.

farsan hade någon ide om att de va bensinen i förgasaren som åkte fram vid hår inbromsning så pass mycket att den inte kund suga upp något till motorn? förstår ni vad jag menar?
har han rätt/är inne på rätt spår? isf vad är lösningen?
I annat fall vad är felet/ lösningen?

tack på förhand

Som vanligt, så kan du ju börja med att hälla i en flaska STP förgasarrengöring i tanken. Ta en hel flaska till en full tank. Om du har någon pålagring i förgasaren, så brukar det släppa efter 5-10 mil.:):)

mcjohan
2015-04-22, 14:57
Okej tror faktiskt jag har en falska hemma, men tror dock inte att det är nå skit i förgasaren då jag rengjorde hela precis så den är helt ren...

V Saarela
2015-04-22, 15:39
Teorin med att bensinen åker fram håller inte eftersom det finns alltid bensin i förgasaren.

Rengöra förgasare finns två sätt. Den ena är att blåsa munstyckena för att få ut smuts. Varje munstycke måste då tas ur.(man blåser också förgasaren när alla munstycken är ur) Den andra är då när munstyckena har fått ärjningar(det vanligaste i kombination med ev smuts) och då räcker det inte att blåsa.

Luft- och bränsleblandningsskruven brukar jag ställa in två och enkvartsvarv som grund på dom flesta hojarna.

mcjohan
2015-04-22, 16:06
Köpte precis hojen och då startade den inte efter att förra ägaren låtit den stå i 5 år. Så jag tog ner förgasaren i molekyler och blåste rent borstade alla delar samt körde nålar igenom munstyckena för att vara säker på att det inte va ngt skit kvar så är rätt säker på att det inte är ngt skräp i vägen.
Teorin om att soppan inte skulle sugas upp va ju att bensinen skulle skvalpa fran vid hård inbromsning och kanske stället där den sugs upp till motorn sitter bak så att även om det fina bensin i förgasaren så kan det inte sugas upp? För sen när man startar den igen så äre inga problem att få igång den.
Men kan de vara något annat än förgasaren som påverkas då?

Krokmark
2015-04-22, 21:09
Glapp i tändsystemet?
Har du kollat över tändhattar och spole/ar?
Något som är löst/inte sitter som det ska i handtaget på höger sida där dödarknappen sitter?
En tanke kan ju vara att du får en kortslutning någonstans i kretsen till dödarknappen som gör att den slår av spänningen till tändsystemet.
Kolla kablarna runt styrkronan.

Lite långsökt men värt en koll iaf.

Foosi
2015-04-23, 17:30
en sak kom tänka på ! har du brytare på sidostödet ? kan fjädern vara så slapp att den släpper/glappar till när du bromsar hårt ? en idé att kolla ?

mcjohan
2015-04-24, 18:47
Kan kolla men tror inte de på en så gammal hoj

erikn
2015-04-25, 00:15
Jag har en -85 och jag har såna brytare.

Krokmark
2015-04-25, 15:45
Jag har en GS1100G -84 och jag har ingen men dock en kontrollampa.

mcjohan
2015-04-26, 19:22
hade varken brytare eller kontroll lampa på min. Så vette fan vad det är som gör att den dör. om ingen har någon annan ide på vad det kan va så kanske man bara ska lämna in den till någon mc meck?
någon som vet någon bra i Stockholm?